Het juiste bit voor mijn shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Het juiste bit voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 21:25

Hoi,

Omdat onder mijn goede voornemens voor het komende jaar het doel 'actiever met mijn shetlander trainen' valt, wordt het ook eens tijd om een goed bitje te vinden. Ik heb op dit moment een bitje dat iets te groot is en niet fijn zit, en waar ze niet lekker op reageert. Daarom ben ik mijn zoektocht naar een nieuw bitje gestart, maar dit blijkt lastiger dan gedacht.

Sjors is nu 6 jaar, heeft nog niet heel veel te maken gehad met bitten, en wordt dit jaar actiever opgepakt aan de lange lijnen en waarschijnlijk ook tussen de dubbele longeerlijnen. Daarom wil ik een bitje dat voor beide doeleinden geschikt is. Ik vind het erg lastig om te bepalen wat hiervoor fijn is, ik heb gekeken naar zowel normale bitten als liverpoolstangen (vanwege het lange lijnen, gezien dit toch een beetje in de buurt komt van mennen).

Nu heb ik niet heel veel verstand van bitten en vind ik het lastig inschatten wat geschikt is en fijn zou zijn. Natuurlijk verschilt dit per pony, maar ervaringen waar jouw shetlander (/kleine pony) fijn op loopt zouden fijn zijn, en misschien ook waar welke soort bitten (dubbelgebroken, enkelgebroken, stang etc) voor geschikt zijn.

Ik ben op zoek naar een bit van 9 cm (volgens mij moet dit groter zijn als het een stang is?) want ik heb nu een bit van 10 cm die echt te groot is. Ik heb nu een enkelgebroken bit wat Sjors volgens mij niet fijn vindt, en ik vind ook heel erg dat deze een punt gaan vormen/ in het gehemelte prikken (misschien ook omdat het niet de goede maat is). Dus ik denk dat dubbelgebroken een goede optie zou zijn, omdat een stang misschien te heftig inwerkt, maar daar hoor ik ook graag ervaringen over. Daarnaast heeft Sjors een heel klein bekkie dus ik wil een zo dun mogelijk bit, 1 cm is goed. Ik wil liever geen watertrens tenzij de ringen heel klein zijn omdat het hoofdstel anders niet meer past, omdat de bakstukken niet kleiner kunnen (en het is al maat minishet, haha). Ik wil liever ook geen kneveltrens, maar als ik er echt niet uitkom zou het een optie zijn, comfort gaat voor.

Ik heb al veel ingelezen, ook hier op bokt, maar ik kom er niet goed uit. Bovendien merk ik dat er bij veel winkels alleen de keus is tussen 8,5 en 9,5, waar ze denk ik net tussenin zit. Zelfs bij MiniHorseShop kan ik niet vinden wat ik zoek.

Ook vraag ik me af wat ik het beste kan doen om bitten te testen, want wat bij andere pony's fijn is, zal niet direct voor Sjors fijn zijn. Helaas moet je vaak alsnog verzendkosten betalen en als ik meerdere bitten uit wil proberen, kan dat nogal hoog oplopen.

Een bitfitter zou eventueel een optie nog zijn uiteindelijk maar ik weet niet in hoeverre mijn ouders hierachter staan en hoe betaalbaar dit is.

Heel verhaal geworden haha, het is hopelijk niet te warrig.

Ik hoop dat het zo'n beetje duidelijk is. Stel gerust je vragen!
Groetjes, Linde

Sjors & Sjimmy


Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Het juiste bit voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:27

Ik zou toch wel gaan voor een kneveltrens, dubbelgebreken Stang of enkelgebreken hangt van de pony af. maar een kneveltjes is heel fijn voor die activiteiten!

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 22:11

Blixem schreef:
Ik zou toch wel gaan voor een kneveltrens, dubbelgebreken Stang of enkelgebreken hangt van de pony af. maar een kneveltjes is heel fijn voor die activiteiten!

Maar kom ik dan niet in de knoop met lijnen die daaromheen gaan zitten? Want daar ben ik bang voor eigenlijk.

Sjors & Sjimmy

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Het juiste bit voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:27

Ik heb zelf voor mijn shet waar ik ook lange lijnen mee doe dit bit Afbeelding
https://menbitten.nl/men-bitten/655-liv ... bogen.html
Wilde hem ook beleren voor de kar maar daar niet verder mee gegaan.
Had hiervoor enkel gebroken maar daar kon ie absoluut niet over.
Ook omdat ze weinig ruimte in de mond hebben voor licht gebogen gekozen zodat de tong iets meer ruimte houdt

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 16:20

tinkersjakie schreef:
Ik heb zelf voor mijn shet waar ik ook lange lijnen mee doe dit bit [ [url=m/dYJaMa.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://menbitten.nl/men-bitten/655-liv ... bogen.html
Wilde hem ook beleren voor de kar maar daar niet verder mee gegaan.
Had hiervoor enkel gebroken maar daar kon ie absoluut niet over.
Ook omdat ze weinig ruimte in de mond hebben voor licht gebogen gekozen zodat de tong iets meer ruimte houdt

Dankjewel voor je antwoord! Mag ik vragen waarom je voor een stang hebt gekozen en niet voor bijvoorbeeld dubbelgebroken?

Sjors & Sjimmy

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Het juiste bit voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:28

Ik heb ook een hele zoektocht gehad naar een bit voor mijn minishet. Er is bijna niks, de halve kneveltrensen van minihorseshop zijn de enige die ik geschikt vond. De rest is allemaal te dik. (Ik moet ook niet dikker dan 1cm) Daarbij zijn knevels juist hartstikke fijn voor een stille ligging! :)

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 16:32

Kcinarual schreef:
Ik heb ook een hele zoektocht gehad naar een bit voor mijn minishet. Er is bijna niks, de halve kneveltrensen van minihorseshop zijn de enige die ik geschikt vond. De rest is allemaal te dik. (Ik moet ook niet dikker dan 1cm) Daarbij zijn knevels juist hartstikke fijn voor een stille ligging! :)

Dankjewel voor je antwoord! Ik wil het inderdaad ook niet dikker dan 1 cm, die mondjes zijn ook zo klein :') . Dan denk ik dat het misschien toch knevels worden!

Sjors & Sjimmy

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:50

Lindeeee schreef:
tinkersjakie schreef:
Ik heb zelf voor mijn shet waar ik ook lange lijnen mee doe dit bit [ [url=m/dYJaMa.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://menbitten.nl/men-bitten/655-liv ... bogen.html
Wilde hem ook beleren voor de kar maar daar niet verder mee gegaan.
Had hiervoor enkel gebroken maar daar kon ie absoluut niet over.
Ook omdat ze weinig ruimte in de mond hebben voor licht gebogen gekozen zodat de tong iets meer ruimte houdt

Dankjewel voor je antwoord! Mag ik vragen waarom je voor een stang hebt gekozen en niet voor bijvoorbeeld dubbelgebroken?


Omdat ook een dubbelgebroken nog wat buigt en tegen zijn gehemelte komt.
En deze ook niet door de mond getrokken wordt van links naar rechts zoals normaal bitje

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het juiste bit voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:18

Ik heb voor het mennen met mijn shet een Liverpool stang. En voor longeren, lange lijnen of als iemand er op rijd een dubbelgebroken bustrens.

Beide rond de 10 a 12 mm dik.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:41

Lindeeee schreef:
Een bitfitter zou eventueel een optie nog zijn uiteindelijk maar ik weet niet in hoeverre mijn ouders hierachter staan en hoe betaalbaar dit is.


Ik heb laatst Bitfitter Linda Mulder laten komen voor mijn Fjord en ze heeft toen ook gelijk onze shet gedaan.
Consult was 45 euro en het bitje was 17,50 euro.
Ik weet niet wat je budget is, maar ik vond het wel een goede prijs, aangezien je dan zeker weet dat je iets hebt wat past en fijn is voor je shet. Geen idee wat jouw budget is natuurlijk!

http://www.paardenmassagebommelerwaard.nl

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Het juiste bit voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:51

Voor Bright heb ik gewoon een enkel gebroken bitje met vaste ringen van 8,5 cm, daar loopt hij super fijn op, zowel aan de longe, als lange lijnen als voor de wagen. :j

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!


Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 18:42

tinkersjakie schreef:
Lindeeee schreef:
Dankjewel voor je antwoord! Mag ik vragen waarom je voor een stang hebt gekozen en niet voor bijvoorbeeld dubbelgebroken?


Omdat ook een dubbelgebroken nog wat buigt en tegen zijn gehemelte komt.
En deze ook niet door de mond getrokken wordt van links naar rechts zoals normaal bitje

Ik snap het, dankjewel!

Kimmiee_D schreef:
Ik heb voor het mennen met mijn shet een Liverpool stang. En voor longeren, lange lijnen of als iemand er op rijd een dubbelgebroken bustrens.

Beide rond de 10 a 12 mm dik.

Dankjewel voor je antwoord!


Elise_0o schreef:
Lindeeee schreef:
Een bitfitter zou eventueel een optie nog zijn uiteindelijk maar ik weet niet in hoeverre mijn ouders hierachter staan en hoe betaalbaar dit is.


Ik heb laatst Bitfitter Linda Mulder laten komen voor mijn Fjord en ze heeft toen ook gelijk onze shet gedaan.
Consult was 45 euro en het bitje was 17,50 euro.
Ik weet niet wat je budget is, maar ik vond het wel een goede prijs, aangezien je dan zeker weet dat je iets hebt wat past en fijn is voor je shet. Geen idee wat jouw budget is natuurlijk!

http://www.paardenmassagebommelerwaard.nl

Oh dat valt zeker heel erg mee! Daar ga ik eens naar kijken!


Joscaa schreef:
Voor Bright heb ik gewoon een enkel gebroken bitje met vaste ringen van 8,5 cm, daar loopt hij super fijn op, zowel aan de longe, als lange lijnen als voor de wagen. :j

Enkelgebroken lijkt voor Sjors niet fijn te zijn, wel bedankt voor je antwoord!

Sjors & Sjimmy

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:13

Lindeeee schreef:
Blixem schreef:
Ik zou toch wel gaan voor een kneveltrens, dubbelgebreken Stang of enkelgebreken hangt van de pony af. maar een kneveltjes is heel fijn voor die activiteiten!

Maar kom ik dan niet in de knoop met lijnen die daaromheen gaan zitten? Want daar ben ik bang voor eigenlijk.

Dat gebeurt niet!
Het is juist fijn want dan kun je het bit niet door de mond trekken.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:25

Ik ben ook nog steeds bezig met het vinden naar het juiste bit. Mijn shet is nogal ehh duidelijk wanneer het bit hem niet lekker ligt. dit varieerde van tong over het bit gooien aan de longe, lange teugel en sulky tot duiken en met het volle gewicht op het bit gaan lopen voor de sulky en alles er tussen in.
Hij heeft een iets laag gehemelte dus eigenlijk valt enkel gebroken en dubbel gebroken af, maar dit kreeg ik pas na de afgelopen dierenarts bezoek te horen toen ik er specifiek naar vroeg. Advies was dus ongebroken met eventueel een tongboogje omhoog of naar voor.

Voor advies dierenarts
- kneveltrens enkelgebroken aan de longe voor de sulky. Liep hij op zich wel op maar wanneer ik moest doorsluiten kreeg ik een hele hele hele boze pony
- Baucher bit enkel gebroken, éénmalig geprobeerd maar na 20 minuten ermee aan het werk tong over het bit
- enkel gebroken bustrens, alleen aan de longe, liep hij wel mee maar erg hangerig en onrustig met zijn mond en hoofd-halshouding
- naar voor gebogen utrechtse stang voor de sulky op zich een prettig bitje maar ik moet toch erg scherp zijn met mijn hulp voor ik een reactie krijg

na advies dierenarts
- ongebroken watertrens met tongboog, loopt hij tot nu toe aan de longe en met de lange lijnen erg prettig op, rustig met zijn mond maar wel kauwen en speekselen, wil hier nog een maandje mee doorwerken voor ik echt zoiets heb van ja dit is hem
- liverpool stang met twee sleuven en tongboogje hierbij is hij dus gaan rennen voor de sulky, zodra we gingen galoperen (met name buiten) dan was het hoofd omlaag, volle gewicht op het bit en rennen. dan had je ook niks meer te zeggen.
Nu zijn we weer terug bij de utrechtse stang/bokkebit. Wil uiteindelijk wel gaan kijken naar een liverpool maar ééntje die hem beter ligt. misschien één die naar voor gebogen is. waarom de liverpool, ik vind de werking van een bokkebit op de bovenste oog dus te onduidelijk, ik moet hierbij vrij hard zijn met mijn handen maar als ik de leidsels dus op het onderste oog doe dan trek ik mijn pony zowat over de kop :=
en omdat ik niet in het bos men maar op de openbare weg wil ik een goeie noodrem. Voor nu ga ik het proberen zoveel mogelijk rijtechnisch op te lossen :)
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 08-02-18 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Het juiste bit voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:27

Aan de lange lijnen of de dubbele longe werknje het best met een kaptoom. Liefst een academische.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:29

Jetta schreef:
Aan de lange lijnen of de dubbele longe werknje het best met een kaptoom. Liefst een academische.


zeker waar jetta :j maar ik vind persoonlijk de nylon halster varianten niet prettig, sluiten niet lekker aan en gaan gemakkelijk scheef. Zou dan graag een leren willen maar die heb ik nog niet in de maat van mijn pony kunnen vinden.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:36

Lillian__ schreef:
Jetta schreef:
Aan de lange lijnen of de dubbele longe werknje het best met een kaptoom. Liefst een academische.


zeker waar jetta :j maar ik vind persoonlijk de nylon halster varianten niet prettig, sluiten niet lekker aan en gaan gemakkelijk scheef. Zou dan graag een leren willen maar die heb ik nog niet in de maat van mijn pony kunnen vinden.


Misschien deze?: https://www.ponywebwinkel.nl/Trainingartikelen/Kaptoom(mini)shetlander


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers