Bit na verwijderen wolfskiesjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:59

Hoi allemaal
Omdat mijn paard de laatste weken nauwelijks meer fatsoenlijk op de rechterhand liep, heb ik de tandarts bij mijn paard laten komen. Deze is woensdag geweest.
Nu heeft ze naast wat andere dingetjes ook 2 wolfskiesjes verwijderd. Beide bij de bovenkaak, voor de rij gewone kiezen. Eentje links en eentje rechts. Ze zijn allebei niet breder als een halve centimeter en er zit maar een heel klein worteltje aan. We zouden ze eerst laten zitten, maar omdat ze al wat los bleken te zitten hebben we besloten ze er maar uit te halen.
Echter was het advies van de tandarts, even een week geen bit in. Bitloos ging altijd prima, geen probleem dacht ik zo. We hadden hiervoor al zeker 5 keer bitloos gereden.
Echter. Het ging goed, tot na de tandarts. Ze negeert mijn teugelhulpen en trekt onwijs, gooit hoofd omhoog als ik in wil houden. Nu kan ik niet als een kip zonder kop door de bak racen, er rijden nog meer mensen. Vandaag waagde ik het maar om met 2 anderen naar het bos te gaan, het was lekker weer en ze is altijd gemakkelijker in het bos als in de bak. Kon dr altijd op een los teugeltje door het bos rijden. Tot ik het vandaag dus bitloos probeerde.... ze probeerde door de andere paarden heen te gaan, wilde veelste hard en ik kon dr nauwelijks inhouden, mijn armen doen nu nog steeds zeer na het ritje van vanochtend. En dan hadden we niet eens gegaloppeerd uit voorzorg. Ik verwachtte namelijk al dat ik haar tijdens het galopperen niet kon houden nadat ze behoorlijk sterk bleek in draf.

Nu zit ik dus met een dillema. Alleen losgooien word m bij haar niet, ze wil echt werken. Na 1 dag stilstaan is ze behoorlijk depressief.
Longeren met halster ook geen optie, dan trekt ze mijn armen uit de kom.
Rijden.. tja, als iemand ijzeren armen voor mij heeft komt het wel goed :') maar ja, even serieus, het kost mij mijn armen en het plezier een beetje.

Nu zit ik dus een beetje met het dillema. Kan het kwaad als ik er morgen toch een bitje in hang? Ik heb m nooit zo mega hoog hangen dat ie tegen de kiezen aanzit, dus daar ligt het beslist niet aan.
Hopelijk kan iemand mij advies geven, of natuurlijk een setje stalen armen -O-


Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:02

Mijn tandarts heeft me echt aangeraden die termijn te respecteren. Is het geen optie om het beestje gewoon een weekje vakantie te geven of wat anders te doen? Ik heb ook paarden die willen werken, maar dat is dan gewoon even jammer. Spelen in de bak, buiten wat wandelen, grondwerk, er is zoveel meer wat je kan doen... :)

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:03

Zou haar toch even laten rusten.
Advies is geen bit er zitten namelijk twee open wondjes in de mond.

Paard word echt niet depri van enkele dagen niet werken

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:05

Ik heb me toen keurig aan een week gehouden en daarna kon ik hem zo weer oppakken.
Er is toch een wond en een bit er overheen lijkt mij niet prettig.
Staat het paard alleen maar binnen?
Bij mij komen ze overdag de hele dag op het land dus kunnen ze iig bewegen.
Ik zou het nog even rust geven het advies is niet voor niks.

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:09

Hier is geen weiland, alleen overdag een uurtje in de paddock maar dan gaat ze staan wachten tot ik haar kom halen. Als ik haar een week vakantie geef dan heb ik volgende week een bom.
Van de wondjes is weinig meer te zien, de wolskiesjes waren ook erg klein. Tandarts vond ze erg klein. :)

Als ik er ben haal ik haar overigens wel zo veel mogelijk uit haar stal altijd. Ze staat dus niet 24u binnen.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:10

Maar tandarts zegt ook niet voor niks een week geen bit :) Ik zou alternatieven zoeken om te doen. Lijkt me niet dat je paard nergens anders plezier in heeft dan rijden? ;)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:15

Misschien vind je het leuk om gewoon wat grondwerk met haar te doen? of je gaat lekker met haar wandelen? Misschien is dat weer eens wat anders, en kan ze daar haar energie in kwijt.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:37

Dit lijkt me het ideale moment om met haar aan de hand aan de slag te gaan. En bespreken of je je paard meer kunt bieden dan 22-23 uur per dag in de stal, nu en in de toekomst.

Anoniem

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:44

Dat gaat niet, er zijn 4 paddocks die we met 80 paarden moeten delen. Weiland kost hier (jawel geen grapje) 150 per maand alleen wil ze nooit op het land, dan wil ze achter je aan terug naar stal en beland ze in de draden. Is nu al paar keer gebeurd.
Ik haal dr er al zoveel mogelijk uit.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:13

Ga aan de hand wandelen of grondwerk/ vrijheidsdressuur oefeningen doen, ik zou echt geen bit in een zere mond doen.

Anoniem

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:18

Ik lees net dat sommigen al binnen 4 dagen alweer volop aan de gang konden, hoe kan dat? :?

__Suzanne__

Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:21

Als je alleen maar wilt horen dat het bit in kan, doe er dan gewoon een bit in sn open geen topic voor advies wat je niet wilt horen :+

Be yourself, there are plenty of others

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:22

Ik krijg spontaan pijn als ik eraan denk dat je al eerder het bit er weer in doet. Get over it, het is nou eenmaal zo.

Je paard vindt het echt niet erg om een paar dagen stil te staan. Een keer een weekje vakantie is ook helemaal niet slecht. :)

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:23

Respecteer je tandarts. Ik kan uit ervaring zeggen dat het lang gevoelig kan blijven bij een paard. En je hebt ook geen zin in ontstekingen en irritaties als het bit toch het wondje weer open maakt en dat je paard het bit niet meer accepteert daarna.
En in mijn situatie hadden we 2,5 week gewacht omdat paardlief de eerste keer met bit indoen na 1,5 week al aangaf dat het bit irriteerde. En dat ging alsnog fout.

Wees altijd wie je bent, want jij bent degene die jou als geen ander kent! ;)
[o]

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8268
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:33

Heb je ooit kiezen laten trekken? Kan me echt slecht voorstellen dat je er nu al weer een bit in hangt :(

Hoop dat je het beestje even de tijd geeft om te herstellen

Anoniem

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:37

Ik heb hier nog nooit ervaringen mee gehad, had ook (op 1x na) nog nooit tandarts bij mijn paarden gehad omdat ik nooit tegen problemen aanliep.
Zelf ook paar jaar geleden 4 kiezen moeten laten trekken, dag erna nog gevoelig maar verder niet meer, maar wij zijn mensen en paarden zijn paarden.
Ik kijk het even aan, als ze morgen weer zo dwars is kijk ik of ze gevoelig reageert op bit. Als ze er gevoelig op reageert moet ze maar even een bom creëren de komende dagen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:07

Ja zoals hierboven al meer gezegd, waarom open je een topic als je toch niet gaat luisteren en alleen maar wil horen dat het prima is om gelijk weer te gaan rijden?
Die termijnen worden niet voor niets gegeven door alle tandartsen en dierenartsen, daar is echt wel over nagedacht. En er zijn een hoop meer dingen te doen dan alleen rijden. En echt, van een weekje vakantie maakt geeneen paard een probleem. Je kan ook ipv rijden of longeren een keer werken aan de hand proberen of schriktraining, vrijspringen, balkjes lopen oid.
En dat zou ik zeker proberen als mijn paard daar gelukkiger van wordt dan alleen maar uit zn neus eten in een paddock. En dat terwijl ik een fanatieke wedstrijd dressuurruiter ben met meerdere paarden

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:29

Ik vraag me eigenlijk af waarom ze zo reageert nu?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Bit na verwijderen wolfskiesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:36

Waarschijnlijk reageert je paard zo omdat ze pijn heeft. Het zijn vluchtdieren. Het enige wat ze kunnen is vluchten als ze pijn hebben.

Misschien drukt het bitloze hoofdstel op de wonden? Een bit is niet aan te raden, wat als je ze pijn doet? Dan verliest ze het vertrouwen in de handen, wil je dat?

Hou je aub aan het advies van de tandarts, je hebt zelf ook pijn in je mond als ze twee kiezen trekken.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:48

Ik zou zelf een week respecten en tot die tijd lekker veel wandelen, vrijheidsdressuur doen etc etc.

Als je dit niet wilt hang je er morgen een bitje en zie je vanzelf wel hoe het loopt. Mocht ze echt last hebben kun je als nog stoppen.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:35

Veraaaaah schreef:
Ik zou zelf een week respecten en tot die tijd lekker veel wandelen, vrijheidsdressuur doen etc etc.

Als je dit niet wilt hang je er morgen een bitje en zie je vanzelf wel hoe het loopt. Mocht ze echt last hebben kun je als nog stoppen.


Of ze is niet meer te stoppen -O-

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:42

Majolen schreef:
Veraaaaah schreef:
Ik zou zelf een week respecten en tot die tijd lekker veel wandelen, vrijheidsdressuur doen etc etc.

Als je dit niet wilt hang je er morgen een bitje en zie je vanzelf wel hoe het loopt. Mocht ze echt last hebben kun je als nog stoppen.


Of ze is niet meer te stoppen -O-


Ja, of ze legt de link: bit=pijn. En dan moet je maar afwachten of het vertrouwen nog terugkomt, en zo ja, hoe lang het duurt. In dat geval ben je meer tijd kwijt dan wanneer er even een weekje niet gewerkt wordt.
Ik zou dus gewoon het advies van de tandarts opvolgen en het paard een week rust gunnen.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:43

troi schreef:
Ga aan de hand wandelen of grondwerk/ vrijheidsdressuur oefeningen doen, ik zou echt geen bit in een zere mond doen.


Precies. Je kunt ook gewoon aan de hand iets leuks doen met je paard.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 01:43

Ik heb zelfs 2 weken aan gehouden bij mijn paard toen zijn wolfskiezen verwijderd waren. Nu waren die ook best groot en had hij er ook echt last van nadien, maar het advies was 1 week geen bit van de dierenarts/tandarts. Een week even iets anders kan geen kwaad toch voor je paard neem ik aan....Grondwerk/longeren met kaptoom of iets dergelijks...

Maar zo te lezen wil je alleen horen dat er best al weer een bit in kan en verder niet <<)

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 08:06

AmyPony schreef:
Ik heb hier nog nooit ervaringen mee gehad, had ook (op 1x na) nog nooit tandarts bij mijn paarden gehad omdat ik nooit tegen problemen aanliep.
Zelf ook paar jaar geleden 4 kiezen moeten laten trekken, dag erna nog gevoelig maar verder niet meer, maar wij zijn mensen en paarden zijn paarden.
Ik kijk het even aan, als ze morgen weer zo dwars is kijk ik of ze gevoelig reageert op bit. Als ze er gevoelig op reageert moet ze maar even een bom creëren de komende dagen.


Wow, hier schrik ik dan ook weer van. Misschien moet je je even inlezen over het paardengebit :n een tandarts is namelijk elk jaar belangrijk om te laten komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers