Bijdrage kosten verzorgingstehuis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Bijdrage kosten verzorgingstehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 19:27

Hallo,

Omdat ik altijd de IB aangifte doe van mijn opa en oma, denkt hij dat ik altijd over alle instanties, toeslagen etc iets af weet :+
Dat doe ik nu niet, maar wil het wel voor hem uitzoeken.

Sinds een aantal maanden zit mijn oma in een verzorging tehuis vanwege dementie.
Mijn opa woont nog op zichzelf en krijgt huur en zorgtoeslag. Aan deze toeslagen hebben wij nog niks veranderd/aangepast, is dit nodig nu mijn oma daar niet meer woont?

Bij het verzorgingstehuis hadden ze tegen mijn opa gezegd dat hij maandelijks een deel van de kosten terug kan krijgen. Ze betalen rond de €260,- per maand voor mijn oma. Zover ik weet is er geen enkele toeslag van de belastingdienst hiervoor? Maar wat bedoelen ze dan?

Bij de gemeente heeft hij ook een formulier gekregen voor kwijtschelding van de BWB (rioolheffing/WOZ). Denken jullie dat hij daar recht op heeft? Er moet in ieder geval een hoop papierwerk voor ingeleverd worden.


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:38

Pak mijn Belastingdienst Toeslagen erbij vul de vragen in en dan heb je het antwoord.
Verder vraag ontheffing aan bij de Gemeente en het Hoogheemraadschap.
Voor dat laatste moet je wat documenten meesturen. Uitleg zit als het goed is in Mijn Overheid.
Alles staat en valt wat betreft de hoogte van het inkomen van je opa. is dat alleen AOW dan ben je snel klaar. Zit daar nog een klein pensioen bij, dan wordt het rekenen.
Wet langdurige Zorg wordt uitgevoerd door de Zorgverzekeraar van je oma.

Citaat:
Bij het verzorgingstehuis hadden ze tegen mijn opa gezegd dat hij maandelijks een deel van de kosten terug kan krijgen. Ze betalen rond de €260,- per maand voor mijn oma. Zover ik weet is er geen enkele toeslag van de belastingdienst hiervoor? Maar wat bedoelen ze dan?

Dat stukje kan je het beste navragen of bij de belastingdienst of bij de Zorgverzekeraar van van je oma.
Succes en wat lief van je.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Bijdrage kosten verzorgingstehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:50

Ik heb geen verstand van verzorgingstehuizen en bijdrages daarvan, maar een mogelijke kwijtschelding van gemeentebelasting en waterschapsbelasting hangt af van zowel inkomsten als vermogen/spaargeld. Hier staat het vrij simpel uitgelegd op de websites van gemeente/hoogheemraadschap plus bghu (die het geld int), als dat in de regio van je opa en oma ook zo is, dan heb je het binnen een paar minuten uitgezocht. Succes!

purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Bijdrage kosten verzorgingstehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:08

Wel even de veranderingen doorgeven bij de belastingdienst. Omdat je oma nu in een verzorgingshuis woont kan het zijn dat de huurtoeslag omhoog gaat.
Niet doorgeven van financiele wijzigingen kan grote gevolgen hebben voor volgend jaar

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:31


tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijdrage kosten verzorgingstehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:50

Gemeentebelasting en waterschapsbelasting hangt ook af van het aantal mensen die in het huis wonen. Daar kan dus mogelijk een bedragje af. Voor het hele overzicht, kan je beter maandag met de bijbehorende instanties gaan bellen. Wel zorgen dat je de nodige gegevens over inkomen bij de hand hebt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Bijdrage kosten verzorgingstehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:37

Bedoel je dit? https://www.hetcak.nl/vragen/eigen-bijd ... ar-inkomen

CAK bijdrage wordt gerekend over het inkomen en spaargeld van 2 of 3 jaar terug, mocht dit veranderd zijn (bijvoorbeeld nu gepensioneerd) moet je dit zelf doorgeven.

Je moet iedereen wel doorgeven dat oma er niet meer woont aan instanties. Als de eigen bijdrage aan het cak te hoog is kan je evt bijzondere bijstand aanvragen, of soms via de zorgverzekeraar (bijv. Gemeentepakket)
Succes!

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Anoniem

Re: Bijdrage kosten verzorgingstehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:50

Ik zou wel zo snel mogelijk melden dat oma niet meer bij opa woont. Want ik weet niet of hij hierdoor nu te weinig huurtoeslag ontvangt of te veel. Bel de belastingdienst even om het correcte antwoord te krijgen. Goed dat je er achteraan zit, als je zit laat versloffen kunnen ze je er straks ineens op pakken omdat de info niet meer klopt die hun hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Amazonbot, ComscoreBot, ellen05, FransienE, LiannePuthzy, ManonGrr, rosalie_a, TessaxQuincy, YandexBot en 140 bezoekers