Welk zadel is het handigst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Welk zadel is het handigst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 19:08

Hoihoi

Ik heb een discussie met mijn vader. Wij hebben een kwpn'er van 1.69 (als het nodig is kan ik een foto sturen)
En mijn vader wilt graag een stock zadel maar ik vind dat geen verstandige keuze want ik hou van springen. Mijn vaders grootste eis is een diepe zit waar hij stevig in kan zitten en ik wil gewoon een soort veelzijdigheids zadel. Is er een tussenweg en/of hebben jullie ideeën?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:09

Waarom geen 2 zadels? Hebben jullie allebei wat jullie willen.

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 19:21

SusanH schreef:
Waarom geen 2 zadels? Hebben jullie allebei wat jullie willen.


Omdat je na aankoop van 2 nieuwe paarden geen geld hebt voor 2 zadels
En we willen graag een zadel op maat dus 2 zadels op maat laten maken kost best wel wat
Laatst bijgewerkt door silverapple op 02-02-18 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:31

silverapple schreef:
SusanH schreef:
Waarom geen 2 zadels? Hebben jullie allebei wat jullie willen.


Omdat je na aankoop van 2 nieuwe paarden geen geld hebt voor 2 zadels

Ligt eraan. Ik heb al jaren een dressurzadel van thorrowgood, was destijds nieuw 750 euro, staan nu op internet tweedehands voor 250-150.
Paar maand terug een tweedehands westernzadeltje op de kop getikt voor 100 euro. Niet moeders mooiste, maar hij past goed. En dan is hij maar niet zo mooi meer.

Het is even zoeken. Sowieso is het aanbod tweedehands Engelse zadels enorm, en het aanbod stockzadels minimaal (tenzij je voor zadelmakt gaat, maar dat zou ik dan dus niet doen). Dus ik zou eerder kijken naar Engels veelzijdig, en gewoon wachten op het mooie buitenkansje voor een stockzadels.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:36

Als je een goede zadelpasser laat komen die ook 2e hands meeneemt is op maar laten maken niet nodig. Wij hebben een spring en dressuur zadel die perfect passen en hebben daar echt niet de hoofdprijs voor betaald. Stockzadels heb ik geen verstand van. Maar spring en veelzijdigheidszadels zijn voor een zacht prijsje echt te vinden. Ook 2e hands, en ook goed passend.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Welk zadel is het handigst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:04

Ik heb wel eens op een stockzadel gezeten, maar ik vind het bagger. Je kunt er niet eens op lichtrijden. En, zoals de anderen ook zeggen: er zijn 2e-hands zadels genoeg. Kwestie van een beetje zoeken.

Veel geld uitgeven is makkelijk als het om paarden en paarden-materiaal gaat. Een beetje rondkijken kan helemaal geen kwaad.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Welk zadel is het handigst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:23

ik zou eerst voor een engels zadel gaan. Stockzadels kosten zeker in nederland best wel wat, en dan ook nog op maat laten maken maakt het duurder.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:24

Je kunt natuurlijk ook gewoon een tweedehands zadel kopen die goed ligt, eventueel opnieuw opvullen. Een heel maatzadel is natuurlijk ontieglijk duur en als paard aankomt in bespiering (of juist verminderd) moet je hem weer laten aanpassen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Welk zadel is het handigst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:02

Wintec heeft trouwens ook een stocksaddle model
Weet niet of ze nog steeds produceren, maar tweedehands weet ik er sowieso 1 te koop in absolute nieuwstaat
Als dat past is dat zeker een betaalbare optie en kun je er een normaal zadel bij kopen

Maar zoals gezegd
Goed zoeken en rondkijken, dan hoef je jezelf echt niet arm te kopen aan nieuwe maatwerl zadels
De meeste paarden kun je meer dan prima mee slagen op de tweedehandsmarkt (zadelpasser laten komen, consult aftikken en op zoek naar tweedehands, of via de passer in lwestoe gebruikt aanschaffen)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 05:05

Een tussenweg lijkt me heel lastig zeker als je het op maat laat maken dan is het of of

Van wie is het paard? (Wie heeft hem betaalt?) en wie gaat het zadel bekostigen

Wie betaalt die bepaalt is mij altijd gezegd dus heeft je pa beide bekostigd zul je je erbij neer moeten leggen denk ik of je pa moet zijn wensen bij willen stellen voor jou
En dan zelf lekker sparen voor je eigen zadel :)

Is het andersom dan kan jij je zadel kopen en je pa zijn eigen zadel

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:20

Je kunt ook een springzadel kopen met grote wrongen. Model zoals bijv norbert koof van kieffer of een hulsebos easy jumper met grote wrongen. Dan zit je vader toch wat meer ondersteund en kun jij toch springen.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Welk zadel is het handigst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:56

Degene die dat maatzadel gaat maken, gaat jullie waarschijnlijk ook vertellen dat je wegens (waarschijnlijk) groot verschil in lengte en gewicht allebei een ander zadel zult nodig hebben om echt goed te kunnen zitten. Wat mij het meest logische lijkt: degene die het meeste en meest intensief rijdt het maatzadel en de ander een tweedehands naar wens.