Menangst, hoe kom je er van af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 11:14

Toch maar besloten er een topic aan te wagen, misschien zijn er ervaringsdeskundigen met goede tips.

Een kleine 2 jaar geleden heb ik mijn mini professioneel laten beleren. Ze is een week of 8 weggeweest en ik ben dagelijks naar haar toe geweest om de training te volgen.
Ik heb een aantal maal onder begeleiding met haar in de bak gereden en ook buiten in het verkeer.
Pony was erg braaf en leek het heel leuk te vinden.
Toen mijn pony terug thyis was geregeld gelesd, echter ook alleen mee gaan rijden in een afgezette wei.
En toen ging het mis, pony raakte in paniek, tong over het bit en na 2 scherpe bochten sloeg mijn sulky om en werd ik gelanceerd. Langdurige nekklachten als gevolg. Gelukkig niks ernstigs met mijn pony, maar ik durfde niet meer te rijden. Ik heb haar uitgespannen, wel tussen de sulky gelaten met hulp en ben zo nog tich rondjes gaan stappen omdat ik niet wilde dat ze angst zou blijven houden.
Dit ging goed. Ik heb de beleerder gebeld en deze heeft ze nog een aantal maal ingespannen en wederom een hele brave pony.
Ik heb zelf nog met haar gemend, alleen zodra we gingen aandraven en ik het rammelen van de sulky hoorde kwam het nare duuveltje angst naar boven. En de pest is, ik krijg hem er niet uit.

Ik heb de sulky verkocht en heb het even laten bezinken.
Nu heb ik meerdere mini's en het leek me źo leuk om zo samen lekker aan de slag te gaan.
Ik heb later een grotere pony aangeschaft. Nog vrij jong maar hij geeft me zoveel vertrouwen. Echter ik durf alleen met hem te rijden als mijn menjuf naast me zit. Ik dacht dat het beter zou gaan als ik wekelijks zou lessen, dat het vertrouwen in de mensport weer zou groeien. En het rijden gaat ook heel goed, al vanalles meegemaakt,slootje in, pony op hol. Alleen mijn menjuf geeft me dat vertrouwen dus, want zodra ze van de sulky af stapt komt de duivel weer langst en krijg ik het spaans benauwd.

Nu heb ik ivm opleiding en jonge pony het mennen een half jaar gelaten. Even rust. Maar ik zou het heel graag weer op willen pakken, maar moet nu eerst die angst eens onder ogen komen.en hopelijk er vanaf!

Heeft iemand dit ook ooit gehad? Hoe hebben jullie het vertrouwen weer terug gekregen?


Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:23

Misschien een met een groom gaan mennen totdat je het vertrouwen weer een beetje terug hebt?

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:36

Ik vind het ook heel erg eng om nog te mennen met mijn pony nadat hij een keer op hol is geslagen. En heel erg was geschrokken.
Ik heb het toen ook een heel lange tijd niet meer gedaan, en wil het ook weer gaan doen.
Ik ben alleen bang dat ik het niet durf en zo mijn pony alleen maar bang maak. Ik vind het vooral heel eng om heuvels af te gaan. En ik heb ook een soort van les gehad van iemand die koetsiersbewijs heeft gehaald, en heel vaak in haar leven heeft gemend. Ik durf ook alleen met haar te gaan.
Zelf weet ik ook niet helemaal wat ik nu moet doen, maar ik wilde het toch even melden.
Veel succes nog verder

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:47

Ik heb drie maanden met de pony gewandeld en toen was ie opnieuw gewend aan verkeer. Daarna is het vanwege een quad nog een keer flink mis gegaan en nu vertrouw ik die wagen echt niet meer. Misschien dat ze ooit in tweespan ervoor komen, maar Alex in enkelspan komt nooit weer voor de vierwieler. Ik had toen al een hca gekocht, dus nu ga ik altijd met de hca op pad. Ik zou zeggen pak lekker het wandelen en lange lijnen op en als je daarbij durft te vertrouwen op de pony, dan pas weer onder begeleiding voor de kar. Daar wordt de band zoveel beter van en natuurlijk kun je ook andere dingen zoals aan de hand werken doen om het vertrouwen in elkaar te sterken.

Alex en Jorie <3


timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 11:50

We doen van alles, grondwerk, wandelen, naast de fiets. Ik denk niet dat het in het vertrouwen zit in de pony zelf. Het maakt niet uit welke pony, het is puur de angst als ik alleen op de sulky zit.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:55

Spreek af met een ervaren menner en ga een aantal keer mee als passagier met een ervaren paard. Niks hoeven, alleen maar genieten. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de koetsier en kun jij rustig werken aan jezelf.
Als je er klaar voor bent, neem je de leidsels vijf minuten over op een rustige plek, en als de angst weer teurg komt, kun je ze afgeven aan de koetsier en zo langzaam je zelf herprogrammeren.
Volgende stap is steeds langer onder begeleiding mennen tot je de schrik kwijt bent.
En dan pas weer met je eigen pony gaan mennen. Nu zijn jullie teveel samen in dit traject.

Succes. Het is veel te leuk om bang van te zijn

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:02

janouk schreef:
Spreek af met een ervaren menner en ga een aantal keer mee als passagier met een ervaren paard. Niks hoeven, alleen maar genieten. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de koetsier en kun jij rustig werken aan jezelf.
Als je er klaar voor bent, neem je de leidsels vijf minuten over op een rustige plek, en als de angst weer teurg komt, kun je ze afgeven aan de koetsier en zo langzaam je zelf herprogrammeren.
Volgende stap is steeds langer onder begeleiding mennen tot je de schrik kwijt bent.
En dan pas weer met je eigen pony gaan mennen. Nu zijn jullie teveel samen in dit traject.

Succes. Het is veel te leuk om bang van te zijn


Ik quote Janouk even, omdat wat zij zegt precies is wat ik ook had willen zeggen.
voor nu lijkt mij dit de beste start voor jou; vanuit daar kun je verder gaan werken.

Je had anders prima met mij mee gemogen, maar ik woon veels te ver weg van jou volgens mij (omg. Deventer, Overijssel). :=

Anoniem

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:12

Dit klinkt bijna als een soort trauma of ptss. Dan kun je blijven herhalen tot in den treure, maar dat gaat het niet oplossen.
Misschien is trauma therapie wat voor jou zoals emdr.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:18

Joolien schreef:
Dit klinkt bijna als een soort trauma of ptss. Dan kun je blijven herhalen tot in den treure, maar dat gaat het niet oplossen.
Misschien is trauma therapie wat voor jou zoals emdr.


Ik vind het nogal wat, hoe goedbedoeld ook richting ts, dat je dit zo schrijft...

Zelf heb ik een complexe vorm van o.a. ptss al jarenlang. Daar komt toch echt even veel en veel meer bij kijken dan alleen angst met bepaalde dingen of op bepaalde momenten...

Een dergelijke diagnose kun je echt niet zomaar even stellen, daarbij is emdr ook echt niet iets dat je zomaar ff doet. Het kan in bepaalde gevallen juist erg gevaarlijk zijn; dat kun je niet zomaar even iemand aanraden op een forum en met een onderwerp als dit...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 15:19

Joycie, je woont idd te ver weg. Op zich zou dat wel moeten lukken met iemand meerijden. Alleen dat vind ik niet eng. Het gaat om het puntje alleen op de wagen. Misschien moet ik er gewoon even doorheen met een ervaren paard,alleen de pest is ze voelen mijn spanning natuurlijk.

Klinkt heftig jolien, maar ga er eens naar googelen. Ik ken het vanuit verpleegkundig oogpunt, maar dit lijkt me meer voor een angststoornis e.d.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:22

Joolien schreef:
Dit klinkt bijna als een soort trauma of ptss. Dan kun je blijven herhalen tot in den treure, maar dat gaat het niet oplossen.
Misschien is trauma therapie wat voor jou zoals emdr.


Nou voor PTSS moet je wel meer klachten hebben dan alleen dit. En EMDR is niet niet wat je maar zo even kan doen.
Jouw opmerking kan kwetsend zijn voor mensen die last hebben van PTSS.

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:25

Ik zeg ook niet dat ze dit heeft, maar geef het als optie. Dit benoem ik, omdat de ts een reactie geeft op het geluid.
Overigens zeg jij dat je complexe ptss hebt, dat is heel wat anders als enkelvoudige ptss of trauma. Sommige trauma's zoals een auto ongeluk zijn misschien minder groot, maar kunnen ook een heftige belemmering vormen in het dagelijks leven. Dit soort trauma's kunnen redelijk vlot verholpen worden met emdr. En nee dat is niet zomaar iets simpels, maar het is uiteindelijk aan ts of ze hier iets mee doet. :)

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:45

Enkelvoudig ptss of complex, trauma of niet, dan nog vind ik het vrij heftig dat je dit er zo bij haalt.
Overigens begon enkelvoudige ptss bij mij zo'n 10 jaar geleden en is dat uitgegroeid tot angststoornissen complexe ptss etc etc...

Nogmaals; om in dit topic zoiets te noemen en dan openbaar, vind ik eigenlijk niet kunnen; naar ts toe niet maar ook niet naar mensen die zelf ptss hebben; die zitten er hier helaas meer dan genoeg op bokt.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:01

Kan je niet iemand vinden die met je meerijdt (evt. met groom) op een andere sulky/menwagen? Dan kun jij alleen op jouw sulky, maar is er wel begeleiding mocht je erg angstig worden. En dan rustig beginnen, de andere sulky voorop. Als het dan wat beter gaat misschien een stukje wisselen.....

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:15

Ik zou wel met de fiets mee gaan als ik tijd had, ik zit ook op de grens BE & NL :) Dan zit je er alleen op maar ben je niet alleen

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 16:39

Dat is lief Granoek, echter zit jij net aan de verkeerde kant denk ik.

Criolloyes, ik heb er ook al aangedacht om iemand met de fiets mee te laten gaan. Maar dan moet ik nog eerst over die drempel om er alleen achter te zitten.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:53

En als stap tussen fiets en met zijn tweeën achterop iemand die voorop meeloopt dan?

Alex en Jorie <3

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:57

Wat vervelend dat je dit hebt mee gemaakt. Ik heb precies hetzelfde gehad. Pony werd aangereden door een scooter is er vandoor gegaan en vervolgens durfde ik niet meer te rijden. Oude eigenaar is langs geweest en uiteindelijk heeft een vriendin van mij de pony een tijdje gereden. Niks aan het handje. Tot dat ik op de wagen stapte. Pony werd helemaal gek doordat ik zo gestressed was. Toen besefte ik dat het aan mezelf lag en ben daar mee aan het werk gegaan.

Later nog eens iets mee gemaakt waardoor ik bang werd maar dit keer voor de pony zelf. Kilometers maken was de oplossing. Nu ken ik de pony door en door en gaat het prima.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:17

Tja, knuppel in hoenderhok: je hoort sowieso helemaal nooit alleen te gaan mennen. Nooit. Áltijd met twee man op de kar.
En als jouw pony (en sulky) te klein is daarvoor, dan moet je met deze combi niet meer gaan mennen. Alleen op pad is gewoon te gevaarlijk met een kar, of je nu bang bent, slechte ervaringen hebt of niet.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:32

Ik zou jezelf niets opleggen en lekker niet gaan als je het eng vindt. Misschien alleen even rijden in de bak?

Een idee is misschien ook nog zondag ochtend vroeg gaan? Dat doe ik ook. Dan is het amper verkeer en activiteit en ik neem op buitenrit altijd iemand mee die fietst. Ik heb een sulky en er kan niemand mee verder.

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:35

Wat ontzettend jammer dat de angst in de weg staat om weer lekker met je pony te gaan mennen.

Misschien tips:
- Neem menles/ koetsiersbewijs om met een ander paard/pony het mennen weer op te pakken en zelfvertrouwen terug te krijgen.

- Laat er iemand naast lopen met een touw of longeerlijn aan de pony om te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:43

Ibbel schreef:
Tja, knuppel in hoenderhok: je hoort sowieso helemaal nooit alleen te gaan mennen. Nooit. Áltijd met twee man op de kar.
En als jouw pony (en sulky) te klein is daarvoor, dan moet je met deze combi niet meer gaan mennen. Alleen op pad is gewoon te gevaarlijk met een kar, of je nu bang bent, slechte ervaringen hebt of niet.


Dat vind ik dan weer een beetje overdreven. Als je de openbare weg op gaat is het nodig om voor je eigen veiligheid en die van anderen een groom mee te nemen. Maar als ik ga lessen bij de vereniging ga ik echt niet de hele tijd iemand achterop de wagen nemen bijvoorbeeld. Je mag tegenwoordig zelfs een dressuurproef rijden met je voorlezer aan de kant.

TS, je schrijft dat je wel met iemand naast je op de bok durft te mennen. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van die persoon? Wat denk je dat diegene kan uitrichten als de pony aan de kletter gaat?

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:05

Het zou voor de menners met een enkelspan met kleine pony's niet best zijn als je niet alleen op de kar zou mogen zitten, worden het allemaal grasmaaiertjes vrees ik :D , dat doe je ze toch niet aan om in een zandbak met z'n tweeën er achter te zitten, op mulle bospaden zit er bij ons een op de wagen en de ander stapt dan af om mee te lopen, hebben we ook nog grote shetten en meestal een dubbelspan.

Denk dat het ook een kwestie is van zelfvertrouwen, vertrouwen hebben in je eigen kunnen, je hebt nu iemand naast je die goed kan mennen, die het dus eigenlijk van jou overneemt, waarvan je denkt dat als er iets gebeurt hij/zij wel zal ingrijpen.
Als er nu iemand naast je zit die niet kan mennen, waar jij wel degene bent die het allemaal moet doen, wat gebeurt er dan?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:31

Is een vierwielig wagentje dan niet iets, die zijn iets stabieler. Of tweespan rijden? Dan hebben de pony’s meer steun aan elkaar en moet er dus wel flink wat gebeuren voor ze beide op hol gaan?

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Menangst, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:52

@Ibbel dan doe ik het flink verkeerd, ik ben altijd alleen op de openbare weg met mijn aanspanning. Geloof ook niet dat er iemand 15-20 km wil fietsen om als groom mee te gaan. Ik heb voor problemen onderweg altijd een mobiel bij me voor contact met mijn thuisfront en natuurlijk de andere dingen zoals een zakmes. Verder heb ik een mond en kan ik dus zo ergens aanbellen, mocht de nood heel hoog zijn. Zo hadden we laatst een platte band, gelukkig net bij een boerderij waar wat meiden buiten op een pony aan het rijden waren. Dus mini-shet in een hele grote stal geparkeerd met wat hooi en gewacht op mijn moeder met de trailer. Vonden die meiden overigens helemaal niet erg, 1 van hen wilde hem zelfs maar al te graag houden _O-

@boeflover dat zou voor ts ook een idee kunnen zijn, ik heb zelf het omgekeerde probleem. Ik vertrouw onze vierwieler niet meer door de nodige ongelukken. Wat een ander idee is dat TS met een bomproof pony/paard eerst weer de weg op gaat. Zo te lezen is de huidige pony ook al een paar keer geschrokken en een oude rot in het vak zou TS dan beter kunnen helpen ipv een ril dier.

Alex en Jorie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers