laarzenspanner/uitdraaileest voor oprekken laarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

laarzenspanner/uitdraaileest voor oprekken laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 12:16

Goed, Petrie maakt de oude laarzen zonder rits niet meer, maar nu ben ik uit een oude voorraad nog een paar laarzen online tegengekomen in exact mijn maat. De juiste maat staat op de doos en in de laars, maar helaas, ze passen niet. Dit betekent dat het leer ooit vanaf fabriek is uitgerekt en helaas na jaren opslag dus weer gekrompen is (ik weet namelijk 60000% zeker dat het mijn maat is en normaal pas ik er gewoon in in deze maat, ook van andere merken, maar de bovenste rand van deze schacht is net te krap zodat ik er meestal met het dikste van de kuit niet doorkom).
Geen ramp zou je zeggen, even laten oprekken. Nu is dat het probleem. De schoenmaker die dit wel deed is er niet meer en een andere komt met het idee om er elastiek in te zetten. Maar ik wil geen elastiek in mijn laarzen, dat wordt immers vaal en gaat snel kapot. Je haalt de sterkte uit de laars immers.
Dus ik wil mijn laarzen nu zelf gaan oprekken. Isopropylalcohol is gekocht, en met een glazen vaas heb ik het al geprobeerd, maar helaas dat werkt niet. Ik moet dus echt een speciale uitdraaileest hebben. Of iemand een ander idee?
Nu heb ik er ooit eens naar gekeken en niet gekocht want ze waren 180 euro. Maar nu wil ik toch zoiets kopen. Maar waar?
Een andere optie is of het met een bankschroef kan, maar iemand een idee hoe je dan een schacht van boven op kunt rekken en rond kunt houden? Je moet 2 halve delen hebben.
Of is er iets anders wat je er in kunt schuiven en druk kunt uitoefenen wat genoeg is om de laarzen op te rekken. Het gaat alleen om het bovenste gedeelte van de schacht. Het moet iets zijn wat 39-40 cm diameter kan halen (40 cm is de kuitmaat van de laars en dan zouden ze te wijd zijn, maarlaten we daar evt. maar even van uitgaan.).

Zou dit in maatje S boven in een schacht passen alsof ik een schoen in lengte wil oprekken (Maar nu de schacht dus)?
https://www.schoenspanners.nl/schoen-oprekker.html

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:33

Handdoek strak oprollen tot juiste dikte en in laars doen. Daarna op spanning zetten door de handdoekrol op te vullen met van alles en nog wat zoals pollepels, bezemsteel.
Beetje vreemd gezicht misschien maar zo is het mij gelukt mijn laars op te rekken, succes

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: laarzenspanner/uitdraaileest voor oprekken laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:35

gewoon voor 20 euro bij petrie op laten rekken?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 12:47

friesam schreef:
gewoon voor 20 euro bij petrie op laten rekken?

Ik heb nu besloten het zelf te doen. Of iemand moet een schoenmaker in de buurt van Ten Boer weten. Maar ben na het voorstel van elastiek er in eigenlijk even het vertrouwen kwijt en ik kan het eenvoudig zelf mits ik het materiaal heb. En dat zoek ik nu.
Iemand anders zou de laarzen wegbrengen en meldde dat er elastiek in gezet zou worden. Ik heb direct die schoenmaker gebeld dat ie er af moest blijven als de opdracht te moeilijk was. Ik was even enorm woest. Je vergalt er mijn dure laarzen compleet mee immers met een stukje goedkope elastatiek. Dus ik ga het nu echt gewoon maar zelf doen denk ik. Vertrouwen in een ander is geheel weg. Maar dat is ook logisch. Zal de laarzen zelf wel ophalen en meneer was niet zo blij maar opdracht is oprekken en niet verknoeien. Snee er in en elastiek er achter kan ik ook zelf, maar is geen porum.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 12:56

Pien63 schreef:
Handdoek strak oprollen tot juiste dikte en in laars doen. Daarna op spanning zetten door de handdoekrol op te vullen met van alles en nog wat zoals pollepels, bezemsteel.
Beetje vreemd gezicht misschien maar zo is het mij gelukt mijn laars op te rekken, succes

Krijg je dat er nog tussen? Want dan zou dat een optie zijn, zeker met de isopropylalcohol Ik ga eens kijken of ik er wat mee kan.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: laarzenspanner/uitdraaileest voor oprekken laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:04

Wij hebben ooit de schacht opgerekt door een leren bal flink op te pompen. Ik had wel het idee dat het leer vanzelf weer terug ging.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: laarzenspanner/uitdraaileest voor oprekken laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:15

Gewoon naar Petrie sturen en daar laten oprekken. Die hebben er ook het juiste materiaal voor liggen. :j

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 16:58

Maar ik ga het zelf doen. Desnoods koop ik het materiaal. Kan ik daarna ook anderen er weer mee helpen immers. Ben helaas even klaar met laten oprekken.
Verzolen is wat anders, maar ook daar wil ik me mogelijk ook in verdiepen.
De handdoektip gaik proberen. Een adresje voor de schachtspanner hou ik me voor aanbevolen.