Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 13:20

Omdat het volgende week gaat vriezen 's nachts, vroeg ik mij af wanneer de grond te hard is om te rijden. Er is een buitenpiste met zand aanwezig waar altijd gereden wordt, is de kans groot dat die echt gaat "bevriezen"? (Overdag wordt het hier zo'n 3-4°C.)

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:33

Hier is het nog nooit te hard geweest om op te rijden. Zelfs met -13C niet.
Het zal vast aan het soort bodem liggen. Daarom kan je dit beter vragen aan de mensen die er al langer rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:36

Je kunt soms ook een beetje redderen door de dag van te voren de bak een beetje los te trekken en mooi vlak te slepen.

Janine1990

Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:38

Ik rij niet wanneer de grond zo hard is dat ik er zelf niet meer op kan veren. Dus dat er geen demping is als je er over heen loopt (hobbeltjes in je voet prikken, er een kloppend geluid klinkt).

Wanneer het echt alleen een rijbak is, kan je overwegen zout te strooien/erdoor te slepen. Maar dan moet je na het rijden wel even goed de voeten afspoelen (ook onder).

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:41

Het is niet snel te hard om te rijden. Wel is het snel te ongelijk / gaten als de bodem niet goed glad getrokken is. Daar kunnen wel blessures van komen.

En ik raad aan om niet van je paard te vallen als de bodem bevroren is :o }:0

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:49

Bovenlaag lostrekken en vlakslepen, dan is het wel een beetje hard maar door het rijden brokkelt de bovenlaag snel af waardoor je gewoon los zand hebt, zout kan maar inderdaad alleen wanneer er nooit paarden in de bak staan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 14:01

Bedankt voor alle reacties! :D

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 14:03

Ineke2 schreef:
En ik raad aan om niet van je paard te vallen als de bodem bevroren is :o }:0


Paard waar ik meestal op rij kan weleens fris zijn, zeker met zo'n temperaturen, dus ik ga maar oppassen denk ik :') .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:07

Ineke2 schreef:
En ik raad aan om niet van je paard te vallen als de bodem bevroren is :o }:0


Bodem veert zo rot mee dan he? :Y)

Inderdaad goed slepen vandaag en eigenlijk daarna tot de eerste vorst erover is geweest niet rijden zodat de boel vlak blijft. Als je een fijne bak hebt blijft die dan enigszins begaanbaar. Ik zou het echter wel beperken tot licht werk onder het zadel...

When nothing goes right,

go left.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 14:15

Oké :) .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:37

De bodem is te hard wanneer je paard aangeeft er last van te hebben. Het ene paard stiefelt moeiteloos door een (gesleepte) bak, de andere is in stap al gevoelig.

Zout heeft geen enkele meerwaarde. In landen waar het écht winter is strooien ze zand, geen zout. In een bak met zandbodem voegt zout niets toe. De enige reden dat "men" zout strooit is de verzekeringsmaatschappijen. Die hebben moeite met zand. Als het harder vriest dan een graad of 7 doet zout ook helemaal niets meer tegen gladheid en heb je alleen aan zand nog wat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nibbit

Berichten: 10407
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:40

Als het vlak is kan het lang ;)
In de zomer zijn wedstrijden op gras - kleigrond ook keihard

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:27

Ineke2 schreef:
En ik raad aan om niet van je paard te vallen als de bodem bevroren is :o }:0

Moah, kan best hoor, als je maar netjes en beheerst valt. Het is bijna jammer dat er geen filmpjes van zijn, want ik ben wel een paar keer 'afgestapt' op een manier die prima te doen is op ijsgrond. Het is geen gezicht, maar je houdt er hooguit een gekneusd ego aan over omdat dan zelfs je paard je staat aan te kijken met een "Och schatje, hoe snoezig, maar zó kansloos" blik. :')

Verder eens met de rest. Zolang de grond geen gatenkaasbeton is maar netjes vlak en je paard aangeeft dat ie er prima op kan wandelen kun je best rijden. Voor de zekerheid kun je er altijd eerst zelf overheen lopen. Loopt het rot? Lekker niet rijden. Loopt het heel hard? Lekker wel rijden en desnoods het werk wat aanpassen als je paard niet gewend is om op heel harde grond te werken.

* Love Always 1991 - 2018 *

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:51

Bedankt voor de tips! ;)

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:03

Omdat ik een oudere pony rijd ga ik zelf met vorst altijd de weg op, maar als je rustig aan doet op vlakke bodem moet het wel lukken ;)

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 08:33

Bak is jammer genoeg niet te berijden dus dan gaan we naar buiten :) .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 08:52

Als de bak niet vlak is, is het lastig inderdaad. Vroeger tijdens mijn ponylessen bleven we dan altijd gewoon stappen. Zonder zadel en handen af en toe onder de manen verstoppen, lekker warm ;)

Hopelijk kan je buiten wel fijn rijden! :)


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:09

Het probleem is niet hoe hard de bak is. Immers op asfalt kun je prima rijden en dat is toch best hard. Allee de (harde) hobbels waar ze op moeten lopen kunnen pijn doen aanname voeten

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:35

Kom net met de honden terug uit het bos en daar is alles ook hard opgevroren, dat zal geen verschil maken met de bodem van een buitenbak. Ik heb de bak nog gesleept en de paddock voordat het ging vriezen. Dat scheelt enorm voor de paarden met het lopen, ze zijn mooi vlak opgevroren waardoor de ondergrond niet vervelend is om op te lopen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:45

Pluizebolpum schreef:
Ineke2 schreef:
En ik raad aan om niet van je paard te vallen als de bodem bevroren is :o }:0

Moah, kan best hoor, als je maar netjes en beheerst valt. Het is bijna jammer dat er geen filmpjes van zijn, want ik ben wel een paar keer 'afgestapt' op een manier die prima te doen is op ijsgrond. Het is geen gezicht, maar je houdt er hooguit een gekneusd ego aan over omdat dan zelfs je paard je staat aan te kijken met een "Och schatje, hoe snoezig, maar zó kansloos" blik. :')
.


Netjes en beheerst vallen heb je niet altijd in de hand ;)
Ik heb er nare ervaringen mee, landen op bevroren grond heeft mij een 3-voudige bekkenbreuk, 2 gebroken ruggenwervels en dus een half jaar revalideren opgeleverd.
Ik raad het iedereen af, met dit weer kan ook de meest brave eens exploderen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:10

Bodem mooi vlak slepen, beetje zout strooien, wat harken nog een beetje zout en dan weer wat harken.
Na het rijden weer een beetje harken met wat zout, and so on...

Zo heb ik winterslang door gereden. Onder hield vaak wel alleen een 20 meter volte zo... Anders bleef ik harken
en op een volte heb ik me altijd prima gered. Kwam soms op concours mensen tegen die nauwelijks konden
rijden en ik reed altijd mooi door.

In de weekenden als het licht was mooi recht uit over de weg en zo mooi wat aan rommelen. En ik fiets veel met
de paarden in de winter :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:17

Te hard zal niet zomaar gebeuren. Maar om de bak echt egaal te houden valt niet mee. Wij hebben op stal een groot erf. Daar rijdt ik meestal als het gevroren heeft. Gewoon basis werk, stap en draf gaat prima.
Heb niet echt zin om de bak egaal te trekken en zout te strooien. En als het al gevroren heeft ben je te laat.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:20

Ineke2 schreef:
En ik raad aan om niet van je paard te vallen als de bodem bevroren is :o }:0


ervarings deskundige hier! altijd blijven zitten en zeker niet plat op je rug belanden ik had toen een mooie gescheurde wervel. -O- |o

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:40

Tigra_ schreef:
Te hard zal niet zomaar gebeuren. Maar om de bak echt egaal te houden valt niet mee. Wij hebben op stal een groot erf. Daar rijdt ik meestal als het gevroren heeft. Gewoon basis werk, stap en draf gaat prima.
Heb niet echt zin om de bak egaal te trekken en zout te strooien. En als het al gevroren heeft ben je te laat.


Hier wordt de bodem gewoon kogelhard hoor... Maar dat is eigen keus of je ergens zin in hebt of niet

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:50

Hier is de bak ook al redelijk ‘crunchy’, dus best hard, maar wel netjes vlak. Zoals iemand anders ook al zei, de droge kleigrond hier in de zomer is minstens net zo hard, zo niet harder.
Mijn paard heeft er zeker geen last van dat de bak wat harder is, die heeft naar mijn idee zelfs een voorkeur voor hardere ondergrond. Vallen is inderdaad niet aan te raden :=

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers