Verlaging van de wajong

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 16:56

Dit is een vrij groot maatschappelijk probleem. Ook voor mij als wajonger. Ik wist niet zeker of jullie hier van op de hoogte zijn.

HOE GROOT IS DE FINANCIËLE MALAISE VOOR WAJONGERS DIE GEKORT WORDEN?

Vorig jaar ontvingen in Nederland 246.000 mensen een Wajong-uitkering omdat zij niet of slechts gedeeltelijk in staat zijn om te werken. De Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten zorgt voor een stabiel inkomen voor deze doelgroep, maar vanaf 2018 zullen zij wel eens in de problemen kunnen komen doordat de hoogte van deze uitkering een stuk zakt. In de Participatiewet, die op 1 januari 2015 in werking trad, is afgesproken dat alle Wajongers die nog kunnen werken vanaf 2018 met 5 procent worden gekort op hun uitkering. Het UWV, die de uitkering betaalt, publiceerde onlangs een rekenhulp waarmee de hoogte van de uitkering vanaf 2018 berekend kan worden. Dit zorgde voor de nodige onrust onder de doelgroep. Maar hoe groot worden de problemen eigenlijk?
Wie op jonge leeftijd een handicap of chronische ziekte krijgt, kan een beroep doen op de Wajong. Hiermee kan de persoon 75 procent van het minimumloon verdienen, ook als door de arbeidsbeperking minder uren of in een lagere functie gewerkt kan worden. Zo kan toch een eigen inkomen vergaard worden. Echter komt dit inkomen, en daarmee de zelfstandigheid van veel Wajongers, in het geding nu de hoogte van deze uitkering zakt naar 70 procent van het minimumloon.

Herkeuringen door het UWV
De Participatiewet is in 2015 in het leven geroepen om de steeds groter wordende groep Wajongers te stimuleren om te gaan werken. Daarbij moeten zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid banen beschikbaar worden gesteld, zodat er passend werk is voor wie kan werken. Het UWV heeft tussen 2015 en 2018 Wajongers opnieuw gekeurd om vast te stellen of iemand nog arbeidsvermogen heeft. Hiervoor moet iemand minimaal vier uur per dag belast kunnen worden, moet een uur aaneengesloten gewerkt kunnen worden en moet de persoon basale werknemersvaardigheden bezitten. Bij wie tijdens de herkeuring wordt vastgesteld dat er werkbaar vermogen is, wordt met vijf procent gekort op zijn of haar uitkering. Alleen mensen die geen enkel arbeidsvermogen hebben, zien geen verandering in de hoogte van hun uitkering. Wie na 2015 een aanvraag voor Wajong indient en nog enig werkvermogen heeft, wordt doorverwezen naar de bijstand. Alleen de mensen die duurzaam geen arbeidsvermogen hebben worden nog toegelaten tot de Wajong. De hoogte van hun uitkering zal niet veranderen omdat zij niet kunnen werken.

Wat zijn de consequenties van de korting
Doordat er verschillende instapmomenten (voor 2010, tussen 2010 – 2015 en na 2015) in de Wajong zijn geweest, zijn er nu drie groepen ontstaan die allemaal net andere rechten en plichten hebben. De korting op de Wajong-uitkering heeft dus ook verschillende consequenties en hangt bovendien samen met de inkomsten die iemand vergaart in loondienst. De consequenties werden duidelijk toen het UWV onlangs de nieuwe rekenhulp voor 2018 publiceerde op de website. Hierop kunnen mensen met een Wajong-uitkering in hun specifieke situatie uitrekenen wat zij per maand moeten missen vanaf 2018. Gemiddeld wordt er een bedrag van 80 euro bruto gekort. Omdat Wajongers slechts 75 procent van het minimumloon verdienen, heeft een aanzienlijk deel een laag inkomen en kunnen zij geclassificeerd worden als minima. Een gat van 80 euro bruto is daardoor een behoorlijke tegenslag, die structureel opgevangen moet worden in een al klein maandelijks budget.

Acties van FNV Wajonggroep
De korting op Wajong-uitkeringen wordt door velen gezien als onrechtvaardig. Het doel van de Participatiewet was om mensen met een arbeidsbeperking juist te stimuleren om te werken en deel te laten nemen aan de maatschappij. Maar juist deze mensen, die passend werk hebben gevonden en daarmee hun steentje bijdragen in de samenleving, worden nu geld afgepakt. FNV Wajonggroep heeft geen goed woord over voor de korting. Het besluit tot deze maatregel kwam in een tijd dat de staatskas er slechter voor stond. Nu de economie aantrekt, is er geen noodzaak meer om de korting van 5 procent door te voeren. Ook verschillende Tweede Kamerleden spraken zich uit tegen de korting. Een motie van Jasper van Dijk (SP), Gijs van Dijk (PvdA) en gesteund door Linda Voortman (GroenLinks) had nog kunnen zorgen voor het terugdraaien van de plannen. Echter stemden D66, CU, CDA, SGP en VVD tegen en werd de motie van tafel geveegd. Hierdoor is het alleen nog tijdens de begrotingsbehandeling in november mogelijk om te zorgen dat mensen met een Wajong-uitkering hun inkomen behouden op 75 procent van het minimumloon.

Sinds het invoeren van deze korting ben ik groot en deels bezig om dit onder de aandacht te krijgen.
Wat vinden jullie van de korting?
Ook ben ik bezig met een instantie en ik hoop dat degene die ermee te maken hebben mij een pb willen sturen met het verhaal.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:59

Breek me de bek niet open over UWV. :\ Ik word ook gekort omdat ik nog een paar uurtjes per week werk, maar het wrange is dat je salaris alsnog 100% wordt ingehouden op de uitkering, terwijl je al wordt gekort omdat je kan werken.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:01

Ik snap niet wat er vreemd aan is. Zoals ik het begrepen heb worden diegenen die kunnen werken gekort. Dus als jij, ik zeg maar wat, 8 uur per week werkt word dat van jouw uitkering gekort.
Dat gebeurd toch met iedereen die een uitkering heeft? :)

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:06

Ik vind het zo flauw.
En dat er vervolgens helemaal niet zoveel banen zijn voor al die mensen die toch herkeurd zijn met arbeidsvermogen, of dat ze elkaar niet kunnen vinden, en dat het ministerie dan zegt, och, vervelend, laten we het nog een tijdje aanzien, is al helemaal erg.

Overigens willen ze vergelijkbare dingen doen met de de WIA en arbeidsongeschiktheid die niet wajong is. Zie https://www.trouw.nl/samenleving/kunt-u ... ~add0027d/
En iedereen kan ziek worden en er dus mee te maken krijgen. Ik vind dat het echt nergens voor nodig is om mensen zo de armoede in te duwen. Gewoon een fatsoenlijke bestaanszekerheid is echt niet verkeerd of onmogelijk.

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 17:08

Palmera schreef:
Ik snap niet wat er vreemd aan is. Zoals ik het begrepen heb worden diegenen die kunnen werken gekort. Dus als jij, ik zeg maar wat, 8 uur per week werkt word dat van jouw uitkering gekort.
Dat gebeurd toch met iedereen die een uitkering heeft? :)

Voorheen kregen we 75% van het minimum loon en nu nog maar 70%. We hebben als wajonger allemaal extra kosten en moeten het doen van nu nog minder loon. Werken moet lonen en dat gebeurd nu niet.
In de praktijk is het trouwens meer dan 5%.
De beloofde banen zijn er niet gekomen voor ons.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:15

purny schreef:
Palmera schreef:
Ik snap niet wat er vreemd aan is. Zoals ik het begrepen heb worden diegenen die kunnen werken gekort. Dus als jij, ik zeg maar wat, 8 uur per week werkt word dat van jouw uitkering gekort.
Dat gebeurd toch met iedereen die een uitkering heeft? :)

Voorheen kregen we 75% van het minimum loon en nu nog maar 70%. We hebben als wajonger allemaal extra kosten en moeten het doen van nu nog minder loon. Werken moet lonen en dat gebeurd nu niet.
In de praktijk is het trouwens meer dan 5%.
De beloofde banen zijn er niet gekomen voor ons.

Maar dan krijg je toch ook het maximum aan toeslagen?

En mensen die in de WW zitten, wel willen werken maar (veelal door leeftijd) geen werk vinden krijgen, als ik goed gegoogled heb, ook maar 70%. Moet er voor die mensen dan ook niet wat veranderen? :)

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:17

Ook hier een drama qua werk en wajong en uwv, ik wil aan t werk maar word door autisme nergens aangenomen.

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 17:18

Ww is 70% van het laatst verdiende loon. En deze mensen hebben vaak Full time gewerkt. Het gaat erom dat er gewoon onterecht geld afgepakt word van ons.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:22

Jaa is heel vervelend. Alleen je kan er toch niks aan doen toch?

Naomie

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 17:23

miesnaom schreef:
Jaa is heel vervelend. Alleen je kan er toch niks aan doen toch?

Er is naar mijn idee te weinig aandacht voor. En daarom plaatste ik het.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:24

Als dat laatste inkomen het minimumloon was hebben ook zij geen vetpot.
Jij vind het onterecht, ik vind het dan onterecht voor iedereen, eigenlijk.

Ik denk ook eigenlijk dat jullie heel blij mogen zijn dat jullie in Nederland wonen. Hier in spanje bijvoorbeeld zijn de uitkeringen echt niet zo hoog. Mensen in jullie situatie zijn volledig afhankelijk van familie. Echt, Nederland zorgt, imo, zeer goed voor zijn burgers. :)

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:25

purny schreef:
Ww is 70% van het laatst verdiende loon. En deze mensen hebben vaak Full time gewerkt. Het gaat erom dat er gewoon onterecht geld afgepakt word van ons.


En als deze mensen ook maar het minimumloon verdiende? Dan is dat net zo veel.

Ik ben begeleider van een jongeman met een Wajong en weet wat hier aan toeslagen etc. bijkomen. Deze jongeman kan meer sparen dan mijn man (militair - full time) en ikzelf (student Hbo-v, vrijwilliger, bijbaan) bij elkaar.

Extra kosten, wat bedoel je hiermee buiten eigen bijdrage CAK?

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 17:27

Balou_k schreef:
purny schreef:
Ww is 70% van het laatst verdiende loon. En deze mensen hebben vaak Full time gewerkt. Het gaat erom dat er gewoon onterecht geld afgepakt word van ons.


En als deze mensen ook maar het minimumloon verdiende? Dan is dat net zo veel.

Ik ben begeleider van een jongeman met een Wajong en weet wat hier aan toeslagen etc. bijkomen. Deze jongeman kan meer sparen dan mijn man (militair - full time) en ikzelf (student Hbo-v, vrijwilliger, bijbaan) bij elkaar.

Extra kosten, wat bedoel je hiermee buiten eigen bijdrage CAK?

Eigen bijdrage medicatie, eigen bijdrage voor idd CAK.
Nu heb ik geen CAK meer maar wel eigen bijdrage medicatie.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:28

Wat belachelijk. Alsof 75 van het minimum menselijk was. Als je goed voor de minder bedeelden wilt zijn geeft ze dan het minimum. Niet minder! Hoe dom zijn ze daar, wie heeft die mensen aangenomen en wie heeft hier ja op gezegd. Of vergoed dán iig de vaste lasten een geef daarnaast die 70 procent van het minimum zodat er nog menswaardig geleefd kan worden.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:28

Als ik het goed begrijp worden degenen die geen arbeidsvermogen hebben (ook niet na herkeuring), niet gekort?

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:29

Eigenlijk heel erg dat je gekort wordt op je uitkering, maar er geen alternatieven zijn.
Wajong krijg je niet vawege flaporen.

[o]

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:30

Eigen bijdrage in ziektekosten heeft iedere inwoner in nederland toch?

Jij bent het bijvoorbeeld kwijt aan medicatie en een ander omdat hij ongelukkig valt en zijn been breekt.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:30

Ik snap hem even niet hoor.
Je hebt dan toch inkomsten uit werk én uitkering? Dus dan heb je toch sowieso meer dan 70 % van het minimumloon? Alleen het deel van je uitkering wordt toch teruggebracht, je inkomsten uit werk toch niet?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:31

Balou_k schreef:
purny schreef:
Ww is 70% van het laatst verdiende loon. En deze mensen hebben vaak Full time gewerkt. Het gaat erom dat er gewoon onterecht geld afgepakt word van ons.


En als deze mensen ook maar het minimumloon verdiende? Dan is dat net zo veel.

Ik ben begeleider van een jongeman met een Wajong en weet wat hier aan toeslagen etc. bijkomen. Deze jongeman kan meer sparen dan mijn man (militair - full time) en ikzelf (student Hbo-v, vrijwilliger, bijbaan) bij elkaar.

Extra kosten, wat bedoel je hiermee buiten eigen bijdrage CAK?
kan hij ook jullie huis betalen? Heeft hij uitzicht naar een studie en kansen voor een goede baan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:31

Shadow0 schreef:
Ik vind het zo flauw.
En dat er vervolgens helemaal niet zoveel banen zijn voor al die mensen die toch herkeurd zijn met arbeidsvermogen, of dat ze elkaar niet kunnen vinden, en dat het ministerie dan zegt, och, vervelend, laten we het nog een tijdje aanzien, is al helemaal erg.

Overigens willen ze vergelijkbare dingen doen met de de WIA en arbeidsongeschiktheid die niet wajong is. Zie https://www.trouw.nl/samenleving/kunt-u ... ~add0027d/
En iedereen kan ziek worden en er dus mee te maken krijgen. Ik vind dat het echt nergens voor nodig is om mensen zo de armoede in te duwen. Gewoon een fatsoenlijke bestaanszekerheid is echt niet verkeerd of onmogelijk.


Shadow, je hebt het over WIA, maar telt dat dan straks ook nog voor de WAO? Ik val mogelijk onder de WAO regeling, vandaar mijn vraag.
Edit: ik ben momenteel 80-100% afgekeurd maar er komt een herkeuring aan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-02-18 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 17:31

Kahawa schreef:
Als ik het goed begrijp worden degenen die geen arbeidsvermogen hebben (ook niet na herkeuring), niet gekort?

Klopt. Kun je niet werken dan behoud je de 75%. Maar daarvoor moet je wel een aantal uur vrijwilligerswerk doen.
Het werkt gewoon heel demotiverend. Je kan werken maar je word daarvoor gestraft.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:32

Eigen bijdrage CAK is naar eigen draaglast. Medicatie moet iedereen hun eigen bijdrage aan doen natuurlijk. :)

Natuurlijk is 70% niet veel. Maar überhaupt de lonen in NL zijn niet bijzonder hoog in de lagere klasse. Dan spreek ik van simpel administratie werk, supermarkt, fabriek etc.

Het is heel vervelend dat je niet kan werken, om wat voor reden dan ook. Maar ik denk dat men blij en dankbaar moet zijn met de uitkeringen en extra toeslagen.

Alle wajongers die ik ken en ook enkele mensen uit de bijstand hebben een normaal en leuk leven. Nee geen luxe vakanties, maar dat kunnen mensen die werken ook niet perse.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:33

Kahawa schreef:
Als ik het goed begrijp worden degenen die geen arbeidsvermogen hebben (ook niet na herkeuring), niet gekort?

Klopt.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:33

Fitzroy schreef:
Ik snap hem even niet hoor.
Je hebt dan toch inkomsten uit werk én uitkering? Dus dan heb je toch sowieso meer dan 70 % van het minimumloon? Alleen het deel van je uitkering wordt toch teruggebracht, je inkomsten uit werk toch niet?

En vergeet de toeslagen etc allemaal niet, die de middenklasse niet krijgt.

Zoals hierboven is/wordt gezegd, ik ken meerdere mensen met een uitkering/wajong etc, die vanwege hun tegemoetkomen/toeslagen meer kan sparen dan een hardwerkende middenklasser.
Ik vind t niet meer dan terecht dat de uitkering wajong hetzelfde bedraagd als de uitkering werkloosheid. Want er komen nog zoveel toeslagen bij.

Eigen bijdrage medicatie geld voor iedereen, dus dat vind ik een vreemd argument.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:33

purny schreef:
Kahawa schreef:
Als ik het goed begrijp worden degenen die geen arbeidsvermogen hebben (ook niet na herkeuring), niet gekort?

Klopt. Kun je niet werken dan behoud je de 75%. Maar daarvoor moet je wel een aantal uur vrijwilligerswerk doen.
Het werkt gewoon heel demotiverend. Je kan werken maar je word daarvoor gestraft.

Hoe kom je daar nu bij? Als je 100% afgekeurd bent dan hoef je geen tegenprestatie te leveren.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 10 bezoekers