Paard ontploft rechtsom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:45

Hoihoi!

Ik zit een beetje met een probleem... Mijn paard ontploft wanneer ik haar rechtsom laat lopen tijdens het longeren. Ik weet dat ze dat soort reacties laat zien als ze iets moeilijk vindt, het is een paard met een enorm duidelijke mening. Maar onder het zadel vindt ze rechtsom juist makkelijker dan linksom.. >;)

Wat ze dus doet als ik haar rechtsom laat lopen is hard rennen met een bok erbij. Daarna draait ze om naar links en loopt ze alsof er niks gebeurd is...

Ik heb al geprobeerd om eerst aan de hand rechtsom te lopen en haar langzaam los te laten tot ze cirkeltjes om mij heen loopt, maar zodra ze de kans ziet glipt ze weer linksom.

Iemand nog tips/ideeën?

Groetjes!

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:56

Standaard vraag maar is het paard al nagekeken osteo/fysio?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:57

LisaFaded schreef:
Standaard vraag maar is het paard al nagekeken osteo/fysio?


Ja, onze paarden worden regelmatig nagekeken! :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:59

Wat doe je anders als je erop zit? Tempo? Stelling? Aan de teugel? Misschien als ze niet dragend loopt bijvoorbeeld dat ze toch last heeft van iets?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 17:04

Xyris schreef:
Wat doe je anders als je erop zit? Tempo? Stelling? Aan de teugel? Misschien als ze niet dragend loopt bijvoorbeeld dat ze toch last heeft van iets?


Onder het zadel ben ik vooral bezig met de basis, dus idd tempo, stelling, rechtrichten en wat pasjes opzij laten lopen.

Heb pas ook geprobeerd om met bijzet te longeren, maar daar werd ze al helemaal panisch van dus heb ik die er maar weer afgehaald.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:11

Kan het niet zijn dat dat dé gemakkelijke kant is en dat ze wat vreugdesprongetjes doet omdat dat op rechts gemakkelijker is?

Heb je haar al eens losgegooid en dan alleen maar rechtsom laten lopen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:37

Ik heb ook zo een paardje.
Laat me zeggen Limo vind linksom fijn en luistert goed. Rechtsom heb ik echt moeten aanleren omdat hij mij rechts van hem hebben écht niet wou. Stap voor stap heb ik dit rechtsom longeren aangeleerd.

Echter misbruikt hij zijn kracht ook. Als ik galop vraag kan hij plots in een wegschiet galop gaan en zich losrukken. (De laatste keer kon ik hem gelukkig wel weer op de volte sturen).
Maar bij hem is er dmv röntgenfoto's demodellage vadtgesteld tussen de facetgewrichten van T16-T17 en T17-T18 dit is iets wat een Osteopaat niét kan zien/voelen. Limo zat wel vaker vast rechts in zijn rug dus misschien dat het ene toch met het andere te maken heeft.

Nu had ik nog de vraag of jouw paard dit doet in een longeerkraal of alleen als die in de bak gelongeerd wordt en dus kans ziet om weg te raken of om te draaien.
Omdraaien deed limo ook maar de laatste tijd ben ik hem daarin te snel en laat ik hem extra doorlopen omdat hij voor het omdraaien eerst vertraagd. (De signalen lezen).

Ik zou tevens ook aan de longe rechtsom laten werken zoals je onder het zadel ook doet. Desnoods snel na elkaar tempowisselingen etc zodat ze de kans niet krijgt om te denken aan omdraaien.

khirshanta schreef:
Kan het niet zijn dat dat dé gemakkelijke kant is en dat ze wat vreugdesprongetjes doet omdat dat op rechts gemakkelijker is?

Heb je haar al eens losgegooid en dan alleen maar rechtsom laten lopen?
dat lijkt me sterk dat een paard dan naar zijn moeilijke kant gaat omdraaien en daar dan loopt of er niks gebeurd is.
Er is iets met rechtsom waardoor dit paard gaat rennen en bokken om daarna linksom te verkiezen.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:43

Mijn paardje heeft dat met vlagen ook aan de (enkele of dubbele) longeerlijn. Maar bij haar is het echt omdat ze gewoon even uit haar stekker moet gaan.
Als ik haar even uit laat razen kunnen we daarna gewoon fijn aan het werk

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 18:32

khirshanta schreef:
Kan het niet zijn dat dat dé gemakkelijke kant is en dat ze wat vreugdesprongetjes doet omdat dat op rechts gemakkelijker is?

Heb je haar al eens losgegooid en dan alleen maar rechtsom laten lopen?

Nee. Ze begint te steigeren, bokken, rennen en het is echt geen plezier.

Art_Ificious,
We hebben helaas geen longeerkraal :( We hebben alleen een soort paddock, daar rij ik ook in. Maar die is ook te groot om bijv. een stuk af te zetten helaas.

kiki1976,
Dat is hier helaas niet het geval. Al put ik haar ''uit'', zelfs dan begint ze nog te steigeren en bokken.

Pff, ik sta wel echt met mn handen in het haar... Denk dat ik met de officiele eigenaresse even overleg of we een DA moeten laten komen..

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:48

T lijkt erop dat ze idd erge voorkeur heeft voor links en dus rechtsom flink vast zit. Wat doet ze in stap rechtsom? Is ze dan wel rustig? Onze merrie ging ook, zodra ik d'r naar buiten stuurde de cirkel op direct rennen en hard galoppperen. Overigens op beide kanten, Hihi. Zij was dus ook zo scheef als een plank. Ik ben echt met rechtrichten aan de gang gegaan aan de enkele longe. Paard leren op eigen benen lopen. Longeerles genomen bij mireille den hoed (kijk maar eens op haar site) en zo langzamerhand werd ze rechter en ging ze netjes draven en normaal galopperen. Wat ik wel zou adviseren is toch met paaltjes ofzo de ruimte afzetten, grote ruimte nodigt sowieso uit tot rennen als ze het lastig vinden....als ze in stap rustiger is kun je ook prima in stap beginnen en op deze manier haar rustig recht maken.....hoe is ze rechts onder het zadel trouwens? (Of had je dat al ergens genoemd)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:14

Bij mij een vergelijkbaar probleem, dit bleek aan mijzelf te liggen, omdat ik zelf licht scheef ben waardoor ik andere lichaamstaal (en dus signalen) afgeef rechtsom dan linksom. Mijn pony snapte mij rechtsom niet meer en ging dus maar hard rennen en steigeren, terwijl hij linksom heel braaf was. Het gaat nu een heel stuk beter!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 19:56

Mandy73_unes schreef:
T lijkt erop dat ze idd erge voorkeur heeft voor links en dus rechtsom flink vast zit. Wat doet ze in stap rechtsom? Is ze dan wel rustig? Onze merrie ging ook, zodra ik d'r naar buiten stuurde de cirkel op direct rennen en hard galoppperen. Overigens op beide kanten, Hihi. Zij was dus ook zo scheef als een plank. Ik ben echt met rechtrichten aan de gang gegaan aan de enkele longe. Paard leren op eigen benen lopen. Longeerles genomen bij mireille den hoed (kijk maar eens op haar site) en zo langzamerhand werd ze rechter en ging ze netjes draven en normaal galopperen. Wat ik wel zou adviseren is toch met paaltjes ofzo de ruimte afzetten, grote ruimte nodigt sowieso uit tot rennen als ze het lastig vinden....als ze in stap rustiger is kun je ook prima in stap beginnen en op deze manier haar rustig recht maken.....hoe is ze rechts onder het zadel trouwens? (Of had je dat al ergens genoemd)


Hoe ze rechts onder het zadel is heb ik al gezegd. Kwestie van even de OP goed lezen ;)
Ik krijg haar niet eens fatsoenlijk rechtsom, laat staan stappen... Zodra ik probeer rechtsom te gaan denkt ze NOPE en gaat ze óf heel hard rennen en bokken waarna ze ineens de andere kant op rent, óf ze wil niet eens die kant op en gaat achteruit lopen, draaien en steigeren. Ik ben van plan om zodra het wat warmer is om sowieso eens aan de slag te gaan met de paddock en daar evt. een echte rijbak van te maken.

Nessinator,
Dit is bij mij het geval niet. Ik heb jaaaaaren lang lessen gehad in lichaamstaal bij paarden, dus ik weet hoe ik mijn lichaam moet gebruiken en ik ben ook erg bewust van wat ik allemaal precies doe.

Maar zoals gezegd zal ik even met de eigenaresse overleggen of we een DA moeten laten komen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:57

Hmm, ben jij rechtshandig?
Het kan ook dat jij dan rechtsom te weinig in de drijvende houding staat.
Je zal niet de eerste zijn die met de dominantere schouder te veel naar voren blijft en daarmee blokkeerd en drijft tegelijk.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 20:03

Sizzle schreef:
Hmm, ben jij rechtshandig?
Het kan ook dat jij dan rechtsom te weinig in de drijvende houding staat.
Je zal niet de eerste zijn die met de dominantere schouder te veel naar voren blijft en daarmee blokkeerd en drijft tegelijk.


Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk drijvend ''achter'' haar te blijven, zodat ze eigenlijk niet de kans krijgt om om te draaien. Tot nu toe heeft dit eigenlijk bij elk ander paard waar ik mee gewerkt heeft goed gewerkt. Maar het lijkt alsof ze mij totaal niet begrijpt. Hoewel ze linksom juist enorm goed op mijn lichaam reageert. Ik maak me recht en maak me groot en dan snapt zij meteen al dat er een opdracht komt.
Rechtsom aan de hand doet ze trouwens wel goed. Ik stap vaak ook aan de hand met haar zodat ze me leert ''volgen''. Ga ik harder lopen, loopt zij ook harder. Ga ik stilstaan, staat zij ook stil. Dit doet ze beide kanten er goed en zie ik ook niks van spanning aan haar. Rechtsom loop ik ook rechts van haar.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:28

Misschien een keer filmen voor jezelf?
Gewoon om zeker te zijn?
Hoe gaat het bij iemand anders?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 20:39

Sizzle schreef:
Misschien een keer filmen voor jezelf?
Gewoon om zeker te zijn?
Hoe gaat het bij iemand anders?


Ik ben de enige die er wat mee doet. Maar heb wel gehoord van mensen dat longeren bij haar altijd al lastig is geweest. Ik heb zelf helaas geen filmmateriaal, wellicht dat mijn pa een keer tijd heeft om te filmen :)

juud20
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:17

Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat paarden wel de ene, maar niet de andere kant op willen bij longeren. Een aantal valt duidelijk af omdat je paard regelmatig wordt nagekeken. Maar denk hier eens aan:

- Misschien doe jij op links dingen anders dan op rechts, ook al heb je het zelf niet door. Vraag aan iemand anders om mee te kijken en goed op jou te letten, niet op je paard.

- Weet je zeker dat je paard met beide ogen even goed ziet? Vaak zien paarden met hun ene oog wat beter dan met het andere. Maar als je paard naar jou moet kijken met zijn slechtere oog kan het zijn dat hij je kwijtraakt of je signalen niet leest waardoor hij in paniek raakt. Dan kan hij onder het zadel wel goed meewerken omdat hij jou niet hoeft te zien maar alleen moet voelen. Dan zou dus met name zijn rechteroog wat zwakker zijn dan het linkeroog.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 17:37

Ben momenteel had op zoek naar iemand die samen met mij aan de slag wil met de paarden. Dan kan ik ook eens proberen om haar aan de longeerlijn te doen als er iemand op zit. Kijken hoe ze dan reageert.

Bedankt voor het meedenken mensen! Mochten er nog tips zijn hoor ik het graag hoor!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:57

Het hoeft zeker niet in het lichaam te zitten.. als rechtsom haar goede kant is bij het rijden en ze verder prima soepel is, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze dit gedrag vertoont doordat ze vast zit.
Probleem zit hem waarschijnlijk (zoals de meeste gedragsproblemen) in de leiderschap/ oogvoorkeur.
Elk paard heeft een voorkeur voor een kant, net als mensen. Elk mens heeft een lichamelijke voorkeur (links of rechtshandig) maar ook een dominant oog. Bij een paard is dat net zo.. Een paard ziet je ook liever aan de rechter kant of linkerkant. Soms kunnen ze hier heeeel extreem op reageren, tot zichzelf omgooien toe (als ze hun zin niet krijgen). Het is super belangrijk in de opvoeding dat je dit gebalanceerd krijgt.. dat doe je uiteraard door alles aan beide kanten te doen.
Helaas helaas wordt ons aangeleerd alles aan de linkerkant te doen.. wandelen linkerkant, hoofdstel/ halster omdoen linkerkant, zadelen linkerkant en vaak beginnen we onbewust zelfs linksom.
3x raden wat we ons paard trainen? Juist, om het linkeroog het dominante oog te laten worden :D

Daar zit jouw probleem waarschijnlijk ook. Probeer maar eens aan de rechterkant te lopen, aan de rechterkant te zadelen, rechterkant hoofdstel+ halster op te doen, rechterkant op te stappen. Volgende keer dat je bij je paard bent doe ALLES aan de rechterkant. Ben benieuwd wat je er van vindt en hoe je paard er op reageert!! Ik verwacht namelijk dat je paard het niet zo leuk gaat vinden :D en jij ook niet, want jij bent waarschijnlijk net zo goed “stijf” aan de rechterkant. En dan realiseer je ook hoeveel we eigenlijk aan de linkerkant doen..

Om het kort te maken; het is waarschijnlijk aangeleerd gedrag. Kan zijn dat hij van nature al zn linkeroog als dominant heeft, en dat het steeds erger is geworden.

Er zijn verschillende oefeningen voor om dat te trainen. Naast er natuurlijk op letten dat je zelf niet alles aan 1 kant doet..

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:00

Iemand longeren en er zelf op gaan zitten. En anders misschien eens dubbele longeerlijnen. Dan heb je toch wat meer te vertellen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 18:54

Eileen_ schreef:
Het hoeft zeker niet in het lichaam te zitten.. als rechtsom haar goede kant is bij het rijden en ze verder prima soepel is, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze dit gedrag vertoont doordat ze vast zit.
Probleem zit hem waarschijnlijk (zoals de meeste gedragsproblemen) in de leiderschap/ oogvoorkeur.
Elk paard heeft een voorkeur voor een kant, net als mensen. Elk mens heeft een lichamelijke voorkeur (links of rechtshandig) maar ook een dominant oog. Bij een paard is dat net zo.. Een paard ziet je ook liever aan de rechter kant of linkerkant. Soms kunnen ze hier heeeel extreem op reageren, tot zichzelf omgooien toe (als ze hun zin niet krijgen). Het is super belangrijk in de opvoeding dat je dit gebalanceerd krijgt.. dat doe je uiteraard door alles aan beide kanten te doen.
Helaas helaas wordt ons aangeleerd alles aan de linkerkant te doen.. wandelen linkerkant, hoofdstel/ halster omdoen linkerkant, zadelen linkerkant en vaak beginnen we onbewust zelfs linksom.
3x raden wat we ons paard trainen? Juist, om het linkeroog het dominante oog te laten worden :D

Daar zit jouw probleem waarschijnlijk ook. Probeer maar eens aan de rechterkant te lopen, aan de rechterkant te zadelen, rechterkant hoofdstel+ halster op te doen, rechterkant op te stappen. Volgende keer dat je bij je paard bent doe ALLES aan de rechterkant. Ben benieuwd wat je er van vindt en hoe je paard er op reageert!! Ik verwacht namelijk dat je paard het niet zo leuk gaat vinden :D en jij ook niet, want jij bent waarschijnlijk net zo goed “stijf” aan de rechterkant. En dan realiseer je ook hoeveel we eigenlijk aan de linkerkant doen..

Om het kort te maken; het is waarschijnlijk aangeleerd gedrag. Kan zijn dat hij van nature al zn linkeroog als dominant heeft, en dat het steeds erger is geworden.

Er zijn verschillende oefeningen voor om dat te trainen. Naast er natuurlijk op letten dat je zelf niet alles aan 1 kant doet..


Kijk, hier heb ik wat aan :D Dankjewel! Volgende keer zal ik dat eens gaan doen!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 18:55

piezze schreef:
Iemand longeren en er zelf op gaan zitten. En anders misschien eens dubbele longeerlijnen. Dan heb je toch wat meer te vertellen.


Je eerste tip heb ik al gezegd dat ik op zoek ben naar iemand die me ermee wil helpen zodat we dat ook kunnen proberen.
Tweede, ik heb nog nooit met een dubbele lijn gewerkt dus daar ga ik niet zomaar aan beginnen.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:21

Ja of gewoon niet longeren. Sommige paarden vinden dat gewoon helemaal niks. Als je hem wel goed kan rijden. Waarom zou je hem of jezelf dan langer kwellen?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:26

piezze schreef:
Ja of gewoon niet longeren. Sommige paarden vinden dat gewoon helemaal niks. Als je hem wel goed kan rijden. Waarom zou je hem of jezelf dan langer kwellen?


Lijkt me wel een belangrijk fundament voor training/band tussen paard en mens :)

TS, inderdaad maar eens proberen of het werkt veel aan de rechterkant doen! Heeft bij mijn eerste paard ook enorm geholpen. Ook in het rijden was er enorme verbetering te zien en merken.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:32

Ga je toch gewoon een stuk met hem wandelen voor het fundanent? Hoef je echt niet voor met een enkele longe te laten rondhollen met een lange zweep in je hand. Borstelen is ook goed of gewoon los en grondwerken. Lekker dingen doen waar je allebei energie van krijgt