Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 21:44

Meteen mn avatar maar veranderd...voel me zo een pennymeisje :') _O-

Cloë vind het ook grappig :evaw:
Afbeelding
Afbeelding

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0


llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:08

Vandaag lekker getut met de pony en een frisse neus gaan halen door lekker te gaan wandelen. En natuurlijk moest de nieuwe eenhoorn gepast worden. Kids vinden het geweldig! Alleen het klittebandjes nog wat kleiner maken zodat hij beter past



Afbeelding
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:57

O leuk!

Mijn dochter gaat vrijdag een privé lesje rijden. Ze durft niet meer in galop. Dus maar even op een brave pony 1 op 1. Kan ze meteen vast proefje oefenen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:13

Hier hebben de kids ook schrik gekregen om te galopperen in de groeps les. Dus nu even aparte lesjes voor de galop en het gaat eindelijk terug goed. In de groepsles durft de pony al is ietsjes heviger zijn en dat zijn mijn dochters niet gewend. Dus langzaam terug het vertrouwen winnen.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 21:44

O wat super schattig die eenhoorn!

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 05:55

Ja mijn dochter durft het idd ook niet in de groep. Teveel prikkels om haar heen. Dan hoort ze ook de juf niet meer. En dan ook nog goed sturen, rechtop zitten, op alle kindjes letten.....

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:24

Dat was bij ons ook een probleem. Langzaam komt het terug goed. Ach we hebben tijd. Er is geen haast bij als ze maar plezier hebben. Dat is het belangrijkste

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:20

Gaat de hele groep dan tegelijk in galop?
Vroeger bij ons op de manege ging de voorste in galop tot die weer achteraan gesloten was, dan was je wel een halve baan in galop :') en balen als jouw pony niet in galop ging voordat je achteraan was!
We moesten ook wel eens allemaal in het midden staan en dan één voor één een rondje galopperen.

Vandaag ga ik rond bellen voor een pony. We hebben straks 2 paarden aan huis maar ik wil er wel één bij, zodat er nooit één alleen staat als ik ga rijden.
Wat is jullie ervaring met een kleine (A of B) pony bij de paarden in?
Andere optie is een jaarling er bij kopen, maar die moet over 3 jaar ook gereden worden of weer verkocht. De pony zou gewoon kunnen blijven.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:11

MizzMontana schreef:
Vandaag ga ik rond bellen voor een pony. We hebben straks 2 paarden aan huis maar ik wil er wel één bij, zodat er nooit één alleen staat als ik ga rijden.
Wat is jullie ervaring met een kleine (A of B) pony bij de paarden in?
Andere optie is een jaarling er bij kopen, maar die moet over 3 jaar ook gereden worden of weer verkocht. De pony zou gewoon kunnen blijven.


Mijn ervaring is dat die kleine donderstralen goed van zich af kunnen bijten en dat het wel goed gaat.

Heb ook een a welshje tussen bij twee haflingers gehad en dit was geen probleem.

Heb nu ook een b pony bij een grote e pony staan.
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:09

Op de manege waar ik heb leren rijden werd er ook 1 voor 1 aangegallopeerd in de beginnerslessen. De voorste moest gewoon achter aansluiten in galop.

Op de manege waar ik vrijwilligerswerk doe (manege voor mensen met een beperking) gebeurd het ook 1 voor 1. De mensen die niet gaan galopperen gaan in het midden staan. Diegene die mag galopperen heeft zo alle tijd en ruimte om een rondje te galopperen. Als het goed gaat, mag ie door gaan en een paar rondjes doen. :)

De gevorden ruiters doen het wel anders hoor. Die mogen gewoon tegelijk.

En diegene die het niet alleen kan of durft, daar loop ik in galop naast. Nou ja... loop... rennen!!! :')
Ik houd de pony of het paard op de hoefslag en in galop. Het kind hoeft alleen maar de galop uit te zitten en aan de galop te wennen. En als dat goed gaat mag het alleen. :)
Omdat ik mee ren kan ik ook gelijk het paard stoppen als het kind uit balans raakt. +:)+

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:14

MizzMontana schreef:
Gaat de hele groep dan tegelijk in galop?
Vroeger bij ons op de manege ging de voorste in galop tot die weer achteraan gesloten was, dan was je wel een halve baan in galop :') en balen als jouw pony niet in galop ging voordat je achteraan was!
We moesten ook wel eens allemaal in het midden staan en dan één voor één een rondje galopperen.

Vandaag ga ik rond bellen voor een pony. We hebben straks 2 paarden aan huis maar ik wil er wel één bij, zodat er nooit één alleen staat als ik ga rijden.
Wat is jullie ervaring met een kleine (A of B) pony bij de paarden in?
Andere optie is een jaarling er bij kopen, maar die moet over 3 jaar ook gereden worden of weer verkocht. De pony zou gewoon kunnen blijven.

Mijn pony s staan regelmatig bij andere paarden in (kwpn van mn vriend) dat gaat meestal gewoon goed. Ik heb nog wel een jaarling te koop.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:21

Toen mijn vorige Haflinger nog bij mijn schoonouders stond, stond hij samen met de Welsh Cob van mijn schoonzus en de Welsh A van mijn schoonzus.
Dat ging gewoon goed. Welsh Cob van mijn schoonzus is best groot. Was een stuk groter dan mijn Haflinger.
A Welshje kon met beide goed opschieten. Kroelde wel vaker met mijn Haflinger. Lekker in elkaars manen.
Als mijn schoonzus en ik samen gingen rijden kon de Welsh A prima thuis blijven hoor.
Maar dat heb ik hier thuis ook. Als ik ga rijden dan is de shetlander alleen. Of als ik met de shetlander ga wandelen dan is de Haflinger alleen. Ja bij het weggaan hinniken ze naar elkaar, maar verder gaat het goed :)
Als ik met de Haflinger alleen op pad ga, dan doe ik de hond bij de shetlander in de paddock :') De hond is bijna net zo groot als de shetlander en die twee snuffelen en likken elkaar altijd. Staan naast elkaar. Liggen naast elkaar. Hebben nog wel een klein beetje steun aan elkaar.
Maar gewoon helemaal alleen achter blijven gaat ook goed.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 10:46

Vanaf welke leeftijd zitten jullie kinderen op les?

Zara word bijna 4, zou volgend jaar al kunnen? Privé les dan..

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:16

Ik heb een shet bij een haflinger/tinker staan en die hebben samen ook met andere paarden gestaan. Die kleintjes kunnen dat prima aan, mits de groten normaal zijn en niet eindeloos gaan jagen of als een gek trappen.

Op de manege rende er bij mij in het begin iemand mee in galop :') , en dan inderdaad van voor weer achteraan aansluiten of iedereen in het midden staan wachten.

Heeft hier iemand ervaring met handschoenen voor een 2 jarige? Hij heeft natuurlijk gewoon wanten, maar met paardrijden vind ik dat niet zo' n succes omdat ie zich dan niet goed vast kan houden. Ik heb al gedacht om zelf iets te haken (zal vast een patroon voor te vinden zijn), maar misschien dat er gewoon iets bestaat?
Moet wel zeggen dat ie mini is (75cm) en dus ook nog echt mini handjes heeft...

Edit: les kan imo zodra ze kunnen luisteren. Mini krijgt hier voorlopig nog les van mij, maar als er een manege is of een instructeur die al vanaf jonge leeftijd lesjes doet, kan dat volgens mij best met 4. Maar wel moeilijk te vinden volgens mij...


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:27

Marloes rijdt af en toe een lesje mee op de manege. Is nu 4 jaar. Ze vindt het prachtig! En doet heel erg haar best! Zit er netjes op, maar ik merk wel dat 45 min wel heel lang is. Tegen het einde van de les zit ze vooral lekker te kijken en laat ze zich rondwiegen. Er loopt dus altijd iemand mee met het paard.
Ikzelf mocht op les toen ik 6 was. En dan gelijk gewoon los. Prachtig vond ik het. Sindsdien is het paardenvirus niet meer over gegaan ;)

Siesjuh, voor David en Marloes kocht ik gewoon van die handschoenen bij de action. Daar heb je hele mini handschoenen met vingers. Echt ideaal! Ik weet niet of ze er nu nog liggen, want meestal ligt dat er aan het einde van de winter niet meer. (Dan liggen de zwembaden al weer in de schappen).
Maar daar kon ik in ieder geval hele kleine vinger handschoenen kopen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:10

Bij mij lopen de mini's gewoon tussen de kwpn'ers ;)
Afbeelding


Myko durft op les ook niet meer in galop. Hij heeft 2 keer op een pony gezeten die heel hobbelt in de galop en dat was voor een jongetje wat minder prettig.... nu is hij dus bang dat het weer zeer doet, dus durft hij ook niet meer op de anderen te galoperen

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:13

Mijn dochter is met 7 op les gegaan. En idd, ze galopperen met de hele groep tegelijk. Wij moesten vroeger allemaal in het midden stil staan, en dan 1 voor 1 galopperen. Anders maakten de pony's er een potje van :')

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:41

@Chasey Thnx! Ga ik daar even kijken! En anders wordt het dus gewoon haken :')

@SusanH Wow, dat is wel spannend zo met z'n allen in galop. Dat ze dat daar aandurven.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:49

Bij ons galopperen ze eerst individueel en daarna groepsgalop. Nu zijn we al terug zover dat ze individueel al terug galopperen.
Hier loopt de kleine pony ook tussen de grote paarden en hij laat zich echt niet doen. Soms denk ik dat hij het zelfs voor het zeggen heeft.

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:52

Wat goed om te lezen dat t eigenlijk bij iedereen prima gaat als je paarden en pony’s bij elkaar in zet. Is het niet lastig soms met de verschillende behoefte aan gras?

Wat een mooi koppel paarden heb je daar Donja!

Cemlys schreef:
Mijn pony s staan regelmatig bij andere paarden in (kwpn van mn vriend) dat gaat meestal gewoon goed. Ik heb nog wel een jaarling te koop.


Een kleine welsh A? Merrie of hengst?


Chasey schreef:
Toen mijn vorige Haflinger nog bij mijn schoonouders stond, stond hij samen met de Welsh Cob van mijn schoonzus en de Welsh A van mijn schoonzus.
Dat ging gewoon goed. Welsh Cob van mijn schoonzus is best groot. Was een stuk groter dan mijn Haflinger.
A Welshje kon met beide goed opschieten. Kroelde wel vaker met mijn Haflinger. Lekker in elkaars manen.
Als mijn schoonzus en ik samen gingen rijden kon de Welsh A prima thuis blijven hoor.
Maar dat heb ik hier thuis ook. Als ik ga rijden dan is de shetlander alleen. Of als ik met de shetlander ga wandelen dan is de Haflinger alleen. Ja bij het weggaan hinniken ze naar elkaar, maar verder gaat het goed :)
Als ik met de Haflinger alleen op pad ga, dan doe ik de hond bij de shetlander in de paddock :') De hond is bijna net zo groot als de shetlander en die twee snuffelen en likken elkaar altijd. Staan naast elkaar. Liggen naast elkaar. Hebben nog wel een klein beetje steun aan elkaar.
Maar gewoon helemaal alleen achter blijven gaat ook goed.


Haha dat is ook een top idee, de hond er bij in :P
Misschien heb je wel gelijk en valt het mee als ze een uurtje alleen staan.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:57

Hier stond een a pony bij een grote fries en een oudere merrie van rond de 1.60 en een d pony. Ging heel.goed. de eerste week de kleine pony in een aparte paddock zodat ze konden wennen aan elkaar daarna bij elkaar. De eerste dagen wat getrek en geduw. Maar nu is dat kleine ding de baas . Hij jaagde de grote fries zelfs weg. Ze staan hun mannetje wel die kleintjes

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:15

Hier m'n Welsh À bij mijn KWPN er van 1m68 en n C pony. Even 2 dagen met draadje er tussen en toen bij elkaar. Gaat prima

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:25

Cerastes schreef:
Vanaf welke leeftijd zitten jullie kinderen op les?

Zara word bijna 4, zou volgend jaar al kunnen? Privé les dan..


Ik ken alleen de staplessen bij verschillende maneges. Dan loopt er iemand naast en leren ze vrij op de pony's te zitten dmv spelletjes.
Ook altijd even draven en sturen. Een balk op de grond ook gehad, heel leuk.
Duurt een half uurtje.

Vanaf 6 mogen ze gewone lessen volgen. Denk ook verzekering technisch.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:52

Hier zijn er groepjes met Shetlanders van 4-6 jaar. Stap en draf. Vanaf 7 gaan ze ook galopperen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:57

Ik denk dat 4 echt te jong is. Sowieso missen ze dan nog een heel stuk concentratie maar ook het oppakken van instructie omdat de controle over het lichaam nog een heel stuk ontwikkeld moet worden, is heel lastig. Op de meeste maneges hanteren ze 7 jaar als ondergrens. Ondanks dat ik het heel lang wachten vond tot onze dochter 7 was en eindelijk mocht, snap ik nu ze een jaartje rijdt wel waarom.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83, Maanon_, maxie, onpaard en 32 bezoekers