Fjordenhengst, welke maat heb je nodig qua spullen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Detsje
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-01-18

Fjordenhengst, welke maat heb je nodig qua spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-18 13:23

Goedemiddag,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Roxanne en ik ben al sinds klein helemaal weg van paarden. Sinds m`n 12e ben ik verliefd geworden op het Fjordenras.
Inmiddels ben ik bijna 25 en ben ik langzaamaan toch wat aan het rondkijken naar Fjorden. Ik heb een ontzettend leuk fjordenhengstje gezien, waar ik de tijd en energie heel graag in wil steken om `m groot te brengen.
Ik weet natuurlijk dat het nog een hele poos duurt voordat je ermee aan de slag kunt, maar alvast nadenken en kostenplaatjes voor mezelf te bedenken is niks mis mee lijkt me.

Hebben jullie een fjorden(hengst)? En kunnen jullie me vertellen welke maten jullie fjorden hebben qua uitrusting?

Welke maat dekens?
Beenbeschermers (peesbeschermers, kogelbeschermers, springschoenen, transportbeschermers)
Hoofdstel, halster, bit

Ik hoop dat jullie me een indruk kunnen geven van naar welke maten ik opzoek moet gaan.

Alvast super bedankt.

Liefs, Rox :o


xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:32

Leuk dat je voor een fjord wilt gaan! Snap ik helemaal. :D Welk veulen heb je op ‘t oog?

Ik heb 2,5 jaar geleden een fjord hengstveulen gekocht (nadat een dekseizoen met mijn merrie mislukt was). Hij wordt dit jaar april 3 (en al een hele tijd ruin). Als veulen had ik alleen een halster en een touw voor hem. Verder had ik alles al want ik heb nog 2 ponys.

Inmiddels heeft hij maat cob qua halsters/hoofdstel maar mijn vorige merrie had maat extra full dus dat kun je nog niet zeggen. Sowieso kun je over maten niks zeggen nog. Dat zul je moeten afwachten.


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:50

Hier trotse bezitter van een Fjordenhengst (en merrie) ;)

Je kan nog niet zeggen welke maten je nodig hebt later als hij volwassen is. Mijn hengst is een combinatie van cob en full.

Welke bloedlijn zit er achter je fjordenhengstje?

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fjordenhengst, welke maat heb je nodig qua spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:18

Meestal hebben ze een betrekkelijk kort maar wel heel breed hoofd.Waardoor je echt in de grote maten belandt. Maar jouw Fjord is nog een veulen,dan heb je nog geen spullen om te rijden nodig. Het wordt een kwestie van passen en meten!

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Re: Fjordenhengst, welke maat heb je nodig qua spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:36

Leuke keuze! Hier een fjorden ruin,

Erg breed hoofd en kaken, dus een full hoofdmaat,

Pees en kogelbeschermers heb ik maat cob, ander zijn ze te lang, springschoenen maat M, transport maat Cob

Dekenmaat 185, en zijn bitmaat is 13,5

Veel plezier met je toekomstige fjorden kind!

Gordy (briggen x holmar) Eindstand L2 + 7

Nesprit (Nespresso x le vainqueur) Zadelmak

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Fjordenhengst, welke maat heb je nodig qua spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:01

Hoe oud is het Fjordje wat je wilt kopen?
Want als hij nog jonger dan 2,5 is, dan hoef je je echt nog geen zorgen te maken over hoofdstellen, bitten en beenbeschermers.
Halster zal je bij een jong paard ook nog een paar keer moeten vervangen, omdat ze nog groeien.

Verder maakt het voor de maat denk ik niet uit of dat het nou een hengst of ruin of merrie is.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:06

Super leuk!! fjorden zijn fantastische dieren.

Hier 3 stuks, alle3 met een schofthoogte van ongeveer 1,45, die enorm verschillen qua maten.

Nummer 1: Peesbeschermers cob, hoofdstel etc cob, zadel 17inch, springschoenen M, deken 175
Nummer 2: Peesbeschermers cob, hoofdstel full, zadel 17,8inch, springschoenen L, deken 180
Nummer 3: Hoofdstel Full, Peesbeschermers full, Zadel 17,5, springschoenen XL, deken 190

Ik zou persoonlijk denk ik beginnen met spulletjes maat cob. Zeker nu hij nog niet uitgegroeid is. Het kan zijn dat je deze later gaat moeten vervangen door full :)

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:25

Welkom betreffende maten hoofdstel is altijd een uitdaging hier XFull frontriem, neusriem full en sommige merken cob en bakstukken cob. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Fjordenhengst, welke maat heb je nodig qua spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:35

Mijn fjorden ruin is 1m43 en uit het hoofd heeft hij:
- Bit maat 14,5
- Halstermaat full en dat is met wintervacht soms nog krap
- Hoofdstel is maat full, maar een ruim verstelbare cob zou ook kunnen...
- Zadel denk ik 17 inch (weet het echt niet zeker) met verbreedde boom wel
- Dekenmaat tussen de 185 en 195 OL hangt echt van het merk af...
- Peesjes heb ik liggen in maat full, maar heb ze nog niet gepast, hoop dat die passen, anders moet ik die nog verkopen :o

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Anomien

Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:42

s_v schreef:
Mijn fjorden ruin is 1m43 en uit het hoofd heeft hij:
- Bit maat 14,5
- Halstermaat full en dat is met wintervacht soms nog krap
- Hoofdstel is maat full, maar een ruim verstelbare cob zou ook kunnen...
- Zadel denk ik 17 inch (weet het echt niet zeker) met verbreedde boom wel
- Dekenmaat tussen de 185 en 195 OL hangt echt van het merk af...
- Peesjes heb ik liggen in maat full, maar heb ze nog niet gepast, hoop dat die passen, anders moet ik die nog verkopen :o


Bitmaat 14,5??? WoW!

Mama van mijn lieve meisjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers