Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Gebruik je IKEA FRAKTA zakken voor hooi en hoe vaak?

Ja, ik vul er dagelijks meer dan 10, het jaar rond.
2 (0%)
Ja, ik vul er dagelijks meer dan 10, in herfst en winter.
1 (0%)
Ja, ik vul er dagelijks 10 of minder, het jaar rond.
10 (4%)
Ja, ik vul er dagelijks 10 of minder, in herfst en winter.
8 (3%)
Nee, ik gebruik wel zakken voor hooi, maar niet van IKEA.
30 (14%)
Nee, ik gebruik helemaal geen zakken voor hooi.
144 (68%)
Anders... graag even in reactie op het bericht aangeven.
6 (2%)
Indien je ja hebt gestemd hierboven, kan je hier nog aangeven dat je het makkelijk vindt om de zakken te vullen?
6 (2%)
Indien je ja hebt gestemd hierboven, kan je hier nog aangeven dat je het moeilijk vindt om de zakken te vullen?
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 209


Malibuke
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-18

Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 17:59

Hoi allemaal,

Mijn naam is Gijs Janssens, Belg, 13 jaar in Nederland gewoond en ondertussen 2 jaar in Zweden met de hele familie. Sinds mijn 12de met paarden bezig, veel gereden, les gegeven en ondertussen aan het mennen.

Ik ben productontwikkelaar van beroep, en ben daar ook in mijn vrije tijd mee bezig. Ik heb nu even een vraag aan de forummers om daarmee de markt te peilen voor een nieuw product waar ik mee bezig ben. Ik weet zeker dat er in Zweden een markt voor is, maar niet of die er in Nederland en Belgie ook is.

Het product is bedoeld om het vullen van IKEA FRAKTA zakken met hooi te vergemakkelijken. Wij, en bijna alle Zweedse stallen, gebruiken deze zakken dagelijks in de wintermaanden voor het rantsoeneren van hooi en ik irriteerde mij dood aan het feit dat de zak dichtvalt zodra je met hooi aankomt. Mijn product maakt het vullen een eitje en je hebt maar 1 product nodig om al je zakken te vullen.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn bijgaande poll in te vullen, zodat ik een idee krijg op hoeveel stallen IKEA FRAKTA zakken gebruikt worden om porties hooi in voor te bereiden?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Malibuke op 01-02-18 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt


Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:00

Ik heb geen idee wat de Ikea Frakta tas is? Misschien heb je er een foto van en is het is een oh bedoel je die tas moment..

Westhof

Berichten: 2890
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:02

Ik had er überhaupt nog nooit van gehoord dat Ikea dergelijke zakken verkoopt. Als ik een hooizak nodig zou hebben voor mijn paard, zou de Ikea ook niet bij me opkomen eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:02

Ik ken de tassen, maar ik vraag me af hoe ik dit voor me moet zien? Doe je er hooi in en leg je de tas zo in de stal? Of gebruik je het om porties af te meten en te vervoeren? of hoe zit het?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-18 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:03

Ik gebruik deze, de grote:
Afbeelding

Heb er zon hekel aan als ik een plak van mijn grote baal pak en de zak klapt dicht op zichzelf. In deze zakken zit een ring.

Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:03

Westhof schreef:
Ik had er überhaupt nog nooit van gehoord dat Ikea dergelijke zakken verkoopt. Als ik een hooizak nodig zou hebben voor mijn paard, zou de Ikea ook niet bij me opkomen eerlijk gezegd.


Dit dus


Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:04

Dat is gewoon de blauwe tas. Je weet wel, die tas die je bij de Ikea bij de kassa kunt kopen. Voor in de winkel hebben ze van die zelfde tassen maar dan in het geel.

Ik ken inderdaad het gebruik ervan in Zweden. Ik heb ook een tijdje deze tassen gebruikt om hooi van mijn hooiopslag naar de hooinetten te dragen. Maar vind het makkelijker om de netten van de palen te halen en er mee naar het hooi te lopen.

Ze zijn overigens ook heel handig als tijdelijke oplossing als je een lek zeil hebt. Ikeatas tussen hooi en zeil en dan blijft het nog aardig droog.

Ik heb in de poll Anders gestemd. Ik ben niet-meer gebruiker van deze tassen voor hooi. Toen ik ze nog wel gebruikte was dat voor vervoer en om porties af te wegen (letterlijk, met een unster). Inmiddels voer ik onbeperkt en stouw ik steeds alle netten vol.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Westhof

Berichten: 2890
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:12

Ah, nu weet ik welke er bedoeld worden Koper.

Maar hoe moet ik dit voor me zien? Worden die tassen met hooi dan vastgebonden in stal, of los neergezet? :? Dat laatste zou met mijn paard echt geen succes zijn. Dan ligt die tas meteen om en ligt al het hooi overal. En met een beetje pech is die lege tas dan zo gesloopt. Zou mijn paard er ook niet alleen mee durven laten dan, voor hetzelfde geld stapt hij met zijn been in zo'n handvat, blijft de tas hangen en heb ik mijn paard in paniek in stal.

Ik zweer nog steeds bij hooinetten die ik gewoon op kan hangen in stal.

Malibuke
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-18

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 18:16

Nee, is zeker niet de bedoeling om de tas bij het paard te laten! Alleen om porties af te meten, vervoeren en makkelijk te kunnen leeggooien in de stal of het weiland. Ik plaats een foto bij de poll voor de duidelijkheid, bedankt voor de tip!

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:17

Nee je moet bij voorbeeld denken aan je hooi voor de hele week klaarzetten en dan x tassen per dag/voerbeurt. Of hooi voor je eigen paard voor de volgende dag klaarzetten zodat je stalgenoot die de voerbeurt heeft makkelijk de juiste hoeveelheid kan voeren. En ik heb een (Zweedse) kennis die ze in de trailer gebruikt: Ikeatas met hooi voor het paard, de korte lussen vast aan buitenwand en schot en eten maar. Uiteraard wel alleen tijdens het wachten, niet wanneer je onderweg bent.

Overigens had ik nooit moeite met het vullen van die dingen. Tas neerleggen (bovenop de hooibalen), met 1 hand 2 plakken hooi erin, met andere hand tas openhouden. Simpel. Helemaal geen vulhulp voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-02-18 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:18

Azmay een vraagje; van welke winkel
is dit fotootje in jouw berichtje

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:18

Ik gebruik ze om mijn dekens in op te bergen.
Maar dat is je vraag niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:23

Wij gebruiken de standaard blauwe ikeatassen nu bijna 20 jaar elke dag om hooi van de hooischuur naar de hooinetten van de pony's aan de andere kant van de straat te dragen. Ik vind ze daar perfect voor. Ook bij mijn paard op de pensionstal gebruik ik zo'n tas om hooi en stro te verzamelen voor in zijn hooinet. Zijn hooinet bestaat uit 2 soorten hooi + stro wat op drie verschillende plekken ligt en zo kan ik het ophalen zonder dat ik een heel hooi/strospoor achterlaat op het erf.
Een extra voordeel is dat we een veerunster in de stal hebben hangen waar we de gevulde tas aan hangen zodat we kunnen zien hoeveel kilo hooi erin zit. Heel handig bij paarden die op dieet zijn.
Verschillende stallen hebben dit idee al van me overgenomen, erg grappig, want die mensen hebben gewoon paarden en hebben altijd ook al jaren bij de ikea gewinkeld, maar niemand komt op het idee om de blauwe tassen voor hooi te gebruiken. Ik ken ook iemand die het hooi in een gewone supermarktshopper deed, maar die vorm is erg onhandig en die ging toen ze mijn ikeatas zag meteen ook over.

Ik heb trouwens geen enkel probleem met dat de tassen dichtvallen bij het vullen. Ik zet de tas neer, leg het hooi er in en klaar. Na de eerste hand hooi blijven ze prima open staan.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:26

MiekeFS schreef:
Azmay een vraagje; van welke winkel
is dit fotootje in jouw berichtje

Van cranenbroek.

Heb ook de vierkante 300 liter versie maar die valt echt vervelend dicht.
Wil er ook bijna 10kg in kwijt kunnen dus denk niet dat dat met een ikea tas zou lukken.

Anoniem

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:32

Dat kun je niet voorspellen, het ligt er namelijk maar helemaal aan hoe je het hooi erin stopt: met los hooi zit de Ikeatas na 3-4kilo al propvol met fluff, maar vandaag deed ik er twee lange 'worsten' van heel dicht samengeperst hooi in en zat ik op 10k. Het zit trouwens dan niet netjes in de tas omdat de worsten dan te lang zijn, maar dat maakt in praktijk voor mij niet uit want dan is de tas gewoon een soort draagbaar waar het hooi op ligt en dan houden de lange handvaten het hooi bij elkaar gedrukt terwijl ik het naar het hooinet breng.
Als we hooitassen voor meerdere dagen klaarzetten dan gaan we er echter gemiddeld van uit dat er 3-4kilo in past (en dan zit het er wel netjes in).

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:33

Voor mij niet interessant. Ik gebruik een kruiwagen om mijn hooi in te vervoeren. Deze tassen zouden überhaupt te klein zijn.

Grappig dat dat in Zweden heel veel wordt gebruikt. Zo hebben wij hier de aanhangernetten van de Action :D

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:35

Remark schreef:
Zo hebben wij hier de aanhangernetten van de Action :D

Nie wieder. Wat een compleet waardeloze dingen zijn dat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:36

xyzutu2 schreef:
Dat kun je niet voorspellen, het ligt er namelijk maar helemaal aan hoe je het hooi erin stopt: met los hooi zit de Ikeatas na 3-4kilo al propvol met fluff, maar vandaag deed ik er twee lange 'worsten' van heel dicht samengeperst hooi in en zat ik op 10k. Het zit trouwens dan niet netjes in de tas omdat de worsten dan te lang zijn, maar dat maakt in praktijk voor mij niet uit want dan is de tas gewoon een soort draagbaar waar het hooi op ligt en dan houden de lange handvaten het hooi bij elkaar gedrukt terwijl ik het naar het hooinet breng.
Als we hooitassen voor meerdere dagen klaarzetten dan gaan we er echter gemiddeld van uit dat er 3-4kilo in past (en dan zit het er wel netjes in).

Ik stop het er zoveel mogelijk per plak in de tas maar die zijn 1.30 lang dus wat dat betreft is een kleine tas ook niet ideaal. :')

noordje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:38

In Noorwegen worden ze ook veel gebruikt :)
Ik gebruik ze zelf niet zoveel meer , maar als we oppassers hebben laat ik ze die IKEA tassen gebruiken. Kunnen ze mooi het hooi afwegen.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:47

Ik kan me best voorstellen dat het handig werkt
Ik heb overal hooi staan waar nodig dus tussen de paddocks staat een baal tussen de stallen enz

Zo staat mijn hooibak bv 2m van de hengsten af en 2m van de merries dus dat gooi ik zo in de bak

Koper hoezo niet? Hier houden de netten het toch wel n jaar vol ongeveer zeker nu dat een merrie van een pensionklant weg is

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:10

Ik had er nog nooit van gehoord , kan me wel voorstellen dat ze handig zijn.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:12

Gentlegiant schreef:
Ik kan me best voorstellen dat het handig werkt
Ik heb overal hooi staan waar nodig dus tussen de paddocks staat een baal tussen de stallen enz

Zo staat mijn hooibak bv 2m van de hengsten af en 2m van de merries dus dat gooi ik zo in de bak

Koper hoezo niet? Hier houden de netten het toch wel n jaar vol ongeveer zeker nu dat een merrie van een pensionklant weg is

Veel te grote mazen en te slap materiaal. Het rekt te veel.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:18

Koper; De aanhangernetten van de Action hebben exact hetzelfde formaat mazen als van dure slowfeeders.
Het materiaal is inderdaad iets minder sterk, maar voor 6 euro per net vind ik het meer dan prima werken!
Wij hebben het elastiek er uit gehaald, dubbel gevouwen, aan 3 kanten dichtgevlochten met strotouw en voila. Je kan ze zo vol doen als je zelf wil.
Deze zitten 1/2 en 2/3 vol.
Houden het prima uit, ook opgehangen!

Afbeelding

Afbeelding

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:26

Als je een nieuw product wilt ontwikkelen, zou een verbeterde versie van het bestaande aantrekkelijker zijn dan een extra hulpmiddel.
Misschien een hooitas die je ook als net kunt gebruiken.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:33

De dure netten met 45 mm mazen vind ik net zo waardeloos. Te grote maas, dus niet bruikbaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, IASCrawler en 30 bezoekers