Paard pakt vreselijk vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:54

Ik weet het niet. Ik zou door haar voer wel een handje luzerne kunnen doen. Dan krijgt ze drie keer per dag er een handje luzerne bij.


knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:57

Een handje zet niks bij, een handje is leuk om even extra te kauwen, ik heb 't over een emmer per voerbeurt

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:58

En als je dat opbouwt?

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:01

Ga je nu niet in een x op de Lucerne richten, zeker niet als je niet weet of er ook maagklachten aanwezig zijn dan kan de Lucerne juist averechts werken

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Orlinapaard

Berichten: 230
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:15

Luzerne is juist goed voor maagzweren! Dit raden wij juist aan om te geven bij paarden met maagproblemen.

A horse is a poetry in motion

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:26


nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:53

Anders daily plus misschien?
Dat is toch vooral gehakselt hooi?

Sometimes you win en sometimes you learn.

Orlinapaard

Berichten: 230
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:48

knollentuin schreef:
Orlinapaard schreef:
Luzerne is juist goed voor maagzweren! Dit raden wij juist aan om te geven bij paarden met maagproblemen.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... digen.html


Ik ken die studie inderdaad. Maar bij dit onderzoek werd er enkel gekeken naar veulens die net gespeend zijn. Veulens kauwen nog niet zo efficiënt als volwassen dieren en hun maagwand is nog niet helemaal gewend aan veel 'structuur'. Bovendien gaven ze per veulen 5,5 kg luzerne per dag, wat heel veel is. Niet onlogisch dus dat er bij deze specifieke groep schade ontstaat aan de maagwand. Alle andere studies ivm luzerne bij volwassen dieren tonen juist een positief effect aan.

A horse is a poetry in motion


TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:02

Als ik jou was zou ik niet alles tegelijk willen doen omdat iedereen hier wat anders zegt. Zet voor jezelf op een rijtje wat voor jou belangrijk is en waar je mee wilt beginnen.
Ik zou zelf kiezen voor osteopaat, zadelmaker en dan naar het voer kijken. Voer je trouwens hooi of kuil? Begreep dat het kuil daar de laatste tijd te wensen over laat, dus misschien is dat nog een optie.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:22

Ik val even binnen: luzerne bestaat ook in brokvorm (van Metazoa). Dat irriteert de maag minder :j

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:54

3 weken geleden is de tandarts bij het paard geweest en heeft de wolfskiesjes getrokken. Heb je ze ook gezien want 'kiesje' is aardig misleidend, er zit een behoorlijke wortel aan. De dierenarts raadt aan om zeker een week geen bit in te leggen maar jij wilde eigenlijk al meteen tips waardoor het wel zou kunnen. Meerdere mensen in het eerdere topic geven aan dat het ook best langer kan duren (want, gat moet dichtgroeien, napijnen etc). Vervolgens gooi je er na een week een appelbitje in (dit is nu 2 weken geleden) en daarna nog een hele reeks andere bitjes waarvan je nu de perfecte match zegt te hebben gevonden.

Tel daarbij op dat je het paard nog niet zo lang hebt, het paard minimaal buitenkomt en al diverse andere pech gevallen heeft gehad. Mag dat paard even een beetje bijtrekken, alleen al in de mond!

When nothing goes right,

go left.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:21

Ik heb die kiesjes hier thuis liggen ze zijn echt heel klein.

Ik heb een vermoeden dat ze misschien zelfs drachtig kan zijn, vandaag heb ik eens naar haar uiers gekeken en ik maakte een ontdekking.. ik zal een foto bijvoegen en een apart topic over openen want dat hoort hier niet thuis. Maar ik weet niet of ik er blij mee moet zijn met haar bouw en rug. Maar als het zo is is ze al te ver heen om weg te halen, ik heb haar al sinds eind mei.
Afbeelding

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:34

Zoals bovenstaande bokkers al hebben aangegeven zou ik haar laten nakijken in het lichaam. Het paard probeert je duidelijk te vertellen dat ze pijn heeft.
Daarnaast gaat een paard niet expres lopen 'klieren' of 'koppig zijn'. Paarden denken niet in dit soort begrippen. Het enige wat paarden je kunnen vertellen (door middel van hun paardentaal= lichaam, oren, ogen, staart, gedrag) is dat ze niet begrijpen wat jij van ze vraagt, dat ze pijn hebben (gekneld zadel, blessure, spierpijn,...) of wanneer ze zich juist heel fijn voelen. Het luisteren naar je paard is één van de meest belangrijke dingen bij het trainen of africhten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:44

PerleB schreef:
Zoals bovenstaande bokkers al hebben aangegeven zou ik haar laten nakijken in het lichaam. Het paard probeert je duidelijk te vertellen dat ze pijn heeft.
Daarnaast gaat een paard niet expres lopen 'klieren' of 'koppig zijn'. Paarden denken niet in dit soort begrippen. Het enige wat paarden je kunnen vertellen (door middel van hun paardentaal= lichaam, oren, ogen, staart, gedrag) is dat ze niet begrijpen wat jij van ze vraagt, dat ze pijn hebben (gekneld zadel, blessure, spierpijn,...) of wanneer ze zich juist heel fijn voelen. Het luisteren naar je paard is één van de meest belangrijke dingen bij het trainen of africhten.


Waarschijnlijk deed ikzelf iets fout met rijden op dat moment. Ik had tips gekregen van een stalgenoot met rijden en sindsdien gaat het erg goed!
Toch grappig dat zo'n paard aangeeft dat je iets fout doet. :)

Laten nakijken zal ik iig nog laten doen.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:35

Kleine update. Op het moment gaat het heel goed. Inmiddels van instructie veranderd alweer omdat de instructie heel weinig tijd had en de lessen telkens niet doorgingen. Vandaag dus eerste les bij nieuwe instructie en ging heel goed. We beginnen weer helemaal bij de basis om het helemaal goed te krijgen. Instructie heeft er vertrouwen in zolang we alles stap voor stap doen.

Deze rijfoto was van september:
Afbeelding

En deze van oktober:

Afbeelding

En deze van gisteren:

Afbeelding

Ze begint haar rug steeds wat meer te gebruiken en ik vind zelf dat we wel vooruit gaan. :)
Nu even een stapje terug doen omdat mijn eerste instructeur veel geschaadt heeft blijkt. Ze probeert over de schouder weg te lopen en als ze iets niet meer snapt schiet ze gelijk in de travers of gaat ze slingeren. Geen zijwaartse gangen meer even. Alleen wijkend de volte vergroten en verkleinen en stelling vragen op de lange zijdes en verder recht laten lopen. En als ze constanter in aanleuning blijft dan eerst de B maar eens starten. :)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:45

En toch zou ik er wel een fysio bij halen. Sowieso vind ik dat dat bij de basiszorg hoort, eens in de zoveel tijd een lichamelijke check. Je wilt niet weten hoeveel paarden kunnen verbergen, als ze zo duidelijk laten merken dat ze iets niet kunnen, dan hebben ze vaak al best wat klachten. Absoluut geen overbodige luxe

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:48

Ik moet nog een afspraak maken. Maar dat komt in orde.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers