Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:14

Ik doe mijn paard ook geen halsdeken meer op.. ze staat geschoren en wel gewoon overdag buiten. Ik heb er teveel ellende met de manen mee gehad.. 1 paard had er geen last van, denk dat het de combi is van structuur van de manen, de maat van de deken, en ook hoe warm het is onder de deken. Het schijnt dat als het te warm wordt onder de deken eat de haren eerder afbreken.
Mocht het echt enorm gek slecht weer worden, dan wil ik nog wel eens voor een dag de hals opleggen. Maar voor mij geen permanente halsdeken.
Al heb ik in de zomer wel een vliegendeken met hals op, en daar gaat het wel al jaren goed mee.. ik heb een model met een verwijderbare hals, die mooi overlapt over de deken. Daar heb ik nog nooit kapotte manen mee gehad :)

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:00

dat de manen afschuren is omdat de hals dan gewoon niet goed past, te strak te los etc.
met een goed passende halsdeken heb je hier echt geen last van.
Op mijn werk kunnen de halsen vd dekens af en hebben we die zelf met elastiek vast gemaakt, zo rekt de hals mee als ze hun hals bewegen om bv hooi te eten of weet ik het wat, allemaal mooie dikke manen zonder kale plekken

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:05

Ik had ook dekens met losse halzen, maar heb uiteindelijk voor een vaste gekozen omdat hij in de winter last krijgt van zijn lucht wegen, maar ben blij dat we alweer 2 winters zonder kunnen, en ik hoop dat, dat stuk manen nog bij trekt maar ben er bang voor

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:45

Bij de vliegendekens heb ik ook geen last.
En laat ik het dan zo zeggen: die paarden die ik zonder problemen met een hals heb zien staan hadden allemaal dikke manen.
De paarden die 24/7 op stal staan met hals zie ik ook minder problemen hebben.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:56

ambre schreef:
Bij de vliegendekens heb ik ook geen last.
En laat ik het dan zo zeggen: die paarden die ik zonder problemen met een hals heb zien staan hadden allemaal dikke manen.
De paarden die 24/7 op stal staan met hals zie ik ook minder problemen hebben.

Die van mij staan ook veel op stal en hebben evenveel problemen met hals :+ Heb er 2 op pension en 1 buiten en hebben exact hetzelfde haha

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:23

Mijn paard heeft dit ook heel iets, maar dat komt eigenlijk door de gewone deken en niet door de hals, de gewone deken ligt gewoon op die plek en daardoor breken haartjes een beetje af. Deken zit overigens niet te strak of zo.

welmoed__

Berichten: 6552
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:35

Die van mij heeft er helaas ook last van. Vind het echt zonde.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:41

Mijn vos heeft van die pluizige krul manen. Bleef weken goed onder een hals, zet ik hem weer zonder hals schuurt ie alsnog alles eraf :+ Was helaas zo gebeurt in nog geen dag tijd. Ik zorg er altijd voor dat de deken schoon is aan de binnenkant en de manen glad door anti-klit. Op die manier nog nooit kapotte manen gehad door halsdekens.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:26

Ik kom even jullie ergste nachtmerrie laten zien :') :')


Afbeelding

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:33

Hier dunnen de manen ook wel wat uit onder een halsdeel al is het minder erg als met een halve hals. Dan ging er echt 1 plek kapot. Heb nu een amigo met losse hals welke ik er af haal als het droog blijft. Paard heeft gelukkig wel veel en dikke manen welke een beetje zijde-achtig zijn.

Afbeelding met wug

Afbeelding met vliegendeken met hals

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:42

Willem mocht gister weer knap zijn voor wedstrijd :D
Afbeelding

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:04

Wat een knappe Willem hierboven. <3


Hier helemaal geen last van mijn halsdeken, manen liggen alleen een beetje platgedrukt maar nooit weggeschuurd oid.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:40

Wow wat een knappe Willem zeg.

Mijn merrie ook `s winters altijd met een hals gehad en geen last van kale plekken. Echter had zij wel dikke manen.

Hebben jullie nog tips om een dunne staart wat voller te krijgen of te laten lijken?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:21

@Odenxia: is dat Kensi van Mo en Barry?

Ik heb gisteren weer staarten en benen gesopt.Kunnen ze er weer een paar weken tegenaan.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:22

@Ambre: Ja klopt.. Was van Mo en Bar :D

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:21

@ odenxia, in ieder geval niet te lang laten worden. Een mooie net wat ‘te’ kort recht afknipte staart doet wonderen. Heb je een foto? Je zou hem eventueel kunnen vlechten zodat je daarna wat golfjes hebt als je dat mooi vindt.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:28

Nou ze heeft al een niet al te lange staart. Paard is bijna 3 maar ik zie alleen maar 3- jarige met hele dikke staarten en ik ben jaloers :') :Y)

Probeer het al zo klit vrij mogelijk te houden en vooral niet te kammen maar uit te pluizen.

Heb helaas geen recente foto van dr staart hoe het nu is.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:32

Deze foto is van afgelopen zomer, dan kan je je wel een beetje voorstellen misschien hoe die nu is :j

Afbeelding

Bestaat er geen staarten pokon ofzo :D

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:26

Ik heb gisteren mijn poownie nog eens geschoren en vandaag heeft hij een nieuw (passend) ruitertje gevonden! <3

Afbeelding

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:43

Wat een plaatje

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:14

Ah, echt nog een veulenstaartje. Ik zou ‘m in ieder geval recht knippen, dus dat dunne onderste sliertje er af: kort is ie toch al, dan ziet het er verzorgder uit. Het bovenste deel is namelijk niet absurd dun. :j en verder.. wellicht doet deze staart er gewoon wat langer over :') ik verwacht dat hij gewoon verder zal groeien.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:51

Mijn pony heeft een nog dunnere staart :') . Ongeveer de helft van die van jouw odenxia ;( . Ik weet echt niet hoe ik hem dikker krijg...

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:45

Odenxia ik denk dat ie erg last van de vliegen heeft gehad?
Mijn vorige paard was altijd zoooo ontzettend bezig met vliegen verjagen dat ze haar halve staart aan gort sloeg. Dat zag er hetzelfde uit als deze staart. Bovenaan is deze staart namelijk mooi dik, en is ie schuin afgeslagen, waarbij de onderkant van de staart het langste blijft.
Dat blijf je dus een heel jaar zo houden met een beetje pech, en dan is het weer zomer ;)
Ik zou het paardje goed beschermen tegen de vliegen/dazen, wellicht heb je volgende winter dan een mooie staart. Invlechten van de staart zorgt er ook voor dat de haren niet zo wapperend heen en weer vliegen en dus minder snel kapot slaan. Alleen zul je dan zeker een dekentje tegen de vliegen moeten gebruiken want ze kunnen ze dan ook niet fijn wegmeppen :)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:10

Zondag stond mijn topper er weer mooi bij voor de koers. Ze had een pittige koers maar werd 5 dus super trots!
Jammer van de donkere foto

Afbeelding

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:09

keshia schreef:
Odenxia ik denk dat ie erg last van de vliegen heeft gehad?
Mijn vorige paard was altijd zoooo ontzettend bezig met vliegen verjagen dat ze haar halve staart aan gort sloeg. Dat zag er hetzelfde uit als deze staart. Bovenaan is deze staart namelijk mooi dik, en is ie schuin afgeslagen, waarbij de onderkant van de staart het langste blijft.
Dat blijf je dus een heel jaar zo houden met een beetje pech, en dan is het weer zomer ;)
Ik zou het paardje goed beschermen tegen de vliegen/dazen, wellicht heb je volgende winter dan een mooie staart. Invlechten van de staart zorgt er ook voor dat de haren niet zo wapperend heen en weer vliegen en dus minder snel kapot slaan. Alleen zul je dan zeker een dekentje tegen de vliegen moeten gebruiken want ze kunnen ze dan ook niet fijn wegmeppen :)


Ze heeft wel last van vliegen gehad vd zomer idd maar heel het seizoen heeft ze een vliegen deken opgehad. Maar het zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben.