Pony “buiten” beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-18 12:08

Zoals de titel al zegt, wie heeft zijn pony “buiten” beleerd. Dus gewoon op de weg/bos/strand etc.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Is het aan te raden? We hebben geen bak ter beschikking, het lange lijnen enz zijn we nu ook buiten aan het doen.

Geen zorgen, voor proffesionele hulp wordt natuurlijk gezorgd. Ik zelf heb ook al gemend met meerdere pony’s.


Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:26

Ik had vroeger ook geen bak, dus de eerste keer erop etc in het weiland en zodra gas, stuur en rem bevestigd was gingen we het bos in. Dit hadden we al veel aan de hand geoefend en de pony liep gewoon achter haar vriendinnetje aan.
Pony heeft nooit een stap verkeerd gezet :) Ze is heel nuchter, maar met een sensibel paard wat buiten al ‘alert’ is zou ik het niet aandurven...

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:30

Ik ben ook veel met mijn pony in zijn wei bezig. Het is daar een beetje glibberig, maar dan zoek ik de droogste plekken waar ik dan een paar oefeningen doe. Verder leert hij ook gewoon heel veel als ik met hem buiten loop. Dat vind ik de belangrijkste dingen. Verder hebben wei wel een bak waar ik hem ook ga leren longeren enzo, maar verder als je een rustige, brave, verkeersmakke pony hebt kan het best in een weiland of in het bos volgens mij. Hoewel eerste keer erop ik niet in het bos zou doen :)

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:31

Of gewoon in het weiland, is dat een optie? De longeerlijn er sowieso wat langer aanhouden. Heb zelf voor het eerst op mijn paard gezeten op de terugweg van de zoveelste wandeling.Moet natuurlijk wel goed voelen, die van mij is een koele kikker! En uiteraard niet alleen maar met iemand anders erbij

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:36

Het gaat hier wel om een aanspanning :)

Heb je geen vriend(in) die vooruit wil rijden? Dat lijkt me sowieso verstandig. Dan kan ie niet (echt) aan de kletter gaan en een paardenvriendje in de buurt is vaak toch wel prettig :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-18 13:21

edith2 schreef:
Of gewoon in het weiland, is dat een optie? De longeerlijn er sowieso wat langer aanhouden. Heb zelf voor het eerst op mijn paard gezeten op de terugweg van de zoveelste wandeling.Moet natuurlijk wel goed voelen, die van mij is een koele kikker! En uiteraard niet alleen maar met iemand anders erbij


We hebben wel een groot weiland, maar ik weet niet of onze staleigenaar het hier ook helemaal mee eens is..

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:26

Ik zou de eerste paar keer erop wel kiezen voor een omheinde omgeving tenzij je paard vele kilometers kan rennen zonder in het verkeer te recht te komen, maar dat heb je niet zo snel in NL. Sturen kun je al leren met lange teugels. Paar keer erop in de wei tot je het gevoel hebt dat hij je stuur en stop hulpen snapt en dan kun je in een rustige omgeving al snel naar buiten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:31

Ik heb her met mijn vorige pony gedaan.
Eerst zadelmak gemaakt dmv longeren met zadel op (in de bak) en dmv lange lijnen het sturen aangeleerd ook buiten.

Dan opgestapt voor de eerste keer en onmiddellijk naar buiten gegaan lekker de plantages in. Na een paar weken heb ik de eerste keer galop óók in de plantages gedaan omdat hij dan langer rechtuit kon gaan dan in de bak. Hij vond het geweldig en nam het super goed op.
Moet er wel bij vermelden dat ik mijn huidige paardje niét buiten ga beleren, die heeft snel schrik, een takje dat kraakt >> Hij schrikt.
Een vogel die plots voor ons in komt >> schrikreactie
En veelal is de schrikreactie willen vluchten.
Met dit paardje heb ik ook nood aan goede begeleiding. Vandaar ook best beleren in de bak.

Maar als jouw paardje erg braaf en gehoorzaam is zie ik geen problemen met buiten beleren.

Edit aangezien het om aangespannen gaat:
Ik zou misschien eerst de pony lange lijnen leren = stuur en ook wennen aan het tuig.
Dan aan iets laten wennen wat achter hem sleept/rolt. Ik zou dit wel op het erf doen voor de zekerheid.
Dan kan je vragen of je met iemand die ook ment mee kan met je pony en je pony naast/naast een ander paard voor de kar laten lopen als gewenning aan de kar?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 24-01-18 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:34

Het gaat hier om beleren voor de kar, niet om zadelmak maken...

Mijn paarden zijn ook beleerd meteen op de weg. Grote voordeel dat het vlak is en dus makkelijker trekken. Een bak is al snel te zwaar, een weiland te hobbelig, en dat kan sneller verzet geven. In mijn geval ook nog eens direct een vrij drukke weg op (Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek, toen dat nog bestond).

Gaat dus prima, als er maar voldoende voorwerk is gedaan, voldoende ervaring bij de africhter is, en voldoende hulp op de grond erbij.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:37

Is er niet iemand die een brave pony of paard heeft die er naast kan voor de kar? Zo hoeft hij niet alleen te trekken, en kan leren van een maatje naast hem. Ik hoop dat je dit allemaal gaat doen met een instructeur of iemand die veel ervaring geeft met het beleren voor de kar. Ik ga met mijn jonge pony's ook zo het bos in. Rechtdoor lopen is makkelijker voor ze dan al die hoeken in de bak.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:39

Oow begreep even dat het om inrijden ging.

Heel veel mensen hebben toch geen goede bak om een pony/paard voor de bak te beleren.
Ik denk als je goed met lange lijnen oefent. En dan op de weg (als er geen auto's rijden) voor het huis met de kar een paar keer oefenen, en dan het bos in? Dat moet wel lukken zou ik zeggen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:40

Ik heb het ook in de wei gedaan. Eerst een klein stukje afgezet, later aan de lijn verder gegaan en uiteindelijk los :) Ik zou niet zomaar langs de weg voor het eerst op gaan zitten, gezien de soms heftige reacties van paardlief.

edit: oh ging het om ingespannen rijden :')
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 24-01-18 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:45

Als het kan zou ik je titel nog even aanpassen met voor de wagen beleren, het staat heel netjes op AR maar ik ben bang dat je veel ervaringen gaat krijgen met onder het zadel beleren omdat mensen niet zo kijken naar subforum.
Op zich ook nuttig, maar ik vind voor de wagen beleren wel altijd net wat meer tricky dan onder het zadel. Dus niet compleet vergelijkbaar.

Ik heb mijn pony deels op het ruiterpad beleerd. Wil daarbij wel zeggen dat ze al meerdere jaren onder het zadel liep, bekend was met lange lijnen en al wat ouder/wijzer was (8 jaar zo uit mijn hoofd). Dus niet je typische groene, jonge pony. Daarmee zou ik het sowieso in het begin proces afraden. Ik heb gezorgd dat alle spannende momenten wel binnen de omheining waren, zodat ik geen gevaar zou zijn voor mijn mede weggebruikers (of voor onszelf). Maar bandje slepen en km's maken voor de wagen (toen ze eraan gewend was een wagen erachter te hebben hangen, dus niet eerste keer) hebben we veel buiten gedaan omdat je dan lekker veel rechtuit kan.
Met een groene pony zou ik het eerste voorwerk zeker in de wei doen en niet op de openbare weg. Wel de weg/ruiterpad alvast op aan de hand (of als ze bevestigd zijn aan de lange lijnen) zodat ze er bekend mee raken. Dan kan je relatief snel over op lekker rechtdoor op de weg (mits het natuurlijk veilig is) zodra het voorwerk is gedaan en je pony kennis heeft gemaakt met het lopen voor een wagen.


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:48

Ibbel schreef:
Het gaat hier om beleren voor de kar, niet om zadelmak maken...

Mijn paarden zijn ook beleerd meteen op de weg. Grote voordeel dat het vlak is en dus makkelijker trekken. Een bak is al snel te zwaar, een weiland te hobbelig, en dat kan sneller verzet geven. In mijn geval ook nog eens direct een vrij drukke weg op (Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek, toen dat nog bestond).

Gaat dus prima, als er maar voldoende voorwerk is gedaan, voldoende ervaring bij de africhter is, en voldoende hulp op de grond erbij.


Helemaal mee eens.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:55

Ons paard heeft (voor wij hem kochten) een keer of 3/4 in het dubbelspan gelopen naast een zeer ervaren merrie, op de weg. Zo heeft hij ook in de 3e keer voor de wagen een indoormarathon gelopen. Daarna 1 x 10 minuten voor de wagen in de bak in het enkelspan, had ook op de weide kunnen zijn, en vanaf toen alleen nog maar op de weg. Nou gaat het hier om een trekpaard met extreem koel karakter en een zeer ervaren man waar wij hem van gekocht hebben maar het gaat bij ons prima.

Josien_

Berichten: 8997
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:59

Hier zijn enkele rondjes op de weide gedaan met de kar en sleep etc. Maar verder alleen buiten.
Er is wel eerst veelvuldig met lange lijnen buiten gewandeld en ook een aantal keer met sleep.

Ging verder prima. Wel eerste tijd een longeerlijn eraan en iemand die er naast loopt.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:22

Wij gaan juist het liefst meteen bij eerste keer inspannen naar buiten (waar ze dan wel al aan de lange lijnen ook geweest zijn, en vaak ook al aan het halster achter de wagen aan hebben meegelopen bij een andere pony) omdat het zoveel makkelijker voor ze is om niet meteen bochtenwerk in het lamoen te hoeven doen. Ik vind het dan zelf ook veel minder spannend.Maar het ligt dan wel er aan in welke omgeving je dat moet doen, wij hebben wat dat betreft geluk met een rustige omgeving en semi-verharde bospaden.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:29

Ik heb mijn paard gestalt op een stal waar proffesioneel paarden voor de wagen worden beleerd. Dit gebeurt standaard op de weg waarna ook in het bos. Pas als het paard meermaals voor de wagen heeft gestaan gaan ze pas de rijbaan in. Puur omdat over de weg trekken voor de paarden veeel gemakkelijker is en ook fijner met veel rechte stukken.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:18

Hangt helemaal af van het temperament van het paard, de kennis en kunde van de beleerder en de mensen die helpen erom heen en heel belangrijk van het overige verkeer.
Hier bij Schiphol is het zo druk dat wij niet meteen de weg op gaan met een jong paard. We zouden de hele tijd in de file staan :D
Wij spannen een jong paard de eerste paar keer in in het tweespan in een afgesloten bak. Als het paard rustig is en durft aan te trekken, dan gaan we daarna met het span naar het bos {met de trailer).
Pas als de rem erop zit en de overige hulpen gaan wij hier de weg op in het tweespan en later in het enkelspan.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:55

De beleerder van mijn paard doet het sleepwerk in de bak of wei. De keer erna de kar erachter en de weg op. Lekker kilometers maken.

En dat is geen rustige weg. Nee, een 80 kilometer weg met links (prikkeldraad) omheining en rechts de vaart. :=
Maar dit is zo'n ervaren beleerder. Hij weet precies wat ie doet.

Ik als onervaren menner zou braaf in de bak blijven :')

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony “buiten” beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:25

Mijn pony hebben we ook meteen de weg op gestuurd. Wel in de grote bak gesleept een paar keer, en toen voor de wagen de weg op. Heb er een klein stukje naast gelopen met longeerlijn maar eenmaal in draf ging het prima dus toen achterop gaan zitten. Ook meteen de grote weg op; maar verkeersmak was ie al door te gaan wandelen en fietsen. Weg is rechtdoor en veel minder zwaar, zeker voor jonkies vind ik dat wel beter.

Nu na 8 keer voor de wagen voor het eerst heel even in de bak geweest.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:42

Hier met mijn ene mini vaak de weg op gegaan aan de lange lijnen, dit een jaar lang. Uiteindelijk hier even getest hoe die reageerde op de sulky en daar deed hij niks van dus daarna zelf de weg op begeleid en mijn zus de leidsels gegeven op de wagen.

Nu een andere aan het beleren, sinds juni bezig. Al veel gaan droog mennen buiten terug. Zitten nu bij de stap om aan het lamoen te wennen gewoon het gevoel, tegen de bil vind die nog eng. Eenmaal we dit voorbij zijn kan hij voor de wagen. Dat zal op de weide zelf zijn de eerste keren tot ik zeker ben dat hij rustig is, ook met een 2de persoon. Dan de weg op voor inderdaad kilometers te maken.

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:15

Hoii miss een beetje laat...
Mijn pony van 7 (nu 8) is ook buitenbeleerd. Alleen het langlijnen en de bandslepen is in de bak gebeurt. De eerste keer de straat op.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:24

Ik heb geen reactie meer gezien van TS, misschien door het weer nog niet verder gegaan?

Ik wil even waarschuwen, zelf weten of je het risico aan wil gaan. Bij ons op stal, 100 jaar geleden (heel wat jaartjes terug in elk geval) hadden we iemand die altijd op de weg beleerde, mocht met zijn kar niet de bak in. Ging 10 ponies goed, pony nummer 11 raakte in paniek, ging aan de kletter en belandde met karretje ondersteboven in de sloot.

Ik zelf zou niet op de weg beleren. Het blijven (vlucht)dieren, moeten iets nieuws leren en je bent afhankelijk van wat je op de weg tegenkomt. Als er iets mis gaat breng je niet alleen jezelf en je dier in gevaar, maar ook medeweggebruikers. En dat vindt ik asociaal,

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers