Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:53

Ik weet het even niet meer. Heb wel meer jonge paarden gehad maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Ik heb een bijna 3 jarige die ik zo langzaam aan aan het bit wil laten wennen. De 1e keer ging dit zonder problemen maar nu wil hij het met geen mogelijkheid meer aannemen. Ik hen echt alles al geprobeerd. Eerst de tandarts erbij gehad, daarna genoeg rust om alles te laten genezen (wolfskiesjes getrokken). Tandarts was overigens geen enkel probleem. Appelbitje gekocht. Ingesmeerd met appelstroop, bakstuk los, iets lekkers erbij houden enz. Uiteindelijk lukt het wel maar ik moet echt met iemand erbij te werk gaan. Eenmaal in is er niets meer aan de hand. Ik wil echter niet dat hij het indoen van het bit als iets negatiefs gaat zien dus wil ook niet steeds de strijd aan gaan. Hij is met alles zo makkelijk behalve het bit. Iemand tips?

Anoniem

Re: Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:05

Heeft ie toevallig gen losse voortanden? Dat kan best pijnlijjk zijn als je daar een bit tegen aan zet.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:07

Misschien gewoon bitloos en later met bit weer proberen als het een keer zonder teveel struggles is verlopen?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:09

Heb je al eens een ander bitje geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:10

Joolien schreef:
Heeft ie toevallig gen losse voortanden? Dat kan best pijnlijjk zijn als je daar een bit tegen aan zet.


Ner, hij is onlangs nog bij de tandarts geweest.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:10

ik weet niet of je veel geduld hebt?
Er is toch altijd een moment dat je het paard te slim af kunt zijn en net tussen een hapje lekkers door snel dat bit er tussen krijgt?
Maar als het echt een volhouder is en echt de tanden stijf op elkaar gedrukt blijft houden, ja, dan moet je geduld hebben, maar het moment komt echt!
Succes!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:12

Het bit in doen leuk maken.. Dus na het bit ingedaan hebben belonen met wat lekkers en dat een paar keer per dag oefenen. Heeft 'ie binnen no time door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:14

Captain schreef:
Het bit in doen leuk maken.. Dus na het bit ingedaan hebben belonen met wat lekkers en dat een paar keer per dag oefenen. Heeft 'ie binnen no time door.


Moet je het wel eerst in krijgen en dat is nu net het probleem.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:14

Soms werkt het om het bakstuk aan 1 kant los te maken en het bit er dan (voorzichtig!) vanaf de zijkant in te doen. Dan goed belonen, zodat het paard het als prettig gaat ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:15

Sophie_Wind schreef:
Misschien gewoon bitloos en later met bit weer proberen als het een keer zonder teveel struggles is verlopen?


Bitloos moet je ding zijn. Ik heb er niets tegen, maar ook niets mee

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:16

Orchidee14 schreef:
Captain schreef:
Het bit in doen leuk maken.. Dus na het bit ingedaan hebben belonen met wat lekkers en dat een paar keer per dag oefenen. Heeft 'ie binnen no time door.


Moet je het wel eerst in krijgen en dat is nu net het probleem.


Zijkant van de mond je vinger in steken en snel bit in doen en oppassen dat je niet tegen de tanden aan komt.

Mijn merrie vond het ook vreselijk, heb weleens met hand in haar mond gezeten voor 10 minuten voor ze hem open deed maar wel altijd rustig gebleven en beloond als het lukte. Nu doet ze haar mond gewoon open.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:17

paardje schreef:
Soms werkt het om het bakstuk aan 1 kant los te maken en het bit er dan (voorzichtig!) vanaf de zijkant in te doen. Dan goed belonen, zodat het paard het als prettig gaat ervaren.



ja inderdaad, dat losmaken aan 1 kant is ook een goede tip!

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:17

Waarom moet er per se een bit in? Heb je het wel eens zonder geprobeerd?

Daarbij is het beestje pas 2. Ik zou het lekker rustig aan doen met 'm, tijd zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:18

paardje schreef:
Soms werkt het om het bakstuk aan 1 kant los te maken en het bit er dan (voorzichtig!) vanaf de zijkant in te doen. Dan goed belonen, zodat het paard het als prettig gaat ervaren.


Ook al geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:19

tennan schreef:
Waarom moet er per se een bit in? Heb je het wel eens zonder geprobeerd?

Daarbij is het beestje pas 2. Ik zou het lekker rustig aan doen met 'm, tijd zat.


Hij is bijna 3. Waarom perse een bit? Omdat ik niets met bitloos heb. Ieder zijn ding. Hij hoeft ook verder nog niets maar langzaam eraan wennen kan geen kwaad.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:21

Buiten de lijntjes denkend; a la VD je paard leren op "hap" iets aan te happen, begin met appel oid en dat uiteindelijk uitbouwen tot wat lekkers met bit en uiteindelijk bit alleen?

Zo heb ik ooit een vluchter gehad die na een vervelende ervaring met zadel vol gas vertrok als je opstapte. Eenmaal zitten en weer stil was t oké. Die hebben we commando "staan" geleerd als in onbeweeglijk stilstaan wat er ook gebeurd. Van daaruit wat rommelen met het zadel en uiteindelijk weer erop. Inmiddels is de spanning op het zadel/het opstappen volledig weg . Voor een dergelijke route moet je wel de tijd kunnen en willen nemen. Mijn ervaring is echter dat de spanning er gauw af is omdat dit een leuk nieuw "trucje" is en ze daardoor weer openstaan voor wat jij werkelijk wilde.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:22

Orchidee14 schreef:
Sophie_Wind schreef:
Misschien gewoon bitloos en later met bit weer proberen als het een keer zonder teveel struggles is verlopen?


Bitloos moet je ding zijn. Ik heb er niets tegen, maar ook niets mee

Misschien is het niet jouw ding, maar wel het ding van je paard. Dat lijkt me toch belangrijker :)

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:22

Orchidee14 schreef:
tennan schreef:
Waarom moet er per se een bit in? Heb je het wel eens zonder geprobeerd?

Daarbij is het beestje pas 2. Ik zou het lekker rustig aan doen met 'm, tijd zat.


Hij is bijna 3. Waarom perse een bit? Omdat ik niets met bitloos heb. Ieder zijn ding. Hij hoeft ook verder nog niets maar langzaam eraan wennen kan geen kwaad.



Bijna 3 is 2. En als jouw paard niks met een bit heeft, dan heeft hij maar te slikken dat jij niks met bitloos hebt? Ai. Hij is je echt niet aan het pesten. Luister naar hem :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:24

Misschien kun je hem het bit laten onderzoeken door het interessant te maken voor hem? Wat stroop opdoen maar niet in de mond willen steken. Gewoon laten aflikken, laat hem eventueel maar eens spelen met het bit (mijn vorige pony heb ik dat ook zo laten doen die nal het bit vast en speelde er dan mee door ermee te schudden enzo).
Het kan zijn dat die ene keer toch iets niet heel prettig aanvoelde waardoor hij het niet in wil.

Een commando aanleren voor dingen vast te pakken is ook een optie.
Begin bijvoorbeeld met een stok/zweepje (die van mij pakt graag de zweep vast) en zeg zodra hij het wil vastnemen "pak/hap/take" of ander commando wat jij wil.

Vorige pony hield ik bit voor en als ik hap zei hapte hij het bit in.

Edit zag dat wenK ook dat idee had :)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 24-01-18 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:24

Wat doet hij dan precies? Gaat hij omhoog? Reageert hij nergens op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:25

Warm het bit eens op op lichaamstemperatuur. Kan zijn dat hij dat koude bit in zijn mond helemaal niet fijn vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:27

Art_Ificious schreef:
Misschien kun je hem het bit laten onderzoeken door het interessant te maken voor hem? Wat stroop opdoen maar niet in de mond willen steken. Gewoon laten aflikken, laat hem eventueel maar eens spelen met het bit (mijn vorige pony heb ik dat ook zo laten doen die nal het bit vast en speelde er dan mee door ermee te schudden enzo).
Het kan zijn dat die ene keer toch iets niet heel prettig aanvoelde waardoor hij het niet in wil.

Een commando aanleren voor dingen vast te pakken is ook een optie.
Begin bijvoorbeeld met een stok/zweepje (die van mij pakt graag de zweep vast) en zeg zodra hij het wil vastnemen "pak/hap/take" of ander commando wat jij wil.

Vorige pony hield ik bit voor en als ik hap zei hapte hij het bit in.

Edit zag dat wenK ook dat idee had :)



Hier heb ik wat aan. Dank je. En Wenk ook natuurlijk.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:28

Mn powny wil m ook liever niet in. Ik geef eerst een snoepje, daar is ie dan zo mee aan het kauwen dat ik het bit er zo bij tussen schuif. En nu vind ie het al leuk als ik met t hoofdstel aankom, want dat betekent eerst een brokje *\o/*

Maar je hebt ze ertussen die dan alsnog hun mond stijf dicht houden natuurlijk, die van mij is gewoon niet heul slim, dat moet ook net meezitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:30

DeMolenhoek schreef:
Warm het bit eens op op lichaamstemperatuur. Kan zijn dat hij dat koude bit in zijn mond helemaal niet fijn vindt.


Bit is niet koud als ik het in wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:38

Ik ga geen discussie voeren over bitloos of niet. Mijn andere paard rij ik ook wel eens bitloos maar ik ben van mening dat het allebei moet kunnen. Bovendien hoeft hij verder nog helemaal niets, hij is nog jong zat en ik heb geen haast. Maar het hoort naar mijn idee wel bij het leerproces. Ieder zijn/haar mening.