Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:31

Ik vind het ook heel dapper van je TS. het is echt heel moeilijk om met iemand met een narcistische persoonlijkheid samen te leven. En aangezien ts in de relatie veel gezorgd heeft, is het ook heel moeilijk om die persoon los te laten. Maar het is soms wel nodig, of onvermijdelijk, of hoe je het wil noemen, om niet zelf verstikt te worden.
Ts heeft ook maar één leven, dat zij niet hoeft op te offeren voor een ander.
Daarnaast kan het ook zomaar zijn dat ook haar man hier beter uitkomt, want soms hou je samen iets in stand, dat niet gezond is, en hebben beiden meer ruimte nodig om te kunnen leven.


Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 10:23

Bedankt iedereen voor de posts.

Anjali (en anderen), ik hield en hou nog steeds erg veel van mijn man. Ik had hem tot de dood gevolgd, ook met zijn narcisme, het was niet makkelijk maar ik kan mezelf goed wegcijferen en ik ben een pleaser. Met de kinderen was het in het begin erg zwaar, maar nu ze wat groter en al iets zelfstandiger worden, ging het me al iets makkelijker af. Ik heb mijn eigen grenzen vaak voorbij laten gaan en gedacht dat dit nu eenmaal bij het huwelijk hoorde en ik dat ik nu eenmaal voor hem gekozen had. Het was nou eenmaal zo dus ik moest het beste er maar van maken.
Ik deed alles voor hem, wassen, strijken, het huis schoonmaken, koken, alles. En in plaats van dat hij op zijn blote knieën onze lieve Heer aan het bedanken was voor de lieve vrouw en kinderen die had had, ging hij vreemd.

Ik ben nu samen met een man waarvan ik hoop dat mijn zoon nooit zo wordt. En waarvan ik hoop dat mijn dochter nooit mee thuis komt. Wat voor voorbeeld ben ik dan?

Ik heb gewoon geen keuze meer, en ik denk dat ik enorm veel geluk heb, dat hij deze keuze voor mij gemaakt heeft. De rest van mijn leven gaat heel anders worden. Ik ben weer van mezelf. Maar nogmaals, ik hield echt veel van hem. Keek naar hem op, maar dat is nu anders. Ik hou van hem als vader van de kinderen, maar mijn respect voor hem is weg. Integendeel. Ik heb medelijden nu.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:37

Goed van je, dat je voor jezelf en je kinderen kiest.
Je hoeft je niet te verantwoorden, zo klinkt het een beetje. Het lijkt mij dat je dit goed overdacht hebt. En het is best spannend om in je eentje verder te gaan. Maar je komt er sterker uit! Neem dat maar van mij aan.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 11:37

soesie schreef:
Goed van je, dat je voor jezelf en je kinderen kiest.
Je hoeft je niet te verantwoorden, zo klinkt het een beetje. Het lijkt mij dat je dit goed overdacht hebt. En het is best spannend om in je eentje verder te gaan. Maar je komt er sterker uit! Neem dat maar van mij aan.


Dank je :)
En het verantwoorden klopt wel een beetje hoor, maar dat vooral als toelichting naar Anjali.

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:11

Ik begrijp je heel goed. Soms is het beter als de keuze voor je gemaakt wordt, anders had je er nog veel langer aan vast gezeten als je begrijpt wat ik bedoel. Ik begreep ook nooit waarom vrouwen bleven bij een man die hen mishandelde maar door alles wat ik heb meegemaakt begrijp ik dat nu wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:29

Wat een verhaal! Ik kan er helaas over mee praten.. Ik ben er voor mijzelf ook nog niet uit wat ik hiermee ga doen.. Maar ik merk persoonlijk dat mijn vertrouwen kwijt geraakt ben door dit soort situaties..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:53

Heb diep respect voor je TS, en het is heel erg duidelijk dat dit goed doordacht is en je echt niet zomaar bij de eerste de beste tegenslag hebt opgegeven.
Nog een voorbeeldje voor degenen die vinden dat je koste wat kost bij elkaar moet blijven. Ik heb een narcistische ex-schoonvader. Die vroeger al zei tegen zijn vrouw: "als je bij me weggaat dan hang ik mezelf op" etc.etc. 1 van de kinderen heeft dit gehoord en vervolgens jarenlang in angst gezeten om zijn vader zo te vinden als hij uit school kwam. Jaren later heeft hij dit pas verteld nadat hij in therapie is gegaan. Het hele gezin ligt overigens uit elkaar door het gedrag van ex-schoonpa. Ex-schoonma haar hele leven is verknald door die vent, en dan ben je rond de 80 en heb je al die ellende meegemaakt en wordt je nog steeds onder de duim gehouden door die vent van je met zijn gedreig en agressief gedrag. Maar alles voor de uiterlijke schijn want wat zou de buurt wel niet zeggen als je bij je kerel weggaat.
Ik was vanaf m'n 16de in die familie en had toen nog niet door wat er aan de hand was maar vond sommige dingen zo vreemd. Later viel het kwartje en ik ben dolblij dat ik van ze af ben en nu een leuke schoonfamilie heb :D
Toen ook nog een akkefietje wat paardgerelateerd was. We waren toevallig bij ze op visite en hun merrie ging bevallen, hartstikke leuk natuurlijk en ik stond er ook bij te kijken. Schoonpa vond altijd dat hij er veel verstand van had maar ik dacht daar heel anders over. Hij en buurman begonnen aan dat veulen te sjorren, ik vond dat de merrie nog meer tijd moest hebben om los te werken. Uiteraard deed mijn mening er niet toe. Het ging er echt lomp aan toe en ik vond het verschrikkelijk om te zien maar uiteindelijk was het veulen eruit. Merrie bleef uitgeput liggen. Veulen bij haar hoofd gelegd maar ze reageerde nauwelijks. Toen werd het volgens de heren tijd om die merrie over te halen te gaan staan, dus schreeuwen, duwen etc. Merrie kwam met grote inspanning overeind en viel direct weer om, bovenop het veulen. Met z'n allen veulen onder merrie weggetrokken en dat leefde gelukkig nog. En toen kwam er een moment wat ik nooit meer zal vergeten en waar ik nu nog tranen van in m'n ogen krijg: merrie doet haar hoofd omhoog, geeft nog een klein hinnikje naar haar veulen en sterft. (ik had de veearts al gebeld overigens, die van hun had al een spoedgeval en toen heb ik mijn eigen veearts gebeld). Op dat moment kwam de veearts net het erf oprijden, die was helaas te laat. Merrie had een slagaderlijke bloeding gehad. Biest is er nog uitgemolken en ondertussen was ik (het was al tegen middernacht) al met de veulencentrale aan het bellen. Wonder boven wonder was er een geschikte merrie waarvan het veulen was overleden. Ik was dolblij, hoeveel mazzel kan je hebben?? Merrie stond in een andere provincie en die mensen wilden liever niet reizen met de merrie, leek mij geen probleem. Mijn ex-schoonvader echter vond dat wel een probleem. Want dan was het veulen 'zover weg', en dan kon hij haar niet zo vaak zien, kortom dat was echt heel erg zielig voor hem, veeeeeel zieliger dan een veulen wat zonder merrie door het leven moet. Het ging dus ook niet door en 2 jaar later hebben ze haar moeten laten inslapen want beest was levensgevaarlijk.
Jaren later werd mijn moeder ernstig ziek, uiteindelijk overleed ze en hoorde ik via een schoonzusje ook nog dat ze commentaar hadden op de crematie, toen hebben ze definitief mijn respect verloren. Heb er geen traan om gelaten dat ik die schoonfamilie kwijt was :)

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:49

anjali je vergeet dat TS heeft geprobeerd haar huwelijk te redden.
Maar in een huwelijk ben je niet alleen, je partner moet er ook aan willen werken.

TS ik vind je onwijs dapper en sterk. Je hebt alles gegeven en meer.
Het is goed dat je nu voor je zelf en je kinderen kiest.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

MarjanB

Berichten: 16404
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:11

Ts ik lees al even mee en wil zeggen dat ik je besluit helemaal snap! Ik ben ook iemand die heel trouw is en ook altijd zal blijven vechten. Maar als je vertrouwen zo beschaamd wordt en je jezelf zo moet wegcijferen en soms zelfs bang moet zijm om wat het volgende is.. dat is het gewoon niet waard. Zou niet te zwaar tillen aan de post van anjali.. ik vind die zeer ouderwets en ook getuigen van weinig inlevingsvermogen.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:16

anjali schreef:
Mavelle schreef:
Anjali heeft het over 'een huwelijk proberen te redden'. Dat is wat anders dan 'bij elkaar blijven voor de kinderen'. Als je je huwelijk weet te redden wonen je kinderen dus helemaal niet bij ongelukkige ouders.

(Even los van of dit huwelijk wel of niet te redden is)

Ja,dat bedoelde ik. En ts is toch ooit vrijwillig met deze man getrouwd,dus er moet liefde geweest zijn.Dat zou toch weer terug te vinden zijn.Wat ik trouwens erg vind is dat er mensen zijn die gaan aanpappen met iemand die al getrouwd is.Dan is de kans nl. groot dat je dat huwelijk kapot maakt.Dat is dan ook de verantwoordelijkheid van de getrouwde persoon natuurlijk,maar mensen zijn vaak zwak en geneigd aan verleidingen toe te geven.


Tja, vooral tijdens de verkeringstijd zal dat onder de katholieken wel erg zijn, want met elkaar naar bed mag niet en ben je getrouwd dan mogen voorbehoedsmiddelen ook niet dus ben je als vrouw net een bus, je zit altijd vol. Kan ik me goed voorstellen dat een echtgenoot wel eens naast de pot piest. Maar even naar meneer pastoor en in de biecht , komt allemaal goed.
Sarcastisch?? Jazeker want je kunt wel met je christelijke geloof schermen maar niemand die het 100% naleeft en terecht. Overspel komt overal voor, ziektes en aandoeningen ook. En vanuit menselijk oogpunt kan ik heel goed snappen dat TS geen zin meer heeft in al dat ziekelijk liegen en bedriegen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:44

Hoe gaat het met jou TS? Goed de feestdagen door gekomen?

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 11:42

Lieve iedereen, na een tijdje niks, ik had helaas niks te vertellen, heb ik goed nieuws.

Mijn man heeft de mediator afgebeld. Waarom? Tja, ten eerste vond hij het te duur, en de tweede reden kun je wel raden, hij wil niet scheiden. Maar in plaats van met een alternatief te komen, kwam hij met niks...

Maar nu neem ik het initiatief en ik heb Prrr van bokt benaderd. Zij is advocate en gaat me helpen. Ik ben zo blij. Gister ben ik bij haar geweest en hebben we een ontzettend fijn gesprek gehad. Het wordt een eenzijdige scheiding. Mijn man wil geen eigen advocaat en heeft gezegd dat hij zijn handtekening wel zet.
Ik ga het nu netjes regelen. Wil hem niet kapot maken of failliet achter laten. Natuurlijk hou ik nog van hem, maar als vader van mijn kinderen en verder is het over.

Boos ben ik niet, of zoals Prrr zei, je hebt hem al vergeven. Klopt, boos zijn is een nutteloze emotie, en ik wil ook niet dat mijn kinderen mij gaan zien als een zuurpruim die hun papa blijft haten. Ik wil juist scheiden omdat ik een goed voorbeeld wil hebben voor de kinderen, en hij is dat niet. Daarom wil ik niet boos zijn of wrok hebben tegen hem maar een blije vrolijke mama zijn, die goed met de vader overweg kan. En dat ben ik :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:47

Doorgaan schreef:
Lieve iedereen, na een tijdje niks, ik had helaas niks te vertellen, heb ik goed nieuws.

Mijn man heeft de mediator afgebeld. Waarom? Tja, ten eerste vond hij het te duur, en de tweede reden kun je wel raden, hij wil niet scheiden. Maar in plaats van met een alternatief te komen, kwam hij met niks...

Maar nu neem ik het initiatief en ik heb Prrr van bokt benaderd. Zij is advocate en gaat me helpen. Ik ben zo blij. Gister ben ik bij haar geweest en hebben we een ontzettend fijn gesprek gehad. Het wordt een eenzijdige scheiding. Mijn man wil geen eigen advocaat en heeft gezegd dat hij zijn handtekening wel zet.
Ik ga het nu netjes regelen. Wil hem niet kapot maken of failliet achter laten. Natuurlijk hou ik nog van hem, maar als vader van mijn kinderen en verder is het over.

Boos ben ik niet, of zoals Prrr zei, je hebt hem al vergeven. Klopt, boos zijn is een nutteloze emotie, en ik wil ook niet dat mijn kinderen mij gaan zien als een zuurpruim die hun papa blijft haten. Ik wil juist scheiden omdat ik een goed voorbeeld wil hebben voor de kinderen, en hij is dat niet. Daarom wil ik niet boos zijn of wrok hebben tegen hem maar een blije vrolijke mama zijn, die goed met de vader overweg kan. En dat ben ik :)

Wat fijn dat je via deze weg iemand gevonden hebt waar je een goed gevoel bij hebt, dat lijkt me heel belangrijk in zaken als deze.

koeien op de weg...


luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:48

Ts knap dat je een advocaat hebt geregeld.
Moeilijk om te doen.
Uiteindelijk voor jou en de kinderen het beste.

Sterkte.

[o]

kally
Berichten: 5243
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:53

Goede instelling, jammer van het niet helemaal willen meewerken...hij vind het wel best zo...in de
hoop dat je het laat sudderen...maar goed om door te zetten en met behulp van een advocaat
je weg te zoeken en het netjes te willen regelen...succes gewenst!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:54

Wat heb ik ongelofelijk veel respect voor de manier dat jij om gaat met je scheiding. Het is loodzwaar maar je hebt er alles aan gedaan maar soms is het gewoon echt op. Je bent een pracht voorbeeld voor je kinderen. Die mogen trots zijn op hun moeder die deze pijnlijke maar wijze beslissing heeft genomen in het belang van je kinderen en jezelf.

Anjali jij moet je schamen om te spreken voor een hele geloofsgroep en dat ook nog zonder het hele verhaal te lezen. Als je dat wel gedaan had dan had je gelezen dat TS alles heeft geprobeerd.
Je kan nog een hoop leren van mensen zoals TS

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

spatter

Berichten: 14453
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:11

TS fijn dat je nu verder kan en hij aangeeft mee te werken met de scheiding door zijn handtekening te zetten.

Weet zeker dat Prrr je goed kan verder helpen :j

Veel sterkte de komende tijd :(:)

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:16

Wat fijn! Prrr is echt een topper. En ik weet zeker met haar als goede advocaat dat je dit op een goede en rustige manier kan afsluiten.

Prrr je bent een bijzonder mens :+:

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:18

Petje af! Heb echt respect voor je instelling en je laatste bericht.

Hopelijk gaat het zo soepel dat je een nette regeling met elkaar afspreekt en gaat hij niet dwars liggen op het laatste moment.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:55

Hier kan je heel erg trots op zijn. Ik zie je als een hele zelfbewuste vrouw en een prachtige moeder. Vooral kiezen wat goed voelt en waar jij gelukkig van wordt (tuurlijk met je kinderen in het achterhoord) want dat je je kinderen meegeeft dat geluk belangrijk is en dat je altijd een keus hebt om je leven te veranderen zijn hele wijze lessen.
Succes met alles en geniet van de leuke dingen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:02

Wat goed van je, om het door te zetten!
En het vooruitzicht gun ik je zo...

En blije vrolijke mama zijn!

noviceh

Berichten: 4777
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:06

Knap hoor, fijn dat Prrr je wilt helpen! Hopelijk gaat je (ex)man zich er ook in berusten en betrekt hij de kinderen er niet in.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:45

Wat goed om te horen TS, wat vind ik jou toch eem geweldig dappere vrouw. Top dat je via dit medium hulp hebt kunnen krijgen, Prrr ook jij bent geweldig +:)+

Heel veel sterkte en succes, het is niet makkelijk :(:)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:54

Gillbo schreef:
Wat heb ik ongelofelijk veel respect voor de manier dat jij om gaat met je scheiding. Het is loodzwaar maar je hebt er alles aan gedaan maar soms is het gewoon echt op. Je bent een pracht voorbeeld voor je kinderen. Die mogen trots zijn op hun moeder die deze pijnlijke maar wijze beslissing heeft genomen in het belang van je kinderen en jezelf.


Hier sluit ik mij graag bij aan!

Babootje

Berichten: 26180
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:00

Net je hele topic doorgelezen en ik kan alleen maar zeggen: wat een topvrouw ben je dat je na 11 jaar de kracht heb kunnen vinden om je aan je relatie te ontworstelen.
Toen ik je OP las en enkele posts daarna dacht ik al "narcistisch". Een antisociale stoornis die herkenbaar is aan het gebrek aan zelfreflectie en veelvuldig liegen. Ik kan het weten, ik heb een broer die dat heeft. Als je weet waar je naar moet kijken dan herken je narcisme uit duizenden.
Narcisme is net als psychopatie ongeneeslijk. Dat komt omdat het voor een narcist (en psychopaat) vrijwel onmogelijk is om de schuld bij zichzelf te zoeken; het ligt altijd aan een ander, een omstandigheid, noem maar op. Schematherapie heeft soms effect, Het is al bijzonder dat je man in behandeling wil, maar het kan zomaar zijn dat hij er weer mee stopt omdat hij vindt dat hij het zelf wel weer kan of sterker nog hem niets mankeert. Het kan zomaar weer omslaan. Dat is bij mijn broer ook zo. Ik had/en heb medelijden omdat ik weet hoe het komt dat hij de persoon geworden is die hij is. Maar ik heb alle contact verbroken met hem, omdat het je sloopt. (Hij is naast dat hij narcist is ook nog eens zwaar alcoholist). Maar voor mij is dat makkelijker dan voor jou.
Ik vind het super knap dat je de kracht hebt kunnen vinden na 11 jaar om je los te maken uit zo'n relatie. Dat laat zien dat je een sterke vrouw bent. Narcisten zijn er ongelooflijk goed in om je eigenwaarde af te breken en jou de schuld te geven van de situatie.
Laat dat nooit gebeuren! Vertrouw in jezelf en in je besluit. Het beste dat je voor jezelf en je kinderen kunt doen.