Paard breekt de tent af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:28

Als ik mijn pony 23 uur per dag op stal zou zetten zou ze ook gek worden denk ik.. Respect voor de paarden die daar nog 'gelukkig' onder blijven. Ik zou echt een andere plek gaan zoeken, desnoods reis je er een stukje verder voor. Niks zo belangrijk voor een paard om iedere dag eventjes naar buiten te kunnen met soortgenoten.

"If the plan doesn't work, change the plan, but never the goal"


joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:36

Wow. Stallen met 500 paarden lijkt me ook vreselijk. Of een weiland voor 150 extra per maand. Opeens voel ik me heel gezegend met mijn stalling in het hoge noorden. Met een prive paddock voor de winter en 2 prive weilanden per paard voor de zomer. Lastig om dan in de randstad de beste optie voor je paard te kiezen zonder zelf failliet te gaan. Wens je veel wijsheid!

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:51

Mijn paard vertoond op stal precies dit gedrag. Hij is erg claustrofobisch. Op mijn pensionstal brak hij op stal ook de tent los. Ik zat in dezelfde radeloze positie en toen op een gegeven moment werd het zo erg dat hij weigerde om zijn stal in te gaan. We zaten er met 3 a 4 man achteraan tot dat hij erin ging. Uiteindelijk besloten om voor mijn paard te kiezen en verhuisd naar een plek waar hij 24/7 buiten staat. Al hoewel hij op mijn vorige stal wel hele dagen buiten stond was dit voor hem niet voldoende. Helaas op dit moment weinig faciliteiten maar wel een paard wat énorm is opgeknapt. Ik zou je adviseren om in het natuurlijke gedrag van een paard te verdiepen m.b.t. vluchtgedrag en claustrofobie. Je paard meer buiten zetten zal hoogstwaarschijnlijk wel de symptomen verminderen maar als ze echt claustrofisch is in bepaalde stallen dan zal dat blijven of ze nu wel/niet buiten staat. Heeft ze een vorige eigenaar gehad? Hoe ging het daar?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:00

Als je ziet dat je paard ongelukkig is dan moet je soms zelf inleveren.
Ben je naar mijn inziens verplicht aan een paard ook..

Karaat_the_newforest op Instagram

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:05

Citaat:
Ze staat nu al sinds september op stal waar ze nu staat, en sinds november in de box waar ze nu in staat.

Ik betaal zo'n €300 en moet zelf uitmesten etc, en heb dan geen weidegang. Als ik dat in de zomer zou willen ben ik €450 per maand kwijt.
Bij die €300 heb ik wel mijn stro en hooi bijgeteld, en een zak muesli en een zak ponybrok.


Tjee, ik doe toch iets verkeerd |(

Daarvoor heb je in deze omgeving volledig pension, binnenbak, buitenbak, aan het bos, weiland, stapmolen etc.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:22

Salome, dat heeft niks te maken met verkeerd doen, maar dat heeft te maken met economie, jouw stuk in jouw regio zal een stuk goedkoper zijn in aanschaf dan de grondprijzen hier, randstad en er zijn minder mensen, daarbij de mensen die in jouw regio een paard hebben hebben vaker de kans om hem ergens te zetten met wei en ruimte, omdat er meer keus is, ook vaker bij huis. Hier is de keus kleiner de ruimte beperkt en duurder, iets met vraag-aanbod

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:31

;( Wat sneu, voor je paard en voor jou.
Goed dat je haar er illegaal wel langer uit haalt. Misschien kan je iets met stalgenootje afspreken, zodat ze er een keertje 's ochtends en 's middags of nog 's avonds extra uitkomt (elkaar met buitenzetten helpen).

Misschien is dit iets.

https://www.bokt.nl/markt/ad/465533/pad ... d-aalsmeer

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:40

Dat is inderdaad misschien wel iets, alleen zit er helemaal geen bak bij. Een goe gedraineerde buitenbak, weiland en stallen is voor mij meer dan zat.. En het liefst particulier. Paard moet wel op stro kunnen aangezien ze vlas en zaagsel jammergenoeg opvreet en dat niet goed is lijkt mij..

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:04

Ok, ik heb misschien iets te snel gezegd dat je paard hier ongelukkiger is...

Wat zijn precies jouw eisen? Zou je misschien voor een stukje meer reistijd een boer of andere privé eigenaar kunnen vinden waar je wel terecht kunt met je paard, waar er 24/7 of in ieder geval véél weidegang is?

Heb je al eens een oproep op de boktmarkt geplaatst?

edit: heeft je paard ook speeldingen in de stal? niet dat dat hét verschil zal maken, maar misschien wel wát?

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:17

Ze heeft 2 likstenen, eentje kan ze heen en weer slingeren enzo maar ze doet er niets mee. Ik wil een goed gedraineerde buitenbak, een fijne box en weiland.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:18

AmyPony schreef:
Ze heeft 2 likstenen, eentje kan ze heen en weer slingeren enzo maar ze doet er niets mee. Ik wil een goed gedraineerde buitenbak, een fijne box en weiland.


Met die insteek ga je er niet komen. Think out of the box. Ga gewoon overal kijken waar je kunt. Je paard lijkt het duidelijk niet prettig te vinden op stal dus waarom zou je dan de moeite doen om hem er in te zetten? Om 24/7 buiten te staan hoef je niet persé helemaal natural te gaan maar kun je ook bijvoorbeeld denken aan een hit actief stal of een gewone stal met een kleine paddock/uitloop eraan zodat je paard toch zelf kan kiezen wat die wil.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:36

Unbeatable schreef:
AmyPony schreef:
Ze heeft 2 likstenen, eentje kan ze heen en weer slingeren enzo maar ze doet er niets mee. Ik wil een goed gedraineerde buitenbak, een fijne box en weiland.


Met die insteek ga je er niet komen. Think out of the box. Ga gewoon overal kijken waar je kunt. Je paard lijkt het duidelijk niet prettig te vinden op stal dus waarom zou je dan de moeite doen om hem er in te zetten? Om 24/7 buiten te staan hoef je niet persé helemaal natural te gaan maar kun je ook bijvoorbeeld denken aan een hit actief stal of een gewone stal met een kleine paddock/uitloop eraan zodat je paard toch zelf kan kiezen wat die wil.


Ja ik ga rondkijken.

Nog een puntje want ik vermoed dat ze misschien drachtig is. Ik ga morgen langs de da voor checken maar als het zo is kan ik haar niet zomaar verhuizen, het stress niveau moet zo laag mogelijk blijven dan. Als het zo is is hier een opfok stal en is er 1 weiland beschikbaar waar ze op zou kunnen.
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:27

AmyPony schreef:
Dat is inderdaad misschien wel iets, alleen zit er helemaal geen bak bij. Een goe gedraineerde buitenbak, weiland en stallen is voor mij meer dan zat.. En het liefst particulier. Paard moet wel op stro kunnen aangezien ze vlas en zaagsel jammergenoeg opvreet en dat niet goed is lijkt mij..

Als je nou degene die adverteert even een berichtje stuurt en vraagt of er wellicht een bak in de buurt is? Misschien is er wel een hele fijne locatie op 5 of 10 minuutjes stappen, of heb je nog meer mazzel en hebben de buren een bak waar je gebruik van kan maken. Zoek naar de mogelijkheden en ga niet zomaar af op alleen de tekst in een advertentie.

Oy with the poodles, already

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:38

Kun je niks vinden zonder al die tralies? Iets met hogere muren voor de veiligheid, maar waar ze wel overheen kan kijken? Ik heb mijn stel opzettelijk met muren en zonder tralies gebouwd, dat bevalt heel erg goed. Misschien kun je de bovendeur eruit halen? Ik zou me zelf ook doodongelukkig voelen in zo'n (voor een paard) klein hokje met rondom tralies (zelfs met eventueel een kijkgat).

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:41

Ik mis één element, waar zijn de andere paarden? Die van mij kon eerst ook niet in een normale box, dreigde steeds over de boxdeur te springen, steigeren etc., maar dit was omdat hij om een afgelegen stuk erf stond en de andere paarden niet zag. Van stalling veranderd, en nu staat ie al 6 jaar zonder problemen op een leuke plek in een buitenbox waarbij hij zijn buurman constant kan zien en ruiken. Destijds kennis laten maken met de buurman, de box in en hij begon direct te eten. Weidegang helaas wel individueel (draad tussen de weiden) want hij is dominant en beslagen en we zitten niet op ongelukken te wachten.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:46

Maar als ze dood ongelukkig is en de stal afbreekt is de stress niveau al heel hoog dus dan zou verhuizen juist een oplossing kunnen zijn ... maar dierenarts heeft hier meeste kijk op dus zsm scannen dan kan je pas echt aanpakken.
Ik zie verschillende topics van je en dan kan je meteen evt andere dingen laten uitsluiten want een osteo mag paard niet behandelen als die drachtig is ...

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 07:20

Ik ga vandaag laten checken.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:11

AmyPony schreef:
Ik stond inderdaad eerst bij wennekers.

Voor dat geld zelf buiten en binnen zetten..

Funnyhorse liever niet omdat daar maar 1 binnenbak is en daar altijd manegelessen draaien.



is die oude meuk van volgens mij was dat manege de jong (tac kade??) tegen de vlakte gegaan, nog te koop, of inmiddels overgenomen? wellicht is dat iets?

als er iemand inzit die een nieuwe start maakt, kan het zijn dat het nu wel anno 2018 eraan toe gaat?

lol was in mijn kindertijd al een oude meuk (reed ooit met een vriendinnetje mee en het dak lekte dat t een lieve lust was).. en ooit de verkoopfoto's gezien, toen zag het er helemaal niet meer uit

even gekeken via bokt.. mensen die bij de jong stonden, namen soms zomerweide bij Natural meadow

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:25

Eerlijk? Als ik geen geschikte stalling kon vinden voor mn paardje dan ging ie de deur uit.. naar een huisje wat goed is voor je paardje. Kom op, lees dit topic eens over en dan alsof het van iemand anders is. Benieuwd hoe je er dan over denkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:51

elenaMM77 schreef:
AmyPony schreef:
Ik stond inderdaad eerst bij wennekers.

Voor dat geld zelf buiten en binnen zetten..

Funnyhorse liever niet omdat daar maar 1 binnenbak is en daar altijd manegelessen draaien.



is die oude meuk van volgens mij was dat manege de jong (tac kade??) tegen de vlakte gegaan, nog te koop, of inmiddels overgenomen? wellicht is dat iets?

als er iemand inzit die een nieuwe start maakt, kan het zijn dat het nu wel anno 2018 eraan toe gaat?

lol was in mijn kindertijd al een oude meuk (reed ooit met een vriendinnetje mee en het dak lekte dat t een lieve lust was).. en ooit de verkoopfoto's gezien, toen zag het er helemaal niet meer uit

even gekeken via bokt.. mensen die bij de jong stonden, namen soms zomerweide bij Natural meadow

Ja daar sta ik. Het is inmiddels overgenomen maar nog steeds oude bende hoewel ze het nu stukje voor stukje aan het opknappen zijn. Die landjes waar jij het over hebt is volgensmij ernaast en kost dus 150 per maand en de eigenaar van dat land gaat de prijs weer omhoog gooien. Hij kan dat doen omdat hij geen concurrentie heeft....

Heel veel stallen zijn lek en er mogen geen officiele wedstrijden meer gegeven worden, het is daarvoor afgekeurd. En in de buitenbak valt niet te rijden zo nat is het.
bartjeminoes schreef:
Eerlijk? Als ik geen geschikte stalling kon vinden voor mn paardje dan ging ie de deur uit.. naar een huisje wat goed is voor je paardje. Kom op, lees dit topic eens over en dan alsof het van iemand anders is. Benieuwd hoe je er dan over denkt

Ja ik zal jou de deur uit doen...
Dus omdat paardlief (tot nu toe) geen andere stalling hier in de buurt duld moet ze maar veld ruimen? Denk het dus niet. Ik zoek gewoon rustig verder. En als dit jouw standpunt is kun je dat tegen alle andere paardeneigenaren zeggen die op deze stalling staan.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:45

amypony, er is zat concurentie, maar niet aan de bosrand..

En ik denk dat dat leidend is bij je (dat is je hoofdvoorwaarde.. binnen onder het zadel bereik van de bosrand), plus denk ik dus ook binnenbak?

want langs de aalsmeerderweg, legmeerdijk, hornweg (??) zijn zoveel mensen met zoveel grond en voor zover mij bekend ook best veel weide.. dat er altijd wel manieren zijn om ergens particulier te staan..

alleen je moet daar niet wachten op advertenties, maar zelf actief contacten zoeken en netwerken..
onder aan de dijk in de haarlemmermeer vind je ook nog best veel stalletjes en weides.. alleen dan moet je van de dijk af en gewoon gaan kijken..

denk dat particulier aan huis het antwoord is op je zoektocht in plaats van pensionstal op maneges of manegeachtige bedrijven.. Er willen nu eenmaal honderden mensen daar op die plekken staan en dat gaat altijd ten koste van het land en de ruimte

ik zou gewoon eens zoeken tussen ten pol/oude meer tot aan rijssenhout bij wijze van spreke, zowel op de molenwegen als op de achterliggende weg zoals de aalsmeerderweg (de andere dus, die paralel loopt aan de dijk, vanaf de provinciale naar rijssenhout)..

ben je wel het buitenrijden kwijt, maar waarschijnlijk een stukje prettiger voor je paard.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:11

Als je zelf in die regio woont is Spaarnwoude of Haarlem dan niet een idee? Heb je ook uitrijkmogelijkheden richting het duin enzo.. maar ook meer kans op weide gang of iig dat je paard naar buiten kan.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:19

Ts, sorry dat ik het zeg, maar wat dacht je toen je naar een stalling ging waar ze maar een half uur buiten mogen? Als ik het maar naar mijn zin heb?

Triest voor het paard weer zeg.
Snap prima dat die dat niet pikt.

xLoki

Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:26

[ED] Pensionstalling amsterdam?

Wellicht staat hier wat tussen voor je...
Heb je beschikking over een auto? Dan zou je namelijk ook nog richting Hilversum/Eemnes kunnen denken. Hier zijn veel stallen die aan je eisen voldoen.

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:37

Sunnda schreef:
Ts, sorry dat ik het zeg, maar wat dacht je toen je naar een stalling ging waar ze maar een half uur buiten mogen? Als ik het maar naar mijn zin heb?

Triest voor het paard weer zeg.
Snap prima dat die dat niet pikt.


TS vraagt hulp hierbij, ze heeft al wel door dat haar paard er niet blij van wordt!
Dus heeft echt geen nut om af te branden, ze is hard bezig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GoogleAdsense en 34 bezoekers