Wat heb ik nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 10:56

Hoi,

Nu ik een eigen paardentrailer heb en echt van bosritten houd, ben ik aan het uitzoeken wat ik nodig heb qua ruiterpas/ruiberbewijs.
Moet ik lid van van KNHS, of een ruiterpas hebben, of een ruiterbewijs? Wat is er allemaal en waar is het voor?
Wat kan ik het beste kiezen?

Heb ik gelijk nog een vraag. Nu woon ik aan de grens van Duitsland. Mag ik daar zomaar paardrijden met mijn paard?
Mag mijn paard over de grens?
Wat heb ik nodig? Moet zijn paspoort mee? Wat heb ik als ruiter nog meer nodig? Ruiterbewijs oid? Of is dat niet verplicht in Duitsland?
ID kaart en zorgpas heb ik altijd op zak. (van mijzelf)

En als ik bijvoorbeeld in Loonse en Drunense Duinen wil rijden, dan heb ik een ruiterpas nodig van Natuurmonumenten zag ik. 25 voor een heel jaar. Heb ik naast dat ik mag paardrijden in bepaalde gebieden van natuurmonumenten nog andere voordelen van die pas?
Heb je ook zo'n soort pas nodig als ik in Duitsland wil rijden?

Ik wil niet ergens illegaal aan het rijden zijn, daar komt het eigenlijk op neer. :')
Dus wat kan ik het beste doen?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:58

Een ruiterbewijs is in de meeste gevallen niet nodig. Enkele (natuur)gebieden in NL verplichten het wel, en hier wordt vgsm ook op gecontroleerd. In Duitsland heb je een geel plakkaat nodig voor aan je zadel/hoofdstel. Dit is persoons/paard gebonden. Kosten niet zo gek veel maar staan wel op naam.

Ik weet even niet hoe het heet, maar mijn vriend staat aan de grens van Duitsland met zijn paard en moet wel echt zo'n plakkaat hebben omdat hij veel in Duitsland rijd natuurlijk.
Edit: http://www.rp-online.de/nrw/pferde-numm ... -1.2646364
Hier vind je alles -in het Duits uiteraard- erover. Je kan een flinke boete krijgen als je hem niet hebt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 11:02

Ah oke! Hoe is je vriend aan zo'n kaart gekomen? Wordt daar je paard op geregistreerd?

Zo'n ruiterbewijs, is dat in 1 dag te halen? Of moet je een of andere cursus volgen?

edit. Ik ga je link ff bekijken.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:04

SuperAssie schreef:
Een ruiterbewijs is in de meeste gevallen niet nodig. Enkele (natuur)gebieden in NL verplichten het wel, en hier wordt vgsm ook op gecontroleerd. In Duitsland heb je een geel plakkaat nodig voor aan je zadel/hoofdstel. Dit is persoons/paard gebonden. Kosten niet zo gek veel maar staan wel op naam.

Ik weet even niet hoe het heet, maar mijn vriend staat aan de grens van Duitsland met zijn paard en moet wel echt zo'n plakkaat hebben omdat hij veel in Duitsland rijd natuurlijk.
Edit: http://www.rp-online.de/nrw/pferde-numm ... -1.2646364
Hier vind je alles -in het Duits uiteraard- erover. Je kan een flinke boete krijgen als je hem niet hebt.


De informatie over Duitsland beperkt zich enkel tot de deelstaat NRW.
Andere deelstaten hebben andere regels.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:06

Chasey schreef:
Hoi,

Nu ik een eigen paardentrailer heb en echt van bosritten houd, ben ik aan het uitzoeken wat ik nodig heb qua ruiterpas/ruiberbewijs.
Moet ik lid van van KNHS, of een ruiterpas hebben, of een ruiterbewijs? Wat is er allemaal en waar is het voor?
Wat kan ik het beste kiezen?

Lid zijn van de KNHS hoeft niet.
Ruiterbewijs als in soort rijbewijs is in sommige gebieden verplicht in andere niet, dat ligt dus aan je "bos".
De verzekering die eraan zit is flauwekul, aannemende dat je gewoon netjes een AVP verzekering hebt waar ook je paarden bij verzekerd zijn mochten die boel schade aanrichten (kan je gewoon navragen bij je verzekeraar).
Ruiterpas is wat anders, de vergunning om ergens te Mogen rijden, vroeger werd dat gewoon vergunning genoemd, die voor de Veluwe en L en D duinen is gewoon een leren sleutelhanger met een nummer erop


Heb ik gelijk nog een vraag. Nu woon ik aan de grens van Duitsland. Mag ik daar zomaar paardrijden met mijn paard?
Mag mijn paard over de grens?
Wat heb ik nodig? Moet zijn paspoort mee? Wat heb ik als ruiter nog meer nodig? Ruiterbewijs oid? Of is dat niet verplicht in Duitsland?
ID kaart en zorgpas heb ik altijd op zak. (van mijzelf)

Theoretisch moet je als je met je paard ergens ben in NL altijd je paspoort van je paard en je ID meehebben (nou rij ik niet te paard rond met zijn paspoort.. wel als ik met de trailer ga, maar eigenlijk zou dat dus wel moeten, maar is ding gewoon te onhandig voor en dan sneuvelt hij).



Je kan daar paardrijden, zolang je op Nederlands grondgebied blijft, ga je over de grens dan moet je vaak daar een soort ruitervergunning hebben om in dat bepaalde gebied te Mogen rijden.
Staat mij bij dat je in Duitsland een apart vergunningstelsel hebt en dat je daarbij een nummer aan je hoofdstel moet hebben. Maar dat verschilt ook weer per deelstaat, dus waar je woont en rijdt, moet je dus locaal uitzoeken(maar ik rij daar nooit, wel in de L en D duinen)



En als ik bijvoorbeeld in Loonse en Drunense Duinen wil rijden, dan heb ik een ruiterpas nodig van Natuurmonumenten zag ik. 25 voor een heel jaar. Heb ik naast dat ik mag paardrijden in bepaalde gebieden van natuurmonumenten nog andere voordelen van die pas?
Heb je ook zo'n soort pas nodig als ik in Duitsland wil rijden?
Dat is eigenlijk geen pas, maar een vergunning zo heette die vroeger ook ,maar stel gekken hebben dat omgedoopt tot pas en nu haalt iedereen dat door de war met een ruiterbewijs.
Voordelen anders dan dat je geen boete krijgt in dat gebied als je de boswachter tegen het lijf loopt zijn er niet. :+


Ik wil niet ergens illegaal aan het rijden zijn, daar komt het eigenlijk op neer. :')
Dus wat kan ik het beste doen?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 11:23

Ah vandaar dat ik de dingen door elkaar gooi. :)

Oke, het verhaal van de vergunning is duidelijk. Ik denk dat het sowieso wel goed is om zo'n vergunning te hebben. Dan hoef ik daar geen zorgen om te maken.

Ik zit er namelijk ook aan te denken om sowieso gewoon lid te worden van KNHS. Eeder was ik dat ook via de vereniging, maar ik zit nergens meer bij. En die georganiseerde buitenritten lijken me wel leuk.
Stel dat het dan bijvoorbeeld bij de L en D duinen is, dan heb ik in ieder geval die vergunning van staatsbosbeheer.

Ruiterbewijs van KNHS zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik lees op de site dat je een cursus moet doen waarin je alles geleerd wordt over communicatie met paard, voer, verzorging, horsmanship... nou en daar zit ik dus echt niet op te wachten :') Want ik weet prima hoe ik mijn paardjes moet verzorgen en met ze moet communiceren. En rijden kan ik ook. En ook ken ik de verkeersregels wel. 13 jaar rijbewijs en 12 jaar buitenrij ervaring. (doe bijna niks anders).

De deelstaten in Duitsland heb ik ook even bekeken. Zit precies op de grens van 2. Mmm, dat moet ik nog maar even goed uitzoeken dan.

En verzekering zit wel goed. Althans, daar ga ik van uit. Maar dat kan ik altijd even navragen. Ik ben sowieso WA verzekerd.

Als ik dus lid wordt van KNHS, dan zit daar ook één of andere verzekering bij?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:24

Ruiterbewijs moet je ook niet bij de KNHS willen hebben, maar bij de SRR, dan hoef je maar 1 x te betalen ipv jaarlijks. En dat scheelt hoop geld uiteindelijk en je hoeft niet lid te zijn van de KNHS.

De vergunningen lopen gewoon via staatsbosbeheer, heb je ook de KNHS niet voor nodig.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 11:30

SRR, gelijk ff googlen. Die kende ik nog niet. Bedankt voor de tip :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:41

stichting recreatie ruiter, die verzorgde vroeger de ruiterbewijzen en koetsiersbewijzen, dat is vervolgens ingelijfd door de KNHS (was toen ook bij SRR geloof 2 jaarlijks betalen en later bij KNHS elk jaar) en de srr is wegens onenigheid met de KNHS geloof ik weer gescheiden en daar kan je met 1 malige betaling je ruiterbewijs levend houden ipv met jaarlijkse bijdrage zoals bij de KNHS.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 11:49

Dat klinkt beter :)
Heb net ff op de site gekeken en een proefexamen gedaan. :Y)


Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:17

Voor de Loonse- en Drunense Duinen, het Montferland en de Veluwezoom heb je een ruitervergunning nodig van Natuurmonumenten, niet van Staatsbosbeheer.
Deze is bij Natuurmonumenten te koop via de webshop of bij de bezoerkscentra in de genoemde gebieden, kost idd 25 euro.
Je mag met die vergunning dus in alle gebieden van Natuurmonumenten rijden waar de vergunning verplicht is.


Je mag niet zonder gezondheidscertificaat de Duitse grens over met een paard (ook niet zonder trailer).
Er zijn er velen die het wel doen (gezondheidscertificaat kost je rond de 200 euro per keer en is max 10 dagen geldig), maar er wordt af en toe ook wel op gecontroleerd, aan beide zijden van de grens en ik heb begrepen dat de boetes er dan ook niet om liegen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 12:29

Oh ships, zijn natuurmonumenten en staatsbosbeheer weer 2 verschillende dingen? Zo goed heb ik daar dus nooit opgelet, blijkt wel.
Maar had het idd op de site van natuurmonumenten gezien :)

Een gezondheidsverklaring van 200 euro, 10 dagen geldig.. oké. Dat gaat me te ver. Dan moet ik Duitsland maar overslaan. Ach wie weet in de toekomst. Heb Nederland nog niet eens ontdekt :Y) :=

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:33

Sommige kustgebieden vragen ook een vergunning voor het rijden in de duinen (Zuid-Holland op Voorne-Putten bijvoorbeeld).
En ik geloof de Hilversumse heide ook.

Het is dus slim om voordat je een natuurgebied uitkiest om te gaan rijden, even te speuren naar de verplichtingen van dat specifieke gebied.

Maar met die vergunning van Natuurmonumenten (mocht je lid zijn van Natuurmonumenten krijg je geloof ik 2,50 of 5 euro korting) kun je iig al 3 grote natuurgebieden in.
Ik heb de Veluwezoom als achtertuin, dus ik heb elk jaar in ieder geval die vergunning aan mijn zadel hangen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:39

Chasey schreef:
Ah vandaar dat ik de dingen door elkaar gooi. :)

Oke, het verhaal van de vergunning is duidelijk. Ik denk dat het sowieso wel goed is om zo'n vergunning te hebben. Dan hoef ik daar geen zorgen om te maken.

Ik zit er namelijk ook aan te denken om sowieso gewoon lid te worden van KNHS. Eeder was ik dat ook via de vereniging, maar ik zit nergens meer bij. En die georganiseerde buitenritten lijken me wel leuk.
Stel dat het dan bijvoorbeeld bij de L en D duinen is, dan heb ik in ieder geval die vergunning van staatsbosbeheer.

Ruiterbewijs van KNHS zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik lees op de site dat je een cursus moet doen waarin je alles geleerd wordt over communicatie met paard, voer, verzorging, horsmanship... nou en daar zit ik dus echt niet op te wachten :') Want ik weet prima hoe ik mijn paardjes moet verzorgen en met ze moet communiceren. En rijden kan ik ook. En ook ken ik de verkeersregels wel. 13 jaar rijbewijs en 12 jaar buitenrij ervaring. (doe bijna niks anders).

De deelstaten in Duitsland heb ik ook even bekeken. Zit precies op de grens van 2. Mmm, dat moet ik nog maar even goed uitzoeken dan.

En verzekering zit wel goed. Althans, daar ga ik van uit. Maar dat kan ik altijd even navragen. Ik ben sowieso WA verzekerd.

Als ik dus lid wordt van KNHS, dan zit daar ook één of andere verzekering bij?


Voor het transporteren van een paard naar Duitsland heb je een gezondheidsverklaring van het paard nodig. In sommige delen zoals het Reichswald schijnt dat "dagtoerisme" wordt geacepteerd als je per paard de grens oversteekt. Terug kan de NVWA minder soepel zijn met het gedogen hiervan. Het loont om je plaatselijk te laten voorlichten door ruiiters over de mogelijkheden.

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:12

Een ruiterbewijs is in Nederland bijna nergens meer verplicht. Natuurlijk is er niets op tegen om kennis op te doen over buitenrijden en kan een cursus je daarbij helpen. Wanneer je je ruiterbewijs haalt bij de SRR is dit tegenwoordig levenslang geldig en ben je niet verplicht om dit iedere keer te verlengen zoals bij de KNHS. Een aanvullende verzekering kun je zelf op maat afsluiten indien je dit perse wilt.

Wel heb je in sommige gebieden een vergunning/ruiterpenning nodig om te mogen rijden. Dit geldt met name voor sommige gebieden van Natuurmonumenten, diverse landgoederen in Utrecht en Amsterdamse waterleidingduinen. Wanneer je de ruiterroute-routeplanner van ons gebruikt staat dit aangegeven via info-symbooltjes op de kaart.

Voor het rijden in Duitsland is net als in Nederland of België géén ruiterbewijs vereist. Wel moet je in het bezit zijn van een Reiter-Plakette, die je jaarlijks moet aanschaffen bij het Kreis waar je gaat rijden.
Info daarover is te vinden via deze link:
http://www.ruiterenenmennen.nl/C238-Duitsland.html

Daarnaast zijn in Duitsland de regels voor toegankelijkheid verandert. Binnenkort zal Ruiteren & Mennen.nl komen met een overzicht van deze nieuwe regels.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 16:56

Bedankt voor de uitleg en info allemaal!

Ik laat het ruiterbewijs maar gewoon zitten. Ik heb al ontzettend veel buitenrijervaring in verschillende omstandigheden, ik doe namelijk niets anders. En kom echt de gekste dingen tegen.
Ik ken de regels, do's en don't intussen wel. Kan buiten nog weinig leren wat dat betreft. En ik vind mijzelf een goede en verantwoorde ruiter buiten. (Man wat klinkt dat egoïstisch :') , maarja kan er niets anders van maken). Ja leren doen we elke dag nog, dat weet ik :). Maar zie wat dat betreft de meerwaarde van zo'n ruiterbewijs/cursus niet.
Heb voor de gein eens het proefexamen gedaan op de site. 0 fout. En allemaal bekende stof. Snap dat het voor jongeren of mensen met weinig ervaring handig kan zijn. Maar zie dat voor mijzelf de meerwaarde niet van in eerlijk gezegd als het verder niet verplicht is.

Die penning/vergunning ga ik zeker in de gaten houden! Wel komisch dat ik precies nu een banner van Natuurmomenten heb :')

Afbeelding

Als ik naar een gebied ga, dan check ik het van te voren of er een vergunning nodig is!
En Duitsland laat ik maar even links liggen. (Rechts eigenlijk :') ) Dat komt later wel. Eerst maar eens Nederland ontdekken :D Komt vast goed!

Enige wat ik van de week even dubbel ga checken is mijn eigen verzekering. Even voor de zekerheid.