Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:16

Ik heb het handpaard een hoofdstel met bit in en gebruik een leadrope van 4 meter.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:22

Hier ook 2 mannen naast elkaar mee op pad

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:23

Afbeelding

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:41

Ik gebruik afwisselend een stal-/touwhalster, maar wel altijd een leadrope van 4 meter. Vind ik zelf fijner, dan heeft het handpaard net wat meer ruimte als dat nodig is en als ze per ongeluk schrikken ben je niet gelijk je touw kwijt.
Maar het is een beetje uitproberen wat je zelf fijn vind.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:38

Ik ben een beetje verbaasd over die meterslange voerlijnen die velen van jullie blijkbaar gebruiken. Vier meter lijkt mij heel onpraktisch.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:42

Met een leadrope heb ik ook veel te veel lijn. Gaat overal tussen zitten of hij legt een lus om mijn voet ofzo. Mijn handpony loopt aan een touwhalster met een gewoon halstertouw; daar leg ik wel een knoop in het uiteinde, dan blijft ie in m'n hand liggen als ik die ontspan. Moet zeggen dat ik verwacht dat als mijn pony loskomt, ze gewoon achter m'n paard aan blijft lopen.

Oy with the poodles, already

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:14

Kuggur schreef:
Ik ben een beetje verbaasd over die meterslange voerlijnen die velen van jullie blijkbaar gebruiken. Vier meter lijkt mij heel onpraktisch.


De klassieke Duitse leer adviseert een longe en een menzweep :+

Maar ik ben het met je eens, te lang is niet handig. Ik gebruik een vrij lang halstertouw, ik denk 2.75m, en dat houd ik met een flinke lus en soms twee lussen in mijn hand.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:23

Ik heb een soort lange touwteugels.Heb het handpaard dan ook aan een hoofdstel en de teugels gewoon aan allebei de bitringen vast.
Ze zijn wel lang maar niet zo dik dus ze houden makkelijk vast.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:53

Er zijn hier wat paden waar we achter elkaar moeten. Dan vind ik een halstertouw te kort.

Ik heb de leadrope in een dubbele lus als handpaard gewoon naast me loopt.
Maar ik vind een beetje lengte ook bij het passeren van de vele hekken op de Veluwezoom wel erg praktisch.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:06

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:
Ik ben een beetje verbaasd over die meterslange voerlijnen die velen van jullie blijkbaar gebruiken. Vier meter lijkt mij heel onpraktisch.


De klassieke Duitse leer adviseert een longe en een menzweep :+

Maar ik ben het met je eens, te lang is niet handig. Ik gebruik een vrij lang halstertouw, ik denk 2.75m, en dat houd ik met een flinke lus en soms twee lussen in mijn hand.

Ik denk dat klassieke duitse leraren niet door de bergen rijden met hun handpaard, steile hellingen, rivieren oversteken, schapen drijvend etc ;)
Enfin ik denk dat je het daar over een heel ander doel bent, en eigenlijk een niet te vergelijken andere wereld.

Onze standaard methode die tijdens tochten, roundup etc gebruikt wordt is simpelweg op bit, met teugellus door één bitring gehaald. Eenvoudig en praktisch. Het handpaard is nl. het andere rijpaard waar je mee wisselt.

Ook een bijna drie meter lang touw zou me veel te veel in de weg zitten.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:32

Mijn handpaard is ook mijn reservepaard. Ik rijd met een endurancehalsterhoofstel, zonder het bitstuk. Halstertouw aan de normale halsterring. Ik zou ook de touwteugels waar ik mee rijd kunnen gebruiken, maar dan heb ik een clipje aan het uiteinde, en dat vind ik niet prettig. Teugels aan beide bitringen vind ik net te kort, dan zit je op 1.60/1.70 qua lengte, zoiets? Vind ik net te weinig als ik door een smalle passage (hek) moet, want dan moet mijn handpaard achter...

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:35

Ik vind jullie allemaal zo ontzettend stoer hé! Zomaar lekker met al die viervoeters op pad en dan ook nog dames die zonder zadel en zonder cap rijden.
Het lijkt me heel tof, maar mijn rijpaard is buiten gewoon niet chill genoeg en ik niet handig genoeg om in één hand mijn paard te rijden. Heb mijn handen al vol genoeg aan 1 paard. Daar dus eerst maar mee oefenen.
Ik blijf het topic volgen, want vind het wel echt super leuk!

Lach en de wereld lacht terug!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:09

Ik gebruik een touw halster en een 3 m leadrope.

Te lang heb ik geen last van. Ik verdeel de lussen gewoon. Eventueel gebruik ik losjes de lusjes van het dekje om lange uiteinden te ordenen.

Heb 1 keer het uiteinde van het lange touw vast gehad toe mijn handpaard schrok. Die ruimte heb ik wel echt nodig.

rhett99
Berichten: 139
Geregistreerd: 15-08-14

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:41

Iket een touwhalster en een 3m lamge leadrope. Aan de rechterkant loopt het paard en de leadrope hangt links langs het paard zolang dat die niet op de grond hangt. Met de rest maak ik aan de rechterkant een of 2 lussen. Ik houdt de leadrope en teugels dus met beide handen vast. Maar kan wel wisselen tussen 1 en 2 handen.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:29

Ik gebruik gewoon een lang halstertouw en een stalhalster. Net nog 11 km gedaan met de jongens, heerlijk weer voor een ritje!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:42

Ik neem o.a. mijn 3 jarige mee als handpaard, ik doe een touwhalster om met een stalhalster erover, ik begin altijd met stalhalster maar als ze zich wat lomp gedraagt dan klik ik haar aan het touwhalster. Is eigenlijk behalve bij de eerste rit, nog niet nodig geweest.

Ik gebruik een leadrope van een goede 3 meter met een twee knopen erin, een enkele keer staat ze stil en ben ik blij dat er een knoop aan het eind zit. Soms zijn er smalle paden waar ik niet met 2 paarden naast elkaar kan rijden. Ook wil mijn merrie waar ik op rij graag wat respect en afstand van achterliggers dus vandaar wat langere leadrope.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:14

Vandaag was het weer heerlijk weer om een rondje met de jongens te rijden!
Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:19

Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:57

Leuke foto's!! :D

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:57

ik heb bij mijn handpony een monty robberts halster om, waarom? omdat deze pony totaal niet de makkelijkste is en op een normaal stal halster nog niet voldoende reageert. Bitje kent hij nog niet voldoende om mee aan het werk te gaan en heb hem liever bitloos.
Touw hebben wij een halstertouw met op het einde een knoop (pony wil nog wel eens plots stil gaan staan)

Wij zijn nu op vakantie in Kootwijkerbroek, prachtige omgeving en eindelijk heb ik mijn shet kunnen doorzetten als handpony en is het meest vervelende continue gebijt er af en kunnen we ook genieten!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:06

Bekend pad :))

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:12

Leuk, fijne vakantie gewenst! Ik ga me eens verdiepen in zo'n Monty Roberts halster. Mijn ruin wil namelijk ook nog wel eens slecht reageren op het stalhalster :Y) Hoe is dat halster qua inwerking in vergelijking met een touwhalster?

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:57

Mijn ruin reageert juist weer heel slecht op het Dually halster. Het geeft naar mijn mening slechte release en mijn ruin raakt daar erg gefrustreerd van en kan dan juist vervelend gaan doen, daar werkt een touwhalster dan weer beter. Het Dually halster sluit zich om de snuit als je druk op de lijn zet, ik vind het niet duidelijk, want als je het paard vooruit, achteruit, links of rechts wil krijgt het ongeveer dezelfde druk.
Let op mensen dit is mijn mening, als je het daar niet mee eens bent is dat compleet prima, dit zijn alleen mijn bevindingen. Ik krijg regelmatig allerlei nare dingen over me heen als ik dit zeg, dit hoeft liever niet nu. O:)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:34

Ik ben het wel met je eens, zeker wat betreft de release.

Qua strengheid van de neusriem heb ik het idee dat ie vooral bedoeld is om streng te zijn en niet om specifiek richting (links / rechts / ho / go) mee aan te geven.

Oy with the poodles, already

kingbilly

Berichten: 404
Geregistreerd: 17-07-08

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:33

Leuk topic, ik rij ook met een handpaard. Gaat echt super goed :)

Ik ben bezig met verdieping in Parelli om ze nog beter te kunnen begeleiden van bovenaf

My horse's feet are as swift as rolling thunder
He carries me away from all my fears
And when the world threatens to fall asunder
His mane is there to wipe away my tears.
~Bonnie Lewis


http://www.happyhealthyhorses.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers