Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:06

Precies zoals het topic heet eigenlijk.
Heb hier een antiek kastje staan om op te knappen, en ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar dit kastje oorspronkelijk voor diende.


Afbeelding


Kwam zelf niet verder dan een servieskastje of een broodkastje, maar die zijn toch net wat anders.
Vooral de bovenkant vind ik apart en lijkt mij een doel te hebben.

Wie heeft hier verstand van?
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 01-02-18 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:08

Erg lastig te beantwoorden zonder foto?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:09

Met een foto is het beter te beoordelen. Kan zoveel zijn. Wat is er apart aan?

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:10

Ohh dat ging mis, sorry ik zet hem erbij!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:13

Ik doe een hele wilde gok maar een telefoonkastje of een kastje om de grammofoon op te plaatsen .

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:13

Volgens mij is dit een nachtkastje :)

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:16

Saar88 schreef:
Volgens mij is dit een nachtkastje :)


Ik denk dat hij daar te hoog voor is. Kastje is gok ik 1.20

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:17

Ik denk ook een telefoon kastje.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:25

Drank kastje?
Flessen drank bovenop, glazen achter het deurtje.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:41

Dranken kastje vermoed ik. Smaller en hoger. Kun je iets met de bovenplank doen? Of heb je een foto van de bovenkant? Eventeel een was/badkamer kastje waar vroeger mogelijk een lampet kan opstond.

Telefoonkastje is hij te oud voor, en vroeger hingen die aan de muur, en grammafoon idem.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:42

karuna schreef:
Dranken kastje vermoed ik. Smaller en hoger. Kun je iets met de bovenplank doen?

Telefoonkastje is hij te oud voor, en vroeger hingen die aan de muur, en grammafoon idem.


Dit werd inderdaad gezegt, maar de drankkastjes die ik op google zag leken allemaal wat lager en minder uitgebreid zegmaar.
Maar dan zou de drank denk ik bovenop hebben gestaan? En dan de glazen achter het ruitje. Grappig.
Bovenplank is gewoon een vaste plank.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:50

Voor zover ik ze ken de fles waar je mee bezig was bovenop de rest achter glas of onderop en de glazen ervoor achter glas. Zijn veel verschillende uitvoeringen van van simpel tot luxe en uitgebreid.

Ik heb zelf een oude badkamer kast met mini geslepen lage spiegel, twee schuifdeuren van geslepen glas twee deurtjes en twee laatjes. Ook niet een standaard uitvoering. Heeft lang geduurt voor ik wist waar hij voor was. Staat in de gang voor sleutels schoenen enz. :+

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:53

karuna schreef:
Voor zover ik ze ken de fles waar je mee bezig was bovenop de rest achter glas of onderop en de glazen ervoor achter glas. Zijn veel verschillende uitvoeringen van van simpel tot luxe en uitgebreid.

Ik heb zelf een oude badkamer kast met mini geslepen lage spiegel, twee schuifdeuren van geslepen glas twee deurtjes en twee laatjes. Ook niet een standaard uitvoering. Heeft lang geduurt voor ik wist waar hij voor was. Staat in de gang voor sleutels schoenen enz. :+


Ahh wel superleuk om te weten!
Nu voel ik me alleen een beetje bezwaard om hem te krijtverven en voel
ik een soort verplichting hem in ere te herstellen haha.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:57

Ach zolang je er blij mee bent maakt toch niet uit wat je ermee doet. Die van mij van buiten nog hetzelfde. De twee planken van binnen hebben plakkend kastpapier. Niet mooi waar wel praktisch :+

Je zou kaal schuren en heel licht lakken kunnen kijken hoe dat eruit ziet. Weet je meteen welke houtsoort eronder zit en hoe de kwaliteit is

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:30

Theekastje?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:44

Ik denk dat hier vroeger de router werd bewaard.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:10

Marie111 schreef:
Theekastje?


Dat denk ik ook

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Waar werd dit antieke kastje voor gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:22

sherry.... ik gok op sherry kastje...
Wat kunnen we winnen?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:37

Jo_vales schreef:
karuna schreef:
Dranken kastje vermoed ik. Smaller en hoger. Kun je iets met de bovenplank doen?

Telefoonkastje is hij te oud voor, en vroeger hingen die aan de muur, en grammafoon idem.


Dit werd inderdaad gezegt, maar de drankkastjes die ik op google zag leken allemaal wat lager en minder uitgebreid zegmaar.
Maar dan zou de drank denk ik bovenop hebben gestaan? En dan de glazen achter het ruitje. Grappig.
Bovenplank is gewoon een vaste plank.

Het kostbare spul achter het deurtje (dat kan nl afgesloten worden), de toebehoren er onder, plank bovenop voor het inschenken. Thee kan (was lange tijd zeer kostbaar goedje), drank is ook een optie, dat wil je meestal ook niet vrij beschikbaar hebben voor alle leden van het huishouden.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:22

karuna schreef:
Dranken kastje vermoed ik. Smaller en hoger. Kun je iets met de bovenplank doen? Of heb je een foto van de bovenkant? Eventeel een was/badkamer kastje waar vroeger mogelijk een lampet kan opstond.

Telefoonkastje is hij te oud voor, en vroeger hingen die aan de muur, en grammafoon idem.


Drankkast is het een verkeerd model voor, die waren eigenlijk nooit zo open, en dan zou het deel met glazen deurtje hoger zijn.
Lampetkastje is het ook niet, dit is eikenhout, lampetkastjes werden óf gemaakt van hout wat niet zwart uitslaat bij contact met water (vuren/grenen) en waren dan vrijwel altijd geverfd (antieke grenen en vuren meubelen zijn namelijk eigenlijk altijd later geloogd, maar waren oorspronkelijk geverfd), of ze waren van luxer hout gemaakt maar hadden een marmer bovenblad.

Dit is een halkastje/telefoonkastje. Kastje is waarschijnlijk jaren 30, maar kan zo laat als jaren 50 zijn. Zeker is de jaren 30 stonden de meeste telefoons op een tafel, muurmodellen bestonden wel, maar kwamen niet heel veel voor. Vanaf de jaren 50/60 gingen de meeste telefoons aan de muur.

Als je het kastje verft, let dan op, aangezien dit gebeitst en/of gerookt eikenhout is. Als je daar een verf op waterbasis overheen doet trekt de roodbruine kleur door de verf heen, zeker bij lichte kleurtjes uiteraard. Vooral bij krijt/kalkverf is dat heel erg. Eerst even gronden met een grondverf op oplosmiddelenbasis scheelt je dan een hele berg frustratie! Tip, die van de action is prima daarvoor.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:09

Eigenlijk denk ik dat het 1 deel is van een buffetkast. In het midden stond het grootste deel en aan de zijkanten de lagere kasten. Achter glas werd iets gezet waar kinderen niet aan mochten komen. Vraag me af of beide zijkanten even donker zijn.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:30

Ersina schreef:
Eigenlijk denk ik dat het 1 deel is van een buffetkast. In het midden stond het grootste deel en aan de zijkanten de lagere kasten. Achter glas werd iets gezet waar kinderen niet aan mochten komen. Vraag me af of beide zijkanten even donker zijn.


Dan zou de opstaande rand aan de zijkanten van de bovenkant er niet op zitten, en zouden inderdaad de zijkanten onbehandeld moeten zijn (of later donkerder gemaakt, maar dan zie je wel verschil in textuur van het hout).
Het is echt een typisch model jaren 30 halkastje.

Die geslepen ruitjes en de stijl van het kastje zie je trouwens inderdaad wel heel veel in buffetkasten uit die tijd :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:07

ik zou schellak gebruiken als je bang bent voor bloeden.
schellak is milieu vriendelijker en voorkomt tevens verkleuren door bijv. nicotine etc
verftechnieken.nl

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:19

lieveli schreef:
Ik denk dat hier vroeger de router werd bewaard.



:')


Ik moest ook denken aan telefoonkastje maar drank klinkt ook wel logisch.