Paard breekt de tent af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:14

Een beetje radeloos open ik dit topic.

Mijn paard breekt de tent af in een normale box. Dan bedoel ik zo een box met een schuifdeur die dicht gaat en een normale buitenbox met weefrek. Het gaat volledig fout.

Ze stond eerst op een giga pension in een uitloopstal. Dit ging redelijk. Echter vond zowel ik als paardlief de stalling te groot en vet ongezellig, er stonden ruim 500 paarden.

Toen verhuisd. En daar begon de ellende. Ze kreeg een hele mooie binnenbox met zo een schuifdeur. Ik zette haar erin, verwachtend dat ze stro zou gaan eten. Maar niets was minder waar.. ze begon als een achterlijke te steigeren, proberen over de bovenkant van die box te springen, de deur eruit proberen te trappen.. ik had haar nog nooit zo gezien. Ze brak echt te tent af. Ze heeft bijna die deur uit de railing gekregen.

Toen een best klein binnenstalletje met stenen muur maar wel tralies dst ze aan de buurtjes kon snuffelen. Dit is geen dichte deur, er zat een weefrek op dus ze kon dr kop naar buiten doen. Dit gaat goed en ze staat nog steeds in deze box. Maar ik wilde eigenlijk graag dat ze in de buitenlucht stond. Dus een buiten box geprobeerd en daar dezelfde problemen, inclusief bijna over het weefrek heen gesprongen. Het maakt niet uit of ik dan erbij blijf in de stal, of ze eten heeft.. ze eet dan echt niet en probeert op alle (on)mogelijke manieren uit die stal te komen.

Nu wil ik eigenlijk van stalling veranderen omdat er hier geen weiland is en ze eigenlijk maar een half uur per dag in de paddock mag. (Ik zet haar illegaal wel langer buiten)

Een stukje land in de zomer kan wel, maar het is maar een heel klein stukje zonder schaduw en kost dikke 150 euro per maand naast je boxhuur. Ze mogen er maar een paar uurtjes per dag op. Maar op het weiland zonder maatjes gaat ook niet goed, ze rent dwars door het schrikdraad heen ondanks de grote klap stroom.
:(
Ik ben nu een beetje radeloos. Stel dat ze echt niet op een andere stalling kan. Wat als deze stalling afbrand en je hals over de kop ergens anders heenmoet?

Wat kan ik hier nou aan doen? Het is echt niet normaal hoe ze van rustige merrie in een wildebras veranderd. En dan terug in dr eigen kleine stalletje niks meer aan de hand. :?


senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:17

Misschien is je paard claustrofobisch. Ik zou toch zoeken naar een stal met uitloop en weidegang.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:19

Tja het beste voor haar zou een uitloopstal zijn met een paddock er bij. Maar als het echt niet anders is dan moet je gaan voor waar ze het rustigste is. Dan maar het binnenstalletje. Ik heb ook een merrie gehad die geen buitenluik of weefrek kon hebben, die werd daar heel druk en onrustig van. Maar lekker naar buiten heeft uiteraard de voorkeur.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:33

Hoe lang heb je het geprobeerd? Mijn paard was de erste 2/3 weken ook heel onrustig op stal. (Rondjes draven, uitglijden, hinniken). Maar na verloop van tijd ging het steeds beter. Nu gaat het prima.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:38

Ik heb die binnenbox 2 maanden geprobeerd en het werd steeds erger..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:38

Dan denk ik dat je paard heel duidelijk aan het vertellen is dat ze dit niet wil. Verhuizen naar een plek waar ze in een groepje kan, want zo stond ze voor je verhuizing toch?

Oy with the poodles, already

Maddy_Paola

Berichten: 1325
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:07

Wat ik even mis is bin de binnenbox, waren de zijkanten tralies zodat ze nog kan snuffelen met andere paarden, of bij de buitenbox, aangezien je dit bij het kleine stalletje wel expliciet erbij zet, mss gewoon een optie om stallen te zoeken waar ze onderling dit contact kunnen hebben en dus altijd anderen zien?

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:10

Je paard geeft heel klip en klaar aan dat ze doodongelukkig is. Ik zou teruggaan naar de vorige stalling en met de kennis die je nu hebt een lijstje maken van haalbare criteria waar een stalling minimaal aan moet voldoen om je paard een fijn leven te bieden, en waar jij je ook nog prettig kunt voelen. En dan zoeken. Soms moet je zelf concessies doen; je paard leeft 247 op zijn pension, en jij bent er maar een paar uurtjes per dag.
Gooi het roer om, zoek echt connectie met je paard. Paarden zijn eerlijk.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 01:33

Jouw paard geeft overduidelijk aan dat ze ontzettend ongelukkig is waar ze nu staat. Je schrijft dat ze op de vorige stal het ongezellig vond, maar ze had het daar duidelijk beter naar haar zin dan waar ze nu staat. Mijn paard is dan niet zo extreem dan de jouwe, maar ook die geeft echt wel aan waar hij het wel of niet naar zijn zin heeft. Ik heb in 6 jaar tijd 7 plekken gehad, en er is maar 1 plek waar hij gelukkig is.
Dus ook al had je de indruk dat ze op de vorige stal niet gelukkig was, ze is hier overduidelijk nog ongelukkiger. Mijn advies is toch om zo snel mogelijk terug te verhuizen naar de vorige stal en van daar uit op het gemakje te zoeken naar een stal die beter bij jullie beiden en vooral bij haar past. Zij moet er tenslotte 24/7 leven. Jij zelf bent er waarschijnlijk gemiddeld 2 uur per dag.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 01:42

Bestaan er atallen met 500 paarden. Wow....ik vind 14 paarden al een volle bak

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 02:32

Die zijn er inderdaad, ik heb er laatst eentje gezien nog... zijn verrekte veel paarden!

TS, ik denk dat je paard het daar toch leuker vond dan hier. Is een 24/7 buiten idee niet meer iets voor jouw paard?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 03:11

waarom denk je dat de paard die stalling te groot en ongezellig vond?
waar bleek dat uit (want je geeft nu je paard menselijke emoties, dus dat is lastig om te achterhalen wat het paardje daar voor gedrag vertoonde waarom hij voor zijn welzijn weg moest).

wortel115

Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 05:07

Mijn volbloed vind het ook helemaal niet prettig om in een binnenbox te staan. Een yard (paddock ter grootte van een box) vind hij ok om te eten en bv voor de smid even in te gaan maar hij vind het veel fijner om gewoon het hele jaar door in de wei te staan. Hij is dan rustig en kan gewoon zn gang gaan. Hij wordt overgins gewoon gereden en gaat ook mee in de trailer wekelijks zonder problemen. Zolang ik hem maar niet dag en nacht opsluit.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 06:26

Ik heb hier een oude shet van 31 staan, maar in de stal zetten sloopt ze de deur ook.
Ze staat nu met mijn ruin buiten in de wei met schuilstal. En dat gaat prima

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:02

Die andere binnenstal had er tralies tussen dat ze wel aan elkaar kunnen snuffelen, de buitenboxen niet maar die hadden dan weer een weefrek ipv dichte tralies bij de deur.

Bij de vorige stal was ze erg opgefokt en ze lag nooit in de stal. Daarnaast duurt het ongeveer een jaar voordat er een landje vrijkomt waar je iedere dag gebruik van kunt maken. Ze krijgen daar maar 2x per dag schraal kuil en in de zomer is dit kuil zuur en beschimmeld. Als ik nu bij mijn stal het terrein af ga direct het ruiterpad op, kan ik zo binnen 5 minuten naar die vorige stal stappen. Eens geprobeerd met een vriendin, we moesten een clubje anderen daar ophalen voor een bosrit. Mijn paard ging daar mooi het bruggetje niet over.. eenmaal zover gekregen dat ze eroverheen was begon ze te steigeren en wilde ze als de wiedeweer omkeren.

Ik denk dus niet dat ze daar bepaald gelukkig was. Waar ze nu staat komt ze erg tot rust maar ik vind het niet top hier. Nergens is het top maar het is toch fijn als je paard normaal naar buiten kan en je meer bakken hebt als 1 als je met 80 mensen staat.
Ik zeg 1 bak want in de andere binnenbak zijn altijd manegelessen en mag je dus niet rijden en de buitenbak is altijd zeiknat helaas. Ikzelf rij liever in een buitenbak.

Ik heb ik mei de kans gehad om een priveplek over te nemen, daar had mijn oudje gestaan die inmiddels overleden is. Er zijn daar 6 boxen, een ongedraineerde buitenbak en een weiland en thats it. Geen uitrijmogelijkheden niets, maar wel de mogelijkheid paard de hele dag buiten te zetten en snachts op stal. Dat was fijn. Maar we hebben besloten het niet te doen omdat we er dan alleen met ons paard zouden staan en een paard moet niet in zijn eentje gekomen.

Achteraf spijt van, maar dat is helaas altijd achteraf...
Die man stopt met die priveplek omdat hij het niet meer kan, hij is op leeftijd. En de gemeente eist het nu op nu de pacht is opgezegd. Helaas..

Veel voor mijn paard geschikte stallen zijn hier niet. Misschien zitten er nog ergens priveplekken hier in de buurt, maar dat word dan goed zoeken. :)

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:23

Je hebt ook een topic dat dit paard vreselijk vastpakt aan de teugel toch? Het lijkt mij verstandiger dat je de 2 topics samwnvoegd,het zijn naar mijn idee niet twee losstaande dingen maar het zegt veel van de toestand van je paard fysiek en mentaal. Dit paard mist rust en stabiliteit en een paard verhuizen is een hele grote verandering in z'n leven en het kan wel tot een jaar duren tot alles gewend is.
Ik denk dat het belangrijk is voor 't geven van de juiste tips dat je het hele verhaal van het paard compleet hebt, de topics apart geven dat niet, wil je de juiste tips voeg ze dan samen.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 15-02-18 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:45

Phoe ben ik even blij dat ik in brabant woon.. Bijna iedere stalling hier in de buurt heeft voor 275 in de maand vol pension + weidegang..

Als je zegt dat ze op deze stal goed staat en tot rust komt, dan laat je dat rijden toch voor ff. Kun jij presteren als je onder hoge spanning staat? Jouw paard ook niet. Laat m ff wennen en geef hem een korte vakantie zodat jullie allebei kunnen wennen..

Daarnaast bij ons op stal staan er denk ik ook een stuk of 40, en kwa rijden is dat ook niet altijd fijn aangezien we een binnenbak en een buitenbak hebben, en soms is het dan heel druk in die bak. Maar probeer voor jezelf een tijdstip te vinden dat het niet ontzettend druk is en je toch je ding kan doen..

Ik zou je paard ff niet meer intensief aan het werk zetten en even alleen wat stapritjes of bosritjes maken.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:52

Ze staat nu al sinds september op stal waar ze nu staat, en sinds november in de box waar ze nu in staat.

Ik betaal zo'n €300 en moet zelf uitmesten etc, en heb dan geen weidegang. Als ik dat in de zomer zou willen ben ik €450 per maand kwijt.
Bij die €300 heb ik wel mijn stro en hooi bijgeteld, en een zak muesli en een zak ponybrok.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:54

In welke regio sta je dan? Er moet toch wel wat beters te vinden zijn lijkt mij voor dat geld

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:55

Noord Holland naast het Amsterdamse Bos.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:58

Ah dan stond je bij wennekers eerst, en nu daarnaast?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:04

AmyPony schreef:
Ze staat nu al sinds september op stal waar ze nu staat, en sinds november in de box waar ze nu in staat.

Ik betaal zo'n €300 en moet zelf uitmesten etc, en heb dan geen weidegang. Als ik dat in de zomer zou willen ben ik €450 per maand kwijt.
Bij die €300 heb ik wel mijn stro en hooi bijgeteld, en een zak muesli en een zak ponybrok.


Pff wat een prijzen zeg, dat is toch niet meer leuk.. De prijs van 300 is nog niet zo gek, maar dat je dan zelf nog moet mesten en je paard niet eens de wei op kan vind ik een beetje gek.. Is dat hooi en stro dan zoveel duurder in het noorden als hier in brabant?

En als je hem in de zomer op het land laat, zetten ze hem dan ook buiten en binnen voor die 150 euro of moet je dat dan ook nog zelf doen?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:10

Je heb daar heel veel stallen. Was het niet bij funnyhorse ofzo dat ze daar ook uitloopstallen hebben? En anders moet je ietsje Verder, maar er zijn genoeg plekken daar in de omgeving waar ze meer buiten komen.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:55

Ik stond inderdaad eerst bij wennekers.

Voor dat geld zelf buiten en binnen zetten..

Funnyhorse liever niet omdat daar maar 1 binnenbak is en daar altijd manegelessen draaien.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:24

Andere eisen gaan stellen aan je stalling, stallen met een binnenbaan zonder manege gebruik, waar je paard waarschijnlijk ook niet genoeg buiten komt of een stal zonder binnenbaan maar wel meer naar buiten kan, ze zijn er, maar lastig te vinden, weet ik, ik zit middenin je regio, en mijn ervaring is dat het baasje toch snel kiest voor zichzelf, binnenbak gezellige kantine enzoooo

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Harkie, Noor17 en 33 bezoekers