leven zonder baarmoeder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 16:42

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het laten verwijderen van de baarmoeder/-hals.
Hoe is de ingreep verlopen, het herstel en hoe is het nu?
Wat merk je er van en sta je er positief of negatief tegenover?
Als je pijnklachten had voor de ingreep, hoe is het daar na afloop mee?

Alvast bedankt voor jullie inzichten, is het te privé mag het uiteraard ook via pb.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:44

Mijn moeder heeft destijds op haar 40ste haar baarmoeder laten verwijderen ivm vleesbomen. In die tijd ging nog direct alles eruit, dus ze schoot gelijk in de overgang.
Na de operatie bleek er een hechting geklapt te zijn waardoor ze direct weer onder zeil moest, maar verder is het allemaal prima gegaan :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17983
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:48

In juni vorig jaar is mijn baarmoeder verwijderd, waarbij de baarmoedermond is blijven zitten. De ingreep is laparoscopisch gedaan, wat in het herstel echt een heel eind scheelt.
Een dag na de operatie was ik al weer thuis, maar ik heb vooral heel lang nodig gehad om bij te komen van de vermoeidheid (nou had dat vermoedelijk ook met mijn algehele gezondheid te maken).

De pijn van de ingreep is mij heel erg meegevallen, die was ook vrij vlot weer weg. Wel ben ik vrij lang blijven vloeien en heb ik in het begin wat problemen met urineverlies gehad, maar dat heeft zichzelf weer hersteld.

Wat mij betreft de beste beslissing ooit, geen klachten meer, geen hormonen meer, geen menstruatie meer. Ik merk geen nadelen, van mij had het echt veel eerder gemogen.

Mocht je nog meer vragen hebben geef je maar een gil.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:53

Het liefst zou ik ook het hele zooitje willen laten verwijderen, totaal geen kinderwens.

@Lalidan: zou ik misschien mogen weten wat de reden is en op welke leeftijd deze ingreep is gebeurd?

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:58

Op mijn 35e ook hier de baarmoeder verwijderd, helaas niet laproscopisch, maar met en verticale snede in de buik. Ik kan er vanavond wel wat meer over schrijven, naar ik zou het zo weer doen.

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:00

Mijn moeder is haar baarmoeder kwijt geraakt op haar 33/34 jaar uit mijn hoofd.

Ondertussen heeft ze in 2015 op 43 jarige leeftijd een voor en achterwand correctie gehad. De organen (blaas en darmen) waren gezakt.

Mijn moeder heeft vrij veel last gehad van de operatie en de perioden hierna, maar het was wel nodig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17983
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:07

liesenlizzy schreef:
@Lalidan: zou ik misschien mogen weten wat de reden is en op welke leeftijd deze ingreep is gebeurd?

Leeftijd 36, reden waren langdurig, ernstige menstruatieklachten die niet met de pil onder controle te krijgen waren, vermoedelijk adenomyose. Dik tien jaar lang heb ik provera geslikt, het enige wat werkte, maar dat gaf behoorlijk wat bijwerkingen. Dus toen ik daar vanaf wilde, stonden we een beetje voor een probleem.

Oktober 2016 is er, als laatste alternatief, een mirena geplaatst, maar die belandde helaas in mijn buikholte. Daarna durfde zowel de gyn als ikzelf dat niet nog een keer aan. Dus toen waren er nog twee opties: of de rest van mijn vruchtbare leven provera slikken, of de baarmoeder eruit. Tja, die keuze was wat mij betreft snel gemaakt.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 20:56

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik weet niet wat me te wachten staat, dus alle info is welkom.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:06

Fijn dat ik dot topic tegen kom. Ik sta ook voor deze keuze. 33 jaar. En na 15jr enorm veel bloedverlies met flinke stolsels (lees elk uur super tampon wissel voor 8dgn Snachts a twee/drie uur met stolsels ter grote handpalm) en laatste jaar alleen maar doorbraak/ continu bloedingen door de pil heen het laten onderzoek. Conclusie twee vleesbomen waarvan 1 de helft van baarmoeder betreft. Kan weggesneden worden, maar moest de keuze totale verwijdering ook in optie nemen. Aangezien ik geen kinderwens heb valt voor mij de keuze op verwijderen. Eind feb poli gesprek hier over. Zie niet op tegen verwijderen. Maar wel tegen de “rust” die nadien eerst moet.

Wat maakt dat het voor jou “moet”
Laatst bijgewerkt door newt op 12-02-18 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:18

Mijn baarmoeder incl hals is op mijn 36e verwijderd vanwege een grote vleesboom. De snee is horizontaal dus helemaal niks meer van te zien. Deze wijze heeft wel het nadeel dat het ontzettend pijnlijk is nadien, Al je spieren zijn door. Het herstel was best zwaar, ontzettend moe je mag nog geen kilo tillen. 200 meter lopen is een marathon. Maar na een maand was het wel klaar. Voordeel is wel dat je niet meer ongesteld wordt, heerlijk. Verder ook nergens last van gehad. zou het zo weer doen. Omdat ik de eierstokken nog wel heb, ook normaal in de overgang.

Jessix

Berichten: 16430
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:32

Magen ik vragen aan de ervaringsdeskundige hier hoelang het herstel heeft geduurd? Waar moest je rekening mee houden? Kan me voorstellen dat je een bepaalde periode niet mag tillen?

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:37

Hier 3 jr geleden weg (43 jr) laten halen na 1x foute pap te hebben gehad, nooit geen kinderwens en al die tig jaren erge mndlijkse ongemakken te hebben gehad. 3 iniminie gaatjes en ja, 1e week wat beurse buikgevoel. Voelde me kiplekker vanaf begin?!
Ong 6 weken / 2 mnd niet tillen, voorzichtig bewegen ivm kans op verzakking (zit toch leeg vlak in je dat moet nestelen) maar dit kan nu natuurlijk al weer veranderd zijn.
Van mij hadden ze het tig jaar eerder mogen doen! Wel nog eierstokken behouden dus kom tzt gewoon in overgang; dit omdat je botten anders erg poreus worden wat niet aan te raden is op “jongere” leeftijd.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:57

Ik lees mee. Ga binnenkort weer in gesprek met de huisarts over mijn klachten.
Ik ben 2 weken per maand ziek van de hormoon ellende. Flink pms, migraine en buikklachten. Ik mis minimaal 2 nachten slaap door de buikpijn en overdag kan ik er soms niet van werken.
Alles al geprobeerd waarbij de gynaecoloog de conclusie heeft getrokken dat welke vorm van hormonen de klachten alleen maar erger maken. Ik ben nu 36 en heb 2 kinderen, geen kinderwens meer.
Huisarts vond paar jaar geleden verwijdering van mijn baarmoeder geen goed ivm grotere kans op verzakking maar ik denk dat ik dat risico wel durf te nemen..

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:16

Wendy schreef:
Op mijn 35e ook hier de baarmoeder verwijderd, helaas niet laproscopisch, maar met en verticale snede in de buik. Ik kan er vanavond wel wat meer over schrijven, naar ik zou het zo weer doen.

Correctie: ik was 33...
Bij mij waren 3 vleesbomen geconstateerd: een grote van 15 cm doorsnede en 2 kleintjes van 2,5 cm doorsnede.
Toen ze daar achter kwamen hadden we eigenlijk 2 opties:
- baarmoeder verwijderen
- een paar jaar hormonen en dan alsnog de baarmoeder verwijderen.

Ik had geen kinderwens, dus van mij mocht het geheel er wel uit. Zoals bij de anderen zijn ook bij mij de eierstokken blijven zitten, dus ook ik ben niet vervroegd in de overgang gekomen.
Helaas was het bij mij te groot om via een horizontale snede te doen, vandaar de verticale. Ik heb een litteken van mijn schaambeen tot mijn navel.

Daardoor duurde het herstel bij mij ook wat langer, dat was echt 6 weken nauwelijks wat kunnen. In het begin was een kopje optillen al zwaar :')
Nu kan het wel zijn dat het is verergerd doordat ik vlak nadat ik thuis was een verstopping had, waardoor ik niet meer kon stoppen met overgeven. Dat is niet fijn met zo'n snee in je buik, kan ik je vertellen.

Maar verder keurig rustig opgebouwd, omdat je daarmee de kans op verzakkingen aanzienlijk verkleint.
Mijn gyneacologen vertelden trouwens dat het het aantal verzakkingen bij vrouwen niet per se groter wordt na deze operatie, zeker niet als je rustig de tijd neemt om op te bouwen en het tillen e.d. echt even laat.
Het punt is namelijk dat veel vrouwen deze operatie krijgen op een leeftijd dat verzakkingen toch al vaker voor komen, enerzijds vanwege leeftijd, anderzijds vanwege bevallingen.
Ook het goed trainen van je buikspieren en vooral bekkenbodemspieren (paardrijden!) voorkomt al een hoop.

Al met al ben ik heel tevreden. Natuurlijk heb ik een fors litteken, maar who cares? Ik ga er rustig om naar de sauna bijvoorbeeld.
Ook het sporten gaat weer beter dan voorheen, ik ben fanatiek hardloper, paardrijden gaat goed, ik doe nog een stukje krachttraining...

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 13:38

newt schreef:
Fijn dat ik dot topic tegen kom. Ik sta ook voor deze keuze. 33 jaar. En na 15jr enorm veel bloedverlies met flinke stolsels (lees elk uur super tampon wissel voor 8dgn Snachts a twee/drie uur met stolsels ter grote handpalm) en laatste jaar alleen maar doorbraak/ continu bloedingen door de pil heen het laten onderzoek. Conclusie twee vleesbomen waarvan 1 de helft van baarmoeder betreft. Kan weggesneden worden, maar moest de keuze totale verwijdering ook in optie nemen. Aangezien ik geen kinderwens heb valt voor mij de keuze op verwijderen. Eind feb poli gesprek hier over. Zie niet op tegen verwijderen. Maar wel tegen de “rust” die nadien eerst moet.

Wat maakt dat het voor jou “moet”


Oei,ik snap helemaal dat dat geen doen is zo. Ik zou het heel fijn vinden als je straks met kunt vertellen over de ingreep e.d..
Voorlopig a ik nog niet geopereerd worden omdat ik nog herstellende ben van een grote botoperatie in mijn been.
Wel word ik gebeld eind februari door de seconden opinion arts uit het Radboud of hij nog iets wijzer is geworden uit de beelden die hij heeft opgevraagd bij het andere ziekenhuis.

Ik heb al 6 jaar onverklaarbare buikklachten. Voelt als soort van weeën... We hebben al vanalles eraan gedaan maar het helpt allemaal niet helaas. Door de klachten kan ik veel niet meer, sporten en vrijen bijvoorbeeld...
Ik ben 37 en heb 2 kinderen. Mogelijk is er bij mij laatste bevalling iets mis gegaan vanbinnen maar ze kunnen de vinger er niet op leggen. Het is niet direct zichtbaar op echo's.
Ik moet wel mijn eierstokken sowieso houden. Ik heb ook osteoporose en slik en speciale pil die er hormonaal voor zorgt dat ik nog niet in de overgang schiet een mijn osteoporose verslechtert. Ik word nooit ongesteld trouwens, slik de pil ook door.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:42

dieseltje schreef:
Ik heb al 6 jaar onverklaarbare buikklachten. Voelt als soort van weeën... We hebben al vanalles eraan gedaan maar het helpt allemaal niet helaas. Door de klachten kan ik veel niet meer, sporten en vrijen bijvoorbeeld...
Ik ben 37 en heb 2 kinderen. Mogelijk is er bij mij laatste bevalling iets mis gegaan vanbinnen maar ze kunnen de vinger er niet op leggen. Het is niet direct zichtbaar op echo's.
Ik moet wel mijn eierstokken sowieso houden. Ik heb ook osteoporose en slik en speciale pil die er hormonaal voor zorgt dat ik nog niet in de overgang schiet een mijn osteoporose verslechtert. Ik word nooit ongesteld trouwens, slik de pil ook door.

Hebben ze nog meer gedaan om het zichtbaar te maken dan alleen echo's? Bij mij zag je op een echo namelijk ook niet zoveel, maar op een scan wel...

Froukje_J

Berichten: 2191
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: leven zonder baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:47

Ik heb hem nog maar ze stonden op het punt hem eruit te halen na de bevalling van ons dochter..want hij kromp niet meer samen en daardoor was ik aan het leeg bloeden(6.3 liter bloed verloren)
Net op tijd pakte het lichaam het op en heb ik dus mijn baarmoeder nog... Mocht ik weer een kindje willen word mijn baarmoeder gelijk tijdens de KS verwijderd ...
Ik ben 23

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 16:52

Wendy schreef:
Hebben ze nog meer gedaan om het zichtbaar te maken dan alleen echo's? Bij mij zag je op een echo namelijk ook niet zoveel, maar op een scan wel...


Ja, ik heb vele inwendige echo's gehad. Ook uitwendige.
Daarnaast een CT scan, en een MRI gecombineerd met Venografie.
Ook is er een darmonderzoek geweest om dat gebied uit te sluiten als boosdoener.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:17

mijn baarmoeder is er een kleine 3 weken geleden uitgehaald dus ik ben nog herstellende.. Reden bij mij was oa baarmoederhalskanker en een hele berg aan vage vervelende klachten
Ik heb 1 nacht in het ziekenhuis gelegen en eigenlijk erg weinig pijn, nu alleen nog vrij snel moe en nogal gefrustreerd omdat je niets mag doen van de artsen....ook niet paardrijden....wat voor mij betekend ook niet werken.
Merk nu al verschil kwa klachten...die zijn weg :)
Oh ja ik heb 4 kleine gaatjes in mn buik die al bijna niet meer te zien zijn

Jessix

Berichten: 16430
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:25

dieseltje schreef:
Oei,ik snap helemaal dat dat geen doen is zo. Ik zou het heel fijn vinden als je straks met kunt vertellen over de ingreep e.d..
Voorlopig a ik nog niet geopereerd worden omdat ik nog herstellende ben van een grote botoperatie in mijn been.
Wel word ik gebeld eind februari door de seconden opinion arts uit het Radboud of hij nog iets wijzer is geworden uit de beelden die hij heeft opgevraagd bij het andere ziekenhuis.

Ik heb al 6 jaar onverklaarbare buikklachten. Voelt als soort van weeën... We hebben al vanalles eraan gedaan maar het helpt allemaal niet helaas. Door de klachten kan ik veel niet meer, sporten en vrijen bijvoorbeeld...
Ik ben 37 en heb 2 kinderen. Mogelijk is er bij mij laatste bevalling iets mis gegaan vanbinnen maar ze kunnen de vinger er niet op leggen. Het is niet direct zichtbaar op echo's.
Ik moet wel mijn eierstokken sowieso houden. Ik heb ook osteoporose en slik en speciale pil die er hormonaal voor zorgt dat ik nog niet in de overgang schiet een mijn osteoporose verslechtert. Ik word nooit ongesteld trouwens, slik de pil ook door.

Is je menstruatie dan ook heviger, pijnlijker? Ik zou dat NovaSure wel interessant vinden...
http://www.hevigbloedverlies.nl/hevig-b ... n/novasure

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:28

liesenlizzy schreef:
Het liefst zou ik ook het hele zooitje willen laten verwijderen, totaal geen kinderwens.

@Lalidan: zou ik misschien mogen weten wat de reden is en op welke leeftijd deze ingreep is gebeurd?


Ja dit dus... We moeten nog 3 jaar wachten en dan mag mijn vriend zich laten steriliseren.