scheren voor echo pees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

scheren voor echo pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:08

Hoi hoi,

Binnenkort wil ik mijn paardje laten checken voor zijn pezen omdat hij niet constant lekker loopt.
Nu moet natuurlijk een deel van het been daarvoor geschoren worden. Hebben jullie daar ervaring mee in de winter bij 24/7 buiten paarden? Paardlief kan droog staan maar prefereert over het algemeen de blub buiten. Maak me zorgen dat de huid dan continue nat blijft en dat zonder haren om te beschermen. Hoor graag andere ervaringen en tips hoe de huid goed te houden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:23

Hoi Mystery,

Dat zou wel moeten kunnen, je scheert maar een klein gedeelte.
Het is ook niet direct op zijn lijf rondom zijn vitale organen.
Een hoef is ook niet behaard en die vriezen er ook niet af.
Overigens bevinden zich in de ondervoet ook geen spieren.
De hoeffunctie ( pompwerking ) voorziet de ondervoet van bloed.
Als je paard dus vrije beweging heeft is dit ideaal.
Meer beweging=hoeffuntie=bloedcirculatie

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 17:36

het gaat mij niet zozeer om de kou, ik weet uit het verleden dat dit geen probleem gaf. Echter gaat het mij echt om de modder, waarin uiteraard ook mest en urine terecht komt (wordt dagelijks zo goed mogelijk weggehaald maar toch het is een bron van viezigheid). De huid komt dus rechtstreeks met water, urine, mest en zand in contact, want hij zakt een stuk weg in de blub met zijn beentjes.

Een schoner stukje afzetten is voor enkele dagen wel te doen, maar ik ben bang dat het haar enkele maanden duurt voordat het terug gegroeid is.

Thanks voor het meedenken!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: scheren voor echo pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:43

Ook hier zou ik mij niet ongerust over maken, ook met een vacht komt het vuil tot op de huid, sterker nog, dan blijft het in de vacht zitten.
Overigens, het haar groeit juist heel snel terug!

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:54

Ze scheren echt een minimaal stukje hoor :') Een paard is niet van suiker.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:04

Overigens, de bescherming van de huid komt van binnenuit.
Het is zijn weerstand die ziektes buiten moet houden.
Vacht heeft in de bescherming een secundaire functie.
En als jouw paard 24/7 buiten staat in deze omstandigheden en verder nooit problemen heeft als mok oid denk ik dat het met zijn weerstand wel goed gesteld is

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Re: scheren voor echo pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:11

Ik denk dat je er in de winter minder problemen mee hebt als in de zomer. Nat en vies worden en blijven de benen toch wel. De plakken zonder vacht zullen ook weer sneller drogen. In de zomer (of het voorjaar) loop je een grote kans op zonverbranding omdat de vacht echt tot op de huid wordt weggeschoren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:59

mystery1980 schreef:
het gaat mij niet zozeer om de kou, ik weet uit het verleden dat dit geen probleem gaf. Echter gaat het mij echt om de modder, waarin uiteraard ook mest en urine terecht komt (wordt dagelijks zo goed mogelijk weggehaald maar toch het is een bron van viezigheid). De huid komt dus rechtstreeks met water, urine, mest en zand in contact, want hij zakt een stuk weg in de blub met zijn beentjes.

Een schoner stukje afzetten is voor enkele dagen wel te doen, maar ik ben bang dat het haar enkele maanden duurt voordat het terug gegroeid is.

Thanks voor het meedenken!

Modder aanpakken?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: scheren voor echo pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:00

ik verwacht geen problemen, het groeit ook snel weer aan

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:03

GDG schreef:
mystery1980 schreef:
het gaat mij niet zozeer om de kou, ik weet uit het verleden dat dit geen probleem gaf. Echter gaat het mij echt om de modder, waarin uiteraard ook mest en urine terecht komt (wordt dagelijks zo goed mogelijk weggehaald maar toch het is een bron van viezigheid). De huid komt dus rechtstreeks met water, urine, mest en zand in contact, want hij zakt een stuk weg in de blub met zijn beentjes.

Een schoner stukje afzetten is voor enkele dagen wel te doen, maar ik ben bang dat het haar enkele maanden duurt voordat het terug gegroeid is.

Thanks voor het meedenken!

Modder aanpakken?


Hoe zie je dat voor je in deze tijd van het jaar en met al het gevallen water? Ik denk dat bijna iedereen wel blub heeft

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 10:54

GDG schreef:
mystery1980 schreef:
het gaat mij niet zozeer om de kou, ik weet uit het verleden dat dit geen probleem gaf. Echter gaat het mij echt om de modder, waarin uiteraard ook mest en urine terecht komt (wordt dagelijks zo goed mogelijk weggehaald maar toch het is een bron van viezigheid). De huid komt dus rechtstreeks met water, urine, mest en zand in contact, want hij zakt een stuk weg in de blub met zijn beentjes.

Een schoner stukje afzetten is voor enkele dagen wel te doen, maar ik ben bang dat het haar enkele maanden duurt voordat het terug gegroeid is.

Thanks voor het meedenken!

Modder aanpakken?


Dat project loopt, zodra er weer een beetje werkbaar weer is, komt er nieuwe drainage. Enkel kan ik niet tot dan wachten met scannen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: scheren voor echo pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 10:56

Overigens gaan we waarschijnlijk een combi doen van hem tijdelijk op een kleiner stuk apart zetten en smeren met Msm crème als hij weer de blub in gaat. Aangezien het om een oudere pony gaat vertrouw ik niet helemaal op zijn immuunsysteem en zal ik steeds in overleg met de DA handelen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:30

Polly schreef:
GDG schreef:
Modder aanpakken?


Hoe zie je dat voor je in deze tijd van het jaar en met al het gevallen water? Ik denk dat bijna iedereen wel blub heeft

Hoe ik het voor me zie? Heel simpel, alleen al door uit mijn raam te kijken :7 .

Er zijn zoveel mogelijkheden voor, dat is teveel om zo even op te noemen. Maar er zijn heel veel topics over te vinden, dus dan kun je daar even zoeken. En ja er is heel veel water gevallen, desondanks hier dus geen blubber door alle maatregelen die we genomen hebben.