Kraamverzorgsters onder ons!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 19:02

Hallo allemaal! :D

Misschien leuk om een hk topic te starten met de kraamverzorgsters onder ons? :D Weet toevallig dat er in ieder geval wat op bokt zitten dus ik hoop dat er wat mensen zijn die gezellig mee willen praten zodat we nog wat van elkaar kunnen leren of leuke dingen kunnen delen!

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 23:02

Denk toch minder animo dan ik gehoopt had :D Hij mag eventueel ook wel door een mod verplaatst worden naar een algemeen topic.

Een ander vraagje dan, zijn er mensen die laatste jaren kraamzorg hebben gehad? Wat waardeer je erg aan een kraamverzorgster en wat is echt not done?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:12

amado7 schreef:
Een ander vraagje dan, zijn er mensen die laatste jaren kraamzorg hebben gehad? Wat waardeer je erg aan een kraamverzorgster en wat is echt not done?

Wij hebben bij onze eerste een fijne kraamhulp gehad. De belangrijkste eigenschap van een goede kraamhulp is denk ik dat ze aanvoelt wat er op dat moment nodig is aan hulp en advies. Zelf vond ik het eerlijk gezegd best moeilijk om in die speciale periode een 'vreemde' voor zoveel uur per dag in huis te hebben. Het was fijn dat onze kraamhulp daar rekening mee hield. Aangezien ik me behoorlijk fit voelde en mijn partner ook thuis was hebben we in goed overleg het aantal uren de laatste dagen wat verminderd. Niet omdat we de kraamhulp niet waardeerden, maar omdat we het zo fijn vonden om gewoon als gezin te zijn. Gelukkig begreep ze dat. Wat ik ook mooi vond om te zien was dat ze zo oprecht betrokken was. Als we bijvoorbeeld iets hadden besproken kwam ze er vaak de volgende dag nog op terug omdat ze er meer informatie over had opgezocht. Ze werkte nog maar kort als kraamhulp, maar wilde duidelijk graag bijleren.

Waar ik zelf erg allergisch voor ben is als anderen denken te bepalen wat goed voor mij of ons kind is. De scheidslijn tussen advies geven en het 'overnemen' is denk ik een heel belangrijke om als kraamhulp in de gaten te houden. Bij ons was het bijvoorbeeld zo dat de borstvoeding in eerste instantie niet zo wilde vlotten. Daardoor hadden we een erg slechte nacht met een ontevreden want hongerig kindje en voelde ik me de slechtste moeder ooit. Het stond voor ons dan ook al vast dat we dit niet wilden en dat we wat kunstvoeding bij wilden gaan geven, maar toen we het 's ochtends met de kraamhulp bespraken zei ze dat ze met de verloskundige zou gaan overleggen of dat wel 'mocht'. Hoewel ik heel goed begrijp dat borstvoeding wordt gestimuleerd viel deze opmerking bij mij (mede door mijn hormonale toestand waarschijnlijk :+ ) totaal verkeerd. Ik wilde maar al te graag borstvoeding geven (inmiddels is mijn dochter anderhalf en krijgt ze nog steeds borstvoeding), maar op dat moment werkte het even niet en in zulke situaties zijn mijn vriend en ik heel pragmatisch ingesteld. Achteraf hebben we dit goed uitgesproken en werd me ook wel duidelijk dat ze op zich ons besluit wel respecteerde, maar nog aan het zoeken was naar haar rol als kraamhulp hierin. Wat ik van haar begreep is dat ze eigenlijk geïnstrueerd was om kunstvoeding op geen enkele wijze aan te moedigen (wat ik op zich snap) of daar aan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie te geven. Dat laatste vind ik gek. Als het besluit eenmaal gevallen is begrijp ik niet waarom je als kraamhulp niet zou helpen hierbij. Dat deed ze overigens wel, maar ze vond het lastig om daarmee om te gaan. Dat ze daar openlijk over sprak vond ik dan wel weer knap. Wat ze volgens mij ook wel moeilijk vond is dat wij kozen voor samen slapen, ondanks haar advies om dat niet te doen. Ik hoor alle argumenten met interesse aan, maar als alles gezegd is en wij maken een andere keuze dan is het wat mij betreft klaar. Ze dramde er ook niet over door, maar toch kreeg ik het gevoel dat het haar niet helemaal aanstond.

Kortom, het was een interessante en voor alle partijen leerzame kraamweek, waarbij uiteindelijk toch het positieve gevoel overheerste. Ik ben benieuwd hoe het bij de tweede zal gaan. Het belangrijkste voor mij blijft dat de kraamhulp onze keuzes respecteert. Dat geldt nu ook voor de opvoeding van onze dochter. Ik verwacht niet dat de kraamhulp zich daarmee gaat bemoeien, maar zou het ook niet kunnen waarderen als ze dat wel zou doen. :o Ik hoop in elk geval dat we er weer eentje treffen die oprecht betrokken is en waar goed mee te praten valt, dan loopt al het andere wel los. We zullen het gauw meemaken. :D

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 21:25

goeroe schreef:
[naam] schreef:
Een ander vraagje dan, zijn er mensen die laatste jaren kraamzorg hebben gehad? Wat waardeer je erg aan een kraamverzorgster en wat is echt not done?

Wij hebben bij onze eerste een fijne kraamhulp gehad. De belangrijkste eigenschap van een goede kraamhulp is denk ik dat ze aanvoelt wat er op dat moment nodig is aan hulp en advies. Zelf vond ik het eerlijk gezegd best moeilijk om in die speciale periode een 'vreemde' voor zoveel uur per dag in huis te hebben. Het was fijn dat onze kraamhulp daar rekening mee hield. Aangezien ik me behoorlijk fit voelde en mijn partner ook thuis was hebben we in goed overleg het aantal uren de laatste dagen wat verminderd. Niet omdat we de kraamhulp niet waardeerden, maar omdat we het zo fijn vonden om gewoon als gezin te zijn. Gelukkig begreep ze dat. Wat ik ook mooi vond om te zien was dat ze zo oprecht betrokken was. Als we bijvoorbeeld iets hadden besproken kwam ze er vaak de volgende dag nog op terug omdat ze er meer informatie over had opgezocht. Ze werkte nog maar kort als kraamhulp, maar wilde duidelijk graag bijleren.

Waar ik zelf erg allergisch voor ben is als anderen denken te bepalen wat goed voor mij of ons kind is. De scheidslijn tussen advies geven en het 'overnemen' is denk ik een heel belangrijke om als kraamhulp in de gaten te houden. Bij ons was het bijvoorbeeld zo dat de borstvoeding in eerste instantie niet zo wilde vlotten. Daardoor hadden we een erg slechte nacht met een ontevreden want hongerig kindje en voelde ik me de slechtste moeder ooit. Het stond voor ons dan ook al vast dat we dit niet wilden en dat we wat kunstvoeding bij wilden gaan geven, maar toen we het 's ochtends met de kraamhulp bespraken zei ze dat ze met de verloskundige zou gaan overleggen of dat wel 'mocht'. Hoewel ik heel goed begrijp dat borstvoeding wordt gestimuleerd viel deze opmerking bij mij (mede door mijn hormonale toestand waarschijnlijk :+ ) totaal verkeerd. Ik wilde maar al te graag borstvoeding geven (inmiddels is mijn dochter anderhalf en krijgt ze nog steeds borstvoeding), maar op dat moment werkte het even niet en in zulke situaties zijn mijn vriend en ik heel pragmatisch ingesteld. Achteraf hebben we dit goed uitgesproken en werd me ook wel duidelijk dat ze op zich ons besluit wel respecteerde, maar nog aan het zoeken was naar haar rol als kraamhulp hierin. Wat ik van haar begreep is dat ze eigenlijk geïnstrueerd was om kunstvoeding op geen enkele wijze aan te moedigen (wat ik op zich snap) of daar aan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie te geven. Dat laatste vind ik gek. Als het besluit eenmaal gevallen is begrijp ik niet waarom je als kraamhulp niet zou helpen hierbij. Dat deed ze overigens wel, maar ze vond het lastig om daarmee om te gaan. Dat ze daar openlijk over sprak vond ik dan wel weer knap. Wat ze volgens mij ook wel moeilijk vond is dat wij kozen voor samen slapen, ondanks haar advies om dat niet te doen. Ik hoor alle argumenten met interesse aan, maar als alles gezegd is en wij maken een andere keuze dan is het wat mij betreft klaar. Ze dramde er ook niet over door, maar toch kreeg ik het gevoel dat het haar niet helemaal aanstond.

Kortom, het was een interessante en voor alle partijen leerzame kraamweek, waarbij uiteindelijk toch het positieve gevoel overheerste. Ik ben benieuwd hoe het bij de tweede zal gaan. Het belangrijkste voor mij blijft dat de kraamhulp onze keuzes respecteert. Dat geldt nu ook voor de opvoeding van onze dochter. Ik verwacht niet dat de kraamhulp zich daarmee gaat bemoeien, maar zou het ook niet kunnen waarderen als ze dat wel zou doen. :o Ik hoop in elk geval dat we er weer eentje treffen die oprecht betrokken is en waar goed mee te praten valt, dan loopt al het andere wel los. We zullen het gauw meemaken. :D

Interessant om te lezen! Bedankt voor je reactie :D

Dat van die informatie opzoeken en er op terugkomen is wel een hele goeie. Die neem ik mee!

Wat raar dat gedoe over de borstvoeding. Natuurlijk is er niets mooiers dan borstvoeding, als het lukt. Maar wensen van de kraamvrouw hoor je ook zeker te accepteren, dat is het belangrijkste. Thanks!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:39

Graag gedaan, binnenkort misschien meer haha. Ik zou het wel leuk vinden om meer ervaringen van beide zijden te lezen. Misschien een mod vragen om het topic te verplaatsen? Ik ben benieuwd waar jij op hoopt (of juist niet) als je bij een nieuw gezin begint. Het lijkt mij een leuke en afwisselende baan, maar zeker niet altijd gemakkelijk. Ik geloof niet dat ik het goed zou kunnen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:51

Hk => MWS

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:56

Als grote zus van drie jongere kinderen, heb ik veel kraamzorg meegekregen. Mijn moeder is nog steeds boos op die ene kraamverzorgster die - als wij uit school kwamen - niet even checkte of we onze handjes gewassen hadden voor we aan de baby kwamen en die - als we even bij mama en baby waren met toestemming van mama - van onderaan de trap stond te roepen dat we nú moesten komen opruimen. We hadden fantastische kraamverzorgsters, maar ook wel eens een wat oudere dame die de opvoeding van mijn ouders niet kon waarderen en dat ook echt continu ventileerde. Die heeft mijn moeder na twee dagen gevraagd om de volgende dag iemand anders te sturen. Dat ik even niet mocht blokfluiten toen de baby sliep was logisch, maar dat ik aan mijn huiswerk gezet werd en geen tv mocht kijken of mocht buitenspelen en dat ik mijn groente moest opeten (allemaal dingen waar we als gezin heus wel afspraken over hadden, maar daar gingen deze geboden lijnrecht tegenin), daar was mijn moeder echt niet van gecharmeerd.

rockwitch

Berichten: 11728
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:12

Bij onze eerste kwam de kraamhulp, gewoon een leuke jonge meid, maar wel bij binnenkomst al gelijk vrij 'streng' want wij sliepen samen met ons mannetje, dat deed ik al in het ziekenhuis en daar voelde ik me prettig bij, want de geboorte was nogal traumatisch. Maar zij ging op het begin heel erg op het protocol, dus toch wel aangeven dat hij beter in zijn eigen bed kon slapen. Nou ja niet naar geluisterd, ik snapte het wel, maar wij bepalen. Met de bv heeft ze goed geholpen en uiteindelijk was het een heerlijk mens. We hebben haar ook nog een kleinigheidje meegegeven toen ze weg ging.

Bij de tweede kregen we iemand anders, wat ouder, wat niet uit hoeft te maken, maar de was wel een beetje van het ouwehoeren en daardoor dachten we soms wel van euh misschien kan je iets nuttigs gaan doen, klinkt heel banketstaaf, maar zo bedoel ik het niet.
Mijn vriend was uiteindelijk de gene die naast de zorg voor onze oudste ook mijn brood stond te maken, terwijl ik dacht dat dat eigenlijk meer iets voor haar was. Ze deed wel goed de wc poetsen enzo, maar verder viel ze me iets tegen. Mijn zoontje kreeg waterpokken toen wij thuis kwamen uit het ziekenhuis, dus dat was even spannend, uiteindelijk was mijn dochter beschermd via mij en de bv, maar dat moest wel even uitgezocht worden door de verloskundige, want die riep al dat mijn zoontje misschien even uit logeren zou moeten, hadden we niet gedaan, want hij was al besmettelijk toen wij thuis kwamen, dus had toch geen nut meer gehad. Maar daar was weinig kennis over, niet alleen bij haar maar ook bij de verloskundige.
En wat ik ook vervelend vond, was dat ze toen de verloskundige een keer langs was geweest, ze beneden in de gang stond te smoezen met de verloskundige toen die weg ging. Dus toen ze weer boven kwam, vroeg ik waar ze het over hadden gehad, en toen bleek dat het haar was opgevallen dat onze dochter soms wat blauwig werd om haar mondje, maar dit trok altijd snel weer weg. Ik had dat ook allang gezien, maar omdat het snel weg trok, maakte ik me er niet direct zorgen over, maar ik had het wel prettig gevonden als ze dat gewoon had besproken waar ik bij was. Waarschijnlijk bedoelde ze het goed en wilde ze mij niet bang maken, maar ik vind het erg belangrijk dat ik als moeder zijnde gewoon erbij betrokken wordt als ze iets met de verloskundige over mijn kind bespreekt.
Ze was ook vaak te laat en bleef vaak herhalen dat we, omdat ik een keizersnede had gehad, meer uren kraamzorg mocht, maar dat het dan wel voor ons duurder zou worden ivm eigen bijdrage. We hebben sowieso de uren op het laatst sneller afgebouwd, omdat we het liever gewoon met ons viertjes allemaal wilden doen, maar dat was iets wat wij zelf wilden bepalen en wij kunnen zelf wel inschatten of we die eigen bijdrage wel of niet kunnen betalen, kan dat niet hadden we een aanvullende verzekering afgesloten. Ik weet ook wel dat je eigenlijk dit soort dingen moet bespreken, maar op dat moment liet ik het maar gewoon los, want ik voelde me ondanks de keizersnede al snel fit, dus ging toch wel een beetje mijn eigen gang.
Dus uiteindelijk bij de eerste onverwachts een hele fijne tijd gehad en bij de 2e wat minder, maar ik kon me er niet zo druk over maken, deed toch wel grotendeels mijn eigen ding.

CP5
Berichten: 329
Geregistreerd: 08-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:39

Ik heb een jaar geleden kraamzorg gehad, en het viel mij mee.
Ik dacht dat ik het vervelender zou vinden aangezien ik zelf graag dingen in handen heb ipv deze over te geven aan een ander.

In een week tijd heb ik 2 kraamverzorgers gehad die elkaar afwisselde midden in de week, en ik had hier verder geen problemen mee. Heb ontzettend veel respect voor de mensen die dit werk doen aangezien je niet altijd even leuke mensen treft waarschijnlijk.

Het meest vervelende vond ik dat ik erg weinig te doen had voor ze. Ik gaf borstvoeding en had hier duidelijk hulp bij nodig, maar dat was ook het enige. De dag naar de bevalling deed ik het huishouden zelf en zorgde ik ook voor de visite. Met als gevolg dat ze van mij lekker mocht doen wat ze wou en gewoon lekker betaald kreeg. :D

Verder ben ik wel erg blij dat ik niet voor een stagiaire heb gekozen ondanks dat ik weet dat hun ook moeten worden opgeleid. Het zou bij ons in huis denk ik te druk zijn geworden.

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:49

Hier 3x kraamzorg gehad. Ik ben ook erg gesteld op mijn privacy en vond het best ingewikkeld.
Bij de eerste kregen we een jong meisje (terwijl ik had aangegeven graag een ervaren iemand te willen). Onze zoon was een huilbaby en op de 2de dag kwam ze 's morgens bij ons, terwijl wij er na een nacht 0 slaap en continue krijsende baby er behoorlijk door heen zaten, en het eerste wat ze vroeg was 'heb je wel zn luier verschoond?' Aarrrggghh heb haar nog net het raam niet uitgegooid. Ze deed ook verder niks als er visite kwam, dan ging mijn man drinken halen voor de visite en zelfs voor haar, vreselijk. Aan het einde van dag 2 de organisatie gebeld en gezegd dat we iemand anders wilden en haar naar huis gestuurd.
Toen kregen we een wat oudere dame, struise vrouw die duidelijk een berg ervaring had. Wel wilde ze continue erg graag kletsen met mij waar ik minder zin in had, want ik zat duidelijk aan mijn taks. Maar ze was oke en we hebben de kraamweek volgemaakt met haar.

Nummer 2, andere kraamzorgorganisatie. Kreeg een ervaren vrouw, precies waar ik om gevraagd had. Ze luisterde naar mij, liet mij de dingen op mijn manier doen en zorgde vooral voor het huishouden. Wel was ze wat kortaf naar mijn oudste soms dat ik dacht ho eens, opvoeden hoef jij niet te doen. En ze wilde alles maar wat graag controleren en in de hand houden. Dus wij braaf de luiers van de nacht bewaard dat zij kon checken of onze middelste wel geplast had of niet (terwijl wij dat ook zelf al opgeschreven hadden, vrij irritant). Maar opzich was ze prima en na een week ook prima dat ze weer ging.

Laatste keer de kraamzorg weer een wat oudere dame en ze was super. Ze gaf ook aan van jullie zijn ervaren ouders, ik geef mn informatie, doe ermee wat je wil. Ze was super lief met de oudste 2, kookte heerlijk eten voor ons, stoof als een wervelwind door het huis heen en voelde perfect aan wanneer het tijd was voor even wat kletsen en wanneer het tijd was om me gewoon even te laten met mijn baby. Ze zorgde voor de visite, bonjourde ze de deur uit als het lang genoeg was geweest. En dat controleren van de luiers? Nee hoor, onzin, we hielden het zelf wel bij en na een paar dagen geloofde zij (en wij ) het ook wel met dat eeuwige temperaturen.
Geen gedoe over hij moet op zn rug liggen of je geeft hem een speentje, nee ze vertrouwde op ons en ons kunnen en dat was zalig!
Het is dat er geen 4de meer komt, anders had de laatste kraamzorg zeker nog terug mogen komen en dat gevoel had ik absoluut niet bij de eerste 2x!

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:55

Ik begin 1 maart als kraamverzorgster bij Kraamzorg de Waarden :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:14

Ik heb net mijn tweede kraamweek achter de rug. Met wederom een hele fijne kraamhulp :+:

Bij de eerste in 2015 was alles nog nieuw voor mij en mijn man. Dus konden een hoop van haar leren.
Ik had van haar wel meer moeite verwacht om de borstvoeding te laten slagen. Helaas was ze nogal gericht op de protocollen en heeft ze in mijn ogen onnodig veel paniek geschopt. Dit zonder overleg met ons.

Dit heeft ons veel geleerd voor de tweede. Wij, en vooral ik, wisten veel duidelijker wat wij wel en niet wilden. Ook veel contact gehad met de stichting Geboortebeweging en veel geleerd van hun actie #genoeggezwegen.
Dit ook erg duidelijk aangegeven bij de intake.
We kregen echt een hele fijne ruimdenkende kraam die haar uiterste best deed voor de borstvoeding en super lief was voor onze oudste.

Wat ik fijn vond is dat ze geen commentaar had op onze manier van doen. Kinderen slapen op schapenvachtjes, dochter draagt een strikmutsje, alles gaat op verzoek en we slapen samen (op mij of in de cosleeper)
Dit was allemaal prima en ze ging er fijn in mee.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:28

Prettig om te lezen dat er meer mensen zijn die er moeite mee hebben. Tot nu toe had ik vooral verhalen gehoord van mensen die het ontzettend jammer vonden dat hun kraamverzorgster wegging en dan voelde ik me een beetje een naar mens dat ik haar er eigenlijk liever niet bij had. Niet omdat ze niet goed of niet aardig was, maar omdat ze ondanks alles toch een beetje voelde als een indringer. :o Ik geloof dat ik haar gelukkig wel duidelijk heb kunnen maken dat het niets persoonlijks was en dat ik haar hulp wel degelijk heel erg waardeerde. Straks bij de tweede denk ik maar gelijk ook eerlijk en duidelijk daarover zijn. Het laatste wat ik wil is dat iemand zich niet welkom voelt, maar ik kan ook moeilijk een week 'gezellig' de schijn ophouden dat ik het heerlijk vind dat iemand er is. Ik zou het overigens helemaal niet gek vinden om aan het begin van de kraamweek op initiatief van de kraamverzorgster kort de verwachtingen over en weer te bespreken en ook dit onderwerp aan de orde te laten komen. In mijn herinnering hebben we het hier alleen tijdens de intake kort over gehad, maar dat was met iemand anders. Nu ben ik zelf wel zo direct om het aan te kaarten, maar ik kan me voorstellen dat het ongemakkelijke toestanden kan geven als zulke gevoelens wel leven, maar niet worden uitgesproken.

rockwitch

Berichten: 11728
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:27

Je bent ook niet verplicht om de volledige kraamzorg af te nemen toch. Als jij het niet nodig vind of er geen behoefte aan hebt hoeft het volgens mij niet. De verloskundige komt ook nog een paar keer dus die kan ook wel wat controles doen.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:31

je bent helemaal niet eens verplicht om kraamzorg af te nemen!

Ik ben jaren kraamverzorgende geweest en heb 3 jaar geleden officieel zelf ontslag genomen maar werkte toen al ruim 9 maanden niet meer vanwege zwangerschap en bekkenklachten.
rede van ontslag nemen is dat ik het niet meer kon combineren met onze kinderen, de oudste was toen 3,5 jaar oud en autistisch en adhd met een prikkelverwerkings stoornis. dus totaal niet meer te combineren.

Afgelopen vrijdag wel tante geworden en ben nu dus een hele week lekker aan het kraamzorgen bij me zusje.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:12

Ik heb in 2015 kraamzorg gehad. Mn tante geeft gekraamd en wat was dat fijn.
Nu zwanger van nummer 2 en ze komt weer Kramen.

Mn tante denkt namelijk precies hetzelfde als dat in denk. Ideaal.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:32

Ik heb tot nu toe 1x kraamzorg gehad. Had een traumatische zwangerschap en bevalling en kwam thuis zonder kind. Die moest nog wekenlang in het zkh blijven.
Geen idee dat je dan ook kraamzorg nodig hebt, maar ze kwam wel. Een hele fijne vrouw die heel goed voor me zorgde. Mijn man moest namelijk gewoon werken :roll:
Ze maakte het hele huis schoon, elke dag een schoon bed. Ze kookte alvast voor ‘s avonds, ze deed boodschappen (alles was nogal hectisch verlopen die weken ervoor dus er was niks in huis) Echt een vrouw van goud.

Ik hoop dat ik ooit nog eens een zwangerschap mag meemaken en dan zou ik weer voor dezelfde organisatie gaan en dan wil ik wel als voorkeur een zeer ervaren kraamhulp. Mijn zwangerschap wordt dan hoogstwaarschijnlijk weer een drama, ik hoop de afloop wel wat minder. Bij de vorige ben ik 10 weken na de bevalling depressief geworden dus ik zou graag iemand willen die dit enigszins voor kan zijn of het tijdig kan signaleren. Ik heb niks tegen jonge medewerkers maar iemand die op z’n minst zelf al zwanger is geweest dus zich enigszins in kan leven in mijn eventuele drama situatie zou ik erg fijn vinden :o
Ik weet natuurlijk niet of het weer een drama wordt, maar de kans is wel aanwezig en daar bereid ik me alvast op voor. Kan het alleen maar meevallen hoop ik....

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:44

Ik heb 2 keer een hele fijne ervaring gehad qua kraamweek.
Bij de eerste had ik een erg heftige zwangerschap achter de rug.
De timing was ook niet ideaal. Ik was net bevallen toen die nucleair summit hier in nederland (en dan nog vooral hier Randstad) gehouden werd in 2014.
Het kraambureau kon door de vele verkeersafzettingen niet direct een eigen kraamzorg sturen. Voor de eerste dagen hadden ze daarom een zzp'er geregeld. Na 4 dagen kregen we een andere.
Hoewel niet gepland heeft dit heel fijn uitgepakt voor ons. De eerste was een oudere dame, die het altijd als zzp'er op haar eigen manier gedaan heeft. Hoewel de borstvoeding in de dagen in het ziekenhuis nog erg moeizaam verliep had zij het binnen nog time voor elkaar!
Ze was iets minder van het huishouden en van de 'regeltjes', maar was een gezellige dame die lekker meedraaide. Toen na die dagen een jonge meid van het bureau zelf kwam moesten we ineens allerlei dingen via richtlijnen doen, even omschakelen dus! Hoewel het goed is dat ze die hebben en volgen vond ik het fijn ook de andere kant te hebben gezien voor die tijd.
De tweede gaf echt een uur babyhoorcollege per dag, maar raasde ook door ons hele huis heen qua huishouden. Dat had ook zijn fijne kanten moet ik zeggen!
Daarnaast was ze heel erg van de gezonde voeding. Omdat ik zo mager uit die zwangerschap was gekomen kreeg ik elke dag van haar verse callorierijke shakes en hapjes. Helemaal top!
De tweede zwangerschap was gelukkig minder heftig geweest. We kregen ook meteen een vaste oudere kraamzorg na de eerste dagen ziekenhuis, deze keer wel een vaste kracht. We vonden haar ervaring toch wel weer heel fijn. Ze had wederom na een lastige start in het ziekenhuis, de bv snel op gang. En ze draaide gewoon fijn mee, was leuk met mijn dochter, vertelde spontaan over thuis etc. Ze liet me veel zelf doen, maar bood ook aan soms de baby even in de woonkamer te houden. Omdat die steeds niet sliep als ik eigenlijk even wilde rusten, omdat de nachten niet zo top gingen.
Ze trok bij de VK meteen aan de bel toen mijn 'wonden' begonnen te ontsteken en liet me meteen de juiste maatregelen nemen.
In beide gevallen had ik er een prima gevoel bij. Zowel toen ze er waren als toen ze weer gingen. Gewoon een relaxed gevoel dat ik er nu wel klaar voor was om het zelf te gaan doen.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 13:45

Tink89 schreef:
Als grote zus van drie jongere kinderen, heb ik veel kraamzorg meegekregen. Mijn moeder is nog steeds boos op die ene kraamverzorgster die - als wij uit school kwamen - niet even checkte of we onze handjes gewassen hadden voor we aan de baby kwamen en die - als we even bij mama en baby waren met toestemming van mama - van onderaan de trap stond te roepen dat we nú moesten komen opruimen. We hadden fantastische kraamverzorgsters, maar ook wel eens een wat oudere dame die de opvoeding van mijn ouders niet kon waarderen en dat ook echt continu ventileerde. Die heeft mijn moeder na twee dagen gevraagd om de volgende dag iemand anders te sturen. Dat ik even niet mocht blokfluiten toen de baby sliep was logisch, maar dat ik aan mijn huiswerk gezet werd en geen tv mocht kijken of mocht buitenspelen en dat ik mijn groente moest opeten (allemaal dingen waar we als gezin heus wel afspraken over hadden, maar daar gingen deze geboden lijnrecht tegenin), daar was mijn moeder echt niet van gecharmeerd.

Oef. De kinderen zomaar aan het huiswerk dwingen is ook niet de oplossing :+ Je kan veel zeggen maar de opvoeding blijft een ding van de ouders en daar zou ik me niet eens mee durven bemoeien. Je moet ook niet over je heen laten lopen natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.

rockwitch schreef:
Bij onze eerste kwam de kraamhulp, gewoon een leuke jonge meid, maar wel bij binnenkomst al gelijk vrij 'streng' want wij sliepen samen met ons mannetje, dat deed ik al in het ziekenhuis en daar voelde ik me prettig bij, want de geboorte was nogal traumatisch. Maar zij ging op het begin heel erg op het protocol, dus toch wel aangeven dat hij beter in zijn eigen bed kon slapen. Nou ja niet naar geluisterd, ik snapte het wel, maar wij bepalen. Met de bv heeft ze goed geholpen en uiteindelijk was het een heerlijk mens. We hebben haar ook nog een kleinigheidje meegegeven toen ze weg ging.

Bij de tweede kregen we iemand anders, wat ouder, wat niet uit hoeft te maken, maar de was wel een beetje van het ouwehoeren en daardoor dachten we soms wel van euh misschien kan je iets nuttigs gaan doen, klinkt heel banketstaaf, maar zo bedoel ik het niet.
Mijn vriend was uiteindelijk de gene die naast de zorg voor onze oudste ook mijn brood stond te maken, terwijl ik dacht dat dat eigenlijk meer iets voor haar was. Ze deed wel goed de wc poetsen enzo, maar verder viel ze me iets tegen. Mijn zoontje kreeg waterpokken toen wij thuis kwamen uit het ziekenhuis, dus dat was even spannend, uiteindelijk was mijn dochter beschermd via mij en de bv, maar dat moest wel even uitgezocht worden door de verloskundige, want die riep al dat mijn zoontje misschien even uit logeren zou moeten, hadden we niet gedaan, want hij was al besmettelijk toen wij thuis kwamen, dus had toch geen nut meer gehad. Maar daar was weinig kennis over, niet alleen bij haar maar ook bij de verloskundige.
En wat ik ook vervelend vond, was dat ze toen de verloskundige een keer langs was geweest, ze beneden in de gang stond te smoezen met de verloskundige toen die weg ging. Dus toen ze weer boven kwam, vroeg ik waar ze het over hadden gehad, en toen bleek dat het haar was opgevallen dat onze dochter soms wat blauwig werd om haar mondje, maar dit trok altijd snel weer weg. Ik had dat ook allang gezien, maar omdat het snel weg trok, maakte ik me er niet direct zorgen over, maar ik had het wel prettig gevonden als ze dat gewoon had besproken waar ik bij was. Waarschijnlijk bedoelde ze het goed en wilde ze mij niet bang maken, maar ik vind het erg belangrijk dat ik als moeder zijnde gewoon erbij betrokken wordt als ze iets met de verloskundige over mijn kind bespreekt.
Ze was ook vaak te laat en bleef vaak herhalen dat we, omdat ik een keizersnede had gehad, meer uren kraamzorg mocht, maar dat het dan wel voor ons duurder zou worden ivm eigen bijdrage. We hebben sowieso de uren op het laatst sneller afgebouwd, omdat we het liever gewoon met ons viertjes allemaal wilden doen, maar dat was iets wat wij zelf wilden bepalen en wij kunnen zelf wel inschatten of we die eigen bijdrage wel of niet kunnen betalen, kan dat niet hadden we een aanvullende verzekering afgesloten. Ik weet ook wel dat je eigenlijk dit soort dingen moet bespreken, maar op dat moment liet ik het maar gewoon los, want ik voelde me ondanks de keizersnede al snel fit, dus ging toch wel een beetje mijn eigen gang.
Dus uiteindelijk bij de eerste onverwachts een hele fijne tijd gehad en bij de 2e wat minder, maar ik kon me er niet zo druk over maken, deed toch wel grotendeels mijn eigen ding.

Kan me voorstellen dat ze willen dat je naar hun 'luistert', maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de ouders dan. Ik vind zelf eigenlijk dat ze overdag gewoon 'moeten' doen hoe ik het wil. Daar overleg je natuurlijk in, maar ik als kraamverzorgende ben ook verantwoordelijk en ik hoor gewoon naar de protocollen te werken. Als kraamvrouwen graag de baby 's nachts in bed willen, prima maar dan wel inderdaad op eigen verantwoording en dat schrijf ik dan soms ook op in het zorgplan, dan is het zwart op wit. Misschien kinderachtig maar er is genoeg gezeur geweest met dat er toch wat gebeurt en dan sta je als kraamverzorgende niet sterk als je het niet zwart op wit hebt. Na de kraamweek kan je ook weer je eigen dingen kiezen dus ik heb zoiets, ik ga het niet allemaal tegenhouden, het is jullie baby :)

CP5 schreef:
Ik heb een jaar geleden kraamzorg gehad, en het viel mij mee.
Ik dacht dat ik het vervelender zou vinden aangezien ik zelf graag dingen in handen heb ipv deze over te geven aan een ander.

In een week tijd heb ik 2 kraamverzorgers gehad die elkaar afwisselde midden in de week, en ik had hier verder geen problemen mee. Heb ontzettend veel respect voor de mensen die dit werk doen aangezien je niet altijd even leuke mensen treft waarschijnlijk.

Het meest vervelende vond ik dat ik erg weinig te doen had voor ze. Ik gaf borstvoeding en had hier duidelijk hulp bij nodig, maar dat was ook het enige. De dag naar de bevalling deed ik het huishouden zelf en zorgde ik ook voor de visite. Met als gevolg dat ze van mij lekker mocht doen wat ze wou en gewoon lekker betaald kreeg. :D

Verder ben ik wel erg blij dat ik niet voor een stagiaire heb gekozen ondanks dat ik weet dat hun ook moeten worden opgeleid. Het zou bij ons in huis denk ik te druk zijn geworden.

Hoe bedoel je dit precies? Dat het druk is met een persoon meer, of voor de andere kinderen oid?
Ben wel benieuwd wat jullie (bokt) vinden van stagiaires niet bij de bevalling en wel in de kraamweek. Wat voor reden staat daar achter?
Ginootje schreef:
Ik begin 1 maart als kraamverzorgster bij Kraamzorg de Waarden :D

Wat leuk! Ben je net klaar met je opleiding of ? Een paar mensen die ik ken lopen geloof ik ook bij de waarden!

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 13:49

verootjoo schreef:
Ik heb tot nu toe 1x kraamzorg gehad. Had een traumatische zwangerschap en bevalling en kwam thuis zonder kind. Die moest nog wekenlang in het zkh blijven.
Geen idee dat je dan ook kraamzorg nodig hebt, maar ze kwam wel. Een hele fijne vrouw die heel goed voor me zorgde. Mijn man moest namelijk gewoon werken :roll:
Ze maakte het hele huis schoon, elke dag een schoon bed. Ze kookte alvast voor ‘s avonds, ze deed boodschappen (alles was nogal hectisch verlopen die weken ervoor dus er was niks in huis) Echt een vrouw van goud.

Ik hoop dat ik ooit nog eens een zwangerschap mag meemaken en dan zou ik weer voor dezelfde organisatie gaan en dan wil ik wel als voorkeur een zeer ervaren kraamhulp. Mijn zwangerschap wordt dan hoogstwaarschijnlijk weer een drama, ik hoop de afloop wel wat minder. Bij de vorige ben ik 10 weken na de bevalling depressief geworden dus ik zou graag iemand willen die dit enigszins voor kan zijn of het tijdig kan signaleren. Ik heb niks tegen jonge medewerkers maar iemand die op z’n minst zelf al zwanger is geweest dus zich enigszins in kan leven in mijn eventuele drama situatie zou ik erg fijn vinden :o
Ik weet natuurlijk niet of het weer een drama wordt, maar de kans is wel aanwezig en daar bereid ik me alvast op voor. Kan het alleen maar meevallen hoop ik....

Fijn dat je zo'n goede ervaring hebt ondanks dat het niet allemaal ging zoals je wilde. In jouw situatie kan ik dan wel begrijpen dat je voor iemand met meer ervaring gaat.

Ik heb even geprobeerd op de meeste te reageren.
Iemand vroeg nog wat ik verwachte van de kraamgezinnen:
Ik vind het verschrikkelijk als ik binnenkom en het eerste wat gezegd wordt is: Deze week wil ik dat dit gebeurt, en dat dit gebeurt, en zo moet je daar mee om gaan en zo doe ik het altijd. Dan denk ik gelijk van hmm. Logisch dat je dat wil, maar je bent er soms nog geen 5 minuten. Verder vind ik het wel fijn als ik ergens op aangesproken wordt dat ze dat liever anders willen en niet dat ze zeggen dat ze tevreden zijn en dan op het evaluatieformulier totaal iets anders leest. Verder ga ik altijd met plezier naar mijn werk als iemand gewoon aardig is, blij zijn dat je ze helpt. Dan vind ik het allemaal prima, ik probeer me aan te passen als er andere kinderen zijn, dus dat het zo normaal mogelijk voor hun ook loopt.

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:53

Ik volg even, mijn eerste kindje komt in maart. :)
Een stagiaire zou ik niet op prijs stellen trouwens. Maar dat is omdat ik al ongepland vroeg moeder wordt nu, en geen behoefte heb aan iemand die er zelf nog lerend bijhuppelt.
Daarom ook aangegeven graag een wat oudere dame te willen met veel ervaring. :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:18

Ik heb ook aangegeven geen stagaires te willen. De verloskundige had er wel een maar die is niet bij de bevalling en lichamelijke controles geweest. Vond ik niet fijn

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:20

Ik had beide keren aangegeven dat ik het prima zou vinden als er een stagiaire mee kwam. Die moeten het ook leren. Maar beide keren hoefde dat niet, wat ik ook wel weer ok vond.
Bevallingen en eerste dagen waren beide keren in het ziekenhuis. Daar heb ik wel veel artsen en verpleegkundigen in opleiding gehad. Bij de eerste dacht ik dat ik dat tijdens de bevalling liever niet zou hebben, maar toen ze toch vroegen of er iemand bij mocht komen kon het mee niks meer schelen.
Ik heb twee keer kraamzorg van de waarden gehad. En dat was dus twee keer dikke prima!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:30

Toen de kraamverzorgster weg ging kon ik wel janken :+ wat een lieverd en ze heeft ons zo goed verzorgd. Ze leerde ons dingen, maar op een fijne manier. Wij lieten haar ook altijd mee warm eten. Ga zo’n vrouw die alleen is echt niet zonder eten naar huis laten gaan.

Ik wilde toen ook geen stagiaire. Mocht er nog een tweede komen zou ik dat echter helemaal prima vinden.

Om me geen hoor ik vooral positieve berichten over de kraamzorg. Het is erg jammer als je die tijd door noet met ergernis.

CP5
Berichten: 329
Geregistreerd: 08-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:46

Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd; ik had bij mijn eerste overdreven veel Zwitsal aangeschaft.
Maar wat hebben kraamverzorgers toch met Zwitsal? :')
Mijn kraamverzorgers waren er zó op tegen dat ze het bijna raar vonden dat ik dat had staan.

Wat ik trouwens nog wel als minpunt heb beschouwen bij één van mijn kraamverzorgers was dat zij de dag voordat zij kwam een cursus had gehad van Yunio uit over tongriempjes. Bij sommige baby's blijken deze tekort te zijn en dan kan dat later problemen opleveren. Dat uit zich vaak al in het drinken volgens haar.

Zij was er heilig van overtuigd dat ons kindje ook dat probleem had. Ze had ons al uitgelegd wat eraan gedaan ging worden etc etc. Ons kindje was toen net 2 dagen thuis.
2 verloskundige had ze erbij gehaald en dat werd aan tafel een wellis nietus spelletje.
Kraamverzorgende vond van wel, en de verloskundige van niet. Sta je daar, geen idee wie er nou wel gelijk heeft en wie niet.. Achteraf gewoon vertrouwd op de verloskundige en nooit meer iets over gehoord..