Pijnlijke voeten helemaal zat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 19:47

*Ik weet dat jullie geen dokters zijn, maar daarmee kom ik ook niet ver meer, en excuses voor als dit verkeerd staat*

Heb lang getwijfeld, maar moet het nu echt even van me afschrijven.

Eind zomer vorig jaar kreeg ik opeens heel erg last van mijn linker grote teen na het hardlopen (zo erg dat ik m niet kon belasten en snacht niet kon slapen van de pijn). Foto's gemaakt, kreeg ik te horen dat ik beginnende artrose had. Doorgestuurd naar een orthopeed, die me vertelde dat ik een hallux valgus (scheefstaande grote teen) met beginnende artrose heb (op de foto's was een versmalling in de gewrichtsspleet te zien ofzo). Daarnaast stelde hij ook platvoeten vast, voor dat en scheve heupstand heb ik al vijf jaar zooltjes, dus dat was niks nieuws :P
Hij wilde me best opereren, maar ik heb daar vanaf gezien omdat hij erbij vertelde dat het gewricht stijver zou worden en de artrose juist aangewakkerd kon worden. Daarnaast leken mijn behandelingen bij de osteopaat enorm behulpzaam. Leek, want na 7 behandelingen was dat gewoon dweilen met de kraan open.

De osteopaat twijfelde enorm aan het artrose verhaal (ik ben 22, totaal geen genetische aanleg, nevernooit te dik geweest, redelijk gezond geleefd, nooit ) en op zijn aanraden ben ik voor een second opinion gegaan. Andere arts, ander ziekenhuis. Ondertussen kreeg ik precies dezelfde klachten in mijn rechtervoet en mijn HA raadde me aan deze mee te nemen naar de SO. Deze orthopeed liet nieuwe foto's maken en de uitslag: niks nada noppes mis. Geen hallux valgus, geen platvoeten en geen beginnende artrose. Hij opperde iets reumatisch.

Nou, lekker dan. Terug naar de huisarts. Dan toch maar 'gewoon' naar de podotherapeut. Ik vroeg nog om een echo, maar dat zou volgens haar niet veel duidelijkheid opleveren. Ik het niet mee eens, zelf een podoloog annex echograaf gecontacteerd. Uitslag van dit onderzoek: aan beide voeten beginnend hallux valgus, beetje platvoeten, beetje hypermobiel, beetje scheefstand heupen, maar niks spectaculairs en zeker niks waarvoor ik geopereerd zou gaan worden. Wel het 'mooie' nieuws dat ik geen artrose heb *\o/* ! Wel inderdaad smalle gewrichtsspleten en heel veel vocht in de gewrichtskapsels -O- .... Hij raadde aan op schoenen met een vloeirol te gaan lopen (zoals hardloopschoenen) om de gewrichten te ontlasten.
Uit de voetdrukmeting van de podotherapeut bleek echter dat ik de voet van mijn langere been (links) wel dusdanig verkeerd belast ... Ook staan mijn HVs soort van omhoog en staat er geen druk op het grote teengewricht... Over een week krijg ik mijn nieuwe zooltjes en over twee weken dan maar naar de reumatoloog ...

Ik hoop echt dat één van deze uitkomst gaat bieden, want ik zie het niet meer zitten. Ik vrees de dag dat ik weer colleges moet gaan volgen en weer hele dagen schoenen aan moet, want ik heb al pijn als ik hele dagen op bed zit en een beetje op mn sokken loop. Ik loop al op breedtemaat K, en of mijn grote tenen doen pijn, of mijn kleine teen wordt afgekneld. Er is geen touw aan de pijn vast te knopen: erin, erop, eronder, links/rechts ernaast ... Ibuprofen doet geen snars meer en ik ben van een actief en sportief persoon weer veranderd in een passief iemand die met een depressie en angstaanvallen thuis zit.

Het liefst zou ik gewoon geopereerd worden en van daaruit mijn voet/beenspieren dusdanig versterken dat de kans op terugkeren van de HV. Maar vanwege de oorzaak, genen + hypermobiliteit + beenlengte verschil van een paar mm, ben ik wel enorm bang nu dat de operatie he-le-maal voor niets zal zijn en bovendien zei de podoloog (aangesloten bij Bergmann Clinics, weet vast wel waar die t over heeft) dat ik voor deze kleine scheefstand niet geopereerd zal worden. Degene die me wel wilt opereren, had gedeeltelijk een verkeerde diagnose gesteld en vertrouw ik dus niet helemaal meer. Nu wilde ik sowieso al naar België gaan voor de operatie (ze geven daar een lager % van terugkomen), maar ben bang dat ik daar dan wel zal worden afgewezen.
Het enige andere wat ik nog zou kunnen proberen is Voetentraining, maar ik vraag me af of dat wel resultaat op levert en dat zou me weer 400 euro extra gaan kosten ...

Is er iemand die me nog iets kan aanraden oid? Want ik zit echt met mijn handen in het haar.

(Sorry dat het zo'n lang en chaotisch bericht is geworden ... := )

Anoniem

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:54

Misschien dat je eens een afspraak kunt maken bij Sportmedisch centrum Papendal.
Zij zijn experts op beweging/voeten.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:03

Niet mee werkende voeten zijn zo vervelend! Ik ben in 2015 geopereerd aan een haglundse Exostose en daar een complex regionaal pijnsyndroom (dystrofie) aan over gehouden. Ik loop nu dus al 2 jaar met een kruk als ik wat verder moet lopen of als ik met het OV reis.

Ik heb sinds een paar maanden aangepaste schoenen, dus niet alleen een los zooltje maar m’n hele schoen is aangepast. Dit werkt echt heel goed. Daarnaast gebruik ik nu elke dag CBD olie ‘s ochtends en ‘s avonds wat ook goed helpt.

Die schoenen zijn bij mij via het revalidatiecentrum gegaan, maar wellicht dat je het ook via de huisarts kan regelen? Dat weet ik niet.

Ik weet dat ik wel heel andere klachten heb maar als je zo’n last hebt van je schoenen zou het misschien een optie zijn.

Ik heb gewoon een eigen paar schoenen aan laten passen, Dr Martens in dit geval. Ze hebben een afwikkelbalkje gemaakt onder m’n zool en de hak een stuk verhoogt. Ik weet dat ze ook wel schoenen verbreden maar ik heb echt mega smalle voeten dus dat was niet echt aan de orde...
Dit zijn ze:

Afbeelding

Je zou het misschien kunnen proberen via een behandelaar.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:06

Misschien cbd olie gebruiken tegen de pijn? Ik lees er nogal goede dingen over, zoals op de site stichtingmediwiet.nl. Zelf geen ervaring mee maar wie weet.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:11

@Monique Dank je, ik zal me daar eens in verdiepen!

@Warboel Wat vervelend, dat is niet waarvoor je een operatie ondergaat! Ik had als optie idd ook nog OVAC voorgeschoteld gekregen, maar zo'n afwikkelbalkje is volgens de podoloog in principe hetzelfde als een vloeirol, en daar loop ik dus al op, helaas ... en helaas heb ik dus ook gewoon last van mijn voeten als ik bijna niks doe.

Anoniem

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:15

Ik heb niet zulke grote klachten als de TS maar wel doorgezakte voorvoeten.
Ik heb er bij Sportmedisch Centrum Papendal zolen voor gekregen en moet mijn kuitspieren trainen voor een betere afwikkeling met lopen.
Blijkbaar zijn mijn kuitspieren wat kort.
En daarbij zijn goede schoenen natuurlijk belangrijk. Mij werd XSensible aangeraden. Ik heb ze nog niet gekocht want ze zijn erg prijzig en ik wacht even de zomercollectie af.

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:23

Fixatie is nu op de voeten en gezien de klachten begrijpelijk, maar zijn er ook andere klachten? En is er o.a. wegens reumavermoeden al bloedonderzoek gedaan zowel voor tekorten (B12 en D om zo maar even de 2 beruchtste boosdoeners van rare pijntjes te noemen) als ontstekingswaardes? En waarom zijn er enkel foto's gemaakt en wordt er niet naar de wekedelen, dus pees/spier gekeken?

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:25

@Monique die lijken verdacht veel op mijn ongeveer even dure schoenen! Dat zijn Waldlaufers though ...

@Warboel Welke CBD olie gebruik jij of welke is goed? Ik ben nu al de draad kwijt in de markt met eindeloze variaties ... %)

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:26

@tamary Ik heb aan het begin een bloedonderzoek gehad, daaruit bleek alleen dat ik weer eens een ijzertekort had. Dat fan die foto's vond ik ook raar, daarom had ik zelfstandig maar een echo aangevraagd waaruit dus bleek dat er veel vocht in de kapsels zit (aka steriele ontsteking)

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:28

Ik gebruik die van snsh.eu, die was mij door een diëtiste aangeraden waar ik ook liep voor de dystrofie :j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:32

Als ik het goed lees heeft je huisarts een podotherapeut geadviseerd en ben je naar een podoloog geweest. Of heb ik het verkeerd gelezen?

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:38

@ Jennyj01 Ik liep al voor mijn heupen/platvoeten bij een podoloog. Dat was nog bij mijn ouders in de buurt, dus ben ik overgestapt naar een podotherapeut bij mij in de buurt, wel zo handig :P De podoloog waar ik ook over praat is tevens de echograaf (omdat ik toch echt wilde weten of ik nou artrose had)

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:46

Loop je al lang hard ? En hoeveel KM ?

ik zit zelf ergens aan te denken maar dat komt eigenlijk alleen voor bij fanatieke hardlopers en marathonlopers

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:54

@faunty Ik ben twee jaar geleden begonnen met regelmatig hardlopen. Ik ben in de drie jaar daarvoor ook al bezig geweest maar had problemen met mijn heup en moest dus steeds stoppen. Ik heb het daarom ook altijd bij 5 km gehouden, ik weet dat ik niet stevig in elkaar zit. Ik heb wel bergwandelingen van 10-20 km gemaakt in de eerste helft van 2017, maar bijna nooit last van mijn voeten. Wel in die periode af en toe last van mijn linkervoet na sporten, maar dat was met een dag steeds weg

Anoniem

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:59

Hardlopen is helemaal niet goed voor je voeten. In Papendal werd mij geadviseerd te gaan wandelen. Goed doorstappen is beter en je verbrandt net zo veel caloriën als met hardlopen.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Pijnlijke voeten helemaal zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:08

Misschien eens een second opinion bij een andere podo therapeut. Ik heb zelf goede ervaringen met podo therapie Hermanns.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 08:06

0Lunerancea0 schreef:
@ Jennyj01 Ik liep al voor mijn heupen/platvoeten bij een podoloog. Dat was nog bij mijn ouders in de buurt, dus ben ik overgestapt naar een podotherapeut bij mij in de buurt, wel zo handig :P De podoloog waar ik ook over praat is tevens de echograaf (omdat ik toch echt wilde weten of ik nou artrose had)


De reden waarom ik het vraag is omdat de podotherapeut een andere opleiding heeft gehad dan een podoloog. Maar je zit nu bij de podotherapeut en ik denkt dat je daar goed zit.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 13:37

Jennyj01 schreef:
0Lunerancea0 schreef:
@ Jennyj01 Ik liep al voor mijn heupen/platvoeten bij een podoloog. Dat was nog bij mijn ouders in de buurt, dus ben ik overgestapt naar een podotherapeut bij mij in de buurt, wel zo handig :P De podoloog waar ik ook over praat is tevens de echograaf (omdat ik toch echt wilde weten of ik nou artrose had)


De reden waarom ik het vraag is omdat de podotherapeut een andere opleiding heeft gehad dan een podoloog. Maar je zit nu bij de podotherapeut en ik denkt dat je daar goed zit.


Daar heb je helemaal gelijk in :j Maar beide podologen zaten bij LOOP aangesloten en de podoloog/echograaf zat ook nog bij PodoNederland (samenwerking Bergmann Clinics), dus ik denk toch wel dat die ook wel weet waar hij het over heeft.
Er zullen heus wel betere podologen en slechtere podotherapeuten zijn en andersom. Heb inmiddels alle regeltjes en verschillen uitgepluisd -:) De podotherapeut waar ik nu zit staat goed bekend en wordt gelukkig ook nog vergoed door zorgverzekeraar, dus hopelijk is dit idd een fijne halte :)