Paard lijkt allergisch voor bit...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Paard lijkt allergisch voor bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 19:57

Hoi allemaal,

Al enige tijd heeft mijn paard veel last van zijn mond en mondhoeken.
In zijn mond zitten vaak blaartjes/wondjes (onder andere in de 'centenbak' en in de wang) en in zijn mondhoeken vormen kloofjes en korstjes. Ook boven de mondhoeken, op de plek van de bitringen, is veel haar weg en is de huid stug.
Tot 1,5 jaar geleden had hij nooit last van zijn mond. Ik gebruikte altijd een Sprenger Ultra KK aurigan bit.

Toen hij 1,5 jaar terug problemen begon te krijgen met zijn mondhoeken, ben ik verschillende bitten gaan uitproberen:

- Stubben Golden wings (daarbij kreeg hij wondjes op de plek van de 'wings')
- RVS Normale D trens
- Appelbitje D trens
- RVS Normale bustrens
- Rubberen stang, heb niet goed kunnen testen wat dit deed op de mondhoeken, want mijn paard vond dit bit totaaaal niet leuk :D :=
- Bitringen

Bij alle bitten bleef hij last houden van de wondjes en kloofjes. Ik heb een poosje bitloos gereden, zodat alle wondjes konden herstellen. Maar helaas, na eenmaal longeren met bit gelijk weer alle kloofjes terug.

Nu was mijn dierenarts gisteren op stal, en die heeft naar zijn mond gekeken. Het eerste wat ze zei: allergie voor metaal/nikkel.
Toen ik dat weerlegde met dat hij ook bij de aurigan bitten last had, gaf ze aan dat ze vaker de combinatie nikkelallergie en ook allergie voor aurigan/argentaan/koper zag.

Bitloos is voor ons niet echt een optie, aangezien dat niet is toegestaan in het Z2. Voor tijdelijk kan het wel.
Leren bitjes zag ik voorbij komen op internet, maar daar lees ik ook weer slechte verhalen over dat het hard wordt etc... En het is volgens mij niet toegestaan op wedstrijd.
'Zachtere hand' en dat soort opmerkingen ga ik niet op in, de wondjes ontstaan namelijk ook met longeren (zonder bijzet). Ook krijgt hij wondjes op de plek van de gespen van het halster.

Heeft iemand de gouden tip?
Laatst bijgewerkt door xLoki op 07-02-18 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:00

Misschien ongebroken appelbitje?
Maar dat is weer niet te doen in combinatie stang en trens. Je hebt namelijk geen appel onderlegtrensen, wel appel stangen.

Of de Trust Flexi soft. Is prijzig maar schijnt een goed bit te zijn.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:02

Heb je wel eens een bit van kaugan geprobeerd.? Busse heeft ze, ook S&T.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:03

AmyPony schreef:
Misschien ongebroken appelbitje?
Maar dat is weer niet te doen in combinatie stang en trens. Je hebt namelijk geen appel onderlegtrensen, wel appel stangen.

Of de Trust Flexi soft. Is prijzig maar schijnt een goed bit te zijn.


Appelbit heb ik al geprobeerd, maar dan in D-trens vorm, hierbij kreeg hij ook de plekken, omdat de ringen gewoon van RVS zijn denk ik...
De Flexi Soft heb ik vaker over gehoord. Vind het een beetje eng om te proberen aangezien ze zo duur zijn... := Maar zal eens kijken of ik er op marktplaats een kan vinden.



Elco schreef:
Heb je wel eens een bit van kaugan geprobeerd.? Busse heeft ze


Nog niet geprobeerd. Heeft dat ook niet een bepaald percentage RVS?

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:04

Heb je al eens gekeken naar Titanium bitten?

Deze schijnen anti-allergeen en antibacterieel te zijn.
Zijn niet goedkoop maar wellicht het proberen waard?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:06

Beetje bekend met oude tinker. Die kreeg geen plekken maar deed gewoon zijn mond niet meer dicht. Uiteindelijk een nathe tongvrijheid bit van kunststof met rubber bitringen en een men stang met veel latex bitbandage en rubber bitringen. Dat werkte het beste.

Anders toch een leren bit. Ik kon dat niet doen door zijn heel grote brede mond werd het bit te dik voor de ruimte die hij had in zijn mond door dikke tong en korte mondspleet

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard lijkt allergisch voor bit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:11

Kun je eventueel de ringen en mondgedeelte niet intapen, met bitleer? Je zou indien een leren bitje de uitkomst is bitringen van industrieel zilver kunnen laten maken al denk ik dat je daarbij ook wel een flink bedrag gaat aantikken. Heb je al eens sweet iron geprobeerd? Ondanks dat dit ijzer is verdragen veel gevoelige paarden dit wel goed

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:12

En als je de sprenger weer pakt? Die was toch goed?

idylle
Berichten: 5796
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard lijkt allergisch voor bit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:16

Titanium zou ik gokken dat dat goed gaat.
Ander voorbeeld, maar mensen met een metaal allergie die een bril nodig hebben, verkoop ik ook titanium monturen, dan hebben ze nergens last van.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:18

Titanium zal ik eens naar kijken. Zag als ik het zo op google intikte wel dat het 200,- kost... Maar zal marktplaats eens afstruinen.

Zo'n nathe bit ziet er ook wel goed uit, is dat nu hetzelfde spul als die Flexi Soft van Trust?

Wildgirl, ik wil inderdaad eens zo'n bitbandage bestellen. Echter vraag ik me af hoe ik daar de mondhoeken het mooiste mee kan beschermen... Bitringen hielpen de vorige keer niet.

Billy, nee met de Sprenger is het dus 1,5 jaar geleden mis gegaan (na 8 jaar gebruik zonder problemen). Dierenarts zei gisteren dat dit mogelijk is, een allergie kan zonder voorgeschiedenis opspelen volgens haar. Heb het onlangs nog 2 weken geprobeerd met de Sprenger, maar probleem bleef.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 07-02-18 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Schrompeltje
Berichten: 47
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:18

idylle schreef:
Titanium zou ik gokken dat dat goed gaat.
Ander voorbeeld, maar mensen met een metaal allergie die een bril nodig hebben, verkoop ik ook titanium monturen, dan hebben ze nergens last van.

ik denk indd ook dat titanium wel zal werken, ik ben bijvoorbeeld ook allergies voor bijna alle soorten metaal, maar mijn titanium piercing gaat wel goed :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:19

Je zegt dat bitloos geen optie is, maar als je paard om medische redenen geen bit in kan, dan kan ik me voorstellen dat je dispensatie kan krijgen.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:19

Zijn de wedstrijden belangrijker dan de mond van je paard dan, gezien je daarom niet bitloos wil?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:20

Ik zou zeggen een myler.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:20

Als hij zo snel last krijgt, kun je misschien een titanium lenen, dan zie je snel genoeg of het gaat.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:21

Leerbit kan werken, maar ook hier zitten metalen ringen aan. Maar dit komen niet in aanraking met de mond zelf als het bit groot genoeg is. En met een leerbit is het niet heel erg als ie iets te groot is. Dat je hard zou moeten werken met een leerbit begrijp ik niet moet ik eerlijk zeggen. Veel paarden lopen er heel fijn op. Echter, sommige paarden vinden het vreselijk...haha. Dus toch een kwestie van proberen. Wel een lastig probleem hoor! Hoop dat je iets vindt wat past.

Mijn paard rij ik trouwens ook veel met leerbit (en soms bitloos en soms met een gewone trens). En die loopt er super op. Buitenritten doe ik bijna alleen maar met leerbit. Ik vind het heerlijk en ik heb het idee dat mijn paard ook het liefst het leerbit heeft. Maar of je er wedstrijden mee mag rijden, dat weet ik niet helemaal zeker...

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:26

Cinnepin schreef:
Zijn de wedstrijden belangrijker dan de mond van je paard dan, gezien je daarom niet bitloos wil?

Deze reactie zag ik al aankomen... :’)
Nee uiteraard niet. Maar ik heb een sidepull en daar loopt hij simpelweg niet erg fijn op. Ik vind het persoonlijk ook niet erg prettig rijden met zoveel druk op de neus, en op buitenrit mis ik een noodrem bitloos. Voor een poosje vind ik het geen probleem, maar op langere termijn zoek ik toch een andere oplossing.

Alle anderen, bedankt! Ga alles even goed bekijken vanavond :)

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:30

Je kunt proberen het bit te bekleden met zeemleer en om de ringen tape te doen?

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:35

Cinnepin schreef:
Zijn de wedstrijden belangrijker dan de mond van je paard dan, gezien je daarom niet bitloos wil?


Dit is onzin, als je dit topic alleen al doorleest zie je dat er al 2 tot 3 andere bit-opties genoemd worden die mogelijk geen last veroorzaken bij het paard. Laat TS eerst die opties eens proberen voordat zij haar wedstrijd ambities aan de kant gooit.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:38

Bij contact allergie van metaal is titanium eigenlijk je enige optie aangezien kunststof en leer altijd nog RVS ringen hebben.
Let dan wel op dat ook de ringen titanium zijn, er zijn ook van die fancy regenboogbitten te krijgen waar het mondstuk wel titanium is, maar de ringen niet.
Lorenzini bitten zijn titanium.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-02-18 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Crosskip

Berichten: 1100
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: het mooie Rekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:38

'k zou geen oplossing weten, maar neem anders even contact op met Trust, van de Trust bitten. Alles wordt daar handgemaakt en zij hebben heel wat in het assortiment. Misschien kunnen zij met je meedenken! Heb ik in ieder geval prettige ervaringen mee..

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:38

Lastig opzich zou een leerbit een uitkomst kunnen zijn natuurlijk let er dan wel op dat je deze met t riempje vast maakt en niet aan bakstukken van een hoofdstel
Verder het hard worden herken ik enkel als je het weet ik Hoelang laat liggen zonder te gebruiken en niet af en toe n nachtje in de sla olie
De ringen van het leerbit komen niet echt in aanmerking met het paard eventueel weet ik wel een adresje die eventueel de ringen kan vervangen voor ander materiaal

Een kunstof bit met gesloten bitringen? Dat ze het metaal helemaal niet aanraakt een optie?

Verder zijn alle opties wel genoemd denk ik althans waar ik op zou komen

Als niks helpt en een leerbit wel is t heel vervelend natuurlijk maar dan maar geen wedstrijden :(:) hopelijk vind je een passende oplossinf

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:10

Gentlegiant schreef:
Lastig opzich zou een leerbit een uitkomst kunnen zijn natuurlijk let er dan wel op dat je deze met t riempje vast maakt en niet aan bakstukken van een hoofdstel


Even nieuwsgierig, maar waarom benoem jij dit zo? Dus alleen aan het riempje en niet aan de bakstukken? Dan valt het bit acht uit de mond van mijn paard namelijk :)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:17

Elpharo schreef:
Gentlegiant schreef:
Lastig opzich zou een leerbit een uitkomst kunnen zijn natuurlijk let er dan wel op dat je deze met t riempje vast maakt en niet aan bakstukken van een hoofdstel


Even nieuwsgierig, maar waarom benoem jij dit zo? Dus alleen aan het riempje en niet aan de bakstukken? Dan valt het bit acht uit de mond van mijn paard namelijk :)


Als je het goed doet niet hoor nog nooit gehad nml
Als je hem aan de bakstukken doet kantelt je bit wat je zeker met een leerbit niet wilt hebben dan ligt het bit nml niet meer plat maar rechtop waardoor het paard de dunste kant op de tong/lagen krijgt

Hoe hij hoort bit ligt plat op de lagen/tong

Afbeelding

Afbeelding


Aan de bakstukken kantelt hij omdat de bakstukken hem “optillen”
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 08-02-18 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:24

Unseen schreef:
Cinnepin schreef:
Zijn de wedstrijden belangrijker dan de mond van je paard dan, gezien je daarom niet bitloos wil?


Dit is onzin, als je dit topic alleen al doorleest zie je dat er al 2 tot 3 andere bit-opties genoemd worden die mogelijk geen last veroorzaken bij het paard. Laat TS eerst die opties eens proberen voordat zij haar wedstrijd ambities aan de kant gooit.

Dit dus! Het is goed dat TS zich eerst laat informeren over andere materialen waar ze wellicht nog niet van gehoord heeft. :) Weggooien van (toekomst)plannen kan altijd nog. :)

Van titanium weet ik dat het ook voor piercings veel word gebruikt. Vanwege de anti-allergene werking, en een piercing gaat natuurlijk echt door de huid heen. Wellicht heb je daar succes mee, TS! :)