Kolieken drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 20:13

Mijn merrie is 295 dagen drachtig en heeft nu ondertussen op 2,5 week tijd al 4 "koliekaanvallen" gehad.
De eerste keer ging ze helemaal neerliggen, flemen en kreunen. Na een spuit van de dierenarts werd het niet beter en we hebben haar opgeladen en naar de kliniek gebracht. Daar was er niets meer te zien. Ze hebben bloed genomen, opgevoeld, echo gemaakt en een nacht observatie gehouden maar niets gevonden.
Opgelucht terug naar huis maar 1,5 week later was het al weer mis. We zijn er altijd super snel bij omdat er een camera op staat.
Heb haar 5 min gedraafd op straat en het was weer over. Hele namiddag op de camera gekeken en niets meer te zien.
De dag nadien weer juist hetzelfde...
Daarna haar korrel geminderd en is ze 5 dagen normaal gebleven. Nu vandaag was het weer mis...

Feiten:
Het maakt geen verschil of ze al op de weide gestaan heeft (hebben het beide al geprobeerd)
Ze heeft het echt altijd al gehad tussen 11:30 en 12:00.
Ze krijgt nu havens merriebrok en een standaard muesli. Wel bijna onbeperkt hooi.

Iemand een idee wat hier mis kan zijn? De dierenarts heeft ook geen idee. Zeker omdat het altijd na even draven weer over is.


Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:19

Ik heb ze wel vaker, drachtige merries met koliek. Vooral in het laatste stadium van de dracht. Heeft te maken met de groei en de ligging van het veulen, en het draaien. Zolang de merrie goed mest en niet met koorts staat zou ik me niet direct zorgen maken.

Verbaas me eerder dat je veearts dit niet herkent...

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 20:22

Welja dat veulen dat beweegt en draait dat was natuurlijk de eerste ingeving van zowel kliniek als dierenarts.
Maar altijd op hetzelfde uur is dan wel wat apart. En als we haar niet laten lopen (of ik moet van mijn werk naar huis rijden) dan gaat ze echt voor dood liggen en kreunen. Ook gaat ze dan tegen de wand liggen met haar benen in de lucht. Ziet er dan echt zo erg uit. Kan dat ook van het veulen zijn? Zou natuurlijk wel goed nieuws zijn :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:22

Verbaast mij ook dat de da het niet herkent. Want ik heb weinig ervaring met fokken maar zelfs ik weet dat drachtige merries koliekerig kunnen zijn :P Goed in de gaten houden is belangrijk, maar dat doe je zo t horen al :)

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:25

Ik weet van toen ik zwanger was, mijn dochter ook redelijk gelijk was in het draaien en verliggen. Vaak a als ik net even ging liggen.

Meeste paarden hebben ook wel een vast ritme. De veulens in de buik waarschijnlijk ook wel.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:58

Bij twijfel gewoon de dierenarts laten komen. Wat je al gedaan hebt
Vaak is het het draaien van het veulen.

Zonder camera zag je het misschien minder snel. Dat het al weer over is voor je weer in de stal was.

The end

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:28

Mijn merrie heeft dit ook erg gehad bij d’r eerste veulen (was 2 de veulen voor haar maar heeft 10 jaar tussen gezeten en was voor mij de eerste)
Paar dagen na het dekken was het raak ik heb d’r nog nooit zo ziek gezien dierenarts is 3x geweest en 3 keer gespoten maar geen verbetering ik toen nog jan nas ( Y;( ) opgebeld voor een second opinion die kwam meteen met het verhaal dat ze weleens drachtig zou kunnen zijn en ze zo heftig reageerde op de ei nesteling en dag later was madam vrolijk en niks aan het handje en idd bij de eerste scan was ze drachtig!!


Ze heeft ook heel erg voorweeen gehad en kon echt doen of ze bijna dood ging. Ze had ook behoorlijk last van naaweeen toen het veulen een dag oud was. Dierenarts zei dat ze zich ook wel een beetje aanstelde maar bij haar was elke flinke draai een koliek aanval.

Bij de tweede was ik er iets meer op voorbereid en zij zelf ook... na de geboorte meteen pijn stilling gehad om safe te zijn en madam heeft geen kik gegeven.

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:36

Utixo schreef:
Ik heb ze wel vaker, drachtige merries met koliek. Vooral in het laatste stadium van de dracht. Heeft te maken met de groei en de ligging van het veulen, en het draaien. Zolang de merrie goed mest en niet met koorts staat zou ik me niet direct zorgen maken.

Verbaas me eerder dat je veearts dit niet herkent...

Idem hier, krijgt je merrie voldoende vrije beweging?
Ik zou me ook niet direct al te druk maken, zeker als de "aanval" na beweging weer weg trekt.
Hoeveel krachtvoer krijgt ze per voerbeurt? Indien je dat onlangs bent gaan verhogen kan het zijn dat het zwaar drukt op de maag die wellicht al wat weggedrukt wordt door een actief veulen

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:23

Ken je Colosan? Dat mag je ook aan drachtige merries geven en is echt ideaal bij koliek.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:30

Herkenbaar bij drachtige merries, ook eens meegemaakt dat een merrie het zo heftig had dat ze zich gewoon liet vallen en dat ze ook dagelijks ondersteund moest worden met lopen/ dierenarts etc. later in de dracht werd dit beter en minder frequent.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 11:56

Hoopgevend dat het wel iets normaal is :-)
Het is ons eerste veulentje en het geeft wel een hoop extra stress.

Ze gaat elke dag enkele uren buiten. Heb nu het krachtvoer tot de minimum beperkt.

Hopelijk wordt het snel wat minder en hebben we binnen 6 weken een gezond veulentje

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:19

nathe schreef:
Hoopgevend dat het wel iets normaal is :-)
Het is ons eerste veulentje en het geeft wel een hoop extra stress.

Ze gaat elke dag enkele uren buiten. Heb nu het krachtvoer tot de minimum beperkt.

Hopelijk wordt het snel wat minder en hebben we binnen 6 weken een gezond veulentje


Bedenk je wel dat je zo'n 4-6 weken voor de geboorte het krachtvoer juist rustig moet gaan opvoeren, weet niet hoeveel je minimum nu is?

Het is inderdaad wel 'normaal' en komt geregeld voor bij merries. Er is nu ook steeds minder ruimte voor het veulen om nog veel te bewegen, dus dan reageren de darmen ook sneller als het veulen aan het bewegen is.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 12:21

Zal het straks eens wegen wat ze nu krijgt.
Is ongeveer een halve schep (pavo schep) in de ochtend en een halve in de avond. Ze krijgt merriebrok van havens.

Dit zijn 2 foto's van dit weekend

Afbeelding
Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:22

Krachtvoer niet beperken inderdaad.
Liever haar bewegingsvrijheid vergroten, dan lost ze haar eigen probleem waarschijnlijk wel op, merries weten instinctief vaak wel wat te doen :j

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:55

Merrie is vet zat, daar hoeft geen extra merriebrok in naast die kilo die ze nu krijgt. Heb de je mogelijkheid om haar straks het land op te gooien als het veulen er is? Over een week of 6 begint het gras als het goed is net weer wat te groeien.
Inderdaad, veel beweging en rustig afwachten!
Leuke merrie om te zien overigens!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:58

Jaaa...laten we vooral de vitaminen en mineralen die de merrie en het veulen zo hard nodig hebben in de laatste maand van de dracht uit het rantsoen weglaten omdat de merrie vet zat is..

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:02

Jibbel schreef:
Jaaa...laten we vooral de vitaminen en mineralen die de merrie en het veulen zo hard nodig hebben in de laatste maand van de dracht uit het rantsoen weglaten omdat de merrie vet zat is..


Overdrijven is ook een vak apart ;-)
Als je de ontwikkeling van het veulen in de laatste 2 maanden van de dracht ''moet redden'' met krachtvoer dan ontbreekt het je sowieso aan een goed voerbeleid.
Ik ga ervan uit, als ik zo naar deze merrie kijk, dat ze ruim voldoende ruwvoer krijgt en dat is met een toevoeging van wat brok ruim voldoende.
Of de merrie een tekort heeft aan mineralen/vitamines is uitsluitend door bloed te testen uit te sluiten; fijn dat jij je laat leiden door mooie verkooppraatjes; ik laat me leiden door ervaring en mijn eigen oog.
Voeren doe je imo op het oog, niet op wat er op zakken voer staat ;-)

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 13:04

Ik heb misschien ook wel gewoon altijd teveel gevoerd.
Tot 2 weken terug kreeg ze 2 scheppen onderhoudsmuesli en 1 schep merriebrok in de ochtend EN in de avond.
Ze krijgt inderdaad onbeperkt hooi.

Nu geef ik enkel nog de merriebrok en maar de helft van eerst.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:14

Wildgirl schreef:
Jibbel schreef:
Jaaa...laten we vooral de vitaminen en mineralen die de merrie en het veulen zo hard nodig hebben in de laatste maand van de dracht uit het rantsoen weglaten omdat de merrie vet zat is..


Overdrijven is ook een vak apart ;-)
Als je de ontwikkeling van het veulen in de laatste 2 maanden van de dracht ''moet redden'' met krachtvoer dan ontbreekt het je sowieso aan een goed voerbeleid.
Ik ga ervan uit, als ik zo naar deze merrie kijk, dat ze ruim voldoende ruwvoer krijgt en dat is met een toevoeging van wat brok ruim voldoende.
Of de merrie een tekort heeft aan mineralen/vitamines is uitsluitend door bloed te testen uit te sluiten; fijn dat jij je laat leiden door mooie verkooppraatjes; ik laat me leiden door ervaring en mijn eigen oog.
Voeren doe je imo op het oog, niet op wat er op zakken voer staat ;-)


Ik zie dat je zelf een fokkerij hebt, dus ik neem aan dat je ook weet dat de vitamine en mineralen behoefte van een merrie sterk stijgen in de laatste 3 a 4 maanden van de dracht. De behoefte wordt grofweg verdubbeld, dus dat red je niet met je normale rantsoen. Dat heeft niet zozeer met de conditie van de merrie te maken, maar wel met de correcte ontwikkeling van het veulen. Korten op merriebrok zou ik dus zeker niet doen.

Interessant artikel hierover: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... elangrijk/


Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:20

Wildgirl schreef:
Jibbel schreef:
Jaaa...laten we vooral de vitaminen en mineralen die de merrie en het veulen zo hard nodig hebben in de laatste maand van de dracht uit het rantsoen weglaten omdat de merrie vet zat is..


Overdrijven is ook een vak apart ;-)
Als je de ontwikkeling van het veulen in de laatste 2 maanden van de dracht ''moet redden'' met krachtvoer dan ontbreekt het je sowieso aan een goed voerbeleid.
Ik ga ervan uit, als ik zo naar deze merrie kijk, dat ze ruim voldoende ruwvoer krijgt en dat is met een toevoeging van wat brok ruim voldoende.
Of de merrie een tekort heeft aan mineralen/vitamines is uitsluitend door bloed te testen uit te sluiten; fijn dat jij je laat leiden door mooie verkooppraatjes; ik laat me leiden door ervaring en mijn eigen oog.
Voeren doe je imo op het oog, niet op wat er op zakken voer staat ;-)


Er maar vanuit gaan dat je het krachtvoer niet hoeft te verhogen omdat de merrie vet zat is (en dat is wat je noemt in je eerste post en waar ik op reageer..) is nogal kort door de bocht, niet?
Vet zijn wil niet zeggen dat er voldoende vitaminen en mineralen bij de merrie zijn, en het veulen trekt nogal wat weg bij de moeder door de groei in de laatste maanden en straks tijdens de melkgift. Dát is waar het mij om ging.

Wel geweldig trouwens dat je ff denkt in te schatten dat ik me laat leiden door mooie verkooppraatjes en aanneemt dat ik me laat leiden door wat er op de zak staat. :')
Moet je helaas teleurstellen, ook mijn verhaal baseer ik op mijn ervaring en op meten is weten.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kolieken drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:37

@Jibbel, nee dat is níet kort door de bocht. Krachtvoer verhogen wanneer je merrie vet genoeg is ''om maar aan de mineralen behoefte te voldoen'' is gewoon dom.
Afgezien van de mineralen is dat namelijk ook vragen om leververvetting, hoefbevangenheid, jeuk en insulineresistentie.
Ik kan je de letterlijke voorbeelden noemen van mensen die dit doen en die vervolgens op 10 maand dracht hun merrie kunnen laten afspuiten.
Goed, eiwitrijk ruwvoer (bij voorkeur gras) met een kleine aanvulling is echt voldoende; ik verwelkom dit jaar mijn (hopelijk) 21e veulen (van zowel warmbloeden als koudbloeden/pony's) en ik heb altijd gezonde, sterke veulens die net zo opgroeien/uitgroeien. Ik heb mijn merrie's na de bevalling weer vlot op conditie, ook merrie's van 20+.
Hier krijgen de pony's, drachtig of niet in het winterseizoen 2 keer een vitamine spuit en that's it.
Ik doe dit uitsluitend omdat ik geen zin heb om continu mijn ruwvoer te laten testen, preventief dus.

In mijn ogen is dit hele vitamine verhaal een hype van de laatste pak 'm beet 5-10 jaar; 90% van de paarden krijgt allerlei supplementen bijgevoerd vandaag de dag en ik snap werkelijk waar niet waar dat vandaan komt....
Het was niet mijn bedoeling je te beledigen met mijn ''vanaf de zak'' opmerking maar ik stoor me wel eens aan de ''klakkeloos overal achteraan lopen'' mentaliteit van veel bokkers ;-)

@Linsa, eens, maar deze merrie krijgt ook niet haar normale rantsoen. Mocht ze niet drachtig zijn dan ga ik er van uit dat de TS geen merriebrok voert ;-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Phuddle, Trendiction, Vagabondo en 117 bezoekers