Verzegelingsalgoritme? Iemand die het simpel kan uitleggen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Schuur_

Berichten: 4865
Geregistreerd: 09-08-05

Verzegelingsalgoritme? Iemand die het simpel kan uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 22:52

Hallo Bokkers,
Ik ben deze middag al de hele tijd mijn tanden aan het kapotbijten op onderstaande vraag.
Wij verkopen een kassasysteem (geen horeca) dat we ook op de Belgische markt willen uitbrengen. HIervoor moet die voldoen aan bepaalde eisen. Ik kan alle puntjes afvinken behalve de laatste want ik heb geen flauw idee hoe of wat:

7° de zegel van het record met betrekking tot het uitgereikte kasticket, uitgedrukt overeenkomstig het bepaalde in punt c), tweede lid, infra (laatste 8 posities);
b) de op de kasticketten vermelde gegevens worden op een digitale wijze bewaard;
c) teneinde de onveranderlijkheid te garanderen van de inhoud van de uitgereikte kasticketten wordt volgend systeem gehanteerd :
1° bij de aanmaak door het computersysteem van het record met de totaalgegevens van een kasticket wordt een verzegelingsalgoritme toegepast op dit record. De toepassing van dit algoritme levert een zegel op, waarvan de waarde bepaald wordt door een welbepaalde en vastgelegde rekenkundige bewerking;
2° het verzegelingsalgoritme moet worden toegepast per toegekende reeks volgnummers als bepaald in punt a), 2°, supra en wel op een ononderbroken wijze;
3° alle records, waarop het verzegelingsalgoritme is toegepast, moeten onmiddellijk worden opgeslagen in een apart bestand met volgende kenmerken : sequentieel (flat file), niet gecomprimeerd en niet geëncrypteerd;
4° elk totaal record wordt gekoppeld aan het voorafgaande door het zegel van het voorafgaande te verwerken in het zegel van het betrokken record. Aldus zouden achteraf geen records meer kunnen worden tussengevoegd of geschrapt zonder het zegel zelf te wijzigen;
5° van zodra een totaallijn van een ticket is aangemaakt, mag dit record onder geen enkel beding nog worden gewist;
6° het zegel wordt afgedrukt op het originele ticket dat aan de klant wordt overhandigd (zie ook punt a), 7°, supra) ;
7° het record met de totaalgegevens moet minimaal de volgende gegevens bevatten:
- het zegel van het vorige record;
- de datum van uitreiking van het kasticket aan de klant;
- het volgnummer (minimaal 4 en maximaal 8 posities);
- de identificatie van de kassa, en als er verschillende inrichtingen zijn, de identificatie van de inrichting;
- de som van de in punt a), 4°, supra bedoelde totaalbedragen. Deze som moet weergegeven worden als tekenveld met 2 decimalen;
- het totaalbedrag, BTW inclusief, te betalen door de klant of, in voorkomend geval, het aan de klant te betalen saldo. Dit bedrag moet weergegeven worden als tekenveld met 2 decimalen;
- het zegel van het record;

Opmerking :
* voor interne kasbewegingen wordt in de totaallijn het bedrag tweemaal opgenomen. Zowel als bedrag vóór korting als na korting;
* het totaalrecord kan eventueel andere gegevens bevatten;
8° het verzegelingsalgoritme moet via de hiernavolgende rekenkundige bewerking worden toegepast.
De optelling van :
- het zegel van vorige record (99999999)
- Datum (99999999)(formaat ddmmjjjj)
- nummer van de inrichting (99999999)
- Kassanummer (99999999)
- volgnummer ticket (99999999)
- de som van de in punt a), 4°, supra
bedoelde totaalbedragen
per artikel * 100

(S99999999)
- het totaalbedrag van het ticket * 100 (S99999999)
- Totaal (S999999999)

Vervolgens worden de laatste 8 posities van het resultaat van deze optelling in aanmerking genomen als waarde van het zegel.


Hoe ik het lees moet er dus nog een extra nummer op het kassabonnetje komen dat is samengesteld van al die cijfers hierboven (datum, kassanummer, som van bedragen etc) dat automatisch gegenereerd wordt. Dat nummer moet dan in de het transactieprotocol nogmaals extra worden opgeslagen.
Nu het grootste problem: ik werk als enige Belg/Nederlander in een buitenlands bedrijf en heb dus deze taak gekregen. Ik moet dit dus gaan uitleggen aan de hoofd Development en we zijn beide geen native speakers Engels (hij is Indisch) wat het allemaal nog moeilijker maakt. Kan er mij iemand in Jip en Janneke taal uitleggen wat een verzegelingsalgoritme is, waar het aan moet voldoen of misschien nog beter: de letterlijke engelse vertaling van het woord! Dan kan S het zelf verder uitzoeken met de juiste termen.
Eeuwige dank aan de redder in nood

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!



Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Verzegelingsalgoritme? Iemand die het simpel kan uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:58

Kan de fabrikant je niet helpen? :)

Schuur_

Berichten: 4865
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Verzegelingsalgoritme? Iemand die het simpel kan uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 14:59

Het bedrijf waar ik werk is de fabrikant maar uit de US ;)

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Verzegelingsalgoritme? Iemand die het simpel kan uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:16

Misschien heb je hier iets aan: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

Zoals ik het snel lees, moet je de factuurgegevens digitaal opslaan in een apart archief o.v.v. een controlegetal wat bestaat uit een aantal componenten (zie punt 55 uit de link hierboven). Dit lijkt een alternatief op het inscannen van elke factuur.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Verzegelingsalgoritme? Iemand die het simpel kan uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:18

Hashcode

Het wordt meestal gebruikt voor wachtwoorden, maar ook wel voor facturen. Zodat aantoonbaar is dat er niet gesjoemeld is.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Verzegelingsalgoritme? Iemand die het simpel kan uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:04

Yup, je. Developers zullen het wel begrijpen als je het een hashcode of. Control digit noemt

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, D_akota, girlyggirl, henshem, IASCrawler, Jokonootje, Kimvicious, Larissa123, Rosa_, Talishe, troi en 78 bezoekers