Zadels.. Wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 08:55

Hoi!
Ik heb sinds 2015 een dressuurzadel van Busse met ontzettend veel wrong. Eigenlijk heb ik hier nooit optimaal op gezeten, maar heb het maar weggezet op dat het aan mijn zit lag en het mijn paard perfect past, dus ik maar pech heb.
Sinds ik aan de slag ben gegaan met springen halverwege vorig jaar heb ik alleen nog maar mijn springzadel gepakt en er ging een wereld voor me open. Mijn benen lagen stiller en ik kon mijn bekken eindelijk "kwijt". Als ik nu voor een les het dressuurzadel pak merk ik ook dat ik last van mijn onderrug krijg.

Waarschijnlijk is het het slimste om deze te verkopen en te kijken voor een ander (misschien 2e hands) dressuurzadel met een vlakkere zit en minder wrong, maar ik twijfel toch omdat het mijn paard wel heel erg goed past en ik zo tevreden ben over hoe het leer zich houd..

Wat denken jullie, de oplossing zoeken in mijn zit of een ander zadel?

Hieronder ik op mijn eigen zadel versus ik op een KN zadel tijdens een zitles (deze heb ik wel al genomen in de hoop dat het beter zou worden, ook heb ik verschillende lengtes beugels geprobeerd)
Afbeelding

Afbeelding


Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:57

Een zadel past pas goed op een paard als jij er goed op zit!
Ik zou dus een zadelmaker er bij halen en op zoek gaan naar een zadel wat voor jullie beide past

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:58

Ík ben van mening dat een zadel zowel voor jou als voor je paard fijn moet zijn.

Als jij niet fijn kan zitten in het zadel kan je ook niet optimaal rijden en dat heeft dan ook weer effect op het paard.

Er zal best een zadel te vinden zijn die zowel jou als je paard goed voegt. Gelukkig heb je alternatieven en dus tijd om te zoeken.

Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:01

Dat het zadel goed op je paard past is natuurlijk erg belangrijk. Maar als jij niet lekker in het zadel zit, dan raad ik je toch aan om zadels te proberen die voor jullie beide fijn zijn :j

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:02

KN past ook op veel verschillende modellen paarden. Heb er zelf ook een, heerlijk zadel!
Een zadel kan nog zo goed op een paard liggen, als jij er niet goed op kan zitten is dat alsnog slecht voor de paardenrug. Wat hierboven gezegd wordt, een zadel met èn het paard èn de ruiter passen om geschikt te zijn.

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 09:04

Bedankt al voor de reacties :)
Gelukkig dat het niet meteen aan mij hoeft te liggen.. Word er gek van dat het me maar niet lukt om stabiel te kunnen zitten.

Dan blijf ik lekker met het springzadel rijden en zal het dressuurzadel de verkoop in gaan als ik andere oplossing vind ervoor :)

dianaw33

Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:11

OP ons paard rijden wij met 3 man, een gezinspaard. Wij hebben allemaal een ander zadel, omdat we zo verschillen in postuur dat we niet op elkaars zadel kunnen. Ik kan absoluut niet in een zadel zitten met veel wrong en mijn dochter zweert daar weer bij. Vaak heb je binnen een merk wel verschillende uitvoeringen op dezelfde boomvorm, daar zou ik eens naar kijken als ik jou was. Dan blijft het passend voor je paard maar is de opbouw voor jou misschien beter. Zo heb ik 2 Zaldi's, met uitvoering 1 rijdt mijn dochter en de andere is voor mij.

Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:11

JudithGigi schreef:
Bedankt al voor de reacties :)
Gelukkig dat het niet meteen aan mij hoeft te liggen.. Word er gek van dat het me maar niet lukt om stabiel te kunnen zitten.

Dan blijf ik lekker met het springzadel rijden en zal het dressuurzadel de verkoop in gaan als ik andere oplossing vind ervoor :)


Je kunt ook vaak je zadel inruilen als je op zoek bent naar een nieuw zadel en zo n passervice laat komen :)

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 14:13

Ik heb het zadel te koop gezet! :) Ga nu samen met mijn instructrice/zadelpasser opzoek naar een nieuwe. Ook krijg ik volgende week een KN te leen om te kijken hoe die bevalt :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:16

Goede beslissing
Een zadel kan kaal prima liggen
Maar als het zadel jou al ruiter/amazone niet past ga je jezelf en dus uiteindelijk ook je paard in de weg zitten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 10:41

Zeker waar :)
Ik heb intussen bijna een week het KN zadel. Zit voor mij nu vrijwel perfect maar helaas is de boommaat nét iets te wijd voor Gig. Maar ik weet nu wel dat dit model me goed bevalt, dus we gaan weer verder denken :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:44

Ook niet op te lossen met een bontje of andere onderlegger er onder? (Of op zoek naar eenzelfde zadel een maat smaller)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zadels.. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 11:13

Zou even moeten kijken of ik ergens zo'n prolite pad vandaan kan halen die alleen aan de voorkant zit. Heb nu eentje voor het hele zadel maar dat werkt ook maar een beetje daardoor :') Verder moeten sowieso de kussens opgevuld worden, dus dat zal ook al een deel uitmaken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annahiltlady, GrapeshotBot, Nezumichan en 14 bezoekers