'Katten moeten verplicht gechipt'

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:21

https://www.nu.nl/politiek/5121995/kame ... ippen.html

Ik ben benieuwd of dit er doorheen gaat komen. Ik zie wel voordelen, maar ook nadelen.
En over welke besmettelijke infectieziektes voor mensen hebben ze het eigenlijk?

Citaat:
Katten moeten net als honden verplicht een chip krijgen. Regeringspartij D66 wil met de maatregel het aantal zwerfkatten terugdringen. De partij zegt steun van een meerderheid van de Tweede Kamer te hebben. Met een chip kan een eigenaar van een kat sneller worden teruggevonden.

''Daarnaast doden katten miljoenen vogels per jaar. Minder katten op straat betekent minder dode vogels, en dat willen we. Ook zijn katten medeverantwoordelijk voor een aantal infectieziekten bij mensen", aldus D66-Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot.

De Dierenbescherming steunt het voorstel van D66. ''Dat zorgt ervoor dat mensen zich bij de aanschaf van een kat bewuster zijn van hun zorgplicht en voorkomt mogelijk ook dumpen", aldus de organisatie.

Gemeenten
In een brief aan de Tweede Kamer vragen 35 gemeenten ook om de verplichtstelling van een kattenchip. In het voorstel van D66 krijgen gemeenten de ruimte om eigenaren te verplichten hun kat te laten chippen. Voorwaarde hiervoor is dan wel dat zwerfkatten in de gemeente een probleem moeten vormen.

Woensdag spreekt de Tweede Kamer over het voorstel tijdens een debat over dierenwelzijn met minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:24

laten we het hopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:24

Goh dat vraag ik me ook af. En minder dode vogels? Gaan we dan ook de auto's verbieden? Ik zie op de snelweg vaak genoeg dode konijnen/vogels liggen, platgereden.

Mijn kat komt niet buiten, heeft één keer een dierenarts gezien voor z'n castratie en die dierenarts was er een van de oude stempel en vond inenten en chippen ook niet noodzakelijk. Voor mij hoeft dat voorstel niet zo. Ook met een chip zul je mensen krijgen die hun kat gewoon buiten dumpen. En hoe kan een chip eigenlijk infectieziektes voorkomen? :?

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:25

Ik vind het prima om katten verplicht te chippen. Of dat alle problemen zo maar in eens op gaat lossen weet ik niet.

Ben ook heel benieuwd over welke infectieziekten ze bedoelen. Misschien tetanus ofzo? Katten nageltjes zijn erg vuil, je wil niet graag gekrabd worden (maar ja, hoe groot is de kans nou dat je gekrabd wordt door een zwerfkat? Die lopen 99vd 100 keer toch voor je weg).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:26

Ik vraag me eerder af hoe ze dit willen gaan controleren en er voor zorgen dat mensen het ook echt gaan doen.
lijkt mij dan onbegonnen werk. Vind het overig wel een goed idee, alleen heb ik mijn vraagtekens bij de uitvoering ervan.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:27

....Maar er zijn ook genoeg gechipte katten die verkeerd geregistreerd staan.
De infecties kan ik mij niks bij voorstellen... Alsof zwerfkatten zomaar mensen aanvallen?!

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Sourire
Berichten: 809
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:28

Dan moeten ze registreren van de chip ook verplichten anders heeft het geen zin. Maar dat is nogal moeilijk controleren, want als een gechipte kat wordt gevangen maar de chip is niet geregistreerd... Dan is de eigenaar nog niet bekend. :D

Vermoed dat dit niks gaat opleveren.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:30

Je kan nog zo leuk verplichten het dier te chippen, maar daar hoort ook een registratie bij die de eigenaar zelf moet doen. En veel dieren zijn netjes gechipt maar niet geregistreerd, ik vraag me dus af wat het uit gaat halen als katten verplicht gechipt moeten worden

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:30

Ja op zich een prima plan. Moet wel aan een topic van een tijdje terug denken waarbij een TS een kat had die wel gechipt was maar waarbij het terug brengen nog niet zo simpel was.

Maar katten chippen lijkt mij in deze tijd erg wenselijk.

Overigens zie ik nog niet zo snel minder katten op straat door een dergelijk plan....En voor ons dorp niet wenselijk ook. In Bilthoven(wat tegen de Bilt aan ligt) hebben mensen minder katten en vaker een hond. En daar is nu een heuse rattenplaag.
Mijn kat vangt nog wel eens een rat.

De infectieziekte die op mensen overgaat,..ik denk dat ze die ziekte bedoelen waar door je blind kan worden als een kat je in je gezicht likt of als je een kat geaaid hebt en daarna aan je ogen zit.

Kat moet niet in je gezicht likken lijkt mij en handen wassen na aaien leer ik mijn kinderen al...

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:31

Ik had daar ook al gereageerd maar hier nog een keer.
Zolang een ieder er voor zorgt dat een ander geen (over)last heeft van jouw huisdier zal deze discussie over poepoverlast e.d snel uitdoven. Het is blijkbaar tegenwoordig heel normaal dat een ander last heeft van jouw dier, terwijl dat de omgekeerde wereld is in mijn ogen.
Tevens lijkt het me handig dat alle instanties die met een chipreader werken dan ook de goede apparatuur krijgen. Dat een kat die bijvoorbeeld in een vangkooi net om de hoek bij zijn huis is gevangen weer vrij kan worden gelaten omdat de chip uitgelezen kon worden en deze niet eerst mee gaat naar het asiel, daar wordt ingenomen en de eigenaar geld moet betalen om zijn dier terug te krijgen terwijl deze wel een chip heeft en buiten aan de wandel was.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:32

Wat een bullshit, duidelijk weer iets uit de koker van iemand die weet van toeten of blazen. Er stond in een bericht zelfs bijgeschreven dat het asiel/dierenambulance dan heel snel de kat terug kon bezorgen bij de eigenaar. Tja, dat hebben we gemerkt in het topic over de gelokte en gevangen kat. Je zal maar op een plek wonen waar je kat altijd even aan de wandel gaat en elke maand een keer opgepakt word, dus elke maand een fikse som betalen aan het asiel?? Dit idee is prima maar laat dan de registratie meteen gekoppeld worden aan de eigenaar bij de dierenarts die de chip zet. Heel veel honden zijn gechipt, echter heel veel eigenaren hebben die chip helemaal niet op hun naam staan. Zorgen voor een uitstekende registratie dat is een voorwaarde wanneer dit plan word ingevoerd. Word er dan een kat gepakt en blijkt uit de chip dat hij binnen een kilometer woont, mooi weer laten lopen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:32

Afbeelding
Besmettelijke aandoeningen die van de kat naar de mens kan gaan. ( zoönosen )

hopelijk gaat dit erdoor komen. Begrijp nooit waarom je je dier niet laat chippen. Nu alleen nog een registratie systeem als in België, want het Nederlandse chip registratie systeem is een rotzooi.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:32

Ik weet in elk geval dat dingen als toxoplasmose (via poep in kattenbak/zandbak etc) en kattenkrabziekte zoönosen zijn die van kat op mens overdraagbaar zijn. Vermoedelijk gaat het om die infectieziekten.

Ik ben blij dat mijn katten gechipt zijn. Als ze toch ooit eens ontsnappen, dan kunnen ze bij uitlezen van de chip iig zijn dat ze hier horen.


Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:36

1 van mijn katten heeft zelfs 2 chips dus als ze die niet thuis kunnen brengen weet ik het ook niet meer haha. ik vind dat de dierenarts de chip direct moet registreren, dat is bij 1 van mijn katten ook gebeurd dus dat kan wel.

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:49

Anoniem schreef:
Goh dat vraag ik me ook af. En minder dode vogels? Gaan we dan ook de auto's verbieden? Ik zie op de snelweg vaak genoeg dode konijnen/vogels liggen, platgereden.

Mijn kat komt niet buiten, heeft één keer een dierenarts gezien voor z'n castratie en die dierenarts was er een van de oude stempel en vond inenten en chippen ook niet noodzakelijk. Voor mij hoeft dat voorstel niet zo. Ook met een chip zul je mensen krijgen die hun kat gewoon buiten dumpen. En hoe kan een chip eigenlijk infectieziektes voorkomen? :?



Het zou sowieso al 60miljoen dode vogels per jaar schelen als katten niet meer vrij rond zouden struinen. Auto's zorgen voor 10miljoen dode dieren per jaar, dus niet alleen vogels. Het verschil zit hem er in vermoed ik dat ik nog nooit een auto op vogeljacht heb zien gaan en een kat wel :j

Wat mij betreft een prima begin, katten zijn nog zulke vrijblijvende huisdieren voor veel mensen, daar mag best wat mee gebeuren. Het zorgt er iig voor dat als er situaties zijn met katten dat baasjes beter terug te vinden zijn als nu.
Laatst bijgewerkt door secricible op 07-02-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:51

NatasjavE schreef:
Ja op zich een prima plan. Moet wel aan een topic van een tijdje terug denken waarbij een TS een kat had die wel gechipt was maar waarbij het terug brengen nog niet zo simpel was.

Maar katten chippen lijkt mij in deze tijd erg wenselijk.

Overigens zie ik nog niet zo snel minder katten op straat door een dergelijk plan....En voor ons dorp niet wenselijk ook. In Bilthoven(wat tegen de Bilt aan ligt) hebben mensen minder katten en vaker een hond. En daar is nu een heuse rattenplaag.
Mijn kat vangt nog wel eens een rat.

De infectieziekte die op mensen overgaat,..ik denk dat ze die ziekte bedoelen waar door je blind kan worden als een kat je in je gezicht likt of als je een kat geaaid hebt en daarna aan je ogen zit.

Kat moet niet in je gezicht likken lijkt mij en handen wassen na aaien leer ik mijn kinderen al...

Dat van die rattenplaag vind ik wel een goede! Wij hebben wel eens een enkele oude kat gehad in plaats van meerdere goede muizenvangers en toen liep de populatie ook direct op. Zowel muizen als ratten zorgde voor overlast. (Woon landelijk met paarden aan huis)

Als er geen kat of minder katten op straat lopen dan zal je dat zeker geen merken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:55

Maar... hoe zorgt chippen voor minder overlast :?

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:56

Doordat het hetnhouden van katten minder vrijblijvend gaat maken voor mensen en het er tevens voor zorgt dat eigenaren makkelijker terug te vinden zijn bij problemen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:58

chippen is leuk ja... maar dan moeten ze wel allemaal geregistreerd worden. DAT vergeten veel mensen. OOK bij honden trouwens. "hij is toch gechipped"???? JA maar dan moeit die chip wel effe aan je naam en telefoonnummer gekoppeld worden..

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Anoniem

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:00

Bij de dierenkliniek waar ik kom, regelt de dierenarts dat het formulier wordt ingevuld en ingestuurd. :j

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:08

Ik zie ook nog zeer regelmatig dieren die wel gechipt maar niet juist geregistreerd staan.

Laatst bij de hondenspeeltuin bleek ongeveer 40% niet goed vindbaar via chipnummer.nl terwijl de baasjes dachten dat het allemaal in orde was.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:09

secricible schreef:
Doordat het hetnhouden van katten minder vrijblijvend gaat maken voor mensen en het er tevens voor zorgt dat eigenaren makkelijker terug te vinden zijn bij problemen.

Zolang men niet verplicht wordt dieren op (eigen) naam te zetten weet je nooit zeker wie de echte eigenaar is.

Ik heb 2 honden, 3 katten en 3 paarden.
1 hond en 1 kat staan op mijn naam (de andere kat wordt binnenkort gecastreerd en dan ook gechipt).
De rest is wel gechipt, maar staan niet op mijn naam.
De andere hond en kat kan ik niet overschrijven omdat ik geen registratie(safe)code heb (en geen paspoort) en daardoor staan ze nog steeds op naam van een ander.
http://ndg.nl/gegevens-aanpassen/

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:11

Brainless gewoon gratis via backhomeclub of petbase laten registreren. Dan kunnen ze altijd met jou in contact komen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:12

Hier in de wijk hebben we echt heel veel katten, maar ook een enorme muizenplaag. Probleem met veel 'moderne ' katten in steden is dat ze verwend zijn. Zo'n kat is toch dom als hij gaat jagen op muizen? Kan hij beter ieder huis afgaan en overal bedelen voor eten of gewoon wachten tot baasje weer thuis komt met het ,hele lekkere en in veel te grote hoeveelheden, blikvoer.

Tuurlijk houden sommige erfkatten de muizenplaag tegen, maar genoeg katten die dit niet meer doen. Zeggen dat minder katten er meteen voor zorgt dat er veel meer muizen komen is dus niet altijd juist.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:19

zonnebloem18 schreef:
Brainless gewoon gratis via backhomeclub of petbase laten registreren. Dan kunnen ze altijd met jou in contact komen.

De chip van hond en kat zijn geregistreerd bij de NDG.
Kan ik hem dan ergens anders ook registreren?
Maar als ze de chip controleren en ze doen dat via de NDG, dan komt alsnog de oude eigenaar boven.


edit:
Registreren bij Petbase kan alleen via de DA:
En als er al een eigenaar is, kan alleen die eigenaar het dier overschrijven op naam van een ander.
Citaat:
Registreren bij PetBase kan alleen via de dierenkliniek, asiel of fokker.


Ook bij Backhome staat dat je alleen kan registreren als je een transponder van hun hebt.

Dus als een dier eenmaal een chip heeft ben je gebonden aan die databank.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Goldwynn, Googlebot en 20 bezoekers