Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 19:34

Hoi hoi!

Mijn rammetje, ras is Groot Zilver, is vandaag bij de dierenarts geweest voor zijn voetjes. Ze zijn wat kapot en licht ontstoken. Meneer heeft inmiddels antibiotica gehad en moet maandag weer een prik.

Nu vraag ik mij af welke bodembedekking goed is voor sore hocks. Het moet zachter zijn dan tegels, maar ook goed schoon te maken zijn. Zand is helaas geen optie en zorgde bij mijn voedster erg voor urinebrand, hoe vaak ik het zand ook harkte of omschepte.
De ren is niet overdekt. De konijnen hebben twee grote dekenkisten om in te schuilen/liggen.

Een wasmachinelekbak gevuld met zacht speelzand zal wel kunnen, aangezien je het zand hierin makkelijker kan vervangen.

Ik zit nu een beetje met mijn handen in het haar. Wat is raadzaam? Ik heb ook rubber tegels in de ren liggen (die van 40x40 van Karwei) en nu voor nood even een droogloopmatje met een deken van de kist naar de voerbak, zodat hij dat stuk comfortabel kan lopen. Echter ging meneer gewoon via de rubbertegels naar de voerbak :').

Iemand goede tips?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:19

Enigste tip wil je vast niet aan wat ik goed snap!! Maar helaas voor mij is dat euthanasie

Heb jaren veel vlaamse reuzen gehad. Soms 4 a 6 tegelijk. Oudste is 4 jaar geworden dus geen nijnen meer na zoveel verdriet.

Heb alles geprobeerd. Gladde tegels, zand, grond, gras, paarden stalmatten
Niets kon het voorkomen.

Enigste wat hielp was klein opsluiten in hondenbench bijv dat ze niet konden lopen dan 2x hupsen en draaien. Zwaar triest maar wilde niet inslapen.

Na weken alles dicht en weken zwaar gefrustreerd konijn. 1 week los en nog niet eens hele dagen en weer kapot.

Denk 5 konijnen verloren aan sore hocks. De laatste 5 zijn als groep verhuisd toen ik wist binnen een jaar in een situatie terecht te komen waar ik vond dat ze niet genoeg ruimte meer kregen.

Echter hier dus wel geleerd dat die grote zware konijnen niet geschikt zijn voor luxe 5 sterren ren :(

Sterkte de komende tijd hopelijk trek je je konijn er wel doorheen. Weet dat de verzorging zeker nu zeer intensief is en ik zou echt flink ruimte beperken. Let wel op!! Had 1 konijn met sore hocks en daarbij ontsteking in de poot. Deze dacht onraad te bespeuren en ging stampen. Kwam tegen houten wand terecht met achterpoot en sloeg inwendig iets kapot. Enorm bloedbad en gelukkig was ik in de buurt dus kon het af knellen en naar dierenarts gaan. Helaas wel ingeslapen toen ivm alle problemen

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:23

Het rare is dat hij er een jaar nooit last van heeft gehad op tegels en nu opeens wel. Ook door alle nattigheid/maatje overleden etc....

Wat een narigheid.... Mijn konijn eet nog goed en is vrolijk. Beweegt niet veel uit zichzelf al niet en ligt meer lui te wezen :P. Heb nu vinyl in het binnenhok waar hij graag in ligt en een kleedje.

Wil buiten nu een lekbak met speelzand zetten en de rest maar rubber tegels en gewone tegels. We shall see.... Heb er nu ook een Vlaamse Reus bij, dus we gaan het zien :). Zolang hij vrolijk is en geen gaten krijgt ben ik blij.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:29

Misschien is zacht kunsgras een optie?
Geen idee of het kan, lijkt toch wel op een rubber tegel alleen dan een.zachtere bovenlaag..

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:31

Ja, ik zou daar een stukje van neer kunnen leggen inderdaad. Onder de kist en lekbak hoeft natuurlijk geen bedekking dan :).

Grastapijt zou dan ook kunnen, toch?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:37

Grastapijt toch niet makkelijk schoon te maken denk ik? Tenzij hoge druk en alles eruit spuiten?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:40

Ja, denk dan toch maar kunstgras :j. Ze zijn wel goed zindelijk, dus dat scheelt!

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:44

Dat scheelt absoluut! Zelf dat nooit geprobeerd. Vind het stug en prikken. Leek mij voor de nijnen niet fijn aan de poten ;) maar kan dat verkeerd denken

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:47

Hm, daar zit ook wat in.... Prikken is natuurlijk ook niet fijn. Ik ga eens op onderzoek uit!

Hij loopt wel gewoon normaal op zijn poten, zoals een konijn hoort te doen. Niet mank, niet ontwijkend, maar gewoon helemaal plat op zijn voetjes.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:48

Grastapijt weet ik idd ook niet hoe je het schoon moet maken.
Het kan in ieder geval wel ook buiten en is waterdoorlatend.
Maar dat zou je natuurlijk wel even uit kunnen zoeken, hoe of wat het handigst is.

Je hebt heel veel verschillende soorten kunstgras, daar zitten hele zachte bij.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:50

Oja, je kan vaak bij bijv. Kwantum reststukken kopen, die gaan goedkoper weg.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:51

Kun je niet een deel overdekken en dan bodembedekking als in losgemaakte strokorrel of vlas gebruiken?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:58

Dat zou ook kunnen nog, alleen heb ik een kennel en ben ik bang dat de bodembedekking straks alle kanten op ligt :+. In de dekenkist staat een toiletbak met hennepvezel erin. Daar zit hij ook graag in.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:58

MirandaFuego schreef:
Oja, je kan vaak bij bijv. Kwantum reststukken kopen, die gaan goedkoper weg.


Ik zal eens gaan kijken morgenavond en voelen wat lekker zacht is.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:00

Ja je kan het zelf allemaal bevoelen, wat zacht genoeg is.
En misschien je konijn stiekem meenemen. :P

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 21:03

Whahaha :') Precies :P Guus, zoek jij even een lekker bedje uit voor jezelf? :')

Matje werkt even prima voor nu. Morgen lekbak halen en kijken voor kunstgras/grastapijt. Daar kan een gieter overheen en een borstel en dan is het ook weer schoon.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:05

Wij hebben een grasmat een neppe en die is heel zacht.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:06

Tapijt vind ik ook een goede.
Is hij verder wel goed op gewicht? Anders zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn.

Het is dit jaar ook wel heel nat. Derde jaar dat de rennen bij mij staan en ik zak gewoon 10 cm weg in kleigrond... Dat kan verklaren waarom hij eerder nooit last heeft, geloof dat het overal natter was als normaal.

Heb je al eens pawwax geprobeerd?

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:08

Ik volg... Mijn (middelmaat) konijn had ook sore hocks en ook ik vond het erg moeilijk om dit te verhelpen. Ze was al wel ouder (8 of 9 geloof ik), maar uiteindelijk ook doodgegaan, deels door de sore hocks. Voor een volgende konijn hoop ik dit echt te voorkomen. Overigens heb ik het verder nog nooit gehad bij mijn konijnen!

Wat ik heb geprobeerd toendertijd is met een soort verbandje om haar poot te zorgen dat het niet open ging, maar dat zat ze er dan altijd af te peuteren ;) Op Internet staan wel veel tips, dus ik zou zeker even rond zoeken. Er genezen ook genoeg konijnen wél van sore hocks hoor, dus laat je niet direct ontmoedigen nu.
Veel succes in ieder geval!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 21:13

Ik laat me zeker niet ontmoedigen hoor :). Het is gewoon rotweer geweest. Meneer is ook erg lui en komt amper z'n hok uit voor eten. Altijd zo geweest, haha.

Grastapijt is wel een optie dan! Misschien nog wel beter dan kunstgras en betaalbaar, mocht het vervangen moeten worden.

Meneer is prima op gewicht. Heeft vandaag een uitgebreide check bij de dierenarts gehad ook. Ze vind hem er goed uit zien.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:55

Maar lui kan ook teken van pijn zijn en liever niet lopen dus ;)
Daarnaast manken ze idd vaak niet. Het zijn prooidieren ze laten absoluut niet snel zwakte zien. Vaak oik beide poten sore hocks dus beiden pijnlijk dus is manken niet nodig ;)
Hoeft absoluut niet zo te zijn he bij jou konijn!!!! Het zijn maar...het kan zijn.... overpeinzingen ;)

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:46

Mijn ervaring is dat je pijn juist andere dingen merkt. Minder goed of niet eten, knarsen. Moeilijk lopen. Grote rassen zijn sowieso niet zo actief vind ik. Ik herken het luie van mijn vlamen.

Ik hoop dat het grastapijt iets is!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 07:52

Hij is verder erg vrolijk. Eet goed en is gewoon typisch Guus verder :). Vanmorgen trok hij ook een sprintje.
Dierenarts zag ook dat hij geen pijn had. Heb ook geen pijnstillers meegekregen o.i.d..

Paw wax wordt sterk afgeraden. Is plakkerig waardoor er vuil in de wondjes kan komen.

We gaan het proberen! :)

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:51

Die van Vetramil ook? Met honingzalf? Ik bedoelde niet die gewone, die sluit ook erg af.
Maar misschien dat je die van Vetramil er even in kan laten trekken met een verbandje oid eromheen?
Probeer maar mee te denken hoor :P

Fijn dat Guus verder zichzelf is!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bodembedekking sore hocks buitenkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:28

Ja die ja. Die wordt sterk afgeraden door de dierenarts.

Guus hupt weer blij rond en is super vrolijk!