Bultjes op rug en decolleté

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 23:40

Ik heb hier al wel 2 jaar last van inmiddels en begin me de laatste tijd toch echt kapot te ergeren..

Over mijn bovenrug, inclusief schouderbladen, en over m'n decolleté heb ik last van kleine bultjes, soms puistjes, en ik vind het zo lelijk om te zien. M'n rug jeukt ook best vaak en het voelt gewoon totaal niet glad als ik er met mijn handen overheen wrijf.
Ik heb op mijn gezicht en andere lichaamsdelen altijd een erg zuivere, egale huid gehad. Ook in de puberteit geen enorme hormonale uitbarsting oid gehad, daarom vind ik het zo apart. Ik ben hartstikke hygiënisch, ik vermijd de plekken waar ik bultjes heb altijd met bodylotion smeren. Ik doe iedere dag schone kleding aan.
Eerst dacht ik dat het een tijdelijk iets was, maar inmiddels al wel meer dan 2 jaar last van. Ik voel me er onzeker door, een shirtje met blote rug doe ik minder graag aan en als ik iets met een diepe hals draag doe ik soms wat concealer op m'n borsten zodat je die bultjes wat minder ziet. Op m'n rug is het wel heftiger dan m'n decolleté.

Weet iemand wat dit is? Waar het vandaan kan komen? Of hebben meerdere hier misschien last van? Ik wil er zo graag vanaf. :P

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:42

Eet je veel zuivelproducten? :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 23:52

Valt wel mee, af en toe kaas op brood en soms melk maar nooit meer dan 1 glas per dag

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:55

Zweet/irritatiebultjes?
Misschien ooit veranderd van wasmiddel waar je reactie op geeft op die plekken?

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:58

Aah okee, bij mij werd het minder toen ik stopte met elke dag magere kwark eten. Op mijn rug heb ik er nog wel wat last van, volgens mij kan de pil die ik slik en sporten (zweet) dit ook verergeren (misschien bij jou ook?). Verder ben ik ook opzoek naar andere tips.

Edit: Over de bultjes heb ik geen idee, misschien kan je je huisarts eens bezoeken?
Laatst bijgewerkt door Alaskan op 09-02-18 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:00

Zijn het geen wratjes? Die heb ik, hele kleintjes, lijkt op een pukkeltje. Echt als speldenknopjes zo klein.

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:02

Ik was hiervoor naar een mesoloog gegaan, hier kwam ik erachter dat ik allergisch was voor nickel in eten (tomaat, soya etc...) ik houd me nu aan dat dieet en verdwenen als sneeuw voor de zon :j

_Judith

Berichten: 3943
Geregistreerd: 09-05-06

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:04

Ik heb het de laatste tijd ook, maar ik wijt het aan het feit dat ik de laatste tijd iedere ochtend kwark eet. Denk toch dat ik er niet helemaal goed tegenkan :)

Puppetje
Berichten: 1010
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:07

Kan ook keratosis pilaris zijn. Dat heb ik helaas. Ook bultjes op mijn rug, decolleté, bovenarmen en bovenbenen. Heel irritant.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:20

Welke zeep gebruik je om je lichaam te wassen?
Probeer anders eens een ph neutrale zeep zoals Sunlight...

Anoniem

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:08

Kan van alles zijn.. Wellicht Pityrosporum folliculitis - even bezoekje HA, zeker als je er zo'n last van hebt. Daar zijn ze voor

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:17

Het kan ook gewoon verstopte talgkliertjes te zijn, ik had precies hetzelfde. Nooit puistjes ofzo in m’n pubertijd maar rond m’n 20e begonnen opeens bultjes op m’n rug en decolete terwijl ik juist veel katoen draag en inderdaad geen vette troep smeerde. Toen naar huisarts geweest die vertelde dat er op rug inderdaad veel meer talgkliertjes en door dikke huid is het ook moeilijker te bestrijden. Ben zelf naar huidtherapeut geweest die heeft toen eerst grondig gereinigd en verder scrub ik 2x per week, nu helemaal weg!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:51

Kan heel goed een allergie zijn.
Zowel ik als mijn vriend hebben er direct last van zodra we iets met zuivel eten, en ik zelf ook als ik eieren eet. Ik krijg vooral pukkeltjes op mijn schouders/bovenarmen en decolleté terwijl het bij mijn vriend over zijn hele bovenrug zit. Als we een tijdje plantaardig eten trekt het volledig weg.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:53

Dit is misschien een hele gekke vraag, maar heb je een Mirena spiraaltje?

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:15

Ik heb er ook last van gehad, het verdween toen ik suiker, gluten, zuivel en varkensvlees ging mijden. Een hormonale onbalans kan ook meespelen, een hoge suikerinname kan de talgaanmaak verhogen.

Een goede (holistische) huidcoach kan helpen bij het reinigingsproces van buitenaf.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 08:44

Wat een hoop reacties al, bedankt!
Wasmiddel is het niet denk ik.. We switchen weleens van wasmiddel en 't is er nooit minder op geworden.
Ik slik de pil, heb geen spiraaltje. :)
Allergie zou kunnen, maar betwijfel het om eerlijk te zijn. Ik heb al jaren een beetje het zelfde eet patroon en at zelfs meer zuivel voordat ik last hier van kreeg.

Dus ik kan hiervoor naar de HA? Of is het slimmer om direct naar een huidtherapeut te gaan? Ik vind mijn HA niet zo prettig :') maar huidtherapeut word zeker niet vergoed, of wel?

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:34

ik herken het wel (helaas) ik moest meer katoen dragen omdat dat beter zou ademen. Uiteindelijk is het gelukkig allemaal wat minder geworden.

huidtherapeut hangt denk ik van je verzekering af?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:19

Een allergie of overgevoeligheid kan ineens ontstaan. Zeker voor zuivel geldt dat. Bijna alle zoogdieren kunnen in het begin melk verdragen maar worden later lactose intollerant.
Van wikipedia:
“Jonge zoogdieren zijn dankzij het enzym lactase in staat lactose om te zetten in de monosachariden glucose en galactose die vervolgens opgenomen worden in het bloed. Het vermogen dit enzym te maken neemt met het stijgen van de leeftijd geleidelijk af, zodat de meeste mensenrassen (en alle andere zoogdieren) op volwassen leeftijd lactose-intolerant worden.”

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:24

8nnemiek schreef:
Een allergie of overgevoeligheid kan ineens ontstaan.

Ik spreek uit ervaring...
Sinds vorig jaar heb ik plotseling een allergie voor heel veel brood-soorten...

Ben je stres gevoelig?
Zodra ik "langzaam opkomende" stres heb en dit op bouw, dan raakt mijn huid ook geirriteerder.
En nog een gekke vraag: ben je 2 jaar geleden niet verhuisd? Misschien dat het water uit de kraan anders is dan het andere huis?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 17:22

Oeh dat is dan niet prettig, ineens intolerant worden voor een bepaald product.
Maar een allergie is aan meerder symptonen te herkennen toch?

EngeltjeS, ik stress idd best wel, kom daardoor soms ook lastig in slaap. Pieker lang over veel dingen.
Nee ik woon al 12 jaar in hetzelfde huis. :)

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:36

Eet je veel noten? Dit had veel effect bij mij. Momenteel eet ik geen noten meer en daardoor is het afgezakt!

tootje71

Berichten: 5095
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:40

Ik heb precies hetzelfde. Bultjes op mijn rug en romp.ik heb ze ook op mijn onderarm gehad. Nu blijk ik coeliakie te hebben en sinds ik geen gluten meer eet is het minder. Het zit nu alleen nog op mijn rug.

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 00:42

Het kan zeker ineens ontstaan, soms wordt een plotselinge (maar blijvende) allergie getriggerd door bijvoorbeeld stress. In combinatie met een anticonceptiepil kreeg ik van de een op de andere dag (na een lange stressvolle periode) dezelfde bultjes als jij en ik kreeg er allerlei allergieën van :(

Mijn darmen waren o.a. ineens overgevoelig geworden.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Bultjes op rug en decolleté

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 07:00

Ik heb ook zulke bultjes gehad toen ik switchte van pil (ik zat aan de Diane pil). Was er al snel klaar mee en ben toen naar de huisarts gegaan die me weer de Diane pil gaf, toen waren ze ook meteen weer weg.