Bijkeuken, jullie input gewenst!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Bijkeuken, jullie input gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 21:31

Ben even heel erg benieuwd, misschien kan ik bij een aantal van jullie 'binnen' gluren...

Ik heb vorig jaar een huisje gekocht, het is een jaren 70 tussenwoning. Voorheen van de woningbouw geweest. Vorige bewoner was de eerste koper en heeft een heleboel zaken aangepakt. Zo heb ik twee toiletten en een supermooie badkamer met vloerverwarming <3
Hij heeft er ook openslaande tuindeuren in gemaakt, wat echt een eyecatcher is geworden!

Helaas heeft hij het hokje dat aan de woning was gemaakt, bij wijze van inkom/bijkeuken (dat laatste lijkt me bijna sterk, want er ligt geen fundering, slechts tegels), is verdwenen. Ik wil dit graag weer terugzetten. En ik denk dat het de hoogste tijd is om advies in te winnen.

Ik ga veel zelf doen, zie er gigantisch tegenop (toen ik aan het klussen was, was er ook geen kip om me te helpen, behalve mijn vader) en daarom wil ik nu graag gaan beginnen met het hoe en wat?

Mijn huis is 5,5 meter breed, de tuindeuren nemen zeker de helft in beslag. Heel groot zal mijn bijkeuken niet worden dus. Wat wil ik er in?
- Deur naar buiten
- Raam (zodat ook toekomstige kat naar buiten kan)

Verder heb ik besloten om de buitenkant op te bouwen in kunststof. Tips over goede merken zijn natuurlijk welkom.

Wat moet er verder in? Het liefst wil ik een groot aanrechtblad wat mijn wasmachine en tzt droger draagt naast elkaar. Zodat ik daaronder mijn oud papier kwijt kan en laarzen/schoenen. Het liefst zet ik mijn koel-vries combinatie er ook in. Zodat ik meer ruimte krijg in mijn keuken. (na de bijkeuken moet er nog een nieuwe keuken in, weet nog niet of ik daar ook een koelkast in doe, kan dus zijn dat de kast tzt verdwijnt)
Ik moet mijn paardenjassen ergens kwijt kunnen, dus een kapstok.
En waarschijnlijk een kattenbak...
De deur wordt waarschijnlijk een schuifdeur (loftdeur)
Een afvoerputje.

Maar ik vergeet ongetwijfeld iets! Wat hebben jullie in je bijkeuken, wat echt niet mag ontbreken?

En dan nog de keuze voor vloerverwarming. Een radiator lijkt me vanwege beperkte ruimte in de breedte wat onpraktisch. Maar in een huis dat verder geen vloerverwarming heeft, is dat dan wel aan te raden? (aanleg is geen probleem) Mijn ouders hebben overal vloerverwarming, dus ook in de bijkeuken.

Ben erg benieuwd naar jullie input!


Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Bijkeuken, jullie input gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:35

Ik denk ook een kast oid want wij bewaren er ook flessen drinken, katten en hondenvoer en verder ook nog blikjes eten die lang goed blijven.
Ik heb geen idee waar andere mensen dat bewaren. Dit is namelijk heel normaal voor mij :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 21:40

Sophie_Wind schreef:
Ik denk ook een kast oid want wij bewaren er ook flessen drinken, katten en hondenvoer en verder ook nog blikjes eten die lang goed blijven.
Ik heb geen idee waar andere mensen dat bewaren. Dit is namelijk heel normaal voor mij :')


Juist leuk om te lezen hoe andere mensen dat bewaren!

Dat zijn dingen die ik in de 'kelder' zet.
Mijn 'kelder' zit onder de trap en is geen echte kelder, het is gewoon begane grond waar ik aardig wat spullen kwijt kan. Nu alleen niet, want ik heb er nu mijn wasmachine staan.

Bij mijn ouders staat er alleen een vriezer en een kleding kast voor mijn vader z'n werkkleding. Mijn rijkleding heb ik echter een slaapkamer voor ingericht.

Ik moet echter nog wel mijn schoonmaakspullen kwijt, dus enige opbergmogelijkheden moet ik inderdaad niet vergeten! Bedankt!

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:42

Een tekening hoe het nu is zou handig zijn. Een wasautomaat/droger kunnen op elkaar geplaatst worden, een wasautomaat moet je niet te hoog plaatsten want dan kun je niet meer bij je zeepbakje. wanneer je ze op elkaar plaatst, daar een hoge smalle kast naast voor alle spullen en daar een hoge koel/vriescombi naast dan zit je aan een breedte van 1.85. Raam voor kat zou ik in de deur verwerken als luikje en dan een deur met een houten onderkant en een glazen bovenkant. Je moet er wel water en electra aanleggen, is het geen optie om een jaar door te sparen en dan keuken en aanbouw in één keer te laten doen??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:47

Wij hebben de koelkast gewoon in de keuken, de vriezer in de schuur. Die heb je toch minder vaak nodig dan de koelkast.
Aanrecht met fatsoenlijke wasbak mis ik wel en zou ik graag willen. Met goeie afvoer, zodat je gewoon je baggerlaarzen schoon kunt poetsen oid. In mijn geval zou ik er hoefschoenen in laten weken bijvoorbeeld, en de vliegendekens.

Qua deur: zorg dat één van de deuren redelijk inbraakproof is. Onze deur heeft van dat ijzerdraad in het glas. Heel mooi is het niet, maar ach.

Oy with the poodles, already


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 21:50

bigone schreef:
Een tekening hoe het nu is zou handig zijn. Een wasautomaat/droger kunnen op elkaar geplaatst worden, een wasautomaat moet je niet te hoog plaatsten want dan kun je niet meer bij je zeepbakje. wanneer je ze op elkaar plaatst, daar een hoge smalle kast naast voor alle spullen en daar een hoge koel/vriescombi naast dan zit je aan een breedte van 1.85. Raam voor kat zou ik in de deur verwerken als luikje en dan een deur met een houten onderkant en een glazen bovenkant. Je moet er wel water en electra aanleggen, is het geen optie om een jaar door te sparen en dan keuken en aanbouw in één keer te laten doen??


Er is nu helemaal niets ;) Ik moet de complete aanbouw nog realiseren ;) Maar voordat ik iets kan tekenen, moet ik wel wat ideetjes hebben. :j Qua ruimte zit ik niet echt aan beperkingen, ik heb een behoorlijk diepe tuin en ik mag behoorlijk wat bijbouwen.

Ik wil mijn wasmachine en droger niet op elkaar, maar naast elkaar op hoogte. Dit lijkt me veel prettiger dan op hoogte en je hebt daaronder ruimte voor opbergmogelijkheden. Daarnaast kan ik nog makkelijk iets van opbergruimte tussen of naast realiseren voor mijn wasmiddelen.

Aangezien ik een L keuken krijg heb ik sowieso nog wel een 60cm diepte heb voor een kast.

Een raam vind ik verder ook prettig voor ventilatie.

Geld is niet zo zeer het probleem (bouwdepot) en de reden om de zaken na elkaar te realiseren. Het zit 'm in het zelf doen (laten doen is het geld niet voor, zelf doen zijn de mogelijkheden voldoende voor) en de tijd die dat gaat kosten. Daarnaast zou het qua volgorde logischer zijn om eerst de keuken te doen (situatie technisch gezien) en daarna de bijkeuken. Maar dat betekent ellende in mijn nieuwe keuken. Dat zou jammer zijn.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 21:53

Hilary schreef:
Wij hebben de koelkast gewoon in de keuken, de vriezer in de schuur. Die heb je toch minder vaak nodig dan de koelkast.
Aanrecht met fatsoenlijke wasbak mis ik wel en zou ik graag willen. Met goeie afvoer, zodat je gewoon je baggerlaarzen schoon kunt poetsen oid. In mijn geval zou ik er hoefschoenen in laten weken bijvoorbeeld, en de vliegendekens.

Qua deur: zorg dat één van de deuren redelijk inbraakproof is. Onze deur heeft van dat ijzerdraad in het glas. Heel mooi is het niet, maar ach.


Vriezer gebruik ik toch vrijwel dagelijks voor mijn brood :j
Maar helaas zitten ze op dit moment nog aan elkaar vast :P

Ik heb nog een vrij grote schuur (20m2) in de tuin staan, daar kan ik mijn paardenspullen vrij goed schoonmaken. Laarzen deed ik bij mijn ouders inderdaad regelmatig in de bijkeuken :j

Wel wil ik graag een buitenkraan (mis ik nu nog heel erg), zou jij daar voldoende aan hebben? Ik kan me zo snel niet bedenken waarvoor ik een wasbak nodig zou hebben in mijn bijkeuken. Maar ik vind het idee wel erg aanlokkelijk!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijkeuken, jullie input gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:00

Ik zou echt willen weken en spoelen enzo, zonder dat de tuin gelijk blank staat. Zou er geloof ik ook een soort badkraan opzetten, zowel kraan als doucheslang.
Buitenkraan op dezelfde manier (met wasbak eronder en bij voorkeur warm water) zou natuurlijk ook kunnen.

Oy with the poodles, already

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 22:02

Hilary schreef:
Ik zou echt willen weken en spoelen enzo, zonder dat de tuin gelijk blank staat. Zou er geloof ik ook een soort badkraan opzetten, zowel kraan als doucheslang.
Buitenkraan op dezelfde manier (met wasbak eronder en bij voorkeur warm water) zou natuurlijk ook kunnen.


In de tuin zou ik waarschijnlijk (aangezien je ook afvoer voor regenwater moet realiseren) een putje maken boven een afvoer voor regenwater. Weet zo even niet hoe dat zit bij mij, maar daar zal vast een aftakking bij te maken zijn.

Wederom een punt om mee te nemen! Afvoer van water in de tuin!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6624
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Bijkeuken, jullie input gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:07

Wij hebben zelf een 'bijkeuken' van 3 bij 5. Wij kunnen vanuit de keuken hier komen en dit is tevens ook onze route naar de tuin. Er zit dus een deur in en ook een raam. Verder hebben wij daar onze wasmachine en droger staan (op elkaar), een koel-vries combinatie en een kast van zo'n 1.20 breed. Verder hebben wij nog planken tegen de achterste korte muur (3 m.), waar we een doos hebben staan voor oud papier. Verder staan er ook nog een paar fietsen in. Wij hebben verder geen verwarming in onze bijkeuken en vinden dit ook niet per se nodig. Ik hoop dat je hiermee misschien een beetje geholpen bent. Eventueel wil ik je via PB nog wel foto's toesturen!

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 22:13

NadjaNadja schreef:
Wij hebben zelf een 'bijkeuken' van 3 bij 5. Wij kunnen vanuit de keuken hier komen en dit is tevens ook onze route naar de tuin. Er zit dus een deur in en ook een raam. Verder hebben wij daar onze wasmachine en droger staan (op elkaar), een koel-vries combinatie en een kast van zo'n 1.20 breed. Verder hebben wij nog planken tegen de achterste korte muur (3 m.), waar we een doos hebben staan voor oud papier. Verder staan er ook nog een paar fietsen in. Wij hebben verder geen verwarming in onze bijkeuken en vinden dit ook niet per se nodig. Ik hoop dat je hiermee misschien een beetje geholpen bent. Eventueel wil ik je via PB nog wel foto's toesturen!


Thanks! Wel een vrij krappe bijkeuken als je er ook nog fietsen hebt staan of niet? (vraag ter indicatie voor de nog te bepalen grootte)
Ik hoef gelukkig geen fietsen er in te hebben, dus geeft mij weer een indicatie voor de grootte van mijn bijkeuken!

Foto's bedoel ik min of meer qua inrichting (de leuke dingen, tegeltjes, verlichting etc.)

Intussen ben ik een poging aan het doen om een floorplan te maken van mijn benedenverdieping. Maar daar ben ik nog wel even mee bezig. :+

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:20

Wij hebben juist de wasmachines en droger naast elkaar staan, met daarboven een plank om de was op te vouwen. Ideaal! je kan er dan ook makkelijker bij volgens mij.
Voor oud papier hebben we juist in de hal een klein kratje staan, en als die vol is gaat het gewoon buiten in de container.
Schoenen bijvoorbeeld zou ik dan een apart rek/kast ofzo voor neerzetten.
Als je dat onder de wasmachine etc zou doen heb je weer zo'n grote diepe ruimte, lijkt mij dat je daar dan niet lekker bij kan? is eigenlijk te diep om daar dan een handige opbergruimte voor te maken..

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Bijkeuken, jullie input gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:27

Mag je de aanbouw er wel maken? Dat hij er ooit geweest is betekent niet dat je hem zomaar terug mag bouwen.

Zou zoveel mogelijk wegwerken in kastenwanden in ieder geval

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 22:28

zelmago4it schreef:
Wij hebben juist de wasmachines en droger naast elkaar staan, met daarboven een plank om de was op te vouwen. Ideaal! je kan er dan ook makkelijker bij volgens mij.
Voor oud papier hebben we juist in de hal een klein kratje staan, en als die vol is gaat het gewoon buiten in de container.
Schoenen bijvoorbeeld zou ik dan een apart rek/kast ofzo voor neerzetten.
Als je dat onder de wasmachine etc zou doen heb je weer zo'n grote diepe ruimte, lijkt mij dat je daar dan niet lekker bij kan? is eigenlijk te diep om daar dan een handige opbergruimte voor te maken..


Opvouwen doe ik boven in de slaapkamer waar ik mijn kledingkast heb. Maar het is wel een goed punt om het zo te maken dat een eventuele volgende bewoner de keuze heeft om de wasmachine er onder te zetten en de plank als zodanig te gebruiken!

Oud papier wordt hier opgehaald door verenigingen, en aangezien ik nog volop aan het inrichten ben en veeeeeeeeel karton heb, is een klein kratje geen optie. Op dit moment heb ik een leuke katoenen tas die ik af en toe leeg in de schuur.

Er zullen trouwens niet veel schoenen staan, het gaat alleen om stal schoenen en laarzen. Laarzen zet ik op stokken zodat ze mooi blijven.
Afbeelding

Zo dus, maar dan chique.

Wel een goed punt dat het niet echt ideaal is voor bergruimte!!! Had ik nog niet aan gedacht, maar je hebt wel gelijk!

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 22:29

Keet schreef:
Mag je de aanbouw er wel maken? Dat hij er ooit geweest is betekent niet dat je hem zomaar terug mag bouwen.

Zou zoveel mogelijk wegwerken in kastenwanden in ieder geval


Gelukkig heb ik dat voor aankoop allemaal al geregeld :')
Zou wat zijn zeg :oo

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:46

Opbergruimte onder de wasmachine / droger zou kunnen dmv een lade. Dan moet je er uiteraard wel rekening mee houden dat je de lade helemaal open kan doen zonder eerst de halve bijkeuken leeg te ruimen :P

Oy with the poodles, already

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 23:10

Hilary schreef:
Opbergruimte onder de wasmachine / droger zou kunnen dmv een lade. Dan moet je er uiteraard wel rekening mee houden dat je de lade helemaal open kan doen zonder eerst de halve bijkeuken leeg te ruimen :P


Briljant! _/-\o_

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Bijkeuken, jullie input gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:32

Wij hebben ook voorraad in de bijkeuken opgeslagen. Rijst, pasta, dat soort spul. Dat is niet erg als dat wat moeilijk bereikbaar is. Af en toe een zak tevoorschijn halen mag wel wat moeite kosten.
Alleen kan ik er pas achter dat er ook een muis in de bijkeuken woonde, heerlijk verscholen achter onze voorraad...

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bijkeuken, jullie input gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-18 21:55

Afbeelding

Een beetje onduidelijk, maar zo hebben jullie een klein overzicht van mijn perceel (alleen huis en achtertuin, voortuin heb ik er niet op gemaakt). Het lichte stuk is een oud schuurtje, waar ik een overkapping van ga maken, daar kan niets in. In de garage krijg ik mijn auto niet zolang we er nog niet mee kunnen vliegen, maar daar staan bijvoorbeeld fiets, paardendekens. Er moet nog een werkbank/tafel komen en wat bergruimte voor gereedschap. Dat hoeft wat mij betreft niet in huis, dat ben ik van huis uit niet echt gewend.

Afbeelding

En een close up van de woning. Er staat hier een deur op, die deur zit in werkelijkheid wel gewoon dicht. Kan je op dit moment niet doorheen. Daarnaast een zeer ongunstig kozijn, dus dat blijft niet zitten (raam naast de deur moet dicht worden gemaakt etc).
Dit is de plek waar de bijkeuken aan de woning moet worden gemaakt. De ruimte naar de overkapping toe is bijna 11 meter.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-18 21:56

Veldbloem schreef:
Wij hebben ook voorraad in de bijkeuken opgeslagen. Rijst, pasta, dat soort spul. Dat is niet erg als dat wat moeilijk bereikbaar is. Af en toe een zak tevoorschijn halen mag wel wat moeite kosten.
Alleen kan ik er pas achter dat er ook een muis in de bijkeuken woonde, heerlijk verscholen achter onze voorraad...


Juk!

Maar het kan de beste overkomen hoor... Rotbeesten... M'n zusje had ze niet in de bijkeuken, maar gewoon in haar keukenkastjes! En die is echt niet slordig :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalladidoo en 73 bezoekers