Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:31

Iets minder defensief reageren mag best. Zoals ik aangaf, ik bedoel het niet vervelend, ik ben hardop aan het denken hoe ik het zelf zou doen.

Met het rennen bedoel ik niet de afstand, maar dat ik het prettiger vind dat rechtdoor kunnen.

Onze track is circa 240m lang en 100m breed. De track is 4/5 meter breed. Is dus om een weiland heen. Maar die valt niet onder categorie zoals in de titel benoemd.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:57

zelf zou ik het niet willen, vond mijn weide waar mijn knollie 6 maanden 24/7 buiten heeft gestaan al vrij klein.. en zo'n 3000 m2 opgedeeld in schuilstal met stukje grond dat tevens 'wintergrond' zou worden.. hierop ook de voer en waterplek zo'n 500m2 .. en kleine track van zo'n 50 m bij 2 rechtuit waarop toegang was tot drie kleine weides die om en om open gingen om zomers het gras zoveel mogelijk te sparen en te herstellen, zodat er altijd gras was en ze niet alles tot op de grond af zouden knauwen.

vooral toen de zomerstukken gesloten moesten worden voor de winter begon mijn pony erg te pezen op hoog tempo (korte sprintjes, of hoog opgetrokken staart fikse draf).. maar was iedere keer eigenlijk bijna haaks de hoek om spurten of met een noodstop weer stoppen voor de draad... was gewoon niet afdoende om de energie kwijt te raken en daardoor werd hij onrustig..

hij staat nu heerlijk bij een boer, waar hij met een paar bochten (om van weide naar weide te komen), bijna 800 meter rechtuit kan vliegen.. eigenlijk onbeperkt want de korte stukken zijn ook minimaal 100 meter.. dus geen hoeken die 'gehoekt' moeten worden. Meestal zie je ze ook in vliegende vaart helemaal naar een uiteinde van het land verdwijnen s ochtends.. om dan langzaam gedurende de dag terug te grazen. Zo net na de middag zijn ze terug, dan drinken de meesten ook (waterpunt is bij de gebouwen) en daarna zwermen ze een beetje uit in groepjes of alleen. met hier en daar wat flinke spurten voor de wat jongere garde :D.. paardje helemaal blij nu, compleet tot rust gekomen, dus baas ook blij.

ene paard is het andere niet.. zullen zeker paarden zijn die op kleine stukjes prima kunnen gedijen en die het niet nodig hebben om even flink rechtuit gas te kunnen geven. Al moet ik wel zeggen, dat het wel duidelijk merkbaar is, dat de oudjes die op deze stal staan aanmerkelijk beter gespierd zijn dan menig oudje dat ik heb zien staan op kleinere stukken.. immers als spieren niet meer echt gebruikt worden, dan teren ze sneller in.. net als bij mensen.. hier gaan ook de oudjes helemaal mee met de groep.. ok, ze blijven wat achter en hun 'vliegende galop' is een heuuuuuuuuuuul stuk bezadigder.. maar ze doen wel in alles mee (smiddags hebben ze t wel gehad en blijven meestal wat dichter bij t water punt)

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 23:00

Wiekenmeisje schreef:


Ik vind het een prachtig paradijsje wat je daar gecreeerd hebt! Ik snap dat het nu te klein aanvoelt omdat je hebt moeten splitsen, maar als ze alles hebben.. wat kunnen ze dan mooi rond lopen zeg! Ik ben jaloers :Y)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 02:56

sumic schreef:
Wiekenmeisje schreef:


Ik vind het een prachtig paradijsje wat je daar gecreeerd hebt! Ik snap dat het nu te klein aanvoelt omdat je hebt moeten splitsen, maar als ze alles hebben.. wat kunnen ze dan mooi rond lopen zeg! Ik ben jaloers :Y)


is een mooi stekje zo idd als je niet zoveel ruimte hebt.. kunnen ze niet met die witte, dat t track opgesplitst is?

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:12

Ik vind het prachtig en ik zou het graag hebben.

Wiekenmeisje

Berichten: 241
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:30

elenaMM77 schreef:
zelf zou ik het niet willen.

Al moet ik wel zeggen, dat het wel duidelijk merkbaar is, dat de oudjes die op deze stal staan aanmerkelijk beter gespierd zijn dan menig oudje dat ik heb zien staan op kleinere stukken.. immers als spieren niet meer echt gebruikt worden, dan teren ze sneller in.. net als bij mensen.. hier gaan ook de oudjes helemaal mee met de groep.. ok, ze blijven wat achter en hun 'vliegende galop' is een heuuuuuuuuuuul stuk bezadigder.. maar ze doen wel in alles mee (smiddags hebben ze t wel gehad en blijven meestal wat dichter bij t water punt)


Er lopen 2 van bijna 25 jaar, de Isabel en de rood vos. In prima conditie en lopen juist door de track veel meer dan anders. Tevens staat de witte gewoon bij de zwarte merrie met veulen hoor.. Bij 3 minuten zie je dat het hek gewoon open is.. Ik heb IJslanders, zijn rustigere paarden en redden zich prima door lekker op het ovaaltje te kunnen rennen met zijn alle..

Waarom de track nu opgesplitst is? Of tenminste toen ik het filmpje van de zomer maakte? Nou dat is omdat mijn merrie net een veulen had gekregen en moest wennen aan het feit dat ze moeder was, constant op moest letten. Een paard bij haar was voldoende gaf ze aan, ze had rust nodig en daarbij kon ze niet 3 volwassen wijsneuzen erbij hebben. Toen heb ik de twee drukte makers op de ene helft gezet en mijn ruin en de merrie met het veulen op de andere helft met een stukje gras erbij. Ze hebben twee voer plekken en de witte stond toevallig in de wei hooi te eten en de merrie en het veulen in de paddock.. En een keer per dag deed ik de draden los en konden ze lekker met zijn allen hollen..


sumic schreef:
Ik vind het een prachtig paradijsje wat je daar gecreeerd hebt! Ik snap dat het nu te klein aanvoelt omdat je hebt moeten splitsen, maar als ze alles hebben.. wat kunnen ze dan mooi rond lopen zeg! Ik ben jaloers :Y)


Dankjewel, ben heel blij met de ruimte die ik voor ze heb kunnen creëren

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:36

Even een praktisch vraagje, hoe doen jullie het met de mestafvoer? Een vriendin van mij woont in Friesland met twee paarden aan huis. Ze heeft de paarden op 2000m2 lopen. Zij heeft altijd 7 extra groencontainers gehad waar zij de mest in deed, maar nu schijnt dat verboden te zijn sinds kort of ze gaan dat verbieden?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:44

Ik kan het naar een boer brengen.

Eerst een boer met maisland aan de overkant van de weg. Dan spaarden de het op op de mestplaat in de zomer, direct in hopen op het land brengen en verspreiden in de winter en reden de mesthoop er over uit in het voorjaar voor de het land gingen omploegen en bijdragen en weer inzaaien.

Nu brengen we het weg naar de boer die ons land op papier heeft en bij ons zijn mest injecteert. Hij maait en schud voor ons en ik mag mijn mest brengen dat hij dan opspaart en in het voorjaar weer op hun maisland uitrijd samen met hun eigen vaste mest. (We hebben een kiepkar met huif gekocht zodat we hem niet meer hoeven te scheppen en de mest droog ligt)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 12-02-18 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:46

Wij hebben een aanhanger staan die we elke week/2weken legen. In de zomermaanden doen we er een zeil overheen om vliegenoverlast te voorkomen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:54

De verhuurder van ons land haalt onze mest op mits we ons hooi bij hem afnemen.
We hebben gewoon een mesthoop waar we alles op gooien, van de zomer zal het wel een keer opgehaald worden.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:26

Heb nog regelmatig moeten denken aan dit topic. Door de vele regen van de afgelopen periode hebben mijn paarden regelmatig één of enkele dagen niet op de wei gestaan maar moesten ze op hun 1000m2 paddock blijven. En dat vinden ze gewoon echt niet leuk. Ze hangen wat bij de hooibak en bewegen dan heel weinig. Ze worden ook veel sneller dik.
Het is absoluut niet zielig maar ze vinden zichzelf wel zielig en ik merk dat ik er echt gruwelijk naar uit kijk om ze weer meer ruimte en afwisseling te geven. Ze gaan dan ook weer echt heerlijk tekeer als ze weer meer plek hebben. Dan moet er echt even iets uit.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:31

Hier ook op de paddock met de nattigheid. Alleen toen de afgelopen dagen de grond bevroren was mochten ze op de wei. Dat is echt een feestje (ondanks dat er door de vorst nauwelijks te grazen valt)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:39

Nou als ik de opening van mijn wei open doe doen mijn paarden geen stap te ver, ik moet de voorste vaak even stukje verder jagen zodat de achterste erbij kan. Ook met losgooien oid nooit bizar gek. Mijn paard nu aan het inrijden, 15de keer erop en lekker naar buiten, ook daar wordt ze echt niet gek van de ruimte. Als ze willen rennen, doen ze dat wel. Ze hebben een paddock van 15x50 en gebruiken dan vaak zelfs maar de helft, hooguit een sprintje diagonaal, maar meestal vooral bokken en gekke sprongen, steigeren. Het zal zeker per paard verschillen, ik heb twee merries. De ruinen van een vriendin ravotten altijd zo lekker en lomp met elkaar, dat zou ik idd zielig vinden. Saai vinden het ook absoluut niet, ik denk dat dat vooral van je indeling en omgeving afhangt, en niet van je oppervlakte.

Ik ben nog steeds heel erg blij dat mijn paarden 24/7 buiten lopen met onbeperkt hooi én droge voeten én een maatje. Dat is echt uniek hier in de omgeving. Ik kan geen enkele pensionstal die dat biedt in deze omgeving, en ik ken vrijwel alles hier in de omgeving wel. Je bent zeker 30min onderweg om bij een tweetal stallen te komen die dat aanbiedt.

Mest ging hier tot dit jaar op de aanhanger, maar heb zelf geen auto en vriendin is zwanger. Dus aanhanger toevallig dit weekend verkocht omdat we het nu op de grond gooien en dan wordt het als ze de wei weer op gaan in mei/juni weg gehaald.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:19

caily: ruinen dus ja. En die van 22 stookt de boel nog gezellig op. Ik kan wekelijks massa's beeld materiaal schieten van ravottende rond scheurende paarden.

Mijn paddock is al 'ingedeeld' en geen vierkant blokje. In een L vorm waarbij een gebouw ze overzicht ontneemt. Ze moeten dus steeds op en neer om alles te kunnen overzien. .Er gebeurt ook altijd van alles rondom maar toch vinden de mannen het saai.
En hier kan ik ook vanaf zadelmak prima buitenrijden en toch vinden ze het lekker om zich uit te leven.

https://www.facebook.com/hvanpol1/video ... 4558650092
Als je die donker bruine ziet gaan, zie je dat een langwerpig ingedeeld 0,5ha al 'klein' is als ze echt gas geven. Die is echt met 20 galopsprongen aan de overkant. Google vertelt mij dat de totale lengte daar 140 meter is.

Nou heb ik misschien paarden die iets buiten het gemiddelde vallen wat dat betreft denk ik. Ze zijn net een klein beetje maffer blijkbaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:12

Waar wij huren staat een container en die wordt geleegd als hij vol is. Dat is bij ons wel eens per maand. Er ligt een zeil op. Ik vind het niet ideaal, maar je moet wat.

Ik ben juist blij dat we droog zand hebben en geen weides met blubber nu. Heb wel rond gekeken naar andere plekken, maar dan heb je het met nattigheid toch vaak moeilijk en ik wil ze gewoon hele jaar rond 24/7 buiten hebben. Wij hebben het wel leuk ingedeeld en ik zie ze veel bewegen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:40

Hoezo blubber? Wij hebben droog zand én groene weides. Niet eens modder bij de poorten.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:41

En dat hangt dus heel erg van de grondsoort af. Ik heb 2,5ha weiland, maar geen paarden erin, want ze zakken tot boven de knie weg (paarden van 1.55 - 1.60). Op een plek ligt een zandplaat in de wei. Daar is het droog, maar om er te komen moet je wel eerst een meter of 40 door de klei, dus we hebben er niks aan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:15

pol013 schreef:
Hoezo blubber? Wij hebben droog zand én groene weides. Niet eens modder bij de poorten.


Ja, maar jij hebt iets van jezelf. Wij moeten iets huren en er is in deze omgeving barweinig te huur. En als je grasland huurt, willen verhuurders dat je daarmee omgaat zoals zij dat willen en dus niet in de winter je paard erop laat.
Op veel plekken zien je ook erg veel blubber op weides. Inderdaad vooral bij de hekken en dergelijke.

Wij hebben een weitje en mogen er nu niet op, omdat het zandgrond is en het bij veel belasting gewoon zandpaddock wordt. Onze zeer droge zandpaddock waren voorheen ook weitjes.

Wij willen in de toekomst verhuizen en een eigen stukje grond. Door alle jaren tegen diverse problemen aan gelopen te zijn en omdat ik op veel stallen kom, weet ik nu ongeveer wel wat ik wil.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:20

Heb hier in de buurt wat kunnen rondkijken dit jaar, de 2 paarden die op 1 hectare hooggelegen grond liepen zijn inmiddels weg gehaald omdat er geen onvertrapt stukje meer te vinden was in de weide. Op andere plekken zijn de de hele winter eigenlijk niet buiten geweest of komen ze op paddocks van ongeveer 10x10.

Ik zou mijn paarden graag meer bieden dan de 800 vierkante meter die ze nu hebben, maar ze kunnen een sprintje trekken en scharrelen. Staan bovendien droog en samen. Denk dat ze niet te hard mogen klagen, al ben ik uiteraard heel blij als ze de wei weer lekker op kunnen.

Mest gaat hier op een kiepende aanhanger die geleegd word bij de boer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:31

Hier zijn ze erg zuinig op grasland en zie je erg weinig buiten lopen helaas. Ik wil ze gewoon niet binnen, dus huur geen wei waar ik maar beperkt gebruik van mag maken. Gelukkig droog zand en vrij om hiermee te doen wat we willen.

Natuurlijk kunnen ze geen honderden meters plankgas, maar als ze willen rennen, rennen ze echt wel net zolang als ze willen en totdat ze klaar zijn. En dat kunnen ze doen zo vaak als ze willen natuurlijk. Mijn merrie en soms haar zoon ook, moeten daar ook wat bokkensprongen bij maken en draaien en doen. Op zich op het droge zand ook wel redelijk veilig.

Er is weinig in Nederland voor paarden wat echt ideaal is. Ik wil bijv ook geen rechte wei zonder beschutting van bomen of bosjes etc.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:36

Ik ben eigenlijk super benieuwd naar een update :))

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:42

Heb de paarden hier met de vorst ook op de wei gehad, vanaf nu is die weer dicht, volgende week de mest even verspreiden die ze er op neer gelegd hebben en als het straks wat warmer wordt bemesten en als het gras eenmaal weer groeit mogen ze er weer op. Nu hebben ze de buitenbak en de paddock en dat is allemaal mooi droog en vlak dus ze hebben geen klagen, hooi staat er 24 uur per dag voor ze klaar.

Ben wel blij dat de ergste vorst nu voorbij is. Sinds gisteren de kraan in de schuur ook bevroren dus moest gister en vandaag met emmers sjouwen. Morgen is dat ook weer over gelukkig.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 14:53

Hier nog steeds alles naar wens! Tussen nu en de herfst gaan we wel nog wat dingen aanpakken. De verharding wordt uitgebreid en op de modderige stukken gaan we zand storten. Voor in de hele natte periodes hebben we een pomp gekocht, waarmee we overtollig water naar de sloot kunnen pompen. De houtsnippers gaan er ook uit, de pony's gebruiken die als mestplek waardoor er bijna niks meer van over is. Als in, de urine verteerd het spul bizar snel.

De schuilstal hebben we al twee keer gerepareerd aan het dak. Eerst was er een golfplaat kapot gewaaid, en met de storm een van de dakbalken en nog een andere golfplaat. Verder doet de stal het nog prima, dus die blijft nog wel even staan!

De pony's zelf zijn nog nooit zo blij en vrolijk geweest. Het is voor mij nu ook een stuk makkelijker om de cushing onder controle te houden nu ik er veel meer zicht op heb.

Al met al nog steeds een succesverhaal dus :D
Nieuwe foto's komen van het zomer nog wel een keer als alles er weer mooi bij staat.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:16

Super! Dank jullie wel voor de updates :))

Hier moet ik waarschijnlijk nog 3 maanden wachten voordat de paarden echt aan huis staan. Het voorwerk/plannen is door dit topic enorm versneld :)) alle do en don't do onderwerpen zijn goed beschreven hier.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:36

*topic omhoog geschopt* :')

Wij hebben oog op een huis met 2200m2 grond.

In eerste instantie een huis met bijna 9000m2, maar die is onder onze neus door verkocht... ;( dát was echt ons droom stulpje...

Maar goed.

We moeten het huis nog gaan bezichtigen, en er is nog helemaal niks rond.. maar kon niet laten om al wat te puzzelen :=
Hier in de omgeving is bijna niet zoiets te koop te vinden helaas... (noord Limburg, belgie)


Afbeelding

Het terrein is in totaal 22,5m op +/- 100m

Opening van de stal richt naar de paddock toe, en weiland eventueel nog op te splitsen in 2, voor af te wisselen dat het gras even kan rusten.

Paddock/bak heb ik op ongeveer 20x35 berekend.
(Ik zie dat ik lang niet alles erop heb staan :+ )

Hooi/voeropslag eventueel achter de garage (horizontale grijze vlak)

Enigste waar ik nog niet helemaal aan uit ben is de mest... ik heb geen ervaring met op ‘eigen land’ gooien en wat daar bij komt kijken...

(Creatieve) tips zijn altijd welkom!! :)*