Paard loopt onder me uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 00:18

Hallo Bokkers,

ik weet dat hier ontzettend veel topics over bestaan en heb deze ook vrijwel allemaal doorgelezen maar heb toch besloten om nog een topic te openen omdat ik benieuwd ben naar specifieke tips.

Mijn Haflinger merrie van 6 jaar heeft namelijk enorm veel pit, dit vind ik alleen meer leuk en dat wilde ik ook. Maar soms is het net even te veel. Daarbij komt dat ze enorm sterk is en dat ze dit ook heel goed weet. Daardoor hebben we soms het probleem dat ze te hard wilt, bijvoorbeeld in de stap dat ze gaat dribbelen/aandraven, en in de draf voornamelijk in de hoeken een rotvaart aanneemt omdat ze dan wilt galopperen. En ophoudingen maken werkt vrijwel niet en ik wil ook niet in de mond hangen natuurlijk.
Het zou heel goed kunnen dat dit nog een beetje een probleem is met de balans en het dragen, en dat ze gewoon voorover valt omdat ze te weinig van achter loopt. Maar ik ben er van overtuigt dat dit niet het probleem is.

Om alles duidelijk te maken:
ik krijg wekelijks les van een paardenfysiotherapeut die me veel helpt met het vanuit achter leren lopen en de buigingen. Ik heb ook wekelijks een groepsles, begeleiding heb ik dus genoeg naar mijn idee. Verder doe ik zeker 5/6 keer per week iets met haar, afgewisseld met buitenrijden, grondwerk, longeren, springen, dressuur etc. afwisseling komt ze dus ook niet te kort en ze zou haar energie ook makkelijk kwijt moeten kunnen. Ze krijgt een handje metazoa als we getraind hebben met een halve schep luzerne voor de spieren en soms een pompje lijnzaadolie. Dus ze staat ook niet hoog in het krachtvoer. Ik rijdt met een dubbelgebroken bitje, ik ben aan het twijfelen om andere bitten te proberen maar ik wil ook niet meteen naar hulpmiddelen grijpen. Dus het is de overweging wat voor haar fijner is. ze staat 24/7 buiten met een maatje.

Naar mijn idee zit dat dus allemaal wel goed maar heeft ze gewoon ontzettend veel energie, zou geen probleem hoeven zijn maar ze gebruikt het soms verkeerd.
Als ze onder me uit gaat rennen ga ik meestal overgangen rijden maar dit gaat lastig omdat het lang duurt voordat ik haar terugkrijg. En vooral veel volte's (verkleinen en vergroten), slangenvoltes, gebroken lijnen en andere figuren. Ook probeer ik langzamer te gaan lichtrijden maar dit vind ik wel lastig.

Ik ben benieuwd wat jullie voor een ideeën hebben, ik ben een beetje aan het kijken naar andere bitten maar ik weet dus niet of dit de juiste oplossing is.

Groetjes, Faith


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:31

Faitherr schreef:
Hallo Bokkers,

ik weet dat hier ontzettend veel topics over bestaan en heb deze ook vrijwel allemaal doorgelezen maar heb toch besloten om nog een topic te openen omdat ik benieuwd ben naar specifieke tips.

Mijn Haflinger merrie van 6 jaar heeft namelijk enorm veel pit, dit vind ik alleen meer leuk en dat wilde ik ook. Maar soms is het net even te veel. Daarbij komt dat ze enorm sterk is en dat ze dit ook heel goed weet. Daardoor hebben we soms het probleem dat ze te hard wilt, bijvoorbeeld in de stap dat ze gaat dribbelen/aandraven, en in de draf voornamelijk in de hoeken een rotvaart aanneemt omdat ze dan wilt galopperen. En ophoudingen maken werkt vrijwel niet en ik wil ook niet in de mond hangen natuurlijk.
Het zou heel goed kunnen dat dit nog een beetje een probleem is met de balans en het dragen, en dat ze gewoon voorover valt omdat ze te weinig van achter loopt. Maar ik ben er van overtuigt dat dit niet het probleem is.

Om alles duidelijk te maken:
ik krijg wekelijks les van een paardenfysiotherapeut die me veel helpt met het vanuit achter leren lopen en de buigingen. Ik heb ook wekelijks een groepsles, begeleiding heb ik dus genoeg naar mijn idee. Verder doe ik zeker 5/6 keer per week iets met haar, afgewisseld met buitenrijden, grondwerk, longeren, springen, dressuur etc. afwisseling komt ze dus ook niet te kort en ze zou haar energie ook makkelijk kwijt moeten kunnen. Ze krijgt een handje metazoa als we getraind hebben met een halve schep luzerne voor de spieren en soms een pompje lijnzaadolie. Dus ze staat ook niet hoog in het krachtvoer. Ik rijdt met een dubbelgebroken bitje, ik ben aan het twijfelen om andere bitten te proberen maar ik wil ook niet meteen naar hulpmiddelen grijpen. Dus het is de overweging wat voor haar fijner is. ze staat 24/7 buiten met een maatje.

Naar mijn idee zit dat dus allemaal wel goed maar heeft ze gewoon ontzettend veel energie, zou geen probleem hoeven zijn maar ze gebruikt het soms verkeerd.
Als ze onder me uit gaat rennen ga ik meestal overgangen rijden maar dit gaat lastig omdat het lang duurt voordat ik haar terugkrijg. En vooral veel volte's (verkleinen en vergroten), slangenvoltes, gebroken lijnen en andere figuren. Ook probeer ik langzamer te gaan lichtrijden maar dit vind ik wel lastig.

Ik ben benieuwd wat jullie voor een ideeën hebben, ik ben een beetje aan het kijken naar andere bitten maar ik weet dus niet of dit de juiste oplossing is.

Groetjes, Faith


Zou je haar karakter een beetje kunnen omschrijven? Wat vindt ze leuk? Hoe leert ze? Wat vindt ze lastig? Op welke momenten dribbelt of gaat ze hard of maakt zich sterk? Doet ze dit op de grond ook? Wat gebeurd er bij jou in je lijf? Bouw je spanning op onbewust?

Mijn eigen pony doet namelijk hetzelfde alleen maakt hij zich niet sterk maar rent uit angst. Deze angst werd door mij gevoed omdat ik ging aanspannen onbewust. Ik werk op mijn stage ook met een haflinger die enorm sterk is en t liefste alleen maar hard wil. Maar doordat ik nu op de grond weet welke fases hij laat zien en erop ook kan ik optijd ingrijpen of iets aanpassen aan de hulp of oefening. Mij heeft het echt gebracht dat ik weet hoe deze paarden leren. De ene leert het beste door veel uitdaging achter elkaar (oefeningen blijven vragen en blijven nadenken) andere paarden moet je soms een moment van rust geven door stil te staan (mijn eigen paard gaat op de snooze stand dan, mentaal verwerken is dat). Misschien dat dit je gaat helpen?

Heb je t topic over vitamine brok gelezen? Sommige paarden kunnen niet zo goed tegen metazoa. Ik ben zelf ook over gestapt naar een andere vitamine brok omdat ik merkte dat mijn connemara (ook sober ras) er heet van werd.. zelfs van een klein beetje.

Vergeet niet dat je dier pas zes jaar is. Ze zit in de puberteit en is nog aan t zoeken naar balans zowel geestelijk als lichamelijk. 6 keer in de week is aardig wat voor een paard. Die van mij doet vier dagen in de week wat ongeveer.

Heb je de noodrem aangeleerd? Misschien wel handig. One rein stop heet die rem. Ik heb m aangeleerd toen ik er een keer kei hard af gevallen ben.

Denk aan je eigen veiligheid! Het liefste zou ik mijn pony op een rubber bit rijden, maar omdat hij er vandoor gaat soms rijd ik nu nog met een kneveltrens.

Ik hoop dat je iets aan Mn tips hebt!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 00:52

Gizeppie schreef:
Zou je haar karakter een beetje kunnen omschrijven? Wat vindt ze leuk? Hoe leert ze? Wat vindt ze lastig? Op welke momenten dribbelt of gaat ze hard of maakt zich sterk? Doet ze dit op de grond ook? Wat gebeurd er bij jou in je lijf? Bouw je spanning op onbewust?

Jaa in karakter is ze erg dominant, ze kan het niet hebben als je haar op dr plaats zet en vanaf de grond laat ze dit merken door eens speels opzij te happen en dr achterbeen de lucht in te gooien en onder het zadel blijft en meestal bij een geïrriteerde zwiep met de staart en soms een iniminie bokje. Ze wil daarintegen wel ontzettend graag werken en laat zich op een of andere manier daarom wel gecorrigeerd worden maar moet wel laten merken dat ze daar niet helemaal van gediend is soms. Maar ze leert enorm snel en vind het geweldig om nieuwe dingen te doen. Buiging vind ze lastig, dribbelen doet ze vooral als ik wil halthouden en hard gaat ze in de hoeken in de draf en in de stap als ze heel graag wilt. Op de grond doet ze dit veel minder, met rijden bouw ik wel spanning op maar niet uit angst ofzo maar gewoon om haar terug te krijgen. Bang ben ik nog nooit geweest op haar eigenlijk. Zodra ik besef dat ik spanning in mn lijf heb adem ik een keer flink uit en ga dan weer verder.


Gizeppie schreef:
Mijn eigen pony doet namelijk hetzelfde alleen maakt hij zich niet sterk maar rent uit angst. Deze angst werd door mij gevoed omdat ik ging aanspannen onbewust. Ik werk op mijn stage ook met een haflinger die enorm sterk is en t liefste alleen maar hard wil. Maar doordat ik nu op de grond weet welke fases hij laat zien en erop ook kan ik optijd ingrijpen of iets aanpassen aan de hulp of oefening. Mij heeft het echt gebracht dat ik weet hoe deze paarden leren. De ene leert het beste door veel uitdaging achter elkaar (oefeningen blijven vragen en blijven nadenken) andere paarden moet je soms een moment van rust geven door stil te staan (mijn eigen paard gaat op de snooze stand dan, mentaal verwerken is dat). Misschien dat dit je gaat helpen?


Dat had ik zelf ook geprobeerd maar bij haar is het geen angst, puur zin om te werken. Dat rust geven doe ik wel, met rijden elke 10 minuutjes even 3 minuutjes lange teugel en stappen, dan gaat ze ook onregelmatig ademen, kauwen op het bit en gapen dus dan is ze alles aan het verwerken. Met grondwerk zet ik haar ook na elke oefening even stil tot ze laat zien dat ze erover na denkt en dan gaan we verder.
Gizeppie schreef:
Heb je t topic over vitamine brok gelezen? Sommige paarden kunnen niet zo goed tegen metazoa. Ik ben zelf ook over gestapt naar een andere vitamine brok omdat ik merkte dat mijn connemara (ook sober ras) er heet van werd.. zelfs van een klein beetje.

Ja dat heb ik inderdaad gelezen en ik denk dat dit inderdaad ook best zou kunnen, ik moet misschien toch opzoek naar een ander voer, misschien dat iemand hier nog een goed mineralen brokje weet?

Gizeppie schreef:
Vergeet niet dat je dier pas zes jaar is. Ze zit in de puberteit en is nog aan t zoeken naar balans zowel geestelijk als lichamelijk. 6 keer in de week is aardig wat voor een paard. Die van mij doet vier dagen in de week wat ongeveer.

nee dit vergeten we zeker niet, ik overleg mijn schema ook met de fysio en met de dierenarts als we dit nodig vinden, maar als ik haar vaker stil zet merk ik dat ze niet lekker in haar vel zit, veel nijdiger naar mij maar ook naar haar weidemaatje toe en niet totaal onbelangrijk extreem explosief in het rijden. vandaar de keuze om toch 6 keer te rijden, vooral nu in de winter nu de wei ook niet echt goed is om in te rennen en ze zelf dus ook niet wat energie kwijt kan.[/quote]

Gizeppie schreef:
Heb je de noodrem aangeleerd? Misschien wel handig. One rein stop heet die rem. Ik heb m aangeleerd toen ik er een keer kei hard af gevallen ben.

nee dat heb ik niet aangeleerd, klinkt wel interessant. Is dit op internet te vinden?

Gizeppie schreef:
Denk aan je eigen veiligheid! Het liefste zou ik mijn pony op een rubber bit rijden, maar omdat hij er vandoor gaat soms rijd ik nu nog met een kneveltrens.

dit is inderdaad precies de reden waarom ik toch aan een ander bit denk, bijvoorbeeld een ongebroken of een baucher (als ik het goed zeg) bitje omdat ik vind dat veiligheid voorop staat en we een flink stuk langs de weg moeten elke dag. En voor haar lijkt het me ook fijner om een ophouding te krijgen inplaats van dat ik in de mond moet gaan hangen. Bovendien ben ik van mening dat een bit zo scherp inwerkt als dat jij hem gebruikt.

Gizeppie schreef:
Ik hoop dat je iets aan Mn tips hebt!

zeker! Ik ga nog een aantal dingen goed uitzoeken en nalezen en hoop dat het effect gaat hebben! Ontzettend bedankt voor je hele duidelijke uitleg!

ps. ik hoop dat bokt alle qoutes overleeft

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:27

Ik vind dat je er al erg goed mee bezig bent :j
Een ongebroken bit werkt vaak alleen bij paarden die met een dubbel gebroken onrustig in de mond zijn. Voor een paard wat hangt/graag contact heeft zou uk het niet gebruiken ze hangen er nog makkelijker op.

Veel overgangen rijden op je zit, ook al duurt het dan een halve volte voor je van stap naar halt bent.

En ik ging vrij gauw na het losstappen naar draf en galop, eerst even stoom afblazen, dan een korte stappauze en aan het werk.

Bijv ook eens meer naar voren rijden als ie al hard gaat, en daarna weer opvangen. Dat je wel controle krijgt over het tempo, ook al is dat nog te hoog.

Je zult merken dat als je consequent bent dit al snel verbeterd

Succes!

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:52

Ik heb vroeger eens een paard gereden die de neiging had om lekker onder je uit te willen lopen, net zoals jij zegt, in stap willen draven, in draf in galop willen en dan dat ook graag even lekker volhield.
Wat mij toen geholpen heeft was dat als hij in galop ging, ik gewoon in galop bleef, wel tempo beheersing (hoefde niet als een turbo door de bocht ;) ) en als hij dan dacht "chips, ze vindt het niet erg, laat ik maar naar draf gaan", dan moest hij van mij nog een paar rondjes meer in galop en dat was dan weer balen vond hij. Na een tijdje besloot hij dat het minder vermoeiend was om dan maar gewoon mee te werken :-)

En idd een ander , sterkte werkend bit is niet echt een oplossing denk ik, want je kan het beste de energie in bruikbare banen leiden, dan dat je de bit-rem erop zet, werkt vaak averechts.

Verder zou ik dat speelse happen en trapbewegingen niet pikken, maar met een (stem)correctie aanpakken, maar dat is mijn mening. Het lijkt nu wel of ze lekker tegen jouw leiding aan zit te prikken, een soort insubordinatie zeg maar. Mijn merrie vond het op een van de eerste dagen met mij samen leuk om even een hoef in mijn been te parkeren toen ik vond dat we wel even verder konden wandelen. Toen heb ik met maatje 39 uitgelegd dat ik dat niet pikte en sindsdien geen probleem meer.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:58

heel herkenbaar. mijn verzorghaf van 6 deed precies hetzelfde. Ik hoorde later dan rennen een balans probleem kan zijn. ook ik wisselde veel af. wat ik toch deed ( ook op advies van hier) is de ren eruit halen door op het moment dat hij ging rennen een volte te maken zodat de snelheid eruit ging. harder trekken heeft geen nut, dat win je niet en ze worden er alleen maar nog sterker van. Veel overgangen rijden en op je zit. gaat ze te snel hup op de volte of volte halve baan.
Het is ook deels leeftijd en karakter en type pony ben ik bang maar je komt er vast wel..

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:08

Waar ik benieuwd naar ben is wat de fysiotherapeut ervan zegt? Gezien je opmerking dat het versnellen vooral in de hoeken is plus de leeftijd van je paardje zou ik ook aan een balansprobleem (in combinatie met een stukje karakter wellicht) denken.

Welke oefeningen doen jullie die gericht zijn op het verbeteren van de balans?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:31

Faitherr schreef:
Gizeppie schreef:
Zou je haar karakter een beetje kunnen omschrijven? Wat vindt ze leuk? Hoe leert ze? Wat vindt ze lastig? Op welke momenten dribbelt of gaat ze hard of maakt zich sterk? Doet ze dit op de grond ook? Wat gebeurd er bij jou in je lijf? Bouw je spanning op onbewust?

Jaa in karakter is ze erg dominant, ze kan het niet hebben als je haar op dr plaats zet en vanaf de grond laat ze dit merken door eens speels opzij te happen en dr achterbeen de lucht in te gooien en onder het zadel blijft en meestal bij een geïrriteerde zwiep met de staart en soms een iniminie bokje. Ze wil daarintegen wel ontzettend graag werken en laat zich op een of andere manier daarom wel gecorrigeerd worden maar moet wel laten merken dat ze daar niet helemaal van gediend is soms. Maar ze leert enorm snel en vind het geweldig om nieuwe dingen te doen. Buiging vind ze lastig, dribbelen doet ze vooral als ik wil halthouden en hard gaat ze in de hoeken in de draf en in de stap als ze heel graag wilt. Op de grond doet ze dit veel minder, met rijden bouw ik wel spanning op maar niet uit angst ofzo maar gewoon om haar terug te krijgen. Bang ben ik nog nooit geweest op haar eigenlijk. Zodra ik besef dat ik spanning in mn lijf heb adem ik een keer flink uit en ga dan weer verder.


Gizeppie schreef:
Mijn eigen pony doet namelijk hetzelfde alleen maakt hij zich niet sterk maar rent uit angst. Deze angst werd door mij gevoed omdat ik ging aanspannen onbewust. Ik werk op mijn stage ook met een haflinger die enorm sterk is en t liefste alleen maar hard wil. Maar doordat ik nu op de grond weet welke fases hij laat zien en erop ook kan ik optijd ingrijpen of iets aanpassen aan de hulp of oefening. Mij heeft het echt gebracht dat ik weet hoe deze paarden leren. De ene leert het beste door veel uitdaging achter elkaar (oefeningen blijven vragen en blijven nadenken) andere paarden moet je soms een moment van rust geven door stil te staan (mijn eigen paard gaat op de snooze stand dan, mentaal verwerken is dat). Misschien dat dit je gaat helpen?


Dat had ik zelf ook geprobeerd maar bij haar is het geen angst, puur zin om te werken. Dat rust geven doe ik wel, met rijden elke 10 minuutjes even 3 minuutjes lange teugel en stappen, dan gaat ze ook onregelmatig ademen, kauwen op het bit en gapen dus dan is ze alles aan het verwerken. Met grondwerk zet ik haar ook na elke oefening even stil tot ze laat zien dat ze erover na denkt en dan gaan we verder.
Gizeppie schreef:
Heb je t topic over vitamine brok gelezen? Sommige paarden kunnen niet zo goed tegen metazoa. Ik ben zelf ook over gestapt naar een andere vitamine brok omdat ik merkte dat mijn connemara (ook sober ras) er heet van werd.. zelfs van een klein beetje.

Ja dat heb ik inderdaad gelezen en ik denk dat dit inderdaad ook best zou kunnen, ik moet misschien toch opzoek naar een ander voer, misschien dat iemand hier nog een goed mineralen brokje weet?

Gizeppie schreef:
Vergeet niet dat je dier pas zes jaar is. Ze zit in de puberteit en is nog aan t zoeken naar balans zowel geestelijk als lichamelijk. 6 keer in de week is aardig wat voor een paard. Die van mij doet vier dagen in de week wat ongeveer.

nee dit vergeten we zeker niet, ik overleg mijn schema ook met de fysio en met de dierenarts als we dit nodig vinden, maar als ik haar vaker stil zet merk ik dat ze niet lekker in haar vel zit, veel nijdiger naar mij maar ook naar haar weidemaatje toe en niet totaal onbelangrijk extreem explosief in het rijden. vandaar de keuze om toch 6 keer te rijden, vooral nu in de winter nu de wei ook niet echt goed is om in te rennen en ze zelf dus ook niet wat energie kwijt kan.


Gizeppie schreef:
Heb je de noodrem aangeleerd? Misschien wel handig. One rein stop heet die rem. Ik heb m aangeleerd toen ik er een keer kei hard af gevallen ben.

nee dat heb ik niet aangeleerd, klinkt wel interessant. Is dit op internet te vinden?

Gizeppie schreef:
Denk aan je eigen veiligheid! Het liefste zou ik mijn pony op een rubber bit rijden, maar omdat hij er vandoor gaat soms rijd ik nu nog met een kneveltrens.

dit is inderdaad precies de reden waarom ik toch aan een ander bit denk, bijvoorbeeld een ongebroken of een baucher (als ik het goed zeg) bitje omdat ik vind dat veiligheid voorop staat en we een flink stuk langs de weg moeten elke dag. En voor haar lijkt het me ook fijner om een ophouding te krijgen inplaats van dat ik in de mond moet gaan hangen. Bovendien ben ik van mening dat een bit zo scherp inwerkt als dat jij hem gebruikt.

Gizeppie schreef:
Ik hoop dat je iets aan Mn tips hebt!

zeker! Ik ga nog een aantal dingen goed uitzoeken en nalezen en hoop dat het effect gaat hebben! Ontzettend bedankt voor je hele duidelijke uitleg!

ps. ik hoop dat bokt alle qoutes overleeft[/quote]

Ik denk dat zij een extravert paard is. Als ik het zo lees. Deze paarden hebben vaak veel uitdaging nodig anders gaan zij zich vervelen en lopen klooien of hun eigen oefening bedenken. Ik zou het overigens niet accepteren dat zij bijt of bokt. Als je dat toestaat gaat ze dit blijven doen. Kan je een gevaarlijk paard van krijgen. Dan wordt het een soort aangeleerd gedrag.

Gapen hoeft overigens niet te betekenen dat ze ontspant. Mijn paard gaapt om mentale spanning kwijt te kunnen. Verschilt per paard heel erg..

Ik vind 6 keer in de week voor een 6 jarige echt heel veel. Ik doe wel elke dag wat met mijn paard, maar niet erop. Paard moet ook nadenk tijd krijgen. Daarnaast als je grondwerk doet zal ik wachten tot ze kauwt. Pas dan heeft de oefening zin.

Ik zou ook eens kijken naar je hoeveelheid magnesium in het voer. Daar kan een paard ook enorm onrustig van worden. Mijn paard staat momenteel op lexa. Maar er zijn ook zat andere vitamine brokjes die prima werken.

Noodrem kan je op Google vinden. Ik heb m ooit moeten gebruiken. Alleen van nood is dit ideaal.

Ik zou oppassen met een zwaarder bit erin hangen. Dat betekent dat je straks nog meer nodig hebt om haar terug te rijden. Ik zou veel overgangen rijden en misschien eerst galopperen zodat de energie eruit is, daarna pas naar draf. Ze is ook opzoek naar balans. Ik zou niet al te hoge doelen stellen. Eerst tempo controle daarna pas in buiging door de bocht.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Anoniem

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:37

Als ze op de grond al niet goed luistert, denk ik dat je daar moet beginnen. Dus eerst de basis vastleggen vanaf de grond, ho is ho, jouw ruimte is jouw ruimte etc. Als ze dan respect voor je krijgt, kun je hierop doorborduren onder het zadel. Nu sta je al 1-0 achter als je op stapt, want zij weet dondersgoed dat jij niet de baas bent. En nee, dat kan nooit op kracht, want zij is veel sterker dan jij. Dus dat zal moeten op basis van respect en vertrouwen. En dat zul je eerst op de grond moeten krijgen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:55

Joolien schreef:
Als ze op de grond al niet goed luistert, denk ik dat je daar moet beginnen. Dus eerst de basis vastleggen vanaf de grond, ho is ho, jouw ruimte is jouw ruimte etc. Als ze dan respect voor je krijgt, kun je hierop doorborduren onder het zadel. Nu sta je al 1-0 achter als je op stapt, want zij weet dondersgoed dat jij niet de baas bent. En nee, dat kan nooit op kracht, want zij is veel sterker dan jij. Dus dat zal moeten op basis van respect en vertrouwen. En dat zul je eerst op de grond moeten krijgen.


Ik ben het met je eens!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

tessxxxx
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Eijsden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:35

Voor mij ook herkenbaar! Ik heb in augustus een nieuw paard gekocht, en hij liep ook continue onder me uit. Nu, een half jaar later, na iedere week les te krijgen is het echt heeeel veel verbeterd! Bij mijn paard kwam het doordat hij geen weinig tot geen balans heeft, en het dus moeilijk vindt. Met het onder me uit rennen, probeerde hij dus onder de oefeningen ut te komen(vluchtgedrag).
Bij mij ontstond hier dus ook een vertrouwensprobleem tussen mijn paard en mij, ik begleidde hem hier niet goed genoeg in waardoor hij dus ook nog onzeker werd.
Mijn instructrice heeft dit met mij en mijn paard opgepakt door de lessen op rust te baseren en ik moest nieuwe afspraken maken met mijn paard. Dus niet rustig lopen, was stil staan. Niet rustig draven, terug naar stap en opnieuw aandraven. Enzovoorts. Hij reageerde ook nauwelijks ophoudingen, en mijn instructrice heeft dus mij geleerd om te zeggen een ophouding is rustiger. Reageert hij niet op je ophouding, dan een felle ophouding. Hoe dan ook moest hij gaan begrijpen dat hij niet onder de ophouding uit kon komen!

Sinds dit een stuk beter gaat heb ik ook meer controle over het sturen en zijn we nu zijn balans probleem aan het pakken!

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 17:02

allereerst iedereen ontzettend bedankt voor de reacties! Fijn dat iedereen mee denkt!

@Nibbit Ongebroken lijkt me dan inderdaad geen goede oefening. Die overgangen op de zit vind ik een hele fijne tip! Dit heeft een andere instructrice een tijdje geleden ook uitgelegd en mee geholpen maar dat was er bij mij weer even tussendoor geschoten. Daar ga ik weer mee aan de slag! Dat snel aandraven en galopperen doe ik sinds kort inderdaad ook, ik merk dat ze soms ook wel wil luisteren en stappen maar dat ze echt veel te vol met energie zit. En dat juist naar voren rijden ga ik zeker proberen! dankjewel!

@Samantha_01 Dat doorgalopperen is een goed idee ja! Ik deed nu wel eens als ze echt ineens aangaloppeerde inderdaad flink been eraan en zodra ze terug wil nog 5 rondjes extra, dan laat ze het vaak ook wel even achterwegen. Dus dat ga ik zeker vaker doen! over het bit heb ik met de dierenarts overlegd want die was er vandaag en die zei dat ze vind dat veiligheid wel voorop staat en dat ik maar gewoon met wat bitjes moet uitproberen (uiteraard met goede begeleiding).
En ik denk dat ik het verkeerd heb vermeld maar dat speelse bijten en trappen word ook zeker niet toegelaten, dit corrigeer ik vrijwel direct met stem en eventueel een rake tik. Dit is dan ook al een heel stuk minder.


@lnvdh
Ik weet inderdaad dat het een balans probleem kan zijn, soms merk ik ook dat ze in de stap 'voorover duikelt' en dat ze dan wel aan moet draven om niet op haar snuffert te vallen maar het grootste gedeelte van de tijd is het wel echt uit energie willen uitten etc. Op de volte zetten heb ik een tijd gedaan en dat werkte opzich maar ik moet ook fatsoenlijk een rondje over de hoefslag kunnen, als ze echt onder me uit loop ga ik dan inderdaad vaak zwaar zitten, en op de volte maar uiteindelijk moet het hele onder me uit rennen ook een keer over zijn. Het is zeker ook wel de leeftijd ja maar daarom wil ik het er nu graag uit krijgen nu alles nog speels is. En het zit inderdaad in haar karakter, gewoon een pittig paardje en dat is heel fijn maar dan moet ik daar wel goed mee omgaan :) Ik denk dat we er inderdaad vanzelf komen!

@Wijslander Ik snap je nieuwsgierigheid, ik heb dit inderdaad meerdere keren aan haar gevraagd of het echt niet aan de balans ligt, en zij gaf als antwoord dat ze soms inderdaad versnelt ivm. balans kwijt, maar dat dit eigenlijk de laatste tijd niet meer vaak zo is. Ik denk dat het vooral in de hoeken is omdat ik daar ook aanspring, het is ook alleen in de laatste hoek (voor de lange zijde zeg maar) en daar sprong ik ook altijd aan, dat deed ik omdat ze de galop niet kende en ze dit erg moeilijk vond op de volte. Nu probeer ik dus zoveel mogelijk in de volte's etc. aan te springen en steeds op andere plaatsen. Voor het verbeteren van de balans rijdt ik veel op de binnenhoefslag (al is dit meer een check) en we doen veel volte openen en sluiten, het wijken zijn we mee bezig, schouderbinnenwaarts (vooral vanaf de grond), ehh tempowisselingen, heel veel achtjes rijden. Meer kan ik er even niet bedenken.

@ Gizeppie Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt wat betreft een extravert paard, ze gaat zich inderdaad snel vervelen. Naar mijn idee geef ik dan ook genoeg uitdaging (verschillende soorten trainingen, veel nieuwe oefeningen etc.) maar als je daar nog tips voor hebt?
Zoals ik al eerder zei sta ik het inderdaad absoluut niet toe dat ze bijt of bokt, ik ben ook van mening dat dit hele gevaarlijke situaties kan opleveren. Maar omdatt ik haar nog niet enorm lang heb heb ik het er nog niet compleet uit kunnen krijgen. Maar het is nu nog maar heel zelden dat ze echt nog bokt of bijt, alleen een vreugde bokje af en toe. 6 keer in de week is zeker niet niks nee, maar ik ga er ook niet elke keer op he? Weet niet of ik dat duidelijk had vermeld in de openingspost? Maar ik wissel het juist heel veel af met grondwerk, longeren, vrijheidsdressuur, wandelen etc. Het 6 keer in de week aan de slag gaan is dan ook goed besproken met fysiotherapeut en dierenarts.
Met grondwerk houden we na een oefening inderdaad halt, aantal passen achteruit en dan moet ze staan nadenken tot ze inderdaad gaat kauwen.
Magnesium ga ik naar kijken! Ik dacht juist dat mensen dat bijvoerden aan zenuwachtige paarden trouwens? Maar ik denk dat ik ga overstappen van voer, zit te denken aan die brok van vitalbix.
Noodrem is misschien wel handig voor als we langs de weg moeten, daar ga ik me eens wat meer in verdiepen. Wat jij zegt over het bit zet me inderdaad wel aan het denken. Ik ga ook hier nog wat meer informatie en ideeen over opzoeken. Misschien een aantal bitjes uitproberen gewoon om te kijken, ik ben ook niet van plan om er meteen een ontzettend zwaar bit in te hangen maar misschien dat dit bitje gewoon niet werkt voor haar.

@Joolien Vanaf de grond zijn we nu dus heel hard bezig, de les van de fysio is om en om vanaf de grond en vanuit het zadel. Dat wisselen we per week en verder ga ik zelf ook nog 1 a 2 keer aan de slag vanaf de grond. Het respect krijgen voor mijn ruimte zijn we heel hard mee aan het werk en dat verbeterd echt heel goed! Ik vind je laatste zin een beetje raar. Het is helemaal niet zo dat ik niet de baas ben, ik ben duidelijk en consequent genoeg, vanaf de grond en vanuit het zadel, en vertrouwen is wederzijds, ik ben me er zeer goed van bewust dat ik op het gebied van kracht nooit kan winnen en daarom ben ik de eerste maand ook vrijwel enkel vanaf de grond aan het werk gegaan.

@tessxxxx Ik denk inderdaad ook dat het een kwestie is van heel duidelijk maken dat ze er niet onderuit komt als ik iets van haar vraag!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:01

Ik kan tot level 2 Parelli en veel van het academische rijkunst (tot piaff).. Vraag maar raak haha. Op youtube vind je heel veel inspiratie. Maar pas op, niet ieder filmpje laat de juiste uitvoering zien. Wat belangrijk is dat je fases opbouwt in de oefeningen (fase 1 minste druk-fase 4 meeste druk). Je kan bijvoorbeeld longeren (cirkeling heet dat) doen met fases. Je kan oefenen met door een parcour sturen of schriktraining maken op de grond. Je paard moet je dan bijvoorbeeld eerst volgen met stick en touw en later klik je haar los en dan moet zij jou blijven volgen. Je kan ook springmateriaal gebruiken (caveletti aan de lijn). Je kan het materiaal gebruiken voor extra uitdaging (pionnen/parapalu's/balkjes/zeilen etc). Je kan oefenen met volgen door veel te wandelen, je positie hierin te veranderen. Eerst ervoor, dan in het midden en later naar achteren te gaan. Zijn super veel dingen die je op de grond kan doen. Maar wacht en beloon op het juiste moment.

Vitalbix wil ik ook op over gaan, maar ik vind het te duur. Dat is het enige wat ik echt een nadeel vind. Als arme student ga je daar toch keuzes in maken.

Noodrem staat op paardnatuurlijk! Het is heel handig hoor! Veiligheid gaat voor alles. Dubbelgebroken trens is scherper dan een enkel gebroken trens. Ik zou eerst rijtechnisch of grondtechnisch dingen oplossen en daarna pas kijken naar hulpmiddelen. Je kan minder goed verfijning aanleren met zo' n zwaar bit.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 17:03

Gizeppie schreef:
Ik kan tot level 2 Parelli en veel van het academische rijkunst (tot piaff).. Vraag maar raak haha. Op youtube vind je heel veel inspiratie. Maar pas op, niet ieder filmpje laat de juiste uitvoering zien. Wat belangrijk is dat je fases opbouwt in de oefeningen (fase 1 minste druk-fase 4 meeste druk). Je kan bijvoorbeeld longeren (cirkeling heet dat) doen met fases. Je kan oefenen met door een parcour sturen of schriktraining maken op de grond. Je paard moet je dan bijvoorbeeld eerst volgen met stick en touw en later klik je haar los en dan moet zij jou blijven volgen. Je kan ook springmateriaal gebruiken (caveletti aan de lijn). Je kan het materiaal gebruiken voor extra uitdaging (pionnen/parapalu's/balkjes/zeilen etc). Je kan oefenen met volgen door veel te wandelen, je positie hierin te veranderen. Eerst ervoor, dan in het midden en later naar achteren te gaan. Zijn super veel dingen die je op de grond kan doen. Maar wacht en beloon op het juiste moment.

Vitalbix wil ik ook op over gaan, maar ik vind het te duur. Dat is het enige wat ik echt een nadeel vind. Als arme student ga je daar toch keuzes in maken.

Noodrem staat op paardnatuurlijk! Het is heel handig hoor! Veiligheid gaat voor alles. Dubbelgebroken trens is scherper dan een enkel gebroken trens. Ik zou eerst rijtechnisch of grondtechnisch dingen oplossen en daarna pas kijken naar hulpmiddelen. Je kan minder goed verfijning aanleren met zo' n zwaar bit.

ja ontzettend interessant! Heb me er inderdaad al goed in verdiept en een aantal gronwerk lessen gevolgd bij een proffesional, ik zal dit ook weer oppakken en dat via youtube is een goed idee!
Is vitalbix zoveel duurder dan metazoa?
jaa daarom twijfelde ik of ik een ander bit zou moeten, ik bedoel dan ook niet meteen perse een zwaarder bit maar een bit wat voor haar misschien prettiger is.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:56

Faitherr schreef:
Gizeppie schreef:
Ik kan tot level 2 Parelli en veel van het academische rijkunst (tot piaff).. Vraag maar raak haha. Op youtube vind je heel veel inspiratie. Maar pas op, niet ieder filmpje laat de juiste uitvoering zien. Wat belangrijk is dat je fases opbouwt in de oefeningen (fase 1 minste druk-fase 4 meeste druk). Je kan bijvoorbeeld longeren (cirkeling heet dat) doen met fases. Je kan oefenen met door een parcour sturen of schriktraining maken op de grond. Je paard moet je dan bijvoorbeeld eerst volgen met stick en touw en later klik je haar los en dan moet zij jou blijven volgen. Je kan ook springmateriaal gebruiken (caveletti aan de lijn). Je kan het materiaal gebruiken voor extra uitdaging (pionnen/parapalu's/balkjes/zeilen etc). Je kan oefenen met volgen door veel te wandelen, je positie hierin te veranderen. Eerst ervoor, dan in het midden en later naar achteren te gaan. Zijn super veel dingen die je op de grond kan doen. Maar wacht en beloon op het juiste moment.

Vitalbix wil ik ook op over gaan, maar ik vind het te duur. Dat is het enige wat ik echt een nadeel vind. Als arme student ga je daar toch keuzes in maken.

Noodrem staat op paardnatuurlijk! Het is heel handig hoor! Veiligheid gaat voor alles. Dubbelgebroken trens is scherper dan een enkel gebroken trens. Ik zou eerst rijtechnisch of grondtechnisch dingen oplossen en daarna pas kijken naar hulpmiddelen. Je kan minder goed verfijning aanleren met zo' n zwaar bit.

ja ontzettend interessant! Heb me er inderdaad al goed in verdiept en een aantal gronwerk lessen gevolgd bij een proffesional, ik zal dit ook weer oppakken en dat via youtube is een goed idee!
Is vitalbix zoveel duurder dan metazoa?
jaa daarom twijfelde ik of ik een ander bit zou moeten, ik bedoel dan ook niet meteen perse een zwaarder bit maar een bit wat voor haar misschien prettiger is.


Ik heb op Mn Facebook ook een filmpje geplaatst met wat uitleg. Misschien interessant?

Metazoa heb ik nooit gegeven, maar vitalbix moet ik meer van geven dan bijvoorbeeld lexa. Bij vitalbix moet ik iets van 300 gram per dag geven en van lexa nu maar 100 gram. Betaal voor 14,5 kg dan iets van 27,95. Hij kwam in iedergeval t duurt uit de test. Zou t liefste dat voeren, maar ik vind t gewoon te prijzig. Ik moet daarnaast ook nog andere dingen voeren ivm hooi. Dus soms moet je daarin dan keuzes maken.

Klopt! Maar zou geen zwaarder iets in hangen maar ook geen rubber bit omdat je dan helemaal niks te zeggen meer hebt.. Dat is ook niet veilig natuurlijk.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 00:45

Gizeppie schreef:
Ik heb op Mn Facebook ook een filmpje geplaatst met wat uitleg. Misschien interessant?

Metazoa heb ik nooit gegeven, maar vitalbix moet ik meer van geven dan bijvoorbeeld lexa. Bij vitalbix moet ik iets van 300 gram per dag geven en van lexa nu maar 100 gram. Betaal voor 14,5 kg dan iets van 27,95. Hij kwam in iedergeval t duurt uit de test. Zou t liefste dat voeren, maar ik vind t gewoon te prijzig. Ik moet daarnaast ook nog andere dingen voeren ivm hooi. Dus soms moet je daarin dan keuzes maken.

Klopt! Maar zou geen zwaarder iets in hangen maar ook geen rubber bit omdat je dan helemaal niks te zeggen meer hebt.. Dat is ook niet veilig natuurlijk.

Ojaa zeker interessant hoe heet je op Facebook?
Jaa dat is inderdaad lastig, scheelt dat Mn ouders het betalen :') maar moet niet te gek worden natuurlijk. Ik ben gelukkig wel zeer goed in praatjes maken dus meestal krijg ik het wel voor elkaar, we willen tenslotte het beste voor de pony :Y) .
Nee ik snap je punt wat betreft de bitten, ik denk dat ik misschien een ongebroken bitje nog ga proberen en eventueel enkelgebroken en als dat geen enorme verschillen opleverd dan blijf ik zo lekker doorrijden.

Vandaag ging het opzich redelijk ben na het stappen vrijwel meteen gaan galopperen op beide handen en daarna pas met de draf aan de slag gegaan en uiteindelijk was ze heel fijn aan het lopen. Wel momenten waarop ze echt super hard gaat rennen etc. En dat mijn frustratie heel hoog zit maar ik moet zelf ook rustiger blijven. Merk dat ik snel geïrriteerd raak als ze niet luisterd.

Diddykong

Berichten: 1468
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 04:16

Er zijn al veel goede tips gegeven. Als je denkt dat het puur de energie is die ze eruit wil lopen, is het een optie om haar even te longeren voor je erop gaat? Sommige paarden helpt het super als ze even hun ei kwijt kunnen ;).
Als bit tip kun je eventueel een danger bit overwegen. Dit is een gewoon dubbelgebroken bit, maar bij meer druk wordt het een ongebroken bit. Sommige paarden doen het daar heel fijn op. Anderen helemaal niet dus het is wel even uitproberen. Maar dat is nog een optie als je iets anders wilt zonder dat het perse veel strenger is.
Rijtechnisch is er al veel genoemd, dus daar heb ik niets aan toe te voegen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 16:04

Diddykong schreef:
Er zijn al veel goede tips gegeven. Als je denkt dat het puur de energie is die ze eruit wil lopen, is het een optie om haar even te longeren voor je erop gaat? Sommige paarden helpt het super als ze even hun ei kwijt kunnen ;).
Als bit tip kun je eventueel een danger bit overwegen. Dit is een gewoon dubbelgebroken bit, maar bij meer druk wordt het een ongebroken bit. Sommige paarden doen het daar heel fijn op. Anderen helemaal niet dus het is wel even uitproberen. Maar dat is nog een optie als je iets anders wilt zonder dat het perse veel strenger is.
Rijtechnisch is er al veel genoemd, dus daar heb ik niets aan toe te voegen.

Daar ga ik zeker even naar kijken! Over dat longeren heb ik zelf ook nagedacht maar als ik ga longeren doet ze meestal niet zoveel. Ik kan het binnenkort wel een keertje proberen natuurlijk!

Anne_GTI

Berichten: 18196
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:31

Extraverte paarden vragen om heel creatief en veelzijdig trainen. Na 2x moet je een oefening alweer veranderen anders nemen ze het roer over.

Wat nog niet genoemd is maar heel goed werkt: balken in de bak alsof er een helikopter geland is. Zelf er totaal niet naar kijken en gewoon creatief gaan rijden. Laat het paard maar nadenken hoe hij die balken in de oefeningen neemt.

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:52

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar past het zadel wel goed? Ik las dat ze aan de longeerlijn wel braaf is..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

LadyFiesta
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:59

Ze staat 24/7 buiten, dat zegt nog niet veel over de bewegingsvrijheid.. is dat in een klein paddockje of een grote weide met voldoende ruimte voor rennen en gek doen?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 15:51

Anne_GTI schreef:
Extraverte paarden vragen om heel creatief en veelzijdig trainen. Na 2x moet je een oefening alweer veranderen anders nemen ze het roer over.

Wat nog niet genoemd is maar heel goed werkt: balken in de bak alsof er een helikopter geland is. Zelf er totaal niet naar kijken en gewoon creatief gaan rijden. Laat het paard maar nadenken hoe hij die balken in de oefeningen neemt.

Dat is een heel leuk idee! Ga ik zeker doen! Dankjewel!


annibel schreef:
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar past het zadel wel goed? Ik las dat ze aan de longeerlijn wel braaf is..

Oeps inderdaad vergeten te vermelden, het zadel is in oktober aangemeten dus dat past goed, is een nieuw zadel. Ze doet het ook zonder zadel en met barebackpad etc. Onder de longeerlijn is ze opzich braaf maar kan ze ook wel eens flink gaan rennen en bokken etc. Maar dit is wel zelden.


Daancha schreef:
Ze staat 24/7 buiten, dat zegt nog niet veel over de bewegingsvrijheid.. is dat in een klein paddockje of een grote weide met voldoende ruimte voor rennen en gek doen?

Ze hebben een inloopstal, met een pad (bestraat met rubberen matten) die leiden tot een hooiruif in de hoek en dan als je de hoek doorgaat kom je in een (op dit moment extreem modderig) pad die een heel stuk naar achter loopt (gok op 300 - 400 meter) met achterin een wei (ook zeer modderig nu)

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:03

dit 'probleem' had ik ook met mijn haflinger, maar wel alleen op buitenrit aangezien ze de bak verschrikkelijk saai vond en daar traag liep. Probleem tussen haakjes omdat ik net zoals jij een beetje pit wel leuk vind :)
Bij mij was het een stuk aangeleerd omdat ze bij de vorige eigenaren altijd eerst een rengalop mocht doen om de energie kwijt te raken. Rustig aandraven zat er niet in en het dribbelen in stap is er eigenlijk altijd in gebleven, maar nooit gevaarlijk en ik ben ook nooit de controle verloren.
wat voor ons heel goed hielp om het tempo te verlagen was bitloos gaan rijden. Dat klinkt misschien heel erg vreemd, maar op een of andere manier kreeg ik zo meer controle over haar en kwam het niet in haar koppie omhoog om te gaan rennen.
Op de dagen dat ze echt heel veel energie had deed ik de hackamore aan en dit gaf hetzelfde rustgevende effect.

Verder zie ik ook hele leuke tips staan en zeker de balkjes in helikopterpatroon is een goeie!
succes ermee ;)

My happy place is at the barn :D

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:25

Ik ga met dat soort paarden graag losgalopperen. Desnoods aan de hand losstappen als ze snel gaat dribbelen, en dan gewoon 5 tot 10 minuten galopperen. Niet boos, niet moeilijk, gewoon recht toe recht aan door de bak galopperen (liefst in de verlichte zit). Energie moet voor je kunnen werken ipv tegen je.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 22:56

Princesj schreef:
Ik ga met dat soort paarden graag losgalopperen. Desnoods aan de hand losstappen als ze snel gaat dribbelen, en dan gewoon 5 tot 10 minuten galopperen. Niet boos, niet moeilijk, gewoon recht toe recht aan door de bak galopperen (liefst in de verlichte zit). Energie moet voor je kunnen werken ipv tegen je.

Dit doe ik nu inderdaad ook, verlichte zit ga ik volgende keet ook proberen!


Jazzie03 schreef:
dit 'probleem' had ik ook met mijn haflinger, maar wel alleen op buitenrit aangezien ze de bak verschrikkelijk saai vond en daar traag liep. Probleem tussen haakjes omdat ik net zoals jij een beetje pit wel leuk vind :)
Bij mij was het een stuk aangeleerd omdat ze bij de vorige eigenaren altijd eerst een rengalop mocht doen om de energie kwijt te raken. Rustig aandraven zat er niet in en het dribbelen in stap is er eigenlijk altijd in gebleven, maar nooit gevaarlijk en ik ben ook nooit de controle verloren.
wat voor ons heel goed hielp om het tempo te verlagen was bitloos gaan rijden. Dat klinkt misschien heel erg vreemd, maar op een of andere manier kreeg ik zo meer controle over haar en kwam het niet in haar koppie omhoog om te gaan rennen.
Op de dagen dat ze echt heel veel energie had deed ik de hackamore aan en dit gaf hetzelfde rustgevende effect.

Verder zie ik ook hele leuke tips staan en zeker de balkjes in helikopterpatroon is een goeie!
succes ermee ;)

Ik heb het Rambo micklem hoofdstel dus bitloos is zeker te proberen! Ik heb het al wel eens gedaan maar dan aan t einde even voor de lol, maar ik zou binnenkort ook gewoon een keer zo gaan rijden!

iedereen echt super bedankt! Er komen ontzettend fijne tips binnen!
Vandaag met de Fysio ging het echt super! Heel veel in de draf gewerkt en ze is geen een keer echt onder me uit gaan rennen ofzo, ik heb de hele tijd doorgezeten omdat ik dan naar mijn idee rustiger en duidelijker kan zijn met mijn handen en benen. En we hebben gewerkt aan het schouderbinnenwaarts en heel veel volte sluiten en openen en het ging echt super!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers