Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:12

Het valt mij op dat mijn merrie sinds afgelopen week krijtachtige substantie uit plast.
Uiteraard heb ik urine opgevangen en dat voor onderzoek weggebracht maar daar heb ik nog heen uitslag van.
Vandaag met stal uit mesten platste ze weer voor mijn neus en nu lag er echt een Bergje van dat spul -O- ik heb zelfs "krijt" van het hoopje kunnen opvangen zonder het van de stalmatten af te schrapen.

Ze is waarschijnlijk hengstig en heeft met regelmaat last van haar rugspier ter hoogte van de lendenen richting het heupgewricht. Nu dus ook.
Afgelopen dagen heb ik terug gerekend en het lijkt steeds rond de hengstigheid te zijn dat ze gevoelig is alleen dat verklaard die "krijt" hoopjes niet.

Ik heb haar sinds mei 2017, ze is gekeurd en daar had ze als aantekening dat de rug gevoelig was. In november met de dierenarts overlegd en besloten haar onder warme deken te zetten omdat het dan beter lijkt.
Paardje wordt dit jaar 6 en is nooit gedekt geweest.

Als er niets uit de urine komt wil ik haar laten scannen. Of is dit normaal bij merries?

De hoopjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het "krijt" van eerder deze week
Afbeelding

Fleur ❤️


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:14

Mmm ik herken de kleur en substantie van de hoopjes in de urine. Alleen mijn oude merrie bleek een heel zware baarmoederontsteking te hebben. Uiteindelijk met veel spoelen en ab in utrecht onder controle gekregen. Zou haar dus heel snel even laten nakijken door een dierenarts.

Zij had het alleen tijdens de hengstigheid. Ze had toen ook altijd lichte koliek. Da stalhouder en wij werden er gek van. Tot opeens de regelmaat ons opviel en ze naar utrecht is gestuurd door Lienden omdat zij er niet uitkwamen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:19

Bedankt!

Ze heeft geen koorts en het stinkt ook niet. Had die van jullie dat ook?

Fleur ❤️

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:25

Nee was helemaal niks aan haar te merken. Geen koorts, geen geur, geen dof haar helemaal niks. Alleen iedere drie weken die kledders en de lichte kolieken de eerste en tweede dag van haar hengstigheid iedere drie weken maandag of dinsdag avond rond half 11 konden we telefoon verwachten van de stalhouder. Zijn laatste controle rondje en echt iedere drie weken was het raak.

Toen we haar kochten wisten we wel dat ze gedekt was en dracht niet was gelukt. Ze leek in eerste instantie schijndrachtig omdat hengstigheid uitbleef maar was dat dus niet bleek na scannen in emmeloord en opvoelen. Daarna werd ze gewoon netjes regelmatig hengstig. Pas ongeveer een jaar later kwamen die koliekaanvallen. De kledders waren er al langer. Maar ik had eerder alleen maar ruinen gehad dus geen ervaring met een heftig hengstige merrie.

Ze was een pismerrie en een draak tijdens haar hengstigheden. Maar ja deels karakter dus maar deels ook door de ontstekingen die er speelden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:33

Dit is ook mijn eerste merrie :o al hoewel, ik ooit een gehad maar nooit problemen mee gehad dus dit is nieuw voor mij.

Mijn merrie vertoont geen koliek en is ook niet anders in gedrag. Ik merk namelijk nooit wanneer ze hengstig is.

Ik overleg in ieder geval morgen met Mn dierenarts

Fleur ❤️


_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:38

Ik lees even mee

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:45

_BlingBling_ schreef:
Ik lees even mee


OW jeetje.. komt het bekend voor?

Fleur ❤️

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:06

Ik lees ook even mee. Merrie op mijn werk heeft tijdens hengstigheid ook wel iets gekleurde kledderige urine, maar omdat ze verder nooit klachten toont heb ik er ook nooit wat achter gezocht...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:23

WoW ik heb dat nooit eerder gezien! Heb zelf 2 merries maar de ene is nog niet echt echt hengstig en de ander heeft wel iets van vertroebeling tijdens de hengstigheid maar niet dit!

Ben erg benieuwd wat de uitslag zal zijn

Anoniem

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:35

Zo dat is echt een hoopje krijtachtig spul gewoon! Mijn inmiddels overleden merrie heeft het een aantal maanden voor haar overlijden ook gehad, lag er wit krijtachtig spul op de matten ook, maar niet zo veel dat het een hoopje werd. Ze stond toen ook best moeilijk te doen met plassen, kromde haar rug en deed er moeilijk over om het zo maar te zeggen.

Naar da geweest uiteraard en toen heeft ze echo gehad en baarmoeder onderzoek gehad en bleek idd dat ze hengstig aan het worden was, maar verder was alles goed.
Was heel apart eigenlijk.

Ze is trouwens ingeslapen door iets compleet anders, om je niet nodeloos bang te gaan maken.

[MD] Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!
Link naar mijn topic, wellicht heb je er iets aan, succes!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 19:52

Prettig te lezen dat het vaker gezien wordt en dat er niets aan de hand is :D

MML bedankt voor de link +:)+

Fleur ❤️

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:55

Ik heb al vaak merries gehad maar dit heb ik nog nooit gezien.

Misschien stomme opmerking,....maar zou het een soort van blaasontsteking kunnen zijn?

Ik heb vroeger wel veel urines moeten onderzoeken. Als je dan een sediment draaide(urine in een centrifuge laten draaien om alle “prut” onderin te krijgen) dan kon je ook wel zo’n soort pretje zien.

Maar goed....dat was bij mensen. Kan totaal anders zijn uiteraard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 20:22

NatasjavE schreef:
Ik heb al vaak merries gehad maar dit heb ik nog nooit gezien.

Misschien stomme opmerking,....maar zou het een soort van blaasontsteking kunnen zijn?

Ik heb vroeger wel veel urines moeten onderzoeken. Als je dan een sediment draaide(urine in een centrifuge laten draaien om alle “prut” onderin te krijgen) dan kon je ook wel zo’n soort pretje zien.

Maar goed....dat was bij mensen. Kan totaal anders zijn uiteraard.


Daar hoop ik maandag uitsluitsel over te krijgen. Ik heb al urine ingeleverd :o

Fleur ❤️

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:27

Ben benieuwd wat er uit de uitslag komt No_No!

Mijn merrie heeft net blaasontsteking gehad maar plaste heel waterig en zeker niet troebel tijdens de blaasontsteking.
Toch heb ik ook wel eens wat gruis in haar urine gezien, maar ik heb ook wel een merrie die zeer regelmatig hengstig is. Zal daar eens beter op letten, kijken of er een verband is.
Ken wel een ander paard die dit soort urine en gruis altijd plast maar dat was geen probleem volgens de da..

"Een draver, is gaver" :D

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 21:03

Ik ben benieuwd of jouw merrie het nog steeds doet of dat het inmiddels weg is.
Misschien is het wel normaal bij merries, ik heb geen idee :o ik zie het nu ook pas omdat ze nu binnen gaat plassen. Voorheen deed zE dat altijd buiten. Zal wel met het weer te maken hebben dat het nu niet buiten doet.

Fleur ❤️

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:13

Mijn merrie die na een bevalling baarmoeder ontsteking had heeft dit niet gehad.
Die had bloed bij het plassen.
Na 1 x spoelen en een kuur was het helemaal
Over.
Geen koorts en merrie deed niet voorkomen er last van te hebben

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:15

No_No schreef:
Ik ben benieuwd of jouw merrie het nog steeds doet of dat het inmiddels weg is.
Misschien is het wel normaal bij merries, ik heb geen idee :o ik zie het nu ook pas omdat ze nu binnen gaat plassen. Voorheen deed zE dat altijd buiten. Zal wel met het weer te maken hebben dat het nu niet buiten doet.

Normaal is het niet zover ik weet, heb toch al een aantal jaren merries maar heb zoiets nog nooit gezien.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 10:57

Vanmorgen direct om 8 uur de dierenarts gebeld maar die was er nog niet.. omdat ik zelf vanmorgen even niet bereikbaar was bellen ze pas na half 10.. dat zal wel weer na 12 uur zijn of pas rond sluitingstijd.

Fleur ❤️

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 11:30

Verrassing! Ik ben gebeld, urine was goed.
Morgen komt de DA voor verder onderzoek.

Fleur ❤️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:34

Ik heb het 1 keer eerder gezien, niet zo’n fraai verhaal, dat was bij een 4 maanden oud Shetland merrieveulen. Ze lag ineens dood in de wei, ik had er niks aan gemerkt en uit haar achterkant kwam ook allemaal van dat dikke witte spul. Heb het niet laten onderzoeken want kwaad was al geschied en weet ook niet of het daarvan kwam.

Misschien dat de veearts wel in 1 oogopslag ziet wat het is, anders zou ik zeker op laten voelen of de baarmoeder wel schoon is

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 11:37

Aaaah.. sneu verhaal zeg...

De paardendierenarts komt morgen. Ik heb speciaal nagevraagd of hij ook kan scannen en opvoelen omdat ik anders liever naar de kliniek ga.

Fleur ❤️

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:48

Zou het calcium kunnen zijn wat ze uitplast? Geef je toevallig veel lucerne of voer met lucerne? Dat kan namelijk calcium/fosfor (?) balans scheef trekken.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 17:07

Nee ze krijgt geen lucerne. Bij de vorige eigenaar kreeg ze het wel.

Het enige wat ze aan luzerne krijgt zit in de pavo vital. Gezien dat maar 50 gram is lijkt het mij niet dat het door de luzerne komt. Ze krijgt ook een halve kilo brok van Voermeesters, verder niets aan krachtvoer

Fleur ❤️

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 14:08

Dierenarts is geweest. Het zijn de eierstokken. Hij adviseerd regumate te geven om te kijken of dat helpt.

Fleur ❤️

Anoniem

Re: Merrie plast hoopjes "krijt"poeder uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:30

Wat is er dan mis met de eierstokken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, DeTjoeter, DinaxUllie, Flowerhorse7, MarjanB, MiVita, MyWishMax en 33 bezoekers