Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 12:25

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hun teef hebben laten steriliseren (of eigenlijk castreren) dmv een kijkoperatie. Voor onze hond ben ik nu een beetje aan het rond kijken en de voor en nadelen aan het afwegen. Onze dierenarts raadde aan om voor een kijkoperatie te gaan, maar dit doet hij zelf niet.
Grootste nadeel ten opzichte van traditioneel steriliseren tot nu toe is de prijs :Y)
Maar ik denk dat ook dat per kliniek zal verschillen.
Ik zoek het liefst een betrouwbare kliniek binnen een uur rijden van Kampen (regio Zwolle).

Anoniem

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:48

Castreren kan niet door middel van kijkoperatie als ik mij niet vergis, want dan kunnen ze niet alles eruit halen. Wij hebben het bij een teef willen doen maar de eileiders lagen te diep, ze moesten anders door de ligamenten heen dus ze is uiteindelijk niet gedaan.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:00

Mijn moeder heeft het op aanraden van hondenvrienden van haar die erg tevreden waren ook bij haar teefje laten doen. Zij was er ook zeer tevreden over. Ze gaan veel lichter/korter onder narcose en zijn zo ook veel sneller weer bij. Ook de operatie zelf is minder zwaar. Hond van mijn moeder was ook zo weer helemaal op de been.

Ik zit er zelf ook aan te denken mijn jongste teefje zo te laten doen. Mijn oudste had ook melkkliertumoren dus daar moest veel meer uit. Die is op normale wijze geopereerd en heeft daar echt heel lang last van gehad.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:06

Wij hebben onze rottweilerteef een maand of wat terug middels kijkoperatie laten castreren(eierstokken verwijderd)

Is ons goed bevallen, operatie was snel klaar, hond is ook snel hersteld

Edit: ik heb rondgebeld naar verschillende klinieken in de buurt bij ons en onze eigen kliniek was erg netjes qua prijs en we zijn dus gewoon voor onze eigen kliniek gegaan (sleeuwijk)
Die bevalt ons verder ook erg goed, dus ook al waren ze net wat duurder als een ander geweest dan was het nog die geworden

We waren voor een hond van 45 kg waren we 490 kwijt
Maar de prijzen varieren van die 490 tot 750 euro hier in de buurt

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:33

Bij Juul hebben wij het op de oude manier gedaan. Bij Jane via een kijkoperatie, het was duurder dat klopt, maar ze was er veel sneller van genezen dat onze andere hond 2 jaar geleden. Had ook het idee dat ze minder pijn had dan de andere hond ondanks ze veel kleinzeriger is.
Mochten we nog een hond krijgen zouden wij weer voor de kijkoperatie gaan.

Wij gaan ook in Sleeuwijk met de honden

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:42

Hier was madame een goeie dag na de operatie er wel weer klaar mee
Die heb ik echt een paar dagen moeten afremmen :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:52

Wij hebben het ook via de kijkoperatie laten doen. Operatie is veel minder zwaar, herstel is snel. Prijsverschil bij onze DA was 100 euro. Ik meen dat wij 435 euro hebben betaald.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:55

Ook onze hond is geholpen dmv kijkoperatie. Isop zich erg goed gegaan alleen durfde ze na de operatie niet te liggen doordat ze last had van het opblazen van de buik wat ze doen om ruimte voor de ok te krijgen. Een volgende keer zou ik weer zo doen omdat de ingreep veel minder heftig is dan bij een traditionele operatie

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:01

Wij hebben het ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan. Onze hond heeft weinig last gehad van de 'gewone' operatie. Dezelfde dag sprong ze al weer op de bank en de dag erna was ze al niet meer te houden en wilde ze weer spelen. Sneetje was ook maar 3cm en daarmee heeft de DA ook nog een navelbreukje hersteld.. Ik heb zelf tijdens stage periodes de kijkoperatie meegemaakt, maar ik zag niet heel veel voordelen daarvan. je hebt meer sneetjes (die bij mij echt niet kleiner waren dan de gewone operatie bij onze hond) en de buik wordt opgeblazen waar sommige honden ook nog wel eens last van hebben. kijk operatie duurde ook nog eens langer dan de gewone omdat dat een veel meer routine operatie was..

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:05

Hier ook gekozen voor een kijkoperatie. Heel tevreden mee, slechts een hele kleine wond en de hond was snel weer op de been. Het verschil in kosten viel mee omdat onze hond maar 15 kg weegt, bij grotere honden is het prijsverschil groter maar volgens mij ook het effect groter.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:08

Ik heb zelf 2 teefjes. 1 op conventionele manier en 1 via laparoscopisch manier gesteriliseerd. Iemand noemde het al, bij kijkoperatie wordt de buik opgeblazen om erbij te kunnen. Die pijn zie je dus niet in de vorm van een wond, maar is wel aanwezig.
Ik merkte geen verschil in herstel of pijnklachten. Ons derde teefje zal na eerste loopsheid dus gewoon ouderwets geholpen gaan worden. Het klinkt mooi maar wezenlijk maakt 3 kleine sneetjes of 1 iets grotere gewoon niet veel uit. Behalve in je portemonnee. :-)
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 29-01-18 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:20

Het herstel na laparoscopisch is sneller dan na traditioneel. Verder zijn het 2 kleine wondjes, waar de honden minder snel aan zitten dan aan de grotere wond.

Shoppen heeft absoluut zin en soms bieden klinieken acties, waarbij laparoscopisch net zo duur is als gewoon.

Wij hebben het bij 1 van onze honden laten doen bij A7 dierenartsen in Drachten (minder dan een uur vanaf Kampen). Maar ik zou gewoon even rondbellen naar verschillende dierenartsen

Anoniem

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:36

Wij hebben het ook via kijkoperatie gedaan. Andere honden via reguliere omdat dat nog niet bestond toen. Maar ik vind de kijkoperatie veel fijner voor de hond zelf. Is wel duurder dan de reguliere.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 15:15

Bedankt voor jullie reacties al!
Ik denk dat het bij kleine hondjes minder verschil maakt, maar onze hond is een Rottweiler x Bordeauxdog dus wel een flinke dame. Dan was het de overweging wel waard had ik begrepen.

Ik heb contact gehad met een kliniek in Steenwijk, zij doen de operatie voor 400 euro en dat is de goedkoopste die ik tnt heb kunnen vinden. Klonk ook erg betrouwbaar en kundig over de telefoon dus ik denk dat we voor die kliniek gaan.

Kunnen honden eigenlijk nog een baarmoederontsteking krijgen na sterilisatie dmv deze methode? Daar zijn mijn ouders vorige maand hun hondje bijna aan verloren namelijk.. dat risico wil ik ook uitsluiten nu.

Anoniem

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:43

Dat durf ik niet te zeggen maar snap je angst. Konden ze dat bij de dierenkliniek niet vertellen ?

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:45

Er zit voor de hond 0 meerwaarde om via laparoscopie te castreren.
Ik zou zeggen, ga lekker voor de goedkoopste optie. Zolang je geen Chihuahua of senior hebt maakt het weinig uit waar je zo'n routine klus laat doen.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:03

We hebben onlangs onze teef laproscopisch laten steriliseren en dat is goed bevallen. Ze heeft er nauwelijks "last" van gehad. Alleen de eerste avond; de volgende dag was ze eigenlijk alweer haar gewone zelf.
Dus ik ben er wel heel tevreden over. We hebben het laten doen bij DAP Sleeuwijk en ik dacht dat we om en nabij 500 euro kwijt waren, inclusief bloedonderzoek vooraf (om de leverwaarden te checken ivm de narcose). Dat was nog altijd ca 120 euro goedkoper dan bij mij in de buurt.
Je kon bij de hond blijven bij het onder narcose brengen en kon verder de operatie volgen door de glazen deuren heen en op scherm. En bij het ontwaken er weer bij zijn. Fijn dat je op de operatie kunt wachten, zodat je hond niet de hele dag in zo'n kennel moet doorbrengen.
Ik heb een vrij grote hond (ridgeback)

Scheren

Afbeelding

Opereren

Afbeelding

Hechten

Afbeelding

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:12

Suusjepluus schreef:
Hier ook gekozen voor een kijkoperatie. Heel tevreden mee, slechts een hele kleine wond en de hond was snel weer op de been. Het verschil in kosten viel mee omdat onze hond maar 15 kg weegt, bij grotere honden is het prijsverschil groter maar volgens mij ook het effect groter.

Bij onze kliniek is het prijsverschil hetzelfde ongeacht maat
De prijs van Lap = de gewone OP prijs met een toeslag voor Lap
Operatiekosten zullen met een grotere hond altijd hoger worden door de anesthesie en pijnstilling etc die met het gewocht van het te opereren dier meestijgen

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:21

vergeet niet dat bij laparoscopisch sterliseren de baarmoeder intakt blijft, zeker op latere leeftijd krijgen teven dit dan meer last van baarmoederontstekingen en moet dan alles er alsnog uit. Op leeftijd en dan al ziek, onder vrij zware narcose, is dan een grote aanslag op het gestel van de (oudere) hond.

Als je toch wilt steriliseren haal dan alles gelijk eruit, verminderd de kans op mammatumoren van de melkklieren en zeker geen baarmoederontstekingen meer

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Sterilisatie dmv kijkoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:32

Dierenkliniek in Staphorst is goedkoop, deskundig en heeft meerdere opties. Wij hebben onze hond daar 3 weken geleden laten steriliseren. Was keurig gedaan :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:36

sterrilisatie (oftewel castratie) van een teef betreft het verwijderen van de eierstokken
Ook bij de reguliere operatie is het echt niet standaard dat de baarmoeder er uitgehaald word

Mamatumoren risico word ook voornamelijk door de eierstokken veroorzaakt

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:52

josje4 schreef:
Dierenkliniek in Staphorst is goedkoop, deskundig en heeft meerdere opties. Wij hebben onze hond daar 3 weken geleden laten steriliseren. Was keurig gedaan :)


Mag ik vragen hoeveel het kost daar? Maag ook per pb hoor.
Was wel een eindje rijden voor jullie of niet?

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:57

Mijn reu is woensdag gecastreerd en had bal in buik.die ook nog eens verkleefd bleek te zijn aan andere ingewanden. Resultaat is 3 plekken open geweest. Donderdag liepen we al weer gewoon de dagelijkse lange boswandeling alleen nu aangelijnd aan 8 meter lijn ivm controle van mij en geen wilde spelletjes met de rest. Bed op en af mag hij niet dat is echt te hoog dus heb daar hekwerk om gezet nu. De bank op en af heb ik kussens gelegd dus stapt hij zo op en af nu.
De auto in/uit heb ik getild 2 dagen daarna vond hij dat super stom dus verzette zich enorm. 40 kg onwillige hond tillen is onmogelijk dus spring maar dan...

Al met al honden kunnen veel hebben ;) kleine of grotere wond. 1 of meer wonden... open geweest is open geweest ;)
Genezen doen ze allemaal op hun manier en hun tempo

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:11

justdjen schreef:
josje4 schreef:
Dierenkliniek in Staphorst is goedkoop, deskundig en heeft meerdere opties. Wij hebben onze hond daar 3 weken geleden laten steriliseren. Was keurig gedaan :)


Mag ik vragen hoeveel het kost daar? Maag ook per pb hoor.
Was wel een eindje rijden voor jullie of niet?


Prijs durf ik niet te noemen, weet ik namelijk niet. Was in ieder geval goedkoper dan Steenwijk, Meppel en Zwolle. Mijn moeder woont in Zwolle en Staphorst is maar 15 minuutjes rijden :) Zijn altijd met onze huisdieren naar Staphorst gegaan omdat het daar goedkoper is.

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:35

Het heeft beide zijn voor en nadelen.

Bij laparoscopie, het in de medische term word genoemd, worden er meestal 3 kleine wondjes gemaakt. 1 voor de camera, 1 voor de tang om de eierstokken mee vast te houden en 1 voor de brander die de eierstokken er af brand.

3 van die wonden bij elkaar zijn vaak net zo groot als 1 normale sterilisatie wond.
En daarbij wordt de buik voor een kijkoperatie eerst opgeblazen, om zo de eierstokken te vinden.

Mocht de hond een baarmoederprobleem hebben, en is dit nog niet geconstateerd, dan moet er helaas voor gekozen worden om toch over te gaan op normale sterilisatie. Wat er dus voor zorgt dat de hond langer onder narcose ligt.

Er bestaat een kans dat als de eierstokken niet geheel verwijderd zijn, de hond toch nog loops kan worden. En omdat er alleen de eierstokken worden verwijderd, is er op latere leeftijd nog kans op een baarmoederprobleem.

De narcose tijd is inderdaad korter, maar de operatie is vaak duurder. Wat mij betreft zou ik het op de ouderwetse manier doen, en haal je gelijk ook de baarmoeder er mee uit.