Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 14:42

Het is mij vandaag opgevallen dat 25 jarige pony van mijn stalgenoot op de wei een vreemde beweging maakt. Ze zijn met zijn 2tjes dag en nacht buiten en hebben een ruime schuilplaats. Vandaag maakte hij ong. 30 minuten aan een stuk door een hele langzame schommelende beweging van voor naar achter, maar bleef wel op dezelfde plek staan. Ik vond hem ook wat apatisch overkomen in zijn reacties, hij was erg op zichzelf. Op internet kan ik er niets over vinden, weet iemand wat dit kan betekenen?

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:48

Lijkt het je toe dat het volgende zou kunnen zijn ?: het ontlasten respectievelijk de voor- en achterbenen....
Heb je aan hoefbevangenheid gedacht ?

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:49

Doet ook mij denken aan hoefbevangenheid, of gevoelige voeten door de bevroren ondergrond.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 14:51

Pony zit nu wel een tijdje met rotstraal, zou dat er mee te maken kunnen hebben? Word overigens wel dagelijks behandeld natuurlijk. Hoefbehangenheid had ik nog niet aan gedacht, maar hij loopt verder niet kreupel. Wel wat voorzichtig op de harde ondergrond.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:08

Als ze op 4 benen bevangen zijn kan het zijn dat ze niet onregelmatig lopen omdat alle 4 de benen even veel zeer doen. Voorzichtig op het harde is natuurlijk al niet goed.
Meeste bevangen paarden zijn alleen voor bevangen en schommelen van links naar rechts (beetje zoals weven, maar dan minder heftig en groot kwa beweging).

Afgelopen week in de wei is natuurlijk wel heel risico vol! Vorst en overdag zon.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:09

Heb je er niet toevallig een filmpje van gemaakt?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 17:26

dresjoepie schreef:
Heb je er niet toevallig een filmpje van gemaakt?


Nee dit is me eigenlijk ontgaan. Wel de eigenaar ingelicht. Morgen ben ik er zelf weer en zal ik kijken of het lukt om een filmpje te maken.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 17:28

Dennis schreef:
Als ze op 4 benen bevangen zijn kan het zijn dat ze niet onregelmatig lopen omdat alle 4 de benen even veel zeer doen. Voorzichtig op het harde is natuurlijk al niet goed.
Meeste bevangen paarden zijn alleen voor bevangen en schommelen van links naar rechts (beetje zoals weven, maar dan minder heftig en groot kwa beweging).

Afgelopen week in de wei is natuurlijk wel heel risico vol! Vorst en overdag zon.


Hij schommelt niet van links naar rechts maar juist echt van achter naar voren. Heb net even op internet gelezen want mijn kennis van hoefbevangenheid is noppes, maar er komen geen vergelijkbare symptomen overeen behalve dat hij dan wat voorzichtig loopt op de harde ondergrond. Hoe kom ik er achter of hij dat is of niet? Kan ik dat aan zijn hoeven zien?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:31

Dit lijkt voor mij ook sterk op hoefbevangenheid. Van voor naar achter schommelen is om het gewicht ( en dus de pijn ) van de voorvoeten af te halen. Ze proberen de voorbenen hierdoor zoveel mogelijk te ontlasten.
Je kan dit nu niet zien aan de hoeven, eventueel wel voelen hoe warm ze zijn.
Ik zou 'm per direct van het gras afhalen. Better safe than sorry.
Waren idd gevaarlijke dagen de voorbije week.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 17:34

Pandora2 schreef:
Dit lijkt voor mij ook sterk op hoefbevangenheid. Van voor naar achter schommelen is om het gewicht ( en dus de pijn ) van de voorvoeten af te halen. Ze proberen de voorbenen hierdoor zoveel mogelijk te ontlasten.
Je kan dit nu niet zien aan de hoeven, eventueel wel voelen hoe warm ze zijn.
Ik zou 'm per direct van het gras afhalen. Better safe than sorry.
Waren idd gevaarlijke dagen de voorbije week.


Ze staan wel dag en nacht buiten op een "wei" maar het gras is inmiddels onzichtbaar geworden door het buiten staan. Echt grazen doen ze dus niet. Kan het niet met de pijn van de rotstraal te maken hebben?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:37

Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit van rotstraal komt.
Maar in elk geval zou het niet slecht zijn dit ponietje eens te laten testen op cushing. Gezien de leeftijd, het ( waarschijnlijk ) hoefbevangen zijn en de rotstraal ( wat duidt op verminderde weerstand ).
De DA kan dit laten onderzoeken met een bloedstaal.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 17:54

Pandora2 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit van rotstraal komt.
Maar in elk geval zou het niet slecht zijn dit ponietje eens te laten testen op cushing. Gezien de leeftijd, het ( waarschijnlijk ) hoefbevangen zijn en de rotstraal ( wat duidt op verminderde weerstand ).
De DA kan dit laten onderzoeken met een bloedstaal.


Ik zal het doorgeven, bedankt voor de tip.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:15

Hoeven zijn normaal warm bij hoefbevangenheid. Er kan hartslag bij de kogel gevoeld worden.
Denk er wel om dat hoefbevangenheid een spoedgeval is! De eerste 24 tot 48 uur zijn cruciaal voor het verdere herstel!

Een groene waas over het land kan al genoeg zijn om bevangen te raken. Kort gras is gestresst gras, dus meer suiker. Vorst en zon is ook meer suiker. Dus ieder groen sprietje wat hij binnen krijgt is feitelijk een suikerklontje.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 19:22

Update:
Mijn stalgenoot is inmiddels bij de pony wezen kijken en merkte er niks meer aan. Voordat ik de tips van jullie kon doorgeven was ze al op stal geweest. Ze gaat volgende week bloed laten prikken, dit wilde ze al een tijdje laten doen. En de hoeven zal ik morgen even gaan voelen. Zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken? Ik kan me haast niet voorstellen dat hij hoefbevangen is, als ze er nu helemaal niks meer aan merkt. Maar misschien zit ik verkeerd...?

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:39

Doet de pony het hoofd laag terwijl hij dit doet?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:52

Vreemd inderdaad als er nu helemaal niks meer aan te merken is. Zoveel te beter natuurlijk !

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:59

Zie je hem weleens liggen?
Misschien is hij gewoon doodop en stond hij moeite te doen om staande te blijven tijdens zijn dutje.
Dan kunnen ze ook zo typisch staan "wiegen".

Hebben ze wel een lekker strobed in hun schuilstal?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:15

Shirley schreef:
Zie je hem weleens liggen?
Misschien is hij gewoon doodop en stond hij moeite te doen om staande te blijven tijdens zijn dutje.
Dan kunnen ze ook zo typisch staan "wiegen".

Hebben ze wel een lekker strobed in hun schuilstal?

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht.

Rotstraal icm bevroren bodem zou ik ook aannemelijk vinden.

Net als Shirley ben ook ik benieuwd of de pony ergens een zachte, droge ondergrond heeft om op te staan en liggen.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 00:40

Caira schreef:
Doet de pony het hoofd laag terwijl hij dit doet?


Nee, houd zijn hoofd omhoog, ogen open maar wel met een rustige blik.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 00:41

Shirley schreef:
Zie je hem weleens liggen?
Misschien is hij gewoon doodop en stond hij moeite te doen om staande te blijven tijdens zijn dutje.
Dan kunnen ze ook zo typisch staan "wiegen".

Hebben ze wel een lekker strobed in hun schuilstal?


Af en toe ligt hij wel, ik denk even vaak als een gemiddeld paard maar vaak zijn we er ook niet bij maar zie ik het wel aan zijn vacht. Ze hebben een stro bed in hun stal maar daar heb ik hem nog nooit zien liggen, wel staan.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 00:43

Koper schreef:
Shirley schreef:
Zie je hem weleens liggen?
Misschien is hij gewoon doodop en stond hij moeite te doen om staande te blijven tijdens zijn dutje.
Dan kunnen ze ook zo typisch staan "wiegen".

Hebben ze wel een lekker strobed in hun schuilstal?

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht.

Rotstraal icm bevroren bodem zou ik ook aannemelijk vinden.

Net als Shirley ben ook ik benieuwd of de pony ergens een zachte, droge ondergrond heeft om op te staan en liggen.


Ja, daar hebben we zeker voor gezorgd. Daarnaast ook een groot verhard stuk waar ze wel een rechte bodem hebben. Het blijft nog een beetje een raadsel voor mij wat het nu is, maar ik denk zelf ook aan de gevoeligheid van de rotstraal icm de harde grond.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 08:56

Hier is de grond nu dooi. Loopt de pony alweer beter?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:57

Koper schreef:
Hier is de grond nu dooi. Loopt de pony alweer beter?


Ik heb vandaag verder niks aan de pony gemerkt. Grond was vandaag weer goed te doen. Heb best lang staan kijken maar niks van de schommelingen meer vernomen!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:59

Update:
Pony liep niet meer voorzichtig en heb ook geen "schommelingen" waargenomen vandaag. De hoeven waren ook niet warm. Heb nog een standfoto gemaakt voor de zekerheid!

Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Oude pony maakt een schommelende beweging op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:13

Fijn!
En wat een leukerd <3

Ik blijf dan toch even vasthouden aan mijn vermoeden van tijdelijke (over)vermoeidheid :o