Eiwit te kort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 14:43

Uit de bloeduitslag van mijn paard kwam naar voor dat hij een eiwit te kort heeft.

Paard wordt dit jaar 6 en is van het type ‘lange slungel’ hij is 1.74 en niet mager maar wel heel smal en slank.

Hij wordt ongeveer 4 keer per week dressuurmatig getraind. Waarvan 1 keer aan de longe.

Hij krijgt op dit moment smorgens een schep basis muesli, een halve schep luzerne en een halve schep tarwe zemelen en hooi op de wei.

Savonds krijgt hij een schep muesli, een schep luzerne en een halve schep tarwezemelen. Hierbij krijgt hij nog vitamine e en b max vitamine bij.

Wat zou ik nog extra kunnen voeren om het eiwit te kort bij te vullen?

[o]


SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:45

Mijne krijgt sojaschroot voor eiwit, werkt echt ontzettend goed

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:02

Ik zou inderdaad ook zeggen wat soja schroot toevoegen aan je rantsoen, werkt heel fijn!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:21

Luzerne werkt super, maar wel vanaf 1,5 kilo per dag. 2 schepjes zet dus weinig zoden aan de dijk. Dat kan je ophogen. En kijk anders eens naar wheypoeder, dat is eiwitpoeder. En soja is idd ook hoog in eiwit

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:58

Inmiddels gebruik ik zo'n driekwart jaar wheypoeder en daar ben ik in combinatie met gerichte training erg tevreden over!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:19

Luzernebrok kan je ook voeren, dat is geperst en zet wellicht wat meer zoden aan de dijk. Maar ik zou wel kijken naar de calcium en fosfor verhouding, zowel zemelen als lucerne hebben een scheve verhouding.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:07

Eiwit tekort krijg je van 2 factoren : tekort in het voer en door een tekort aan essentiele aminozuren die nodig zijn om die eiwitten te kunnen gebruiken. Beide zijn dus een voerprobleem, maar als je ze niet beide oplost zie je alsnog geen resultaat. Paard van die maat en in de groei zal meer nodig hebben qua vit./min./essentiele aminozuren dan uit een schep muesli en wat luzerne komt. Begin maar eens met het toevoegen van een goede, complete mineralenkorrel voordat je een eiwitbron als lucerne gaat opschroeven.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:22

Je zou kunnen kijken naast goed en voldoende ruwvoer, naar een goede vitaminekorrel als basis, bv vitalbix, en dat aanvullen met lucerne. Daarnaast kun je kijken naar subli atleet of Pavo topsport, beide eiwitrijk. Ook is er nog marstall amino muesli en amino muskel plus supplement.

Lucerne bevat meer calcium als fosfor, maar zemelen bevatten meer fosfor als calcium. Dus dat trekt elkaar recht.

Vitalbix heeft ook een nieuwe muesli, de breed en grow, die meer eiwit bevat. Je zou hen een mail kunnen sturen voor advies.

Wat is het advies van de veearts?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:24

Hoeveel kg hooi krijgt hij per dag? En is dat van bemest of onbemest land? Je ruwvoer zou normaal gesproken de belangrijkste eiwitbron moeten zijn, maar als er te weinig of te arm wordt gevoerd schiet dat tekort idd.
Meer luzerne en/of bijv sojaproducten (schroot of Pavo Topsport) kunnen dan aanvullen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:40

Body Builder van Hippalgo. ( via Mijten te verkrijgen )
Zelf heel goede ervaring mee :)

Rizette
Berichten: 4332
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Eiwit te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:46

Krijgt je paard maar 1 x ruwvoer per dag? Begin maar met onbeperkt kwalitatief zeer goed hooi voeren en kijk eens of je paard zijn rantsoen daarnaast niet veel beter gaat verteren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:49

Rizette schreef:
Krijgt je paard maar 1 x ruwvoer per dag? Begin maar met onbeperkt kwalitatief zeer goed hooi voeren en kijk eens of je paard zijn rantsoen daarnaast niet veel beter gaat verteren.

1x per dag zegt niet altijd wat; ik voer ook 1 keer per dag hooi, maar dat is dan wel zo veel dat het onbeperkt is.
In geval van TS lees ik niets over hooi 's avonds, dus ik ga met je mee in het advies onbeperkt goed hooi :)

Oy with the poodles, already


lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 15:40

Bedankt voor het advies al! Zie dat ik het er vergeten ben bij te zetten. Paard krijgt 2x per dag hooi 1 keer op de weide waar nu niet meer heel veel gras staat natuurlijk en savonds wanneer hij op stal komt. Het is voordroog van eigen bemest land.
Het aantal kilo weet ik eigenlijk niet.

Advies van dierenarts vond ik nogal vreemd. Hij sprak over extra luzerne en een ei bijgeven.

[o]

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:05

Luzerne en eitjes zijn eiwitbommetjes :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Vinny12511 en 40 bezoekers