Stroom kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 15:58

Ik raak stroom kwijt en kan het niet vinden hoe.
Nu heb ik van stroom geen verstand dus dat is al niet handig.Ik heb 4 ha wei de stroom komt rechtstreeks ui de kast.Als ik meet waar de stroom van de elektriciteits kast de draad opgaat kom ik met zo'n stroom metertje op 2000 watt.Maar als ik een 30 meter verder meet zit ik op 1000 watt dit houd hij de hele wei vol dus ik neem aam dat ik verder nergens geen verlies heb.Ik snap alleen niet waar die andere 1000 wat naar toe is.Ik heb nergens geen lekken of aftakkingen op dat stuk.

Wel heb ik soms last met de toevoer van stroom,want het valt me op dat de verlichting soms knippert en we hebben net overal nieuwe lampen hangen.De wei ligt ook wat afgelegen de stroomvoorziening komt ook door kabels door de lucht.


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:10

Als je Watt meet, meet je vermogen :+
Stroom meet je in Ampères, en wat je waarschijnlijk wilt meten (of meet) is spanning (Volt)

Stroom (ampères dus) 'loopt', maar doet dat pas bij contact (als je het draad aanraakt), spanning 'staat'. Stroom (nog steeds je ampères dus) kun je kwijtraken door weerstand (dikte of liever dunheid van de draad) of lekkage naar aarde. Als je stroom kwijtraakt, wordt je spanning ook lager.

Spanning kan je je voorstellen als een gevulde emmer water. Als je die omkiept, gaat de stroom lopen. Is je emmer lek, verlies je stroom (er lekt water) en spanning (je emmer wordt steeds leger).
Vermogen is de kraan die je emmer continu vult, ook als je 'm af en toe omkiept.

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:16

De volledige omheining aflopen.
In de schemer of donker is ideaal.
Als je ergens met verlies zit,zie je dit knipperen in het donker en hoor je het ook tikken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 17:41

Oeps ik meet dus ook volt,voltagemeter heet het metertje van koltec :o? .Daar gaat het al fout he .

Ik kan niet volgen waar het dan fout gaat ,heb net draad vervangen.Het is een buiten draad die is van ijzer.Het is mis gegaan sinds ik een boom op de omheining had .Doordat hij van ijzer is tikt hij niet en licht hij ook niet op in het donker.Maar ergens moet ik toch de helft van mijn spanning dan kwijt raken. :n

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:49

Heb je dezelfde draaddikte vanaf het apparaat en de hele omheining lang? Zodra je overgaat op dunner draad gaat de weerstand omhoog, en daarmee de spanning omlaag. Het verlies raak je kwijt in de vorm van warmte. Weerstand = warmte, wrijf maar eens in je handen ;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 17:55

Ik snap er niks van ibbel waarom je verlies zou hebben met een dunnere draad.Maar je zou daar wel eens gelijk in kunnen hebben want ik vond deze makkelijker buigen. het probleem is natuurlijk ook dat het een grote omheining is dus draden aan elkaar maken kan je niet voorkomen.Maar het kan zijn dat de nieuwe draad anders is als de oude ,dus morgen opnieuw meten en kijken,bedankt in ieder geval.Ik heb daar nooit bij stilgestaan.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:28

Door een dunnere leiding kan minder water. Door een dunnere draad kan minder stroom :+

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:31

Ibbel schreef:
Door een dunnere leiding kan minder water. Door een dunnere draad kan minder stroom :+


Mooie uitleg en op je draden als je die koopt staat als het goed is die informatie, daar op staat hoeveel weerstand je draad heeft. Weet niet of je toevallig dat stuk hebt vervangen met boom die is gevallen, maar als daar ander draad zit, andere dikte tuinslang... dan heb je daar allicht je probleem te pakken.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:45

Ibbel schreef:
Door een dunnere leiding kan minder water. Door een dunnere draad kan minder stroom :+


Je moet docent natuurkunde worden! :D

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:52

Tja, stroom heet niet voor niets stroom. Vervang het door water en iedereen snapt het opeens :D

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:56

Bij mij gaat ook een lichtje branden, dank je wel Ibbel. Man heeft het al zo vaak uitgelegd maar is nooit op het lumineuze idee van de water-metafoor gekomen.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:02

De technische credits gaan overigens wel naar mijn man, die is electrotechnisch ingenieur. Maar ik heb idd daarna de vertaling naar water gemaakt. Dat was voor hem ook niet zo voor de hand liggend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:07

beatje schreef:
Oeps ik meet dus ook volt,voltagemeter heet het metertje van koltec :o? .Daar gaat het al fout he .

Ik kan niet volgen waar het dan fout gaat ,heb net draad vervangen.Het is een buiten draad die is van ijzer.Het is mis gegaan sinds ik een boom op de omheining had .Doordat hij van ijzer is tikt hij niet en licht hij ook niet op in het donker.Maar ergens moet ik toch de helft van mijn spanning dan kwijt raken. :n


Was jou draad kapot of enkel uitgerokken? Als de draad niet kapot was en je enkel hebt bijgespannen kan het goed zijn dat er in de draad wel draadjes zijn geknapt die de stroom geleiden.
Daardoor krijg je ook minder spanning.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:14

Het leuke is dat er op schrikdraad vrijwel geen stroom loopt, maar dus wel een fikse hoogspanning.
Het vergelijk stroomdoorvoer / dikte waterleiding gaat hier niet echt op.
Wel leuk visueel vergelijk trouwens. +:)+
De invloed van de draaddikte op schrikdraad of schriklint is nihil.

Vermoed dat ergens bij het doorverbinden van de draden er oxidatie is, en er dus een slechte verbinding is.
Koper wordt groen, ijzerdraad roest en dat gaat onder invloed van hoogspanning en vocht extra snel, de vonkjes vreten het materiaal weg.
Of er lekt ergens wat langs je isolatoren naar aarde.

Hier kwam het lint es net effe tegen betonbak aan bij bepaalde wind , bij nat weer hoorde je het daar tikken en lint raakte ook beschadigd ervan.
Was toch effe zoektocht, de paarden meden dat hoekje steeds. :)*

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:21

De dikte van het draad is wel degelijk van belang. Lage weerstand maakt dat je langere afrasteringen onder spanning kunt houden.

Dat verbindingen voor extra lekkage zorgen is ook logisch. Wat er eigenlijk gebeurt is dat de weerstand op de verbinding warmte geeft, waardoor oxidatie makkelijker verloopt. Dat geeft weer meer weerstand en meer warmte en meer oxidatie etc.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 20:23


pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:39

Bij ons waren de ijzeren draadjes doorgeroest. Het was net onder de plek waar het zoutblok hing.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:59

Meet je de spanning aan de klemmetjes van het apparaat of aan de draad van de omheining bij het begin van je omheining?
Misschien maakt je apparaat slecht contact met de draad.

Ook kan de aarde van je apparaat onvoldoende zijn. Vlak bij de aardpen meet je namelijk meer spanning dan verder weg. Wat gebruik je nu als aardpen?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 09:05

aardpen? het meetapparaat is een zwart kastje met een haak die hang je aan de draad met een haakje en dan zit er een ijzer pennetje aan dat steek je in de grond.Volgens mij zit er aan de stroom zelf geen aarding ,er staat zo'n werfkast en daar komt de stroom uit.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:24

Ik zie net dat ik twee keer 'apparaat' heb genoemd, dat was inderdaad nogal onduidelijk.
Ik bedoelde het schrikdraadapparaat dat de draad van spanning voorziet.

Daar zit toch een lange pen aan die in de grond zit?

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:42

Ibbel schreef:
Heb je dezelfde draaddikte vanaf het apparaat en de hele omheining lang? Zodra je overgaat op dunner draad gaat de weerstand omhoog, en daarmee de spanning omlaag. Het verlies raak je kwijt in de vorm van warmte. Weerstand = warmte, wrijf maar eens in je handen ;)

:)* :)* :)*

Ibbel mijn dank is levensgroot en eeuwigdurend. Je hebt net een mysterie voor mij opgehelderd. Dank je wel.

TS heb je al gekeken naar roest en beschadigingen aan het draad? En hoe veel aardpennen heb je, en welke lengte?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 08:57

Ik heb geen aardpennen,de stroom komt rechtstreeks uit een stroomkast dus ook geen stroomapparaat.De roestdraad hadden we dus wel vervangen maar ik vermoed wat Ibbel zegt dat er verschil in draaddikte zit,ik heb daar nooit bij stilgestaan dat het zo werkt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Stroom kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:00

Die verschil in draaddikte wist ik ook niet. Weer wat geleerd :j
Wij hebben buitenom nog 1 stuk dat we willen vervangen, draad ligt al klaar en dan is daar alles dezelfde dikte. Ik zal tegen die tijd eens kijken wat dat doet :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:24

beatje schreef:
Ik heb geen aardpennen,de stroom komt rechtstreeks uit een stroomkast dus ook geen stroomapparaat.De roestdraad hadden we dus wel vervangen maar ik vermoed wat Ibbel zegt dat er verschil in draaddikte zit,ik heb daar nooit bij stilgestaan dat het zo werkt.

Ook voor een apparaat op netstroom heb je aardpennen nodig. Anders heb je geen gesloten circuit en dus ook geen stroom. Je zult ze ergens hebben zitten, anders had je die 2000/1000 volt ook niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:32

Ibbel schreef:
Heb je dezelfde draaddikte vanaf het apparaat en de hele omheining lang? Zodra je overgaat op dunner draad gaat de weerstand omhoog, en daarmee de spanning omlaag. Het verlies raak je kwijt in de vorm van warmte. Weerstand = warmte, wrijf maar eens in je handen ;)



Even voor de correctheid; hoe hoger de weerstand, hoe hoger de spanning (Bij gelijkblijvende stroomsterkte, of anders hoe lager de stroomsterkte bij gelijkblijvende spanning).
De formule is namelijk U=I*R; spanning = stroomsterkte * weerstand. Hoe hoger het getal voor weerstand wordt, hoe hoger de uitkomst voor spanning.


Om terug te komen op het onderwerp: Ik denk dat de aarding het probleem is. Zeker omdat je ook al aangeeft geen aarding te hebben. 2000V is al niet veel, en 1000V is voor schrikdraad helemaal weinig.

Er komen twee draadjes uit je schrikdraadapparaat als het goed is, ik neem tenminste aan dat je de schrikdraad niet rechtstreeks op het stopcontact hebt aangesloten :) . Waar lopen deze draden naar toe? (één naar de draad natuurlijk)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers