Paard loopt stijf en voorzichtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
happyfell

Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Coevorden

Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 18:12

Een van onze paarden, Engels Volbloed ruin van 9 jaar, loopt sinds een korte tijd wat stijf, eerst onder het zadel, hij wordt nu even niet bereden tot zijn klachten over zijn, maar ook als hij gewoon loopt, hij is niet kreupel, maar echt lekker loopt hij niet.
Probleem is totaal geen werklust, stijf over zijn gehele lichaam, erger op harde ondergrond, af en toe onregelmatig.

We hebben een bloedtest laten doen om te kijken of er ergens een tekort of overschot is, maar daar kwam alleen uit dat hij verlaagde waarden heeft voor Alkalische fosfatase, Kalium en Leukocyten.

Het advies van de DA is naar een kliniek voor verder onderzoek.

We staan nog even in twijfel, hij vind het niet zo fijn op de trailer, maar als het moet dan is het niet
anders.

Hij krijgt qua voer 3x daags hooi, 2x daags schep luzerne, met halve schep basisbrok en vitaminekorrel, schepje zeewier en foenegriek.
We geven hem sinds 1,5 week magnesium bij, hij staat buiten van 7 uur tot ongeveer 17.00 uur.

Herkent iemand deze klachten of heeft iemand een idee hoe we hem zouden kunnen helpen?


Anoniem

Re: Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:28

Engels volbloeden hebben niet echt geweldige hoeven over het algemeen. Zou het kunnen dat hij zijn hoeven met de vorst te kort heeft gelopen of dat de zolen gevoelig zijn geworden door hard opgevroren bodem? Mijn kruising PRE heeft hier namelijk ook elk jaar last van. Bij hem helpt het om met hoefverharder te smeren en bij echt hard opgevroren grond hem 24/7 hoefschoenen aan te doen. Dan loopt hij a la minute ineens weer ruim op het harde, terwijl hij anders op het harde duidelijk korter loopt, zelfs als de ondergrond wel gewoon vlak is.

happyfell

Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Coevorden

Re: Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 18:53

Het klopt wel dat het de laatste dagen iets erger is, vanwege de vorst, maar dit speelt al langer, hij loopt als hij bekapt is een paar dagen niet lekker, vooral voor, maar dit is altijd met 4 dagen over, we gebruiken ook Hoof en Sole voor hem, nu is hij 10 januari bekapt en we dachten de eerste dagen dat het daarvan was, maar hij knapt nu niet op, is ook in zijn hele lijf stijf.

xLiez

Berichten: 1885
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:06

Misschien even na laten kijken door een osteopaat? Misschien dat er ergens in het lichaam een blokade zit.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:07

Mijn paard met EMND had ook dit soort verschijnselen, maar de diagnose is pas gesteld toen hij serieus af ging vallen. Die 'stijfheid' en kort bewegen was dus een vroeg symptoom maar is destijds niet als zodanig herkend door mijn eigen DA. (Is ook erg lastig.)

Ik noem het maar even zodat je het in je achterhoofd kunt houden. Het kunnen natuurlijk nog honderd andere dingen zijn.


Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:16

Hoelang heb je dit paard al. Hoelang speelt het probleem al? Het vriest nu dus opwarmen zou iets langer kunnen duren.

Het zou ook nog een winterdip kunnen zijn (ook paarden kunnen daar last van hebben). Of een vitamine tekort.

Het kan zoveel zijn. Maar het makkelijkste is controleren of het aan het weer kan liggen en vitamine e en magnesium bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:26

happyfell schreef:
Het klopt wel dat het de laatste dagen iets erger is, vanwege de vorst, maar dit speelt al langer, hij loopt als hij bekapt is een paar dagen niet lekker, vooral voor, maar dit is altijd met 4 dagen over, we gebruiken ook Hoof en Sole voor hem, nu is hij 10 januari bekapt en we dachten de eerste dagen dat het daarvan was, maar hij knapt nu niet op, is ook in zijn hele lijf stijf.


Ik ben toevallig zelf net overgestapt naar een andere hoefsmid omdat mijn paard het afgelopen half jaar ook steeds op eieren liep na het bekappen. Hij heeft gewoon ontzettend gevoelige hoeven en met name gevoelige zolen en moet dus heel voorzichtig bekapt worden. Om de overgang na elke bekapbeurt makkelijker te maken bekapte ik hem al zelf tussendoor regelmatig zodat hij geen rare standsverandering zou krijgen (na mijn bekapbeurten waarbij ik de zool met rust liet liep hij wel gewoon normaal verder), ik smeerde hoefverharder en gebruikte hoefschoenen als hij echt niet meer lekker liep, maar ik was er nu eigenlijk wel een beetje klaar mee, helemaal omdat je in de winter met kans op vorst gewoon echt geen speelruimte hebt qua gevoelige zolen. Als ze dan nog gevoelig zijn na een bekapbeurt waarbij teveel zool verwijderd is en hij moet dan over opgevroren grond lopen dan ga je met een beetje pech van gevoelige zolen naar zoolkneuzingen, en kun je zelfs door een zoolkneuzing doorschieten naar mechanische hoefbevangenheid. :(

Wij zijn dus net overgegaan op een nieuwe smid en die bekeek zijn hoeven (in december voor het laatst bekapt, toen weer 2 weken gevoelig) en zei meteen dat ze er nu niets vanaf wilde halen omdat hij ook nu in de bochten op het harde nog steeds gevoelig liep, en dat terwijl zijn hoefwand nu op zich een mooie lengte heeft. Daar kan best wat af, alleen dat trekken zijn zolen niet. Het zit bij hem ook echt in de voorhoeven die overgevoelig zijn, want doe je daar hoefschoenen om dan loopt hij meteen weer ruim. Als jij ook regelmatig tegen verslechtering na het bekappen aanloopt dan zou ik toch ook eens een andere smid/bekapper erbij halen, al is het alleen maar voor een second opinion.

Ik zou hem nu ook zeker aan de voorhoeven hoefschoenen aandoen, dat geeft direct verlichting bij hoefpijn. Equine Fusion Ultimate schoenen hebben een flexibele zool plus een hele zachte en flexibele rand bij de koot waardoor je een paard daar ook 24/7 mee rond kunt laten lopen, zelfs over een hard opgevroren wei/paddockbodem. Mijn paard staat er nu ook alweer 2 dagen mee op stal en in de wei omdat de wei gewoon te hard opgevroren is voor hem.

happyfell

Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Coevorden

Re: Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 20:15

Hoefschoenen is wel een idee, nu de grond zo bevroren is.

We hebben hem nu ruim 4 jaar, het probleem speelt misschien al wat langer, we dachten dat hij wat braver werd onder het zadel, maar vanaf 10 januari is het duidelijk aanwezig, ook met lopen aan de hand naar wei en terug.

We hadden nu een andere hoefsmid, om te kijken of dit beter ging, maar helaas niet, hij heeft platvoeten voor en word verder goed bijgehouden.

Die EMND klinkt ernstig, we hebben hem nu redelijk op gewicht, is niet zo makkelijk, hij valt snel af, maar met ons huidige voerbeleid gaat het al een jaar goed. Maar houd het zeker in ons achterhoofd.

Osteopaat zit in de planning, alleen twijfelen we of we hem nog eerst bij een kliniek moeten laten onderzoeken.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:16


Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Anoniem

Re: Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:30

PSSM zou inderdaad bij dit ras ook nog wel een factor kunnen zijn. Ook daarbij kunnen voldoende flexibele hoefschoenen (of hoefschoenen met een zooltje erin) de klachten kunnen verlichten. Mijn paard heeft bijvoorbeeld verschillende keren peesblessures aan het voorbeen en de schouder gehad en liep altijd meteen een stuk beter als hij zijn flexibele hoefschoenen aanhad, stomweg omdat die de schokken dempten zodat zijn spieren/pezen op het harde niet steeds een klap kregen. Dus als je paard pijnlijke spieren heeft dan kunnen hoefschoenen ook helpen, als je tenminste voor de flexibele variant kiest. Ik heb bij [***] ook wel eens een ander merk geprobeerd tijdens een peesblessure en dat waren echt harde klompen en daar liep hij net zo kort mee als op blote hoeven, terwijl hij met zijn oude flexibele Equine Fusion Ultimate slofjes ;) meteen een normale, ruime pas maakte.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:06

Foto's van de hoeven?

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard loopt stijf en voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:24

Ik zou echt even foto’s laten maken! Mijne liep ook zo (nog steeds) en bleek na onderzoek losse botsplinters te hebben in de hoeven waardoor ze zo gevoelig liep. Op bevroren grond drukt dat nog veel meer op haar hoeven dus in de paddock liep ze gewoon niet omdat dat zo veel pijn deed. Ijzers zijn bij haar de enige oplossing helaas


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laura1982, maj0, xAnthea en 25 bezoekers