zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 21:20

Mijn ruin heeft prima hoeven en loopt al 5 jaar blootsvoets. Enige is dat zijn voorhoeven zijwaarts breed uitlopen tussen bekapbeurten door. Een soort van ""platvoeten"". De smid komt om de 8 á 9 weken om te bekappen. Hij probeert dan de hoef weer wat smaller te maken, maar 100% lukt dat niet. Nu heeft de smid voorgesteld om hem eventueel volgende keer voor op ijzers te zetten. Het ijzer verhindert dan het zijwaarts breed uitlopen van de hoef. De smid geeft aan dat bij daaropvolgende bekapbeurt er dan waarschijnlijk een iets smaller ijzer onder kan. En de keer daarna weer. Tot dat de hoef weer keurig strak is vanaf de kroonrand tot onderaan. Misschien dat dan einde van de zomer mijn ruin weer blootsvoets kan voor de winter.

Het weer recht maken van de hoef op deze wijze klinkt wel aannemelijk, maar blijft de hoef dan ook recht? Of zou deze zonder ijzer gewoon weer breed gaan uitlopen op termijn? Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn


Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:30

In mijn beleving gaat een ijzer het probleem niet oplossen; de bekapper met kortere tussenpozen laten komen wél, of zelf leren om de voeten bij te houden.

Vaak gaan de hoeven "flaren" (wijd uitlopen) omdat de wand te lang wordt en dus naar buiten uitwaaiert. Afhankelijk van hoe je paard beweegt is dit in een bepaalde richting erger dan in een andere. Als de voeten van je paard aan het einde van de zomer weer in model zijn maar de oorzaak wordt niet aangepakt, dan heb je binnen de kortste keren weer hetzelfde probleem.

Heb je toevallig foto's van de hoeven van je paard?

Live your dreams

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:35

Ik ga mee met Ilsiie. Mijn ruin krijgt ook flares als er te lang tussen bekapbeurten zit. Z'n voeten lijken dan vierkant te worden. Mijn hoefsmid heeft me geleerd hoe ik het zelf wat kan corrigeren. Ik veil elke 2-3 weken de boel iets rond en laat de hoefsmid komen ter controle en voor het echte bekappen.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:37

Ik moet zeggen dat ik om de 8 a 9 weken ook bij een normaal paard al rijkelijk lang vind, maar als een paard last heeft van flares (dat plat uitlopen aan de zijkanten) dan is dat helemaal een vrij absurd ritme. Helemaal ook omdat flares flares versterken; als een te lange hoefwand opzij geduwd wordt door de bodem dan rekt hij de witte lijn waarmee de hoefwand aan de binnenkant van de hoef vastzit ook steeds verder op, waardoor nieuwe hoefwand al opzij groeit voordat hij de grond uberhaupt raakt.
Het enige juiste wat je kunt doen is gewoon zelf elke week/elke twee weken de flares van de hoefwand wegvijlen zodat de hoefwand zichzelf niet meer ontwricht en de witte lijn weer de kans krijgt om smal te worden, en de hoefsmid/bekapper gewoon elke 6 weken laten komen voor de grote beurt.

IJzers gaan de zijkanten van de hoeven niet in toom houden, daarvoor staan er teveel krachten op en met een beetje pech krijg je nog een veel groter probleem als de hoefwanden ook op het ijzer opzij blijven wijken en de nagelgaten gaan uitscheuren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:38

Sinds de hoeven van mijn merrie door mij zelf bekapt worden, dus wekelijks of tweewekelijks, is dit probleem helemaal opgelost.

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 21:40

Ja, ""flaren"", dat is wat het is, ik kon niet op het woord komen :D .

Zelf wil ik tussen bekapbeurten nog wel eens wat bijvijlen aan de hoefrand. Ik rond deze dan mooi af en probeer de flares iets te verminderen. Maar wil niet teveel afvijlen, want dan wordt de hoefwand aan de zijkanten zo dun.

Ik heb al even gezocht, maar kan zo snel geen duidelijke foto vinden, dus zal er morgen even een maken. De oorzaak ligt misschien in de beweging, ik weet het niet. Het is een paard dat nogal ""stampt"". Hij is ook enorm voorwaarts en heeft daardoor een zeer stevige afdruk altijd.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn


MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:41

Ijzers gaan dit alleen maar erger maken, heb helaas ervaring. Ik heb nu een 'natuurlijk/modern' bekapper. Dit is de eerste die de flare eruit heeft gekregen. De witte lijnen zijn ook weer mooi smal. Hij komt dan wel om de 6 weken. Als de hoeven helemaal zijn zoals het hoort dan gaat hij me ook leren het zelf bij te houden zodat hij 'maar' een keer in de 8 weken hoeft te komen.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:47

Het gaat niet zozeer om de flare optisch weghalen. Traditionele bekappers willen er nooit aan, maar kwartierboogjes pakken het probleem bij de oorzaak aan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:50

Mijn hoefsmid doet dat wel :j Zelf durf ik dat niet, dus ik hou het bij rondvijlen.

Oy with the poodles, already

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 21:57

Mijn smid bekapt op natuurlijke wijze. Ik weet eigenlijk niet of hij kwartierboogjes maakt. Morgen zal ik eens kritisch naar de hoeven van mijn ruin kijken. Als kwartierboogjes een begin zouden zijn naar minder flare van de hoef, dan ga ik dat zeker bespreken/toepassen!

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:59

Wat ik zo lees slijt je paard zijn hoeven op een bepaalde manier af door de beenstand, net als dat mensen op een bepaalde manier hun voet afwikkelen.
Dat kan je inderdaad gaan "corrigeren", de vraag is of je dat moet willen bij een reeds volwassen dier. Het geeft namelijk extra kans op blessures als peesblessures en ontwikkeling van artrose als je dit op latere leeftijd gaat corrigeren. Plus je hebt inderdaad kans dat het enkel goed gaat zo lang er een ijzer onder zit en je braaf elke 8 weken nieuwe laat slaan.
Er is niet per definitie iets fout aan een wat afwijkende beenstand. Niet alles hoeft gecorrigeerd te worden als het niet exact perfect is. Net als bij mensen ;) Zorg alleen dat het beheersbaar is en niet verergerd want ook dat geeft klachten.

Edit; Ik lees dat je smid natuurlijk bekapt, dan zou het al schelen als je naar een normale degelijke smid gaat denk ik. Die natuurlijke bekappers pieren meestal toch maar gewoon wat aan zonder kennis van zaken te hebben, al beweren ze zelf uiteraard anders.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:04

Ik zou in dit geval niet zo snel aan ijzers beginnen. Kan hij niet beter elke 6 weken komen? Dan kan hij het probleem een beetje voor zijn misschien :)
Qua kosten ben je dan niet duurder uit als wanneer je ijzers neemt (mocht dat er iets toe doen).

This is my design

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 22:09

Kosten is geen issue. Wil graag knappe voetjes onder mijn paarden. En blootsvoets heeft zeker mijn voorkeur. Ga de suggesties die hier gegeven worden met mijn hoefsmid bespreken. Of hij komt dan misschien vaker, of hij leert mij hoe ik tussentijds wat kan bijwerken. Ben met al jullie commentaar iig al minder geneigd om er voor de zomer ijzers onder te laten zetten.

p.s. mijn hoefsmid is geen natuurlijk bekapper, maar bekapt op natuurlijke wijze. Daar zit een subtiel verschil in....... :P

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:11

Niet aan ijzers beginnen hoor! Mijn paard en die van mijn vriendin hebben er alleen maar slechtere hoeven van gekregen. Die van mijn vriendin erger dan die van mij (mijn paard had helaas een medische reden) maar die van mijn vriendin is zonder ijzers echt flink kreupel geweest omdat die hoeven zo onwijs moesten wennen.

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:14

criollo_yess schreef:
p.s. mijn hoefsmid is geen natuurlijk bekapper, maar bekapt op natuurlijke wijze. Daar zit een subtiel verschil in....... :P



Zoiets dacht ik al, anders zou ie hoogstwaarschijnlijk niet over ijzers beginnen :P
Succes, komt vast wel goed!

This is my design

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:30

Ik sluit me aan bij de rest. Foto's zouden meer info kunnen geven

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-18 14:25

Hierbij wat foto's. Hoefsmid is 16 dagen geleden voor het laatst geweest. Zo op het oog kon ik niet duidelijk kwartierboogjes ontdekken. Dus ik heb een poging gedaan om ze te maken. Daarna heb ik de foto's genomen. Barst maar los!
Afbeelding

links voor
Afbeelding

rechts voor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:30

Zien er prima uit die boogjes, als je dat wekelijks bijhoud zul je over een paar maanden gaan zien dat het er uit groeit!

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-18 14:34

Dank je Gypsy voor het compliment :o . Vond een instructieflimpje op Youtube en dacht ""ik doe een poging""......

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:36

Dat ziet er al beter uit! De wand is nog steeds vrij lang en de voeten iets in vierkant model. Door de wand rondom wat af te ronden kan dat al helpen, maar de kwartieren zijn al zeker een positieve verandering.
Ik denk dat als je dit volhoudt en je smid je wat aanwijzingen geeft je het zo op kunt lossen hoor! Geen ijzer voor nodig :)

Live your dreams

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:59

Die van mij had ook flares en scheuren op de 'kwartieren'.
Ben hem Marstall Huf Regulator gaan voeren wat de hoefkwaliteit serieus verbeterd heeft. En daarnaast wordt hij tegenwoordig elke 4 weken bekapt (traditionele smid). Hij heeft prachtige hoeven nu. Het supplement geef ik nog steeds maar nu de onderhoudsdosering.

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:04

Hier wel de ervaring dag ijzers helpt hiervoor. Ik heb de paarden ook blootsvoets, en ik rij veel buiten over de weg en paarden hebben een bestrate voerplek. Dus hoeven zijn zelden lang genoeg om er echt wat af te halen. Door de ijzers slijten de hoeven niet en kan er met bekappen meer afgehaald worden. Ook kan er gekozen worden voor een ijzer met dubbele lip. Bij mijn paard hebben we precies gedaan wat TS beschrijft en na 3 rondjes ijzers was het probleem weg. Wel daarna regelmatiger blijven bekappen, dus 6 weken ipv 8/9 bijvoorbeeld.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:33

Als je smid dit probleem niet met bekappen alleen kan oplossen, dan zou ik beginnen met een andere smid/bekapper vinden.

Dit is prima op te lossen met vaker de hoefwand afronden. Mijn paarden worden om de 6 weken bekapt en dat is eigenlijk al aan de lange kant.

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 13:21

Dit paard heb ik inmiddels 5,5 jaar. Hij kwam toen ik 'm kocht van ijzers. Echter ik ben voorstander van blootsvoets (als het paard daarmee happy is). Bovendien rij ik zeer veel onverhard en loopt dit paard totaal niet gevoelig op verharding. Hooguit kiezels/grit is onprettig, maar dat vind je gelukkig niet in de omgeving waar ik woon/rij. De 1e jaren heb ik zelf de hoeven onderhouden, maar omdat de flares toenamen en ik dit zelf niet kon oplossen, heb ik de hoefsmid weer laten komen. Sindsdien is het flaren al een stuk minder, maar misschien kan het nog iets beter. Vandaar dit topic. Dus alleen met rond vijlen, hetgeen ik frequent deed, is het flaren bij dit paard niet te voorkomen.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Anoniem

Re: zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:23

Nee, daar heb je dan echt kwartierboogjes voor nodig bij dit paard. Deed je die wel elke week toen je hem zelf bekapte? Soms moet je dat in het begin echt heel vaak doen om te voorkomen dat die flare de grond toch stiekem weer raakt en de hoefwand weer uit zijn model trekt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot, miekxlady97, Pova, Selente en 2 bezoekers