Mijn jonge paard leren voetjes geven...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Mijn jonge paard leren voetjes geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:21

Hoi allemaal,

Pff... het was weer eens geen succes op stal vandaag. Ik heb mijn jonge merrie van 4 nu een half jaar maar ze heeft het voeten geven nog steeds niet onder de knie.
Vanaf dat ik haar heb train ik dit al met haar. In het begin gaf ze nog geen 1 seconde haar hoef, inmiddels gaat het bij de voorbenen al best goed. Ze houd ze daar enige tijd omhoog, ik kan krabben en de hoefsmid kan zijn werk doen.
Achter is echter een drama. Als ze haar voet optilt en ik die ondersteun gaat ze lopen trekken met haar been. Ze is niet krampig, want er zijn enkele keren geweest dat ze het erg goed deed.

Ik word er inmiddels echt helemaal gek van. De smid slaat haar achterhoeven steeds over, omdat het simpelweg niet gaat. Hij zegt steeds dat ik meer met haar moet trainen en als ik dat niet consequent ga doen dat ze dan met me gaat sollen. Maar ik probeer het al zo veel mogelijk te oefenen... Maar geen verbetering. Hierdoor voel ik me echt een beetje voor l.. staan voor de smid iedere keer, en voor mijn stalgenoten.

Iemand de gouden tip hoe ik dit goed kan trainen?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Mijn jonge paard leren voetjes geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:28

Tranquigel

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:30

Hoe train je dit met haar? Mijn merrie heb ik gewoon onwijs overdreven beloond. Maar echt zo overdreven dat je je gewoon schaamt dat je dat hardop allemaal zegt tegen een paard :)) snoepjes, knuffels, appels, uitvoerig belonen, lief stemmetje.. schaamde me dood maar het heeft mijn paard echt zijn ogen doen openen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mijn jonge paard leren voetjes geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:36

Onze jonge pony hebben we in het begin steeds met twee personen gedaan. Één persoon bij het hoofd, diegene helpt het paard met het verplaatsen van het evenwicht. Wil je linksachter optillen, zal het gewicht meer naar rechtsvoor moeten, bijvoorbeeld. Verder deden we alles in kleine stapjes, maar we zijn begonnen met aanraakoefeningen (Linda Tellington beschrijft daar goede ttouch oefeningen voor). Bij het optillen: vooral laag houden, bijna met de teen op de grond. Twee tellen vasthouden, neerzetten en uitgebreid belonen. Dan eerst de tijd van vasthouden uitbreiden (op dezelfde, lage hoogte). Kon je eerst twee seconden, dan ga je naar vier, daarna naar zes, etc. Maar steeds pas doorgaan naar de volgende stap als de vorige goed bevestigd is. Als je op lage hoogte de hoef een tijdje vast kunt houden, ga je iets hoger, maar dan weer korter in tijd. Daarna de tijd weer opbouwen.

En het liefst oefen je zo vaak mogelijk.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Mijn jonge paard leren voetjes geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:41

Wat je ook kan doen is een halstertouw om de kroonrand (op de kootholte zeg maar) niet vastbinden oid, maar eromheen en dan zelf de twee uiteindes vasthouden. Dan kun je recht staan en kan ze haar hoef niet uit je handen trekken.

Echter moet je dit wel doen als ze vast kan staan en niet ineens keihard achteruit kan knallen. Zodra dat toch gebeurd kan je het halstertouw loslaten en is er niets aan de hand. Deze methode zoegt ervoor dat ze het niet "wint" van je. Dat ze altijd het idee heeft dat ze wordt vastgehouden.

Maar bouw het op van het begin. Zodra ze ook haar gewicht verplaatst als je een voetje vraagt belonen. Dat bouw je steeds verder uit. Niet meteen alles willen (dus optillen én krabben) dat werkt niet.

Succes!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:46

Mijn paardje kon ik ook de achtervoetjes niet optillen in het begin. Hij sloeg naar mij niet, maar naar de vijl van de smid (streek met de vijl over paard zijn been) sloeg hij heel gericht.

Ik heb gewoon steeds beloond met een snoepje, eerst been aanraken tilt hij die ietsje op > snoepje.
Daarna pas belonen als ik de voet ook kon vasthouden. En dan ook steeds langer en hoger vasthouden.
Ze moeten ook leren hun gewicht te verplaatsen.

Gimme_spurs dat is de manier die vorige eigenaar van Limo probeerde, maar Limo wordt nu erg angstig zodra je met een touw richting zijn achterbenen gaat. Was bij hem dus geen positieve ervaring blijkbaar.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:50

Art_Ificious schreef:
Mijn paardje kon ik ook de achtervoetjes niet optillen in het begin. Hij sloeg naar mij niet, maar naar de vijl van de smid (streek met de vijl over paard zijn been) sloeg hij heel gericht.

Ik heb gewoon steeds beloond met een snoepje, eerst been aanraken tilt hij die ietsje op > snoepje.
Daarna pas belonen als ik de voet ook kon vasthouden. En dan ook steeds langer en hoger vasthouden.
Ze moeten ook leren hun gewicht te verplaatsen.

Gimme_spurs dat is de manier die vorige eigenaar van Limo probeerde, maar Limo wordt nu erg angstig zodra je met een touw richting zijn achterbenen gaat. Was bij hem dus geen positieve ervaring blijkbaar.


Dat is gek, dan is dat niet op een fijne manier gegaan... ik ken veel jonge paarden die het zo hebben geleerd en dat gaat prima. Natuurlijk moet je er niet mee gaan slaan of keihard trekken. Het is ook een manier om te zorgen dat je niet in de trapzone staat. Het kan best dat Limo daar een nare ervaring aan over gehouden heeft, en dat is zeker niet leuk, maar als je het in alle rust doet zie ik niet in waarom je dit in het begin niet kan gebruiken.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:59

Met mijn jong veulen van 6 maand oud ben ik het hem aan het leren met clicker training.

Eerste keren schoot hij in paniek als ik alleen al zijn voetjes aanraakte. Vloog naar achter en lier zich bijna vallen van gekkigheid.

Doordat ik snel kon belonen met de clicker en hij het snel genoeg in de gaten had dat er een snoepje aankwam na de click, volgde de rest vanzelf. In het begin verwachtte ik vrijwel niks, dat hij gewoon ontspannen zijn voetje aanraakte/gaf. Al was het maar een seconde. En zo per 2/3 sessies breid ik het uit met de tijd. Nu kan ik al eventjes met mijn vinger over zijn hoefje gaan alsof ik hem ga uitkrabben. Dit is ook maar een seconde, maar voor nu meer als voldoende van waar hij 1 maand geleden kwam! Hij is nogal sensibel dus is even systematisch aanpakken :+

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Mijn jonge paard leren voetjes geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:35

Ik heb mijn jonge pony vroeger dit geleerd dmv clicker training (wat ze ook bij honden doen). Eerst beginnen met voor een voetje kunnen geven dmv van aanraking met een zweepje. Daarna dit uitbouwen naar de achterbenen. In het begin alleen al belonen op iets wat erop lijkt en later steeds langer wachten met een click een beloning.

hier een uitlegje van youtube
https://www.youtube.com/watch?v=1xTvieJTSoo

Mijn pony had het binnen een aantal dagen al door. Ze doen alles voor eten :')

Utixo

Berichten: 6577
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 01:14

Gimme_Spurs schreef:
Wat je ook kan doen is een halstertouw om de kroonrand (op de kootholte zeg maar) niet vastbinden oid, maar eromheen en dan zelf de twee uiteindes vasthouden. Dan kun je recht staan en kan ze haar hoef niet uit je handen trekken.

Echter moet je dit wel doen als ze vast kan staan en niet ineens keihard achteruit kan knallen. Zodra dat toch gebeurd kan je het halstertouw loslaten en is er niets aan de hand. Deze methode zoegt ervoor dat ze het niet "wint" van je. Dat ze altijd het idee heeft dat ze wordt vastgehouden.

Maar bouw het op van het begin. Zodra ze ook haar gewicht verplaatst als je een voetje vraagt belonen. Dat bouw je steeds verder uit. Niet meteen alles willen (dus optillen én krabben) dat werkt niet.

Succes!


Dit dus. Ik gebruik dit graag bij jonge en nerveuze dieren, ze leren zo direct en rustig dat er geen wereldramp gebeurd als je de voet geeft. Heel vaak heb je het maar 2 a 3 x nodig en daarna geven ze hem gewoon.

Ik doe overigens wel het touw om de kroonrand, ik gebruik een oude longeerlijn (zonder gesp, die komen zo hard aan als je ze los moet laten), om de kootholte heen en dan het uiteinde door het handvat. De longeerlijn over het paard heen (sta je mooi veilig en heb je een hefboom), je geeft het commando en je tilt de hoef omhoog. Makkelijkste is met 2 man, dan kan er eentje de hoef een beetje sturen. Met 3 man kan ook, dan kan er eentje snoepjes geven. Maar alleen is het ook te doen.
Zolang hij staat te meppen of kloten geef je tegendruk. Been hoeft geen kilometers de lucht in, van de grond af is mooi zat. Zodra hij stopt met kloten, belonen en terugzetten. En dan een paar keer tot hij het spelletje snapt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn jonge paard leren voetjes geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 02:26

Hier ook dmv clickertraining. Juist het positieve belonen. Niet zoiets naars als dat halster touw wat hier al werd genoemd

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 15:16

Thanks allemaal! Ik kon een tijdje niet op mijn account dus heb nooit kunnen reageren, maar heb uiteraard wel de tips gelezen :D .
We zijn nu bezig met vrijwillig voetjes leren geven met een aanwijsstokje, om zo verder te bouwen naar het voetjes geven uit de hand.