Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:48

Idd, ik lees het ook meer dat de jury de beugels te kort vindt en das wel een verschil.. Ik neem aan dat TS zelf ook wel merk als ze echt te kort zijn, dan kun je ook gewoon niet fijn rijden.


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:54

Goldie schreef:
Maar TS heeft het meer over te korte beugels in de zin van jury's vinden ze te kort omdat het geen dressuurlengte is, iig zo lees ik het :')


lol en ik juist niet omdat er 'te' bij staat. zonder dat had ik er niets over gezegd.

Ze beschreef wat een jury zei bij iemand die starte met een springzadel met te korte beugels.

ze had kunnen schrijven: "Alleen heb al vaak een gejureerd bij jury’s die daar echt een schijt hekel aan hebben en je hele proef dan gaan afkraken omdat je met te korte beugels rijd, het geen dressuurzadel is etc."

Ik bedoel ik kan het geheel verkeerd gelezen hebben, ook omdat ze schrijft dat ze gejureerd heeft bij jury's.

Ik ben het er verder geheel mee eens dat je gewoon een proef kunt rijden met een springzadel, en dat je daar niet om veroordeeld mag worden.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

_Sofie

Berichten: 4430
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:32

Als je lekkerder zit op je springzadel, gewoon mee starten dan! Ik heb zelf ik alle klasses (meermaals) met springzadel gestart omdat mijn dressuurzadel niet goed lag. Altijd winst gereden en nooit commentaar op gehad. Ook afgelopen weekend in het M2 werd ik er niet gek op aan gekeken. Wel even je beugels ietsje langer doen dan springmaat :)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

Capriootje

Berichten: 6741
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:54

Ik start al jaren op springzadels, sporadisch moet ik zeggen want vaak gaan we niet op dressuur wedstrijd.

Meestal hoor ik er niks over, maar toen ik laatste wedstrijd met m'n witje nog een 5 kreeg voor houding en zit keek ik wel even raar op. Ik zit gewoon netjes, in balans en stil maar mevrouw was van mening dat je op een springzadel niet kon zitten zoals hoorde in de dressuur dus was het onvoldoende. Een meisje die erg onrustig zat, onstabiele benen met sporen en hele onrustige handen kreeg een 7. >;)

Laatste keer dat ik met m'n huidige paard startte zei de jury later in de kantine tegen me: Je bent geen dressuur ruiter zeker? Je hebt zo'n gek zadel!

Nou toen had ik even moeite om m'n lach in te houden wel :=

Maar ook vaak niks gehoord en gewoon nette punten gereden, ik rijd dagelijks op m'n springzadel en zit er heerlijk op. Heb geen behoefte aan een dressuur zadel erbij maar het is altijd afwachten of ze er iets van zeggen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:56

De jury zou eens kritisch naar de hedendaagse dressuur “zeteltjes” moeten kijken.
Van die zadels waar van die ballonnen aanhangen, kniewrong noemen ze dat..
En een lepel en een boom waartussen je bijna niet meer uit komt..
Het liefst nog met lakpiping en svarowski, anders hoor je er niet bij en krijg je zeker geen punten....
nee,
dan echt liever een ruiter op een vlak sprinfzadeltje met een enigszins onafhankelijke zit

Capriootje

Berichten: 6741
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:57

Festeropre schreef:
De jury zou eens kritisch naar de hedendaagse dressuur “zeteltjes” moeten kijken.
Van die zadels waar van die ballonnen aanhangen, kniewrong noemen ze dat..
En een lepel en een boom waartussen je bijna niet meer uit komt..
Het liefst nog met lakpiping en svarowski, anders hoor je er niet bij en krijg je zeker geen punten....
nee,
dan echt liever een ruiter op een vlak sprinfzadeltje met een enigszins onafhankelijke zit


Helemaal mee eens :j

Ashleytjuhh

Berichten: 6638
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:59

ja hoor kan gewoon..ken iemand die Z start met springzadel en regelmatig wint ;)

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 16:18

_Sofie schreef:
Als je lekkerder zit op je springzadel, gewoon mee starten dan! Ik heb zelf ik alle klasses (meermaals) met springzadel gestart omdat mijn dressuurzadel niet goed lag. Altijd winst gereden en nooit commentaar op gehad. Ook afgelopen weekend in het M2 werd ik er niet gek op aan gekeken. Wel even je beugels ietsje langer doen dan springmaat :)


Afbeelding
Ik rij altijd met deze maat! Niet te lang niet te kort, gewoon mooi! Maar misschien toch dan maar even gaatje langer doen

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 16:20

Festeropre schreef:
De jury zou eens kritisch naar de hedendaagse dressuur “zeteltjes” moeten kijken.
Van die zadels waar van die ballonnen aanhangen, kniewrong noemen ze dat..
En een lepel en een boom waartussen je bijna niet meer uit komt..
Het liefst nog met lakpiping en svarowski, anders hoor je er niet bij en krijg je zeker geen punten....
nee,
dan echt liever een ruiter op een vlak sprinfzadeltje met een enigszins onafhankelijke zit


Daar wordt je gewoon in vast gebonden Niet voor niks dat ze allemaal " stil " zitten! Zit geen beweging in. Zo vast zit je

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:23

Ja toch dat heeft wat mij betreft niks meer met rijden te maken.
Dat noem ik zo comfortabel mogelijk “meeliften”.
Daar is bijna geen interactie met het paard meer mogelijk.
Laatst zei ook iemand tegen mij;
Ik neem een nieuw zadel met diepe zit en veel wrong want mijn paard heeft zoveel expressie in de draf dat ik het niet uit kan zitten...
Euh, ja dat komt omdat je paard zijn bovenlijn niet loslaat en hij nog steeds enorm op de voorhand loopt, kop op de borst getrokken..
Maar dat zag ik vast verkeerd
Laatst bijgewerkt door Clasical op 15-02-18 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

98xsophiex98

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:26

Ik start ook regelmatig met springzadel in de dressuur. 1 keer een opmerking gehad dat mijn beugels langer moesten, maar die opmerking krijg ik met mijn dressuurzadel ook wel eens. Iets met lang bovenlijf in vergelijking met korte benen.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:31

Ik reed in de B en de L gewoon prijzen en dubbele winst met een springzadel. Op een pony. Was nog een draver ook.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:37

Ik heb vroeger enkele keren in dressuur gestart met een springzadel en heb ook de opmerking gekregen dat het mooier zou zijn moest ik wat langer zitten.
Heb niet lang erna ook een dressuurzadel aangeschaft, niet voor de commentaar maar omdat ik verder wil in de dressuur.

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:39

Xxjonique schreef:
_Sofie schreef:
Als je lekkerder zit op je springzadel, gewoon mee starten dan! Ik heb zelf ik alle klasses (meermaals) met springzadel gestart omdat mijn dressuurzadel niet goed lag. Altijd winst gereden en nooit commentaar op gehad. Ook afgelopen weekend in het M2 werd ik er niet gek op aan gekeken. Wel even je beugels ietsje langer doen dan springmaat :)


[ [url=m/mGSQMU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik rij altijd met deze maat! Niet te lang niet te kort, gewoon mooi! Maar misschien toch dan maar even gaatje langer doen

Ik zou idd een gaatje of 2 langer doen. Dit vind ik een springlengte namelijk.

Leef en laat leven.

ChelseyL

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:40

Als het jou echt gaat om ervaring opdoen dan maakt het toch niks uit wat een jury daar van vindt?
Start anders HC als het toch alleen voor de ervaring is.

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 15:03

ChelseyL schreef:
Als het jou echt gaat om ervaring opdoen dan maakt het toch niks uit wat een jury daar van vindt?
Start anders HC als het toch alleen voor de ervaring is.


Het is altijd wel zo leuk om, als er toch goed ging en zit in de prijzen je er 1 mee naar huis kan nemen. Haha
Tuurlijk gaat het daar niet om. Maar om dan HC te gaan starten mis te grijpen is ook zo sonde van het geld

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:05

Ik heb ook net weer een startkaart aangevraagd voor mezelf en ga met een van de springpaarden de dressuurring in. En het gupje kan zichzelf weleens heel grappig vinden dus iig de eerste keren rij ik mooi met mijn springzadel rond :+ Zit ik veel prettiger op dan op een dressuurzadel :=

En als er een jury niet van houdt heeft diegene pech, ik rij voor mijn eigen plezier en niet voor die jury zijn humeur :D

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 22:20

Goldie schreef:
Maar TS heeft het meer over te korte beugels in de zin van jury's vinden ze te kort omdat het geen dressuurlengte is, iig zo lees ik het :')

Klopt helemaal

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:32

Gewoon gaan starten. Tegen de tijd dat het Z in zicht komt kan je altijd nog aan een dressuurzadel gaan denken. Zorg dat de jury niet eens ziet hoe je erop zit door je paard zo goed voor elkaar te hebben dat daar de focus op blijft.

_Natasja_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:25

Van de zomer nog Z1 gestart met m’n springzadel.

(Iets met zadel delen met m’n zusje en tegelijk moeten starten)

Ik heb voornamelijk commentaar gehad van omstanders wisselend van:

-Super gaaf dat je met een springzadel Z dressuur rijd

- OMG daar kun je toch geen proef mee rijden

De jury had er niet zo’n moeite mee.
Had ruim winst en volgens mij zelfs nog een eerste prijs.

Ik merkte wel dat ik wat meer moeite had met m’n zit qua uitgestrekte draf.

Dus als jij beter rijdt met een springzadel: gewoon doen!

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers