Totale verhoudingen in voer berekenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Totale verhoudingen in voer berekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 12:20

Twee weken terug is mijn paard behandeld door een sport-masseur en die voelde enorm veel spanning/verzuring in zijn spieren. Haar advies was om de suikers in zijn voer (grotendeels) weg te laten.
Dit ook overlegd met de DA en die staat achter dit besluit.
Volgende week komt de DA sowieso om de tanden te controleren en dan neemt hij, zo nodig, ook nog een bloedtest af om te spierwaardes te bepalen.

Maar nu ben ik dus eens aan het uitpluizen hoe zijn voer er momenteel uitziet en hoe de verhoudingen nu zijn. Eerlijk gezegd snap ik er alleen geen fluit van haha. Dus wie kan mij helpen?
Het gaat om een paard wat veel spanning opbouwt. In zijn koppie en ook in zijn lijf. Maar ook is hij moeilijk op gewicht te krijgen.

Op advies van LiquiHorse ben ik hem muesli, luzerne en een handje mais gaan voeren. Dit dan aanvullen met LiquiHorse Relax.

Maar nu moeten we dus gaan kijken naar suikers. Mais bevat sowieso veel suikers dus die gaat eraf en daar in plaats van één kilo senioren slobber per dag. Maar ook fibra bevat maisvlokken. Dus die wil ik graag inruilen voor een pure luzerne. Ik zit nu te denken aan Havens Mix.
Nou vraag ik me alleen af of de calcium/fosfor verhouding wel klopt... Want die luzerne trekt het natuurlijk scheef.
De Havens Mix is netjes 1:0,50, dus die klopt. Maar dan heb je de rest van het voer wat niet 1:0,50 is...
Dus ik heb nu alles in een overzicht gezet wat betreft suikers, zetmeel, eiwitten en fosfor/calcium maar en dan? Dan raak ik het overzicht kwijt.

Zou iemand mee kunnen kijken hoe het voerbeleid nu is? Mijn idee was om Pavo Nature's best te voeren als muesli, slobber van marstall of subli, en dan de havens mix als luzerne. Maar kloppen hiermee de verhoudingen?

Alvast dank!


Afbeelding



Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:31

Je hele berekening begint bij het ruwvoer. Dat is je uitgangspunt. Voor energie, eiwit en suikers. Maar ook je mineralen en sporenelementen. Dus dan moet je beginnen met een ruwvoeranalyse incl mineralen en sporenelementen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:38

Idd beginnen met een ruwvoer analyse. Hooi / gras kan wel tot 20% suiker bevatten, daar staat het beetje uit krachtvoer wel bij in de schaduw. Dus als eerste arm hooi kopen en dat gaan voeren.

Verder, wat is je doel met het krachtvoer voeren? Dat mis ik een beetje. Gaat het je puur om de vitaminen en mineralen / heeft je paard extra eiwitten nodig? heeft je paard extra calorieën nodig? Zijn er andere supplementen / voedingsstoffen die essentieel zijn voor jouw situatie? Dat moet je eerst op een rijtje hebben denk ik om vervolgens je krachtvoer weer te gaan opbouwen.

Wat betreft advies van voerfabrikanten, 'wij van wc eend adviseren wc eend', dat geldt zowel voor de grote jongens van pavo als voor de kleinere aanbieders als liquihorse. Wat je kan doen is advies vragen aan een rits van aanbieders en dan hen vragen op voedingsstoffen niveau uit te leggen waarom ze iets adviseren. Dan kom je er vanzelf achter wie wel echt serieus naar jouw vraag kijkt en een geschikt middel heeft en wie gewoon een standaard verhaaltje geeft.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Totale verhoudingen in voer berekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:50

En is het zeker dat de stijve spieren komt van teveel suikers? Een tekort aan selenium kan bijv ook een rol daarin spelen..

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 6 bezoekers