Nieuw project kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 11:20

Hoihoi,

Ik overweeg aanschaf van een paard.

Even de geschiedenis:
1.5 jaar geleden wilde ik een paard aanschaffen. Ik kwam dit paard tegen, ik ben gaan kijken en heb op dit paard gereden, ze reed heerlijk. Maar helaas, was ik de tweede geïnteresseerd en heeft de toemalige eigenaar haar verkocht aan de eerste geïnteresseerden.

Nu keek ik voor de grap weer even op marktplaats en kwam tot mijn grote verbazing dit paard weer tegen....
Maar er is wel een probleem. Tijdens het rijden duld ze geen beenhulpen, dit uit zich in bokken.
De huidige eigenaar is door een val het vertrouwen verloren en dit heeft haar gedrag niet verbeterd.
Ik zag mijn kans schoon, dit is het perfecte paard voor mij. Groot, sterk, merrie, de leeftijdscategorie die me aanspreekt, ga zo maar door.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en overweeg nu aanschaf.

Vanmiddag ga ik kijken, en misschien koop ik het paard.
Maar ik wil eerst uitsluiten dat het bokken door een medisch probleem veroorzaakt wordt.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

(als ik haar koop maak ik een volg topic om onze vorderingen vast te leggen :o )

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!


Anoniem

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:25

En je hebt ervaring met dit soort paarden?

Eef_Bam

Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:27

Neem je een bodyprotector mee en iemand die je naar huis kan rijden als je in de kreukels ligt? Is nogal een risico projectje.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:29

ik zou haar in ieder geval geheel van top tot teen op de foto laten zetten en ook dit probleem qua been/bokken bespreken met de VA die de keuring uit voert.
Als ze zulke problemen laat zien en ook na korte tijd weer verkocht wordt zou het voor mij al een paard zijn die ik laat staan eigenlijk, en ik ben nog vrij handig met zulke objecten :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 11:33

Ik was niet van plan gewoon op te stappen en te kijken waar het schip strand.

Paard is lief in de hand, loopt aan lange lijnen, en is dan erg werkwillig, ze is ook uitgetest door een voltige team, dat deed ze braaf, maar ook geen correcties van het been.
Als ik haar koop gaan we werken aan de hand en aan het vertrouwen.

Ik ga dit niet in mijn eentje doen, ik heb mensen om mij heen met ervaring die mij graag willen helpen.

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!

Anoniem

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:35

ik ken een merrie die dit ook deed. Eerst heel fijn paard maar na een tijdje begonnen er ineens problemen.
Die had een ontsteking aan de eierstokken.
Daarna trouwens nooit meer echt goed gekomen. Paard bleef angstig voor been hulpen.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:37

Als je haar voor een redelijke prijs kan aanschaffen zodat je die gok kunt nemen.

Paarden kunnen van lieve doetjes naar monsters veranderen indien het baasje niet juist omgaat met zo’n dier. Mijn grote paard is echt een schat. Weegt 650kg en dus ruim 10x meer dan ik. Als die geen respect heeft voor je sleurt ie je overal mee naar toe. Bij mij aan een los touwtje sjokt ie mee omdat ie weet dat ie zich moet gedragen.

Zo’n paard als waar jij nu mee bezig bent ken ik ook en ben ik ook mee bezig. Nu 2 maanden mee aan de slag en wordt alweer een stuk braver. Gewoon omdat ze grenzen leert. Stop ik met lopen stopt zij ook. Ze gaat niet drammen en achterwaarts moet ze aan de hand ook gewoon doen. Ben nu al zoveel verder met haar dan eerder gewoon door consequent te zijn en duidelijk te zijn wat wel/niet mag. Als je dit kunt, ga voor zo’n dier. Je wilde haar toen al hebben en viste er net naast. Ben je niet zo goed in grenzen en consequent zijn, doe het dan niet want ook met hulp gaat het hem dan niet worden.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:38

Berriepi schreef:
Ik was niet van plan gewoon op te stappen en te kijken waar het schip strand.

Paard is lief in de hand, loopt aan lange lijnen, en is dan erg werkwillig, ze is ook uitgetest door een voltige team, dat deed ze braaf, maar ook geen correcties van het been.
Als ik haar koop gaan we werken aan de hand en aan het vertrouwen.

Ik ga dit niet in mijn eentje doen, ik heb mensen om mij heen met ervaring die mij graag willen helpen.

dat is goed :j , maar ga je het dier wel helemaal door de medische molen heen halen voordat je er mee aan de slag gaat?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 11:39

c_alsemgeest schreef:
Berriepi schreef:
Ik was niet van plan gewoon op te stappen en te kijken waar het schip strand.

Paard is lief in de hand, loopt aan lange lijnen, en is dan erg werkwillig, ze is ook uitgetest door een voltige team, dat deed ze braaf, maar ook geen correcties van het been.
Als ik haar koop gaan we werken aan de hand en aan het vertrouwen.

Ik ga dit niet in mijn eentje doen, ik heb mensen om mij heen met ervaring die mij graag willen helpen.

dat is goed :j , maar ga je het dier wel helemaal door de medische molen heen halen voordat je er mee aan de slag gaat?


Uiteraard, ik wil zeker weten dat het geen medische oorzaak heeft. Het paard verdient een eerlijke kans, en daar hoort bij dat we medische problemen uitsluiten.

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:41

ja precies... dan ben je inderdaad eerlijk naar het paard toe.
Ja als je het aan wil gaan, zit er ook een kans in dat je er een heel leuk paard aan over houd als het medisch niks blijkt te zijn.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 11:44

c_alsemgeest schreef:
ja precies... dan ben je inderdaad eerlijk naar het paard toe.
Ja als je het aan wil gaan, zit er ook een kans in dat je er een heel leuk paard aan over houd als het medisch niks blijkt te zijn.


Dat is natuurlijke wel het uiteindelijke doel! Maar ik ga niks overhaast doen, mijn ervaring is dat het daarvan niet beter wordt.
Het paard heeft vroeger wedstrijden gelopen, vergelijkbaar met L niveau en ze kan ook springen. Dus daar zal het niet aan liggen.

En anderhalf jaar terug kon ik er gewoon op rijden, ja, het is een merrie, maar nee geen gekke streken. Dus of er is medisch iets mis, of het paard is een beetje verpest. En in dat laatste geval kan ik er wel wat mee denk ik.. :)

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:47

Ik zou in ieder geval rug en hals op de foto zetten. En op je verhaal af te gaan kan het best zijn dat het paard te veel vrij spel heeft gekregen en nu niet zo braaf meer is.

Ben benieuwd!

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:55

Stel: In het geval je na aankoop pas een (niet eerder gevonden) medische oorzaak vind.
Stel: Je krijgt het gedrag er zelfs met de beste training niet opgelost.
Stel: Je valt ongelukkig en je verliest of het vertrouwen of lichamelijk wat mogelijkheden.

Heb je dan vrede met het hebben van een onberijdbaar paard?

Als dat een ja is dan maak je een weloverwogen beslissing.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:05

Wel een open deur, maar klemt haar zadel niet of zo?Daar kunnen ze ook flink van gaan bokken.Laat je ons weten hoe het afloopt?

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:09

Hm als ze 1.5 jaar gewoon normaal te rijden was dan kan ik me voorstellen dat je geintereseerd bent.

Durft de huidige eigenaar nog voor te rijden? zo kun je wellicht wat beter een indruk krijgen van waar het mogelijk aan kan liggen.

Voor de rest zou ik zeggen, goed laten keuren en ook inderdaad even de baarmoeder en eierstokken laten checken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 12:20

Ik weet niet of de huidige eigenaar er nog op durft, maar ik eventueel wel, ik ben benieuwd waar het probleem zit. Gewoon aan de longe bijvoorveeld..

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:22

Soms moeten dingen zo zijn, hoop dat dit het paard voor je is. Succes!

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:30

Nou spannend vanmiddag dus.

Heb verder niks toe te voegen wat al niet geschreven is, succes, veel plezier, maar kijk vooral goed uit!

Ben benieuwd naar de afloop

Anoniem

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:46

Toen ik jouw leeftijd was, vond ik dit soort dingen ook altijd interessant, maar vraag je serieus af of je geld erin wil investeren. En wat als er niks te vinden is? Wat dan? En wat als je er een paar keer keihard vanaf valt, wat dan? Je moet je realiseren dat je veel risico loopt.
Wat als je niet meer wilt, en ze onverkoopbaar wordt, wat dan?

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:54

Succes!

Als het een merrie is zou ik ook een inwendig onderzoek laten doen (baarmoeder).

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:58

Kijk goed of het zadel past voor zover jij kan beoordelen. Ik ben al bij veel verkooppaarden wezen kijken waar het zadel absoluut niet lekker ligt (sterker nog, het merendeel in de lage tot normale prijsklasse). En daar kunnen ze natuurlijk van gaan bokken.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:25

silversomali schreef:
Kijk goed of het zadel past voor zover jij kan beoordelen. Ik ben al bij veel verkooppaarden wezen kijken waar het zadel absoluut niet lekker ligt (sterker nog, het merendeel in de lage tot normale prijsklasse). En daar kunnen ze natuurlijk van gaan bokken.


Ze zei geloof ik dat ie het ook deed bij voltige toen die daar een beencorrectie kreeg.

Don't live the limited life, live the unlimited one.

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:32

Hmm.
Grotere merrie die ongeveer L kan lopen.
Zijn er in tig leeftijdscategorieen.

Ook voor leuke prijzen zónder ellende.

Ik geloof dat ik echt verder zou kijken.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 05:56

Nou?en? hoe is het gegaan?

Ben wel benieuwd eigenlijk :o

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 09:41

Nou dat was me het avontuur wel....

We zijn wezen kijken. Het hele verhaal is dat de huidige eigenaar een galophulp gaf, paard bokte zij viel eraf. Brak haar pols op 3 plaatsen en durfde er niet meer op.
Een ZZ ruiter heeft haar gereden, maar door het breken van een beugelriem in combinatie met een bok viel zij er ook af.

Ze hebben haar gisteravond laten lopen aan de dubbele lijnen, dit zag er keurig uit. Degene die ik mee had heeft dat ook even geprobeerd en die was goed te spreken.
Toen heb ik laten doorschemeren dat ik er wel op wilde, gewoon om even te voelen wat nou precies het probleem is. Aan de longe uiteraard.

Dus, paard opgezadeld, ik erop. In stap ging het prima, na een paar rondjes aangedraafd, ook prima. Aangedraafd zonder been te geven dus, want dat zou niet mogelijk zijn. Weer aangedraafd en na een half rondje bokt ze uit het niets 2 a 3 keer. Ik vroeg dus niks, gaf geen been. Ze stond daarna gelijk stil, ik hing een beetje ongelukkig aan de zijkant dus heb me eraf laten glijden, met niet bezeerd.
Weer opgestapt, ditmaal alerter op haar orenspel. Die verraden dus wat ze doen gaat. Gedraafd op de andere hand. Ging prima, toen overgang gemaakt naar stap.
Opeens, uit het niets, steigert ze echt mega hoog... Ik had dat echt totaal niet verwacht. Niemand had gezegt dat ze dat deed dus ik had me daar niet op voorbereid.
Want een paard wat bokt, ala, maar een paard wat steigert vind ik een heel andere verhaal.
Nog even doorgereden, wat stap draf overgangen gemaakt, en wat meer mijn been gebruikt, en dat is geen probleem. Het probleem ligt niet bij het geven van been, ik kan de volte groter en kleiner maken met binnen en buitenbeen. Daarna ben ik afgestapt.


Ze had dus nu de afgelopen 2 weken weinig gedaan en was al 4 maanden niet onder het zadel geweest.
Ik heb afgesproken dat ze haar een week aan het werk zetten en dan geef ik haar nog 1 kans. Komen er dan weer van die fratsen, dan houd het op.
Ik ga mijn leven niet wagen.

Paard ziet er trouwens top uit! Heeft wel een wolfstandje aan de rechterkant. Rug is niet gevoelig. Heeft wel wat last van gassen.
Ik ben benieuwd naar de volgende keer, ze reageerden niet heel erg enthousiast op het feit dat het misschien een idee was om haar aan t werk te zetten.
Maar we gaan het zien!

Edit: nog wat extra info erin verwerkt.
Laatst bijgewerkt door Berriepi op 14-02-18 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 11 bezoekers