Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 20:48

Hoi allemaal!

Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik al bij de huisarts ben geweest en wacht op uitslagen van bloedonderzoek. Ik open dit topic vooral omdat ik even van me af wil schrijven en benieuwd ben naar ervaringen van anderen.

Ik ben altijd een behoorlijk bezige bij geweest. Zo werkte ik in mijn examenjaar fulltime op een handelsstal.
Ik sliep gemiddeld 5 tot 6 uur per nacht, maar was eigenlijk nooit moe.
Na mijn examens wist ik nog niet zo goed wat ik wilde studeren, dus besloot ik fulltime te blijven werken, zodat ik een jaar na kon denken.
Dat plan verliep uiteindelijk anders. In september 2016 brak ik mijn been doordat ik achterover viel met een paard. Het was (aldus de artsen) een complexe open botbreuk, zowel in mijn kuit- als scheenbeen. Ik ben naar het ziekenhuis gebracht en daar met spoed geopereerd, omdat een stukje van mijn huid tussen het bot gekomen was, en ze dat er niet zomaar tussenuit kregen.
Sinds dat 'ongeluk' ben ik altijd moe. In mijn revalidatieperiode sliep ik tot wel 20 uur per dag. Dat was, volgens de artsen, niet gek aangezien er een heleboel te herstellen viel en dat, met name icm zo veel pijn, erg vermoeiend is.
Ik werd er doodongelukkig van. Van (vaak meer dan) 8 uur per dag paardrijden + stallen uitmesten, ging ik naar bedrust. Ik verveelde me dood, want ik was niet het type om in bed Netflix te kijken. Ik wilde paardrijden, ik wilde buiten zijn. Ik mocht lopen op geleide van de pijn, want ze hadden pennen in mijn been gezet waar ik op kon staan. Maar allemachtig wat deed lopen veel pijn.
Toch maakte ik mij zorgen en heb ik in december 2016 bloed laten prikken. Waardes waren allemaal normaal, dus de arts adviseerde om het nog even aan te kijken.

In maart 2017 ben ik opnieuw geopereerd. Deze keer hebben ze de pennen die in september geplaatst waren eruit gehaald. Operatie in principe prima verlopen, breuk was goed hersteld.

Aan het begin van de zomer van 2017 heb ik de knoop doorgehakt dat ik diergeneeskunde wil studeren. Echter heb ik VWO niet afgerond, omdat ik wegens omstandigheden thuis besloten had om havo te gaan doen, zodat ik meer rust zou kunnen krijgen.
Bij mij in de buurt kun je VWO Sprint doen, waarbij ze VWO 4, 5 en 6 in 1 jaar proppen. Ik besloot dat te proberen en dat bevalt redelijk. Het is veel, maar zeker niet onmogelijk.

Naast school rijd ik inmiddels weer paard en werk ik in de horeca. Ik rijd twee keer per week en werk 3 keer per week ongeveer 4 uurtjes.

Echter voel ik me ontzettend slecht. Ik ben constant moe en het maakt niet uit hoe veel ik slaap. Ik kan 's ochtends niet uit bed komen en ben halverwege de dag alweer zo kapot dat ik in slaap val. Ik heb veel hoofdpijn en ben heel emotioneel. Ik moet veel huilen (soms wel 10 keer op een dag, vaak om niks) en ben heel snel geïrriteerd.
Ook heb ik de afgelopen maand soms ineens zo veel pijn aan mijn been dat ik er niet meer op kan staan, terwijl op foto's niets te zien is. Ik heb wel eerder veel pijn gehad, maar dat was dan omdat ik eerder te veel had gedaan. Er is nu geen touw aan vast te knopen.

Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen om bloed te laten prikken, maar zij zei me ook dat het mogelijk iets psychisch is. Ze vroeg me of ik me daarin kan vinden en dat kan ik op zich wel. Ik zie en hoor altijd alles (beetje HSP achtig, mijn broertje heeft dat ook) maar ben tegelijkertijd ook slechthorend, waardoor ik goed mijn best moet doen om mensen te kunnen verstaan (ivm gehoorverlies met name in het spraakgebied). Daarnaast heb ik het emotioneel gezien nog steeds zwaar met mijn beenbreuk en de littekens die ik daaraan heb overgehouden.

Inmiddels ben ik al bijna een week niet op school geweest, omdat ik er de kracht/energie niet voor heb. Ik slaap denk ik ongeveer 12-14 uur per dag, en als ik niet slaap ben ik moe.

Is er iemand die hier iets van herkent?

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:55

Ik vind dat je erg veel doet en weinig rust pak.

Ben wel benieuwd naar je schildklier waardes.
Als die niet goed is krijg je ook allemaal vage klachten.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:57

Het klinkt bij mij als de ziekte van Pfeiffer. Maar zou inderdaad eerst iets aan je schildklier uitsluiten.

Eet je verder nog genoeg en gezond?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:01

voor je pijn in je been en zelfs die vermoeidheid,bezoek eens een goeie osteopaat.
die mensen zijn vaak goud waard,ervaren en vinden vinden die ze op foto's niet kunnen vinden.

bv zenuwen die niet juist zitten,gekneld zitten,....

en hun vinden zelfs oorzaken van bv vermoeidheid.

hier bv ooit ook van een paard gevallen.
mijn hypofyse had daarbij een grote schok gehad en volgens de osteo zat alles errond extra gevoelig en geprikkeld.
daardoor was ik ook moe,overgevoelig,hoofdpijn,.....
(zoek maar eens op wat een hypofyse tot gevolg kan hebben op je lichaam)

met supplementen kan je alles daar terug tot rust brengen.

het hoeft daarom dat niet te zijn,maar hun kunnen wel al zo'n dingen aan het licht brengen,zijn niet terug te vinden in bloed,ook niet op foto's.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:11

Hoe is je lichamelijke conditie?
Ik heb gemerkt dat wanneer ik moe en uitgeteld ben het scheelt als ik meer lichamelijke activiteit onderneem.
Een eind wandelen met de hond toch nog even een ritje met paard door het bos.
Als ik lichamelijk conditioneel beter ben dan is mijn geestelijke conditie ook beter.
Daarnaast natuurlijk goed letten op je eten.
Probeer suikers te beperken.
Voor mij werkt het misschien heb je er iets aan

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:11

Ik zou een depressie ook niet uitsluiten. Dat kan ook zorgen voor vermoeidheid, emotionele wisselingen, maar ook fysieke klachten.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 21:21

Galaika: Ja ik eet voldoende en ook gezond! Heb eerder het idee dat ik te veel eet :+

esje: Conditie is eigenlijk prima. Meer fysiek bezig zijn is ook eigenlijk niet zo'n probleem op het moment zelf. Ben vooral op het moment erna helemaal kapot.

Cupido: Depressie werd idd ook geopperd door de huisarts, maar wat ik dan wel vreemd vind is dat ik op sommige momenten echt het meest gelukkige meisje op deze hele wereld ben. Of heb ik dan zelf misschien een verkeerd beeld?

Wat ik overigens vergeten ben te melden is dat ik het werken al gehalveerd heb. Ik werkte eerst 6x per week 4 uurtjes (soms iets meer, soms iets minder), maar heb nog niet echt het idee dat dat 'helpt'.
Verder heb ik laatst een practicum biologie gehad waarbij we bezig gingen met bloeddruk etc en ik een vrij afwijkende waarde kreeg, namelijk 157/45 en 45 slagen per minuut. Dat laatste is iets wat veel voorkomt in mijn familie, dus dat vond ik niet zo heel zorgelijk. Klasgenoten kregen wel een 'normale' waarde, dus het lijkt mij niet dat het aan de apparatuur ligt. Het kan natuurlijk een momentopname zijn, maar we hebben 5 keer gemeten.
Die bloeddruk heb ik ook aangegeven bij de huisarts, die heeft opnieuw gemeten met als uitkomst 143/62, wat volgens haar niet opvallend is voor mijn leeftijd. Wel weer met weinig slagen per minuut (46).
Die weinig slagen waren overigens al eerder bekend, ook toen ik geopereerd ben.

Tengeltje: Een osteopaat kan ik nog eens proberen! Dankjewel!
Ik ga nog wel wekelijks naar de fysio overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:22

Geen last van snurken toevallig?

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 21:22

safina schreef:
Geen last van snurken toevallig?


Heb mijn vriend er nog niet over gehoord :Y)

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:30

Een lage hartslag en afwijkende bloeddruk kan duiden op bijvoorbeeld een gaatje in de kamerwand van het hart. Dat hoeft niet ernstig te zijn maar geeft wel extreme vermoeidheid vaak.
Ik zou het bloedonderzoek afwachten en evt aanvullend onderzoek eisen, vergeet daarbij ook je hormonen niet. Gebruik je anticonceptie en hoe is je cyclus? Wat je zelf zou kunnen proberen is vitamine d en magnesium gaan slikken(5000 ųmg vit d en 750 mg magnesium, bij voorkeur glycinaat) dit kan je bij je klachten flink ondersteunen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:33

Ontzettend vervelend! Slechthorendheid zorgt voor een enorme aanslag op je energie. Bij mij althans wel, ik moet altijd veel moeite doen om mensen te verstaan. Heb je gehoorapparaten?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:38

Judigno schreef:
Galaika: Ja ik eet voldoende en ook gezond! Heb eerder het idee dat ik te veel eet :+


Cupido: Depressie werd idd ook geopperd door de huisarts, maar wat ik dan wel vreemd vind is dat ik op sommige momenten echt het meest gelukkige meisje op deze hele wereld ben. Of heb ik dan zelf misschien een verkeerd beeld?

.


Ja dat kan hoor! Heb ook een mindere periode gehad, en mijn psycholoog zei dat het heel erg door mijn karakter kwam ook. Dus ik kon intens verdrietig/moe/chagrijnig/depressief zijn, en aan de andere kant zei ze dat ze nog nooit iemand had meegemaakt die zo gelukkig kon worden van een gemaaid grasveld :+

Merk dat dat overigens nu beter in balans is, nu ik mentaal ook sterker ben ;)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:43

Hoeveel uur slaap je nu? De meeste mensen slapen echt te weinig.
Meestal heeft vermoeidheid te maken met meerdere dingen. Je leefstijl onder de loep nemen,is wel een aanrader. Je lichaam geeft dit signaal niet voor niets.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:48

Zou het ook niet de weerslag de narcose kunnen zijn? Je bent in korte tijd 2 keer onder narcose geweest, dat kan echt wel wat met je doen.
Ik ben ook ooit na de val van een paard twee keer in korte tijd geopereerd en had beide keren veel last van de narcose en moest er best lang van herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:03

Judigno schreef:
safina schreef:
Geen last van snurken toevallig?


Heb mijn vriend er nog niet over gehoord :Y)


Gelukkig. Houden zo. Vermoeidheid, prikkelbaar, bradycardie, 's morgens slecht uit bed, hoofdpijn en spierpijn zijn namelijk ook symptomen van slaapapneu.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:09

Met alles wat je opnoemt kan ik eigenlijk niet zeggen dat je nu zo weinig lijkt te doen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:12

Ik vind ook dat je erg veel doet, ik heb dezelfde klachten maar zit thuis en kan nog net het huishouden een beetje doen een uurtje per dag ;)

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:27

Ik heb net de uitslag gehad van bloedonderzoek en alle waarden zijn normaal. Nieren en schildklier zijn daarbij ook meegenomen, net als hormonen, bloedarmoede, leukemie en pfeiffer.
Wel gaf de huisarts aan dat het kan zijn dat mijn lichaam iets meer nodig heeft, en raadde mij aan om extra magnesium en ijzer te slikken, om te kijken of dat helpt. Zo niet, dan moet ik opnieuw een afspraak maken.

Ceetje_bokt schreef:
Ontzettend vervelend! Slechthorendheid zorgt voor een enorme aanslag op je energie. Bij mij althans wel, ik moet altijd veel moeite doen om mensen te verstaan. Heb je gehoorapparaten?

Ja, die heb ik wel, maar omdat die al het geluid versterken word ik helemaal knettergek omdat ik ineens nóg meer geluid kan horen, dingen die ik normaal niet hoor (tikken van stoplichten bijvoorbeeld). Ze hadden eerder een negatieve invloed dan een positieve :(


Swift schreef:
Zou het ook niet de weerslag de narcose kunnen zijn? Je bent in korte tijd 2 keer onder narcose geweest, dat kan echt wel wat met je doen.
Ik ben ook ooit na de val van een paard twee keer in korte tijd geopereerd en had beide keren veel last van de narcose en moest er best lang van herstellen.

Dat zou kunnen ja! Ben de tweede keer ook echt heel ziek geweest van de narcose, week overgegeven. Maar na een jaar nog steeds nadelen ondervinden van narcose, is dat mogelijk?
De eerste keer heb ik er geen last van gehad.


Wildgirl: Ik gebruik al 3 jaar dezelfde pil, cyclus is de afgelopen periode niet veranderd. Voordat ik de pil slikte was ik heel onregelmatig ongesteld, maar nu altijd heel braaf in mijn stopweek :Y)

Jennanne: Oké, interessant. Hou het even in gedachten!

Seanna: Ik slaap ongeveer 12-14 uur per dag, dus niet te weinig naar mijn idee.

Anoniem

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:16

Ben je fysiek of mentaal moe? 12-14 uur slaap per dag is namelijk bijna het dubbele (voor sommige mensen zelfs het dubbele) van wat je lichaam nodig heeft per nacht. Droom je veel?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:23

Ik volg even want ik heb precies hetzelfde probleem. Uit bloed komt niks, alles is goed. Maar vervolgens moet ik wel halverwege de dag naar bed omdat ik het anders niet volhoud.

Zit wel aan de medicijnen die als bijwerking vermoeidheid hebben.

Ben heel benieuwd hoe het verhaal bij jou afloopt, ik voel er weinig voor om door de huisarts steeds afgescheept te worden.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:13

Ik had precies dezelfde klachten (heel moe, constant huilen en emotioneel, nauwelijks energie) door een zeer zwaar B12-tekort. Nu ik elke 6 weken een B12 injectie heb gaat het weer een stuk beter. Dit terwijl een arts mij al af wilde schepen als overspannen/depressief.

Tijdens het bloedprikken zou ik dus ook hameren op vitaminen en mineralen als B12, ijzer, enz., en ook de waarden goed bekijken (soms zegt een arts dat een waarde van 100 bijvoorbeeld normaal is, terwijl B12 het liefst 250+ zou moeten zijn). Natuurlijk kan het iets psychisch zijn, maar ik heb gemerkt dat je door zo'n "klein" lichamelijk probleem wel degelijk emotioneel en zeer vermoeid kunt raken, zeker als er iets is dat meer energie vraagt zoals een ziekte of (in jouw geval) een beenbreuk.

In elk geval heel vervelend! :(:)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:52

Kan het niet zijn dat je juist te veel slaapt? Dit kan ook voor vermoeidheid (en andere gezondheidsproblemen) zorgen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:03

Wat een "interessante" puzzel, ik vind het wel tof dat je het van verschillende kanten durf te bekijken, ik worstel ook veel met vermoeidheid, of met name het gevoel niet 'uitgeslapen' te zijn.
Osteopaat werd hier geopperd, vind ik een goede als je er met de huisarts niet uitkomt.

Je schrijft dat je nog wel moeite hebt met het ongeluk/het gevolg daarvan.
Je zou in overleg met de huisarts kunnen kijken of bijvoorbeeld EMDR geschikt zou kunnen zijn.
Betekend waarschijnlijk dan door naar de psycholoog, en daarmee kijken of het geschikt is.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat het ongeluk, alle pijn, het niets hebben kunnen doen een enorme klap voor je hele 'systeem' is geweest, zowel psychisch als fysiek. Daarom zou ik zelf ook geneigd zijn het van 2 kanten aan te pakken.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:37

Heb je yzer/ferritine, b12 en je.vit D al eens geprikt?
Ik vraag altijd een kopie van mijn bloeduitslag zodat ik hem zelf na kan kijken of de uitslag echt wel goed is.

Bij mij en mij familie zeiden ze ook dat alles goed was maar we bleken een vit D waarde van onder de 30 te hebben. Een gezonde waarde is 100.

B12 net zo, 300 is een gezonde waarde liefst nog hoger. Bij mij was deze 200 en dus prima volgens de huisarts.

Het ziekenhuis die van ons het bloed bekijkt houd erg lage referentie waarden aan waardoor de huisarts de uitskag altijd prima vind.


Je moet altijd goed zelf alles in de gaten houden want een huisarts doet dat niet voor je.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:48

hoefijzers schreef:
Je moet altijd goed zelf alles in de gaten houden want een huisarts doet dat niet voor je.


Lekker generaliserend weer.

Ik heb toevallig een huisarts die wel mee denkt en ook gewoon zegt dat de waarde (in mijn geval ook b12) niet té laag is, maar wel aan de lage kant dus dat het wellicht slim is b12 bij te slikken.
(Overigens heb ik in het verleden ook b12 injecties gehad, het is een bewust keuze om het nu bij pillen te houden)