Eper paardenvierdaagse 2018

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:37

Ik ga met blote voeten maar mijn pony heeft super hoeven en ik train ook regelmatig op asfalt om ze hard te houden. Wel altijd een vijl mee om ze netjes te houden.
De rest van de groep beslaan ook de paarden die normaal ook met blote voeten lopen met een licht ijzertje en zijn er toch ieder jaar blij mee. Je rijd ook stukken op de weg en sommige zandpaden zijn hard of er ligt iets grint op en dan is het fijn dat je niet je constant op hoeft te zetten waar je rijd. Dus ja ze slijten echt hard en ik zou het zeker aanbevelen er een ijzer onder te doen voor de 4 daagse bij een paard zonder perfecte hoeven :j

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:53

Het is mijn thuis terrein en het is echt per paard wisselend. Mijn tuiger slijt echt te snel en kan niet zonder ijzers. Mijn Oldenburger heeft alleen voor ijzers en achter niet. Mijn paint loopt zonder, maar is met pensioen. Ik ken mensen die zonder ijzers rijden, echter zorg dan wel dat de hoeven wat ruimte hebben om te slijten en pak zo veel mogelijk de bermen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 07:52

Ijzers of geen ijzers, is echt per paard verschillend!

De mijne heb ik nooit op ijzers, behalve tijdens Epe,en de trainingsweken ervoor.
Ook nodig , na Epe gaan ze er weer af :+

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:29

Vriendin waarmee ik twee jaar terug meedeed had geen ijzers en natuurlijk bekapt. Hoeven waren nog perfect na de Vierdaagse.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:53

Met mijn haf reed ik zonder ijzers. Ging perfect. Bij otti slijten de hoeven te veel waardoor die gevoelig gaat lopen. Laatste keer rondom laten beslaan. Is me erg goed bevallen.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:42

EdkingEnzo schreef:
Ik heb ook een vraagje!
Zijn er mensen die zonder ijzers en hoefschoenen hebben gereden afgelopen jaren?
Slijten de hoeven echt zo hard? Is het echt heel erg nodig om te beslaan of hoefschoenen te gebruiken?

Met rijpaarden kan je wel lekker door de bermen etc, dus dan valt het wel mee.. Wij hadden vorig jaar wel met de menpony dat de hoeven (te) snel afsleten, dus op de camping er (voor) ijzers onder laten zetten en toen ging het weer top! Maar er zitten wel een paar routes bij met flink wat gravelpaden, als je een paard hebt wat daar gevoelig op loopt, is een ijzertje wel zo fijn..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:52

Wat leuk allemaal, ik kan zelf niet mee doen ivm gebrek aan tijd om er voor te trainen haha. Maar ik mag wel met mijn vader mee. Hij zit als gast op een postkoets tijdens het defile geloof ik. :D Doe ik dan toch nog een beetje mee. :P

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:56

MarlindeRooz schreef:
Wat leuk allemaal, ik kan zelf niet mee doen ivm gebrek aan tijd om er voor te trainen haha. Maar ik mag wel met mijn vader mee. Hij zit als gast op een postkoets tijdens het defile geloof ik. :D Doe ik dan toch nog een beetje mee. :P


Eigenlijk moeten we dan een keer meeten als je daar rondloopt he *\o/* .

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:04

Josien_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat leuk allemaal, ik kan zelf niet mee doen ivm gebrek aan tijd om er voor te trainen haha. Maar ik mag wel met mijn vader mee. Hij zit als gast op een postkoets tijdens het defile geloof ik. :D Doe ik dan toch nog een beetje mee. :P


Eigenlijk moeten we dan een keer meeten als je daar rondloopt he *\o/* .

Eigenlijk wel he! Ben vorig jaar ook wel geweest met die barbecue haha.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:59

Ik rij ook blootsvoets (paardje dan hè :P )

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:36

Fijn! Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik niet speciaal ga beslaan voor de Eper. Ik vind persoonlijk dat mijn paard mooie en sterke voetjes heeft. :)

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:43

EdkingEnzo schreef:
Fijn! Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik niet speciaal ga beslaan voor de Eper. Ik vind persoonlijk dat mijn paard mooie en sterke voetjes heeft. :)



Misschien de keuze aan je smid overlaten ;)

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:16

Voor degene die blootvoets gaan (en die niet eerder Epe hebben gereden);
Bedenk wel dat het wel heel anders is dan "gewoon" op asfalt lopen.
Het zand rondom Epe zorgt voor heel veel extra slijtage.
Veel meer dan rijden in een rijbak.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:20

Als ik wordt ingeloot gaan we weer op hoefschoenen, voor en achter. In 2016 ook gedaan en goed bevallen. Tegenwoordig thuis niet meer nodig, maar met deze afstanden en ondergronden echt wel een must voor mijn pony'tje. Dus blij dat ik ze destijds heb laten aanmeten.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:00

Brainless schreef:
Voor degene die blootvoets gaan (en die niet eerder Epe hebben gereden);
Bedenk wel dat het wel heel anders is dan "gewoon" op asfalt lopen.
Het zand rondom Epe zorgt voor heel veel extra slijtage.
Veel meer dan rijden in een rijbak.


Is er daar zo'n ander zand Ja?
Of bedoel je dat er soms Paden tussen zitten met steentjes?

Voor mijn gevoel is Epe redelijk vergelijkbaar met verschillende paden hier in zuidoost Brabant. Wij hebben met ritten van alles; steentjes, harde paden, zachte paden, asfalt en los zand.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:09

Hier heb ik aangespannen altijd met hoefschoenen of ijzers gereden. Mijne zijn nooit echt rustig aan het stappen en dribbelen een hoop wat ook niet meewerkt voor de hoeven.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:04

Bix schreef:
Als ik wordt ingeloot gaan we weer op hoefschoenen, voor en achter. In 2016 ook gedaan en goed bevallen. Tegenwoordig thuis niet meer nodig, maar met deze afstanden en ondergronden echt wel een must voor mijn pony'tje. Dus blij dat ik ze destijds heb laten aanmeten.


Ik denk dat wij ook voor hoefschoenen gaan. Heb er alleen 0,0 verstand van. Waar heb jij ze laten aanmeten?

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:59

Mijn fries loopt normaal altijd zonder ijzers maar in Epe doen we ijzers
Mijn smid vind dat een beter idee
Me haf loopt altijd op ijzers zij heeft gevoelige voeten voor steentjes

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:18

Ik doe ook alleen met de 4 daagse ijzers onder. Zonder red ze het net niet en ze loopt wat gevoelig op losse steentjes

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:57

Kan eenmalig ijzers verder geen kwaad voor de hoeven?

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:30

Mijn paardje heeft vorig jaar tijdens de 4daagse voor het eerst hoefschoenen aangekregen.(wel eerst ingelopen) Ging perfect. Ze heeft ze alleen voor. Op steentjes is het erg gevoelig en probeert ze contstant in het gras te lopen, wat niet altijd handig is. Ik gebruik de schoenen voor langere ritten of als ik weet dat de grond slecht is. Gebruik het bij mij in het bos niet, omdat de grond alleen uit zand/bospad bestaat en de buitenrit niet zo lang is. Dan wil het nog wel. Kortom: ik ben blij met de hoefschoenen en ga ze zeker aandoen met de 4 daagse.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:12

Dayanaera schreef:
Ik denk dat wij ook voor hoefschoenen gaan. Heb er alleen 0,0 verstand van. Waar heb jij ze laten aanmeten?


Anton Hooymans is bij mij geweest met verschillende schoentjes om te proberen. Voor die tijd heb ik eerst zelf foto's van de onderkant van de boeven moeten maken, met een rolmaat erbij, zodat hij de juiste maten mee kon nemen. Ik heb een shetlandertje van 89cm, dus alles is klein ;)

Ik ben super tevreden! Ik heb voor de voorkant ook nog extra demping pads gekocht.

Ik gebruik ze thuis niet meer, omdat ik nu direct aan het bos sta en de paden daar prima zijn.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:46

Weet iemand wat je bij jagtlust betaald buiten de 4daagse. Zou gaan om meerdere weken in de zomervakantie?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:06

Marije mail of bel ze even.. dan weet je het. Was trouwens leuk he weer te zien vanmiddag.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Eper paardenvierdaagse 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:36

Kan geen mail en website vinden en dacht dat hier iemand het misschien wel zo weten.