Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 14:01

Nav deze video van Rick Gore - think like a horse en ook iets wat ik op bokt heel erg veel zie. Veulens en merries die nauwelijks de kans krijgen een band te vormen omdat er minuten na de geboorte mensen met telefoons bovenop staan, zich bemoeien met schoonmaken van het veulen, willen kijken welk geslacht het veulen heeft, een halster om zijn hoofd willen hangen, vriendinnen opbellen etc. Vlak voor de geboorte moeten er webcams opgehangen worden, geboorte alarm om de merrie, men gaat ernaast slapen. En dat alles uiteraard op de paar vierkante meter van een box. Een dag na de geboorte moet veulen gepoetst worden, voetjes geven enzovoort.

Vooral erg leuk voor de mensen maar is dat in belang van veulen/merrie en de onderlinge band? Ik heb sterk het idee van niet maar ben benieuwd hoe bokkers hierover denken. Wat is er tegen om veulen en moeder de ruimte te geven, ze met rust te laten en de commotie enigzins te beperken?


In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:12

Wat is er tegen om het wel iets anders te doen ? Er is ook zoiets als een gulden middenweg....

Ik heb 3 weken lang naar mijn app zitten kijken tot de merrie van een vriendin bevallen was. Ze zijn toen gecontroleerd en veulen is geholpen met melk drinken omdat de merrie tegenwerkte, dus daar is heel even ingegrepen ja. Daarna met rust gelaten.

De tweede dag idd direct veulen halster om en aan touwtje mee naar buiten.
Veulen kon met een week meelopen en vaststaan.

Let wel: moeder en kind worden dan bijna 23 uur met rust gelaten..... op de box mesten na, en dan even in handen zijn met een halstertje omdoen , borsteltje en aanraken en verder gebeurt er dus niks.... denk dat moeder en kind evengoed wel een band opbouwen hoor....

Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:14

Ik vind het wel zinvol om direct even kennis te maken met het veulen zodat je een normaal onderdeel van de omgeving bent. En even kijken of alles goed gaat of het opstaan en drinken lukt, of de placenta eraf komt en mama het veulen wel lief vindt vind ik ook wel zinvol. In die tijd kun je natuurlijk best een paar kiekjes klikken. Maar verder lekker met rust laten, ze redden zich vaak prima. Kraamvisite kan ook wel in de dagen erna

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:21

ElCamino schreef:
Wat is er tegen om het wel iets anders te doen ? Er is ook zoiets als een gulden middenweg....

Ik heb 3 weken lang naar mijn app zitten kijken tot de merrie van een vriendin bevallen was. Ze zijn toen gecontroleerd en veulen is geholpen met melk drinken omdat de merrie tegenwerkte, dus daar is heel even ingegrepen ja. Daarna met rust gelaten.

De tweede dag idd direct veulen halster om en aan touwtje mee naar buiten.
Veulen kon met een week meelopen en vaststaan.

Let wel: moeder en kind worden dan bijna 23 uur met rust gelaten..... op de box mesten na, en dan even in handen zijn met een halstertje omdoen , borsteltje en aanraken en verder gebeurt er dus niks.... denk dat moeder en kind evengoed wel een band opbouwen hoor....
Hier idem dito.
Veulen wat ik erbij gekocht heb als vriendinnetje is veel minder in handen geweest en dat is echt een nadeel in de dagelijkse omgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:24

Hier was ons door meerdere dierenartsen geadviseerd om bij de bevalling aanwezig te zijn en te helpen, omdat het bij het ras vaak voor komt dat de schoudertjes blijven steken.
We hadden ook een webcam, maar daar hebben de paarden zelf natuurlijk geen last van. :)

En de band tussen moeder en kind? Onbreekbaar, nog nooit zoveel liefde gezien tussen 2 dieren.

Er is altijd nog iets als 'teveel' of 'teweinig', maar denk dat maar weinig mensen meerdere uren per dag bij een pasgeboren veulen zijn.

Edit: Ik heb nu de video bekeken en dat gaat in mijn ogen ook véél te ver. :o

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:20

Wij hadden vroeger een pony die haar veulens enorm afschermde van vreemden maar ook van ons. ze dreef het een hoek van de box in, ging ervoor staan zodat je enkel pootjes en oortjes zag. Ze beviel van de 10 veulens die ze heeft gekregen 8x keer alleen. Van de 2 keren dat we er toevalig op kwamen. Die keren schermde ze het veulen niet af van ons.

Ook onze ervaring met onze rijpaard merrie's is zo dat je er het best bij bent zodat je ook de geur van het veulen direct op je hebt. Scheelt enorm met overbeschermende merries. Verder hou ik kraambezoek de eerste dagen ook op afstand zoveel als mogelijk. Kwestie van de merrie en veulen rust te gunnen. Afhankelijk van het weer gaat het veulen op dag 2 van zijn leven al eventjes mee naar buiten. Merrie aan de hand vasthouden zodat zij grasjes kan eten en het veulen de wei en zijn omgeving kan bekijken zodat hij het al leert kennen. Borstelen en voetjes geven begint bij mij pas na een week of 2 à 3. Halstertje moet ik ook vaak een week mee wachten. Laat het veulen je eerst maar even kennen. Ik forceer echt niets.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:36

ElCamino schreef:
Wat is er tegen om het wel iets anders te doen ? Er is ook zoiets als een gulden middenweg....

Ik heb 3 weken lang naar mijn app zitten kijken tot de merrie van een vriendin bevallen was. Ze zijn toen gecontroleerd en veulen is geholpen met melk drinken omdat de merrie tegenwerkte, dus daar is heel even ingegrepen ja. Daarna met rust gelaten.

De tweede dag idd direct veulen halster om en aan touwtje mee naar buiten.
Veulen kon met een week meelopen en vaststaan.

Let wel: moeder en kind worden dan bijna 23 uur met rust gelaten..... op de box mesten na, en dan even in handen zijn met een halstertje omdoen , borsteltje en aanraken en verder gebeurt er dus niks.... denk dat moeder en kind evengoed wel een band opbouwen hoor....


Ik ben het met je eens dat er zoiets is als een gulden middenweg, maar een dier dat op de tweede dag van zijn leven al aan halster met touw naar buiten geleid wordt, vind ik al best wel extreem. Daar krijg ik wel echt het gevoel bij: jeetje, laat het dier ook even dier zijn. Give the foal some space. :o

Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:58

Mja. Hoe sneller je zulke dingen introduceert hoe minder spannend ze het zullen vinden. Ik deed vaak even vanaf dag 2, op stal zetten, halstertje om doen. Uitmesten. Halstertje af doen. Weer naar buiten. Als het veulen van aandacht houdt even kriebelen. Vinden ze het eng, alleen halster op en af. Klaar. Elke dag deze routine. Binnen een paar dagen is het de normaalste zaak van de wereld

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:47

Ieder zijn ding. :) Ik vind dat allemaal best wel snel. Ik ging pas na een week of twee weken "aan de slag" met een veulen. In die eerste paar dagen vond ik het al voldoende dat ze aan mijn aanwezigheid als mens wennen. Ik snap het principe 'jong geleerd is oud gedaan', maar in de eerste 23 uur van hun leven al een halstertje om gehad hebben, pffff, ik vind dat echt heel snel en controlerend. Uiteraard vinden ze dat dan niet spannend, ik denk dat ze amper beseffen wat hen overkomt.
Maar dat is uiteraard mijn mening die ik zeker niet als waarheid wil verkondigen.

Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:04

Ik denk dat dat minder stressvol is uiteindelijk. Maar dat zal ook per veulen verschillen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:35

Wat is tegenwoordig nog normaal? :+
Bij de springfokkers moeten ze al na enkele weken met mams over balkjes "springen", kijken of ze wel toppers hebben gefokt.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 06:25

Mijn merrie stond niet eerder op na de bevalling dan dat ik bij haar hoofd was de bevallig zelf lieten we haar zelf doen en dat ging heel goed. Omdat ze bij d’r tweede veulen 6 weken eerder beviel lag er nog vlas in de stal en moesten we hals over kop stro in leggen zodat de kleine op kon staan. Even nadat mamma uitgebreid schoongemaakt had hebben wij even kennis gemaakt en gewacht tot ze dronk en toen gegaan. Dag erop kreeg ze wel halster om naar de wei maar mocht nog gewoon meehuppelen pas als ze zelf wat brutaler worden en niet zo dicht bij mamma willen blijven ging er een touwtje aan naar de wei ...

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 06:53

Het is ook wel Rick Gore he, die heeft ontegenzeglijk hele goede punten maar genuanceerd is hij niet. Daarnaast is in de VS eea ehh... iets anders dan in Nederland (gelukkig).

Wat Sjolvir zegt vind ik ook normaal. Kijken of alle functies het doen, veulie moet staan, drinken en de darmpek eraf. En verder niet te veel in de weg lopen. Het is een veulen, geen kalf. Veulens horen bij de moeder (kalfjes uiteraard niet, maar dat zijn ook geen zoogdieren :Y) ). Maar niet alleen dat. Een merrie moet ook, bij voorbeeld van een andere merrie, leren hoe ze voor het veulen zorgt. Als dat om de één of andere reden niet kan, bij voorbeeld omdat ze de enige met een veulen is, dan zul je her en der wat moeten bijsturen. Maar dus alleen waar nodig voor een normaal functioneren tussen merrie en veulen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:10

Ik werd even niet goed van zijn vrouwen dit vrouwen dat. Geen idee hoe het in de VS gaat maar hier doe ik het niet anders dan de (mannelijke) boeren/fokkers hier.
Ik heb de video ook niet af gekeken want ik ging me er aan ergeren.

Waar ik het wel direct mee eens was de stal met glazen ruiten....das gevaarlijk lijkt me simpel.

Ik maak ook niet vaa(tot nu toe nog nooit)mee dat veulens door hun moeder worden afgewezen.
En veel veulens die ik ken gaan het hele circus door. Halstertje om, voetjes leren optillen, meelopen.
En dan hop naar de hengstenhouder de trailer op en de merrie opnieuw insemineren.
Naar de veulenkeuring dus voetjes scheren, veulen wassen, knotjes draaien en de trailer op...rondje rennen.


En ik heb nog nooit meegemaakt dat een veulen niet door de moeder werd geaccepteerd. Enige geval waar ik ooit van heb gehoord bleek het veulen ziek te zijn.

Uiteraard ga je de eerste dagen niet te veel met moeder en kind doen. Controle of alles goed is en dan laat je de eerste dag met rust.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:21

Ik heb 1 keer meegemaakt dat een -kerngezond- veulen niet door de merrie werd geaccepteerd. Was een onervaren merrie, en er waren medische complicaties. Dat is rot, en dan moet je wel ingrijpen.

Veulen naar de keuring of met moeders mee naar de hengstenhouder: prima, je bereidt ze voor op wat nodig is. Maar niet meer dan dat, geen getut en gefrut met beenbeschermers "want dat moet hij leren voor je weet maar nooit" in de eerste weken. Je hebt zeeën van tijd nog. Waarom moet het meteen met een pasgeboren veulen?

Aan hoe veel je ze moet laten wennen is voor mij echt afhankelijk van wat nódig is. Dingen als manen vlechten en voeten scheren voor de keuring is mij totaal vreemd maar kan me voorstellen dat het wel moet voor een warmbloedveulen. Dus ja, dan moet 't. Maar niet als hij een week oud is. Maandje voor hij naar de keuring gaat is vroeg genoeg om met dit soort dingen te beginnen. De vraag gaat ook niet over wat je wel en niet zou moeten doen met een veulen wat al gehecht is aan z'n moeder. Maar over wat mensen te veel en overbodig doen waardoor de hechting niet tot stand komt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:52

Koper schreef:
Ik heb 1 keer meegemaakt dat een -kerngezond- veulen niet door de merrie werd geaccepteerd. Was een onervaren merrie, en er waren medische complicaties. Dat is rot, en dan moet je wel ingrijpen.

Veulen naar de keuring of met moeders mee naar de hengstenhouder: prima, je bereidt ze voor op wat nodig is. Maar niet meer dan dat, geen getut en gefrut met beenbeschermers "want dat moet hij leren voor je weet maar nooit" in de eerste weken. Je hebt zeeën van tijd nog. Waarom moet het meteen met een pasgeboren veulen?



Ohhhh maar dit ben ik met je eens.

En een veulen van een week oud gaat uiteraard niet naar de keuring. Meeste veulens op de keuring zijn tussen de 2,5 tot 5 maanden oud.(veulenkeuring zijn meestal in juli en de meeste veulens worden geboren in april, mei en juni. Met een heel jong veulen gaan heeft meestal geen zin.

En als je ze geleerd hebt voetjes op te tillen gaat het voetjes scheren meestal vanzelf. Dat oefen ik niet dat doe ik 2 dagen voor de keuring en eventueel de avond ervoor bijwerken.

Beenbeschermers doe ik niet bij een veulen. Sterker nog ook niet bij een 3 jarige. Pas als het nodig is.

Ik ben er wel voor dat het als veulen leert vaststaan, voeten optillen en meelopen. That's it.
(edit: en niet allemaal op dag 1 uiteraard)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:02

NatasjavE schreef:
Ik werd even niet goed van zijn vrouwen dit vrouwen dat. Geen idee hoe het in de VS gaat maar hier doe ik het niet anders dan de (mannelijke) boeren/fokkers hier.
Ik heb de video ook niet af gekeken want ik ging me er aan ergeren.

Waar ik het wel direct mee eens was de stal met glazen ruiten....das gevaarlijk lijkt me simpel.

.

dat is een beetje het probleem bij 'hem' hij schreeuwt maar doet geen research.
Was eerder ook bij 2 engelse amazones die werden aangereden door een auto die en te snel reed in een onoverzichtelijke bocht en ook nog eens aan de verkeerde kant.
Hij met zijn aannames dat mensen een cap dragen omdat ze hun paard niet vertrouwen zat te schreeuwen dat het hun eigen schuld was, en meer onzin, vergetende dat het in UK verplicht is een cap te dragen en dat de ruiters aan de goede kant van de weg reden.

de veulen stal heeft veel ramen maar zijn allemaal grotendeels voorzien van tralies:
veulen opvang

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:10

NatasjavE schreef:
(edit: en niet allemaal op dag 1 uiteraard)

In mijn beleving is dit het hele punt. Na een dag of wat zijn ze aan elkaar gewend en op elkaar ingespeeld. Het topic gaat toch over gedoe aan zo'n veulen wat net geboren is, waardoor moeder en veulen niet goed aan elkaar wennen in het hele begin en die hechtingsfase dus mis gaat? Door onnodig gebemoei en getrut van mensen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:13

Alane schreef:
NatasjavE schreef:
Ik werd even niet goed van zijn vrouwen dit vrouwen dat. Geen idee hoe het in de VS gaat maar hier doe ik het niet anders dan de (mannelijke) boeren/fokkers hier.
Ik heb de video ook niet af gekeken want ik ging me er aan ergeren.

Waar ik het wel direct mee eens was de stal met glazen ruiten....das gevaarlijk lijkt me simpel.

.

dat is een beetje het probleem bij 'hem' hij schreeuwt maar doet geen research.
Was eerder ook bij 2 engelse amazones die werden aangereden door een auto die en te snel reed in een onoverzichtelijke bocht en ook nog eens aan de verkeerde kant.
Hij met zijn aannames dat mensen een cap dragen omdat ze hun paard niet vertrouwen zat te schreeuwen dat het hun eigen schuld was, en meer onzin, vergetende dat het in UK verplicht is een cap te dragen en dat de ruiters aan de goede kant van de weg reden.

de veulen stal heeft veel ramen maar zijn allemaal grotendeels voorzien van tralies:
veulen opvang


Aha, ja ik ken hem niet.

En die foto maakt het al weer helemaal anders. Dat zag ik niet goed(klein schermpje op dat moment) in de video.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:32

Mijne heb ik vanaf dag 1 lekker in de hand gehad niet gedwongen maar gewoon wederzijds respect opbouwen hengstje was vanaf het moment dat hij geboren werd een ontzettende kroel kont terwijl m’n merrie zoiets had niet kussen ;)
Zijn allebei super lieve paarden van ondertussen 2,5 en 1,5 en merrietje wilt de heeeeele dag alleen maar kussen en kroelen **\O/**

Ook met spenen waren er van die “goed bedoelde” adviezen van ja en veulen moet minimaal een jaar bij de merrie lopen m’n ander veulen heeft er 5 jaar bij gelopen enz enz ... ik heb gespeend toen m’n merrie er genoeg van had en de kleine oud en wijs genoeg was om op “zichzelf” te gaan wonen dot was met 8 mnd.

Hoe een ander doet moeten ze helemaal zelf weten maar het zijn MIJN paarden en ik doe wat ik denk wat goed voor ze is. Iedereen doet het anders en vind ik helemaal prima maar laat iedereen z’n eigen ding doen en ga niet lopen drammen dat iets zo en zo moet _-:(

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:45

NatasjavE schreef:
Ik werd even niet goed van zijn vrouwen dit vrouwen dat. Geen idee hoe het in de VS gaat maar hier doe ik het niet anders dan de (mannelijke) boeren/fokkers hier.
Ik heb de video ook niet af gekeken want ik ging me er aan ergeren.

Waar ik het wel direct mee eens was de stal met glazen ruiten....das gevaarlijk lijkt me simpel.

Ik maak ook niet vaa(tot nu toe nog nooit)mee dat veulens door hun moeder worden afgewezen.
En veel veulens die ik ken gaan het hele circus door. Halstertje om, voetjes leren optillen, meelopen.
En dan hop naar de hengstenhouder de trailer op en de merrie opnieuw insemineren.
Naar de veulenkeuring dus voetjes scheren, veulen wassen, knotjes draaien en de trailer op...rondje rennen.


En ik heb nog nooit meegemaakt dat een veulen niet door de moeder werd geaccepteerd. Enige geval waar ik ooit van heb gehoord bleek het veulen ziek te zijn.

Uiteraard ga je de eerste dagen niet te veel met moeder en kind doen. Controle of alles goed is en dan laat je de eerste dag met rust.

Rick Gore heeft iets tegen de paardeneigenaren uit de categorie : vermenselijken, disneyficatie, paard als barbiepop, kindsubstituut, keuzes maken voor jouw gemak boven welzijn paard (regen/zomerdeken bij 25+ graden,paard alleen, etc.). Veelal blijken dat in zijn omgeving vrouwen te zijn. Hij heeft niks tegen eigenaren die hun paarden gewoon als paard behandelen, opvoeden en verantwoordelijkheid nemen (zoals wanneer de postbode je hek open laat staan je paarden niet aan de wandel kunnen) ipv iemand anders de schuld geven (en ze ook niet meer kunnen vangen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 06:47

Daar geloof ik helemaal niets van. Er zijn in de VS ook genoeg mannen die, voor shows, paarden disneyficeren, deken op bij 25+ en meer van die zaken.
Ik zie wel eens plaatjes van Arabieren met een halsdeken die het extra vet wegzweet.

En als hij graag “ons” iets wil leren.....dan kan je maar beter je toon iets matigen. Ik haak opdezelfde manier af en hoor dus niet de goede dingen die hij probeert te vertellen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:34

Pak 'm beet 25 jaar geleden was dé grote hype in de VS 'foal imprinting'. In de eerste uren na de bevalling als mens meteen zo veel mogelijk doen met het veulen, 'want dan accepteerde hij dat later ook'. Met name alle basisdingen (halster, hele lichaam betasten, met een handdoek erover heen) want dat zou beter zijn.
Ik geloof niet dat die hype, die echt jaren heeft aangehouden, een golf van afgestoten veulens heeft veroorzaakt, terwijl ik in ieder geval weet dat de grote Arabierenfokkers in de VS (ik fokte toen Arabieren en de VS was in die jaren aardig leidend in de fokkerij, dus daar keek je naar) dat op grote schaal toepasten.

Mijn eigen ervaring is je er gewoon bij móet zijn, je zal op z'n minst de navel moeten ontsmetten, en dat betekent dat je het veulen vast moet pakken, hoe je het ook wendt of keert. Verder hang het heel erg van de merrie af hoe 'tam' het veulen is. En daar heeft imprinting of veel met het veulen doen als het heel jong is uiteindelijk maar zeer marginaal effect op. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Maar de eerste uren na de bevalling er bij zijn om te controleren of het wel goed gaat heeft óók niet het effect dat het veulen wordt verstoten.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Lastigvallen van veulen/merrie eerste periode na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:50

Wij zijn erbij bij de geboorte doen de nodige dingen (kijken of de navelstreng goed afknapt niet bloed ect nageboorte eraf gaat dat soort spul). Verder laten ze met rust. We kijken met name buiten de box.
Foto maken is nou niet de prioriteit en mak maken ook niet. Dat kan in we weken erna ook prima..

The end


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: L_Flo, paardje2013, sevenofnine, Trendiction en 15 bezoekers